Pagina 1 van 1
Tikkende kleppen
Geplaatst: 19 jul 2014, 22:56
door Andrew
Mijn R1100RT van1997 heeft last van tikkende kleppen.
Er staat inmiddels 46.000 km op de teller das dus niet zo veel.
Vorig jaar heb ik de kleppen laten afstellen bij een hier erkend bedrijf.
Echter na een paar honderd kilometer waren de kleppen alweer hoorbaar.
Begin dit seizoen toch zelf de kleppen weer gaan stellen.
Heb hier beslist geen haastwerk van gemaakt en weet 100 % zeker dat ze goed stonden.
De borgmoeren weer op voorgeschreven moment aangedraaid.
Nogmaals gecontroleerd en een exacte speling gemeten.
Echter, weer een paar honder kilometef gereden en de kleppen zijn weer hoorbaar
Ik kan verder geen afwijkende dingen ontdekken.
Iemand een idee hoe dit kan ?
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 19 jul 2014, 23:15
door Arno Luierweert
Hallo, Andrew
Hoe is het met je olie peil en wat voor olie gebruik je is de olie oud ?
Groet Arno
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 19 jul 2014, 23:30
door JOS WRSM
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 11:16
door JDoubleOP
Hallo Andrew,
Hoe heb je de kleppen gesteld?
Maximaal nauwkeurig is nl. met voelers 2x 0.30 uitlaat en 2x 0.15 inlaat tegelijk ertussen en dan ze stuk voor stuk afstellen(indien nodig)
Denk niet 'dat maakt niet uit', want daar zit hem nl. de truck.
Chris legt het perfect uit.
Olie: neem voor de 1100's minerale of semi synthetische olie 15W40 of 20W50. Ik zelf gebruik 15W40 minerale olie. Mooi stil, lekker goedkoop(5ltr 14 Euro) en laat je niet gek maken met olieën van 16 Euro de liter, brengt helemaal niets voor onze 'simpele' laagtoerige boxers. Olieverbruik is minder als een halve liter per 10000km. Kmstand 51000.
suc6.
[media]SR8W9tdH3kM[/media]
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 11:29
door Andrew
Ik heb de kleppen inderdaad afgesteld met 4 plaatjes.
Ik weet dat dit ook echt wel verschil maakt.
Het afstellen is absoluut goed gebeurt.
Vorig jaar bij Kenny laten afstellen en toen hetzelfde euvel.
Ik heb in maart dit jaar de olie en filter vervangen (doe ik elk jaar).
Het filter is een Mann filter.
De olie die ik gebruik is een volsynthetische olie van Kroon.
Type Expulsa RR 10W40 (wordt door Kroon geadviseerd).
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 11:55
door JDoubleOP
Als ik bij Kroon zou werken zou ik dat ook adviseren

en zal ongetwijfeld een goede olie zijn. Ik zou geen 10W40 volsynthetisch nemen.
De reinigende werking van deze olie in combinatie met de viscositeit zou het tikken kunnen veroorzaken, maar dat blijft raden.
Weet je zeker dat het de kleppen zijn?
[media]QV9Vv01S0EU[/media]
Andrew schreef:Ik heb de kleppen inderdaad afgesteld met 4 plaatjes.
Ik weet dat dit ook echt wel verschil maakt.
Het afstellen is absoluut goed gebeurt.
Vorig jaar bij Kenny laten afstellen en toen hetzelfde euvel.
Ik heb in maart dit jaar de olie en filter vervangen (doe ik elk jaar).
Het filter is een Mann filter.
De olie die ik gebruik is een volsynthetische olie van Kroon.
Type Expulsa RR 10W40 (wordt door Kroon geadviseerd).
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 15:34
door Andrew
JDoubleOP schreef:Als ik bij Kroon zou werken zou ik dat ook adviseren

en zal ongetwijfeld een goede olie zijn. Ik zou geen 10W40 volsynthetisch nemen.
De reinigende werking van deze olie in combinatie met de viscositeit zou het tikken kunnen veroorzaken, maar dat blijft raden.
Weet je zeker dat het de kleppen zijn?
Het probleem zit echt in of bij de kleppen.
Als ze goed afgesteld zijn en je gaat een paar honderd kilometer rijden en je controleert ze opnieuw dan zie je dat de afstelling weer niet goed is.

Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 18:34
door Benji
Heb je de speling van de tuimelaars ook gecontroleerd ??
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 21:15
door JDoubleOP
10W40 vervangen voor een minerale of semisynthetische 15W40 15W50 of 20W50.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 20 jul 2014, 21:34
door Andrew
Benji schreef:Heb je de speling van de tuimelaars ook gecontroleerd ??
Ja, deze is ook gecontroleerd.
Deze speling verandert niet.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 21 jul 2014, 21:27
door Kees BMW
Goedenavond.
Neem eens contact met Tjibbe op.
http://www.vanhoutenmotoren.nl/
Gr-Kees.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 22 jul 2014, 11:06
door telekraan
Ik heb hetzelfde geluid en het zijn de kettingspanners, als ik hem start even tikken en daarna is het weg vanochtend nog even geluisterd.
En inderdaad de spanners nadat we olie druk hebben is het geluid weg.
Dus geen probleem.
Fred
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 23 jul 2014, 20:54
door Andrew
telekraan schreef:Ik heb hetzelfde geluid en het zijn de kettingspanners, als ik hem start even tikken en daarna is het weg vanochtend nog even geluisterd.
En inderdaad de spanners nadat we olie druk hebben is het geluid weg.
Dus geen probleem.
Fred
Hoi Fred,
Dit tikken bij het starten van een koude motor heb ik ook.
Dat is inderdaad een paar seconden en dan is het weg.
Mogelijk dat het toch van het gasklephuis afkomstig is.
Aangezien het nog niet heel extreem is rij ik er nog maar mee door tot einde van het seizoen.
Komende winter dan maar de gasklephuizen reviseren.
Een ieder bedankt voor het meedenken

Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 23 jul 2014, 22:05
door JDoubleOP
Afgelopen week die van mij weer 50000 km beurt gegeven. Is weer lekker stil. Zal eens opletten voor hoe lang. Weekendje Sauerland voor de boeg, dus gelijk weer wat km's draaien

Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 23 jul 2014, 22:52
door Inspector Gadget
Van die kettingspanners op de 11xxRT is een bekend probleem en is ook een oplossing voor;
BMW heeft aangepaste versie uitgebracht die iets olie vast houdt waardoor de 1e starting niet meer dat lawaai geeft.
11 31 2 325 563 - kit
Losse delen:
11317688629 - housing
11317656922 - piston
07119963308 - copper gasket
http://www.advrider.com/forums/printthr ... 9360&pp=40
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 24 jul 2014, 21:49
door Benji
Mogelijk dat het toch van het gasklephuis afkomstig is.
Aangezien het nog niet heel extreem is rij ik er nog maar mee door tot einde van het seizoen.
Komende winter dan maar de gasklephuizen reviseren.
Dit begrijp ik niet goed, je hebt op korte tijd je kleppen meedere keren moeten bijstellen, waarvan je zeker was dat deze goed stonden afgesteld en ineens ligt het probleem nu bij de gasklephuizen.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 25 jul 2014, 10:12
door Baird
Benji schreef:Mogelijk dat het toch van het gasklephuis afkomstig is.
Aangezien het nog niet heel extreem is rij ik er nog maar mee door tot einde van het seizoen.
Komende winter dan maar de gasklephuizen reviseren.
Dit begrijp ik niet goed, je hebt op korte tijd je kleppen meedere keren moeten bijstellen, waarvan je zeker was dat deze goed stonden afgesteld en ineens ligt het probleem nu bij de gasklephuizen.
Mijn punt ook: Als er binnen korte tijd en weinig kilometers de speling dusdanig veranderd dat je opnieuw moet stellen dan klopt er iets niet bij de kleppen. Of je stelt verkeerd waardoor je verkeerd begint of er is een technisch probleem. Als het maar 1 of 2 kleppen zijn dan denk je aan klepzittingen, maar alle 8? Denk dan toch eerder aan methode: temperatuur van het blok te hoog, verkeerde kleppen met de verkeerde voeler maat, foute stand van nokkenas, etc
Dat 10W-40 te dun is ongeacht het merk is inmiddels een vaststaand tenzij je nooit rijdt als het warmer is dan 20 C buiten. Ook eventuele speling op gasklephuizen of kettingspanners heeft geen invloed op klepspeling
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 25 jul 2014, 14:24
door Kees
Bij de discussie over de te gebruiken olie wordt vaak gebruik gemaakt van onvergelijkbare waarden.
Om dit duidelijk te maken heb ik een stukje uit de technische documentatie gekopieerd.
Mogelijk kan dit de discussie wat richting geven.
De in de tekst verborgen cruciale opmerking heb ik rood gemarkeerd.
Overigens is het beste advies: volg de richtlijnen van de fabrikant
Viscositeit van motorolie
Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.
Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:
•hoge belasting bij lage toeren
•hoge temperaturen
•verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren
Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:
•hoge toeren, hoge snelheid
•lagere weerstand
•lagere temperaturen
Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.
Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee VERSCHILLENDE begrippen! Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W40 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 20W50. 5W40 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50.
Daarbij is 5W40 een dunnere olie dan 20W50.
Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitsindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigd.
Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitsklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die één viscositeitswaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een hoge viscositeitsindex.
Bij multigrade olie met viscositeitsindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.
De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitsklassen. (bv 5W40 multigrade, en 30 singlegrade). Deze viscositeitsklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie.
Met groet,
Kees
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 26 jul 2014, 12:48
door Baird
@Kees:
Technisch uiteraard een correct stuk, ik had echter niet de intentie om een discussie over olie te beginnen, die is al vaker gevoerd hier. De genoemde 10W-40 is het advies van BMW tot 20C buitentemperatuur, vaak is het zomers warmer, zowel in Nederland als onze zuidelijke vakantiebestemmingen. Deze olie wordt dan te dun en de small-end lagers gaan kapot door gebrek aan smering (film wordt te dun en gaat kapot, geen of matige smering/koeling, lager lopen blauw aan, zijn niet te vervangen en dus andere drijfstangen: = duur en veel werk, daarnaast lijkt het me voor de nokken/nolvolgers als hoog belaste onderdelen ook niet fris maar die hebben we destijds laten zitten)
Voor de niet technisch onderlegden onder ons zeggen we dan dat de olie te 'dun' en er volgens voorschrift van BMW beter 15W-50 of 20W-50 in gedaan kan worden.
On-topic:
Er zou dus ook een behoorlijke slijtage kunnen zitten op de nokken en/of nokvolgers bij de motor van de probleemeigenaar met de veranderende klepspeling als gevolg.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 27 jul 2014, 16:55
door JDoubleOP

Baird: De motor heeft volgens Andrew 46.000km gedraaid en dan lijkt me behoorlijke slijtage op nokken/nokvolgens zeer onwaarschijnlijk.
Andrew: Wat is het olieverbruik?
Baird schreef:@Kees:
Technisch uiteraard een correct stuk, ik had echter niet de intentie om een discussie over olie te beginnen, die is al vaker gevoerd hier. De genoemde 10W-40 is het advies van BMW tot 20C buitentemperatuur, vaak is het zomers warmer, zowel in Nederland als onze zuidelijke vakantiebestemmingen. Deze olie wordt dan te dun en de small-end lagers gaan kapot door gebrek aan smering (film wordt te dun en gaat kapot, geen of matige smering/koeling, lager lopen blauw aan, zijn niet te vervangen en dus andere drijfstangen: = duur en veel werk, daarnaast lijkt het me voor de nokken/nolvolgers als hoog belaste onderdelen ook niet fris maar die hebben we destijds laten zitten)
Voor de niet technisch onderlegden onder ons zeggen we dan dat de olie te 'dun' en er volgens voorschrift van BMW beter 15W-50 of 20W-50 in gedaan kan worden.
On-topic:
Er zou dus ook een behoorlijke slijtage kunnen zitten op de nokken en/of nokvolgers bij de motor van de probleemeigenaar met de veranderende klepspeling als gevolg.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 27 jul 2014, 17:47
door Baird
JDoubleOP schreef:
Baird: De motor heeft volgens Andrew 46.000km gedraaid en dan lijkt me behoorlijke slijtage op nokken/nokvolgens zeer onwaarschijnlijk.
Andrew: Wat is het olieverbruik?
Baird schreef:@Kees:
Technisch uiteraard een correct stuk, ik had echter niet de intentie om een discussie over olie te beginnen, die is al vaker gevoerd hier. De genoemde 10W-40 is het advies van BMW tot 20C buitentemperatuur, vaak is het zomers warmer, zowel in Nederland als onze zuidelijke vakantiebestemmingen. Deze olie wordt dan te dun en de small-end lagers gaan kapot door gebrek aan smering (film wordt te dun en gaat kapot, geen of matige smering/koeling, lager lopen blauw aan, zijn niet te vervangen en dus andere drijfstangen: = duur en veel werk, daarnaast lijkt het me voor de nokken/nolvolgers als hoog belaste onderdelen ook niet fris maar die hebben we destijds laten zitten)
Voor de niet technisch onderlegden onder ons zeggen we dan dat de olie te 'dun' en er volgens voorschrift van BMW beter 15W-50 of 20W-50 in gedaan kan worden.
On-topic:
Er zou dus ook een behoorlijke slijtage kunnen zitten op de nokken en/of nokvolgers bij de motor van de probleemeigenaar met de veranderende klepspeling als gevolg.
Uiteraard onwaarschijnlijk maar als de stelmethode correct uitgevoerd móet de veranderende klepspeling ergens vandaan komen en dan is dit is een mogelijkheid, ergens moet er meer ruimte ontstaan in korte tijd/weinig kilometers.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 27 jul 2014, 21:24
door Andrew
JDoubleOP schreef:
Andrew: Wat is het olieverbruik?
[/color].
[/quote]
Het olie verbruik valt volgens mij wel wat mee.
Ongeveer 0, 5 liter per 3.000km.
Daar is toch niks mis mee ?
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 27 jul 2014, 22:08
door JDoubleOP
Dat valt inderdaad nog mee, dus het blijft moeilijk beoordelen zo. Ga eens naar Kenny of ander gepassioneerd boxer reparateur om het eens goed te laten analyseren. Het beste kun je dit doen tijdens een beurt, waarbij de hele handel toch los moet. 1e Optie: Olie vervangen voor wat een 'dikkere' dan de olie die je nu gebruikt. Zou zeker geen volsynthetisch gebruiken voor dit type blok.
suc6 gr. Joop
Andrew schreef:JDoubleOP schreef:
Andrew: Wat is het olieverbruik?
[/color].
Het olie verbruik valt volgens mij wel wat mee.
Ongeveer 0, 5 liter per 3.000km.
Daar is toch niks mis mee ?[/quote]
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 28 jul 2014, 21:42
door Andrew
Bedankt voor je reactie Joop.
Zoals al eerser gemeld ga ik einde van het seizoen maar eens wat kwaaltjes aanpakken.
Heb gezien dat er wat ruimte op de gasklephuizen zit.
Deze dus reviseren.
Spanners van de nokkenas ketting vervangen door gemodificeerde uitvoering.
Olie vervangen door de door jullie geadviseerde olie.
En dan nog maar eens zoeken naar het mysterie van de kleppen.
Re: Tikkende kleppen
Geplaatst: 23 aug 2014, 19:39
door Gert L
Zolang de motor prima rijdt, niet te veel panikeren over (bij)geluiden. Ik denk dat het ook wat typisch is voor een BMW 1100.