Pagina 1 van 1

Vreemd slijtagepatroon voorband

Geplaatst: 19 jul 2014, 15:52
door Martin7007
]Zoals ik al in het draadje over de Michelin Pilot Road 4 had geschreven waren mijn banden onder mijn -1200- hoog nodig aan vervanging toe. Heb er ook foto's bij geplaatst. Vandaag bij de dealer geweest en hem ook nog eens naar de banden laten kijken. Hierbij viel ons een vreemde vorm van slijtage op aan de voorband.
Gemonteerd
Gemonteerd
Links en rechts naast het loopplank lijkt er sprake te zijn van een soort blaarvorming.
Het gaat hier om Bridgestone BT023.
Wie heeft er enig idee hoe deze blaarvorming ontstaat en belangrijker nog hoe kan dit voorkomen worden?
Rijd altijd met 2.5 bar voor en 2.9 achter met koffers incl. Topkoffer en vrijwel altijd met bagage in de topkoffer.
Inmiddels zitten er MPR 4 GT's onder.
[groet]

Re: Vreemd slijtagepatroon voorband

Geplaatst: 19 jul 2014, 17:07
door telekraan
Blaar vorming ontstaat wanneer er warmte tussen de twee koordlagen vrijkomt, dit kan gebeuren wanneer je een canvas breuk hebt of wanneer de vulkanisatie tussen het loopvlak en de koord laag los ligt.
Meestal kan je zien of de koorlagen losliggen van het loopvlak aan de binnenkant, dus even de band demonteren en in de band kijken.
ik zou in ieder geval rustig of eigenlijk niet meer rijden met deze band.
Als je wat meer lucht in de band pompt worden de bulten dan groter ?
Als dat zo is ligt het loopvlak zeker los.

Maar het beste kan je even de foto's doorsturen naar de fabrikant deze geeft je zeker antwoord vraag of ze een afdeling hebben voor de racerij in Nederland.
Deze mensen zijn nog verder gespecialiseerd in deze materie.
Als het werkelijk het loslaten van het loopvlak is willen ze nog wel eens een band uit coulance geven.
Dus even proberen je weet het niet.

Fred

Re: Vreemd slijtagepatroon voorband

Geplaatst: 19 jul 2014, 17:16
door japachap
+1 Telekraan

Heb je toevallig een ABS-stoppertje recent gemaakt?

Had iets bijna gelijks met een Metzeler voorband naar een proef-ABS-stoppertje; maar dan wel met een grote blaas. Een paar van de staal/kevlar draadjes waren vanuit de binnenkant van de band doorgescheurd door de extreem hoge krachten erop gewekt tijdens remmen.
Mijn band was opgehaald door de fabrikant en ik kreeg een vervangende met hoge korting.

Ik zal ook zeggen dat het lijkt op de bekend 'cupping' van remmen in bochten- maar mijn gevoel is van een structureel failure van de band. Laat het meteen verwijderen en door Bridgestone laten inspecteeren!

Mijn was ook kapot gegaan tijdens behoorlijk warme weer (ik dacht de warme rubber zal nog beter en veiliger grijpen op de wegdek bij een proef-stoppertje)...