Pagina 1 van 1
Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 24 jun 2014, 23:45
door Baird
Sinds enige tijd komt er na het starten een tjilpend geluid uit de motor, na een paar minuten is het weg. Het klinkt mij als een drooglopend lagertje en ik vermoed uit de dynamo. Nou weet ik wel hoe ik een lager moet vervangen maar iemand ervaring bij deze Teutoonse dynamo's of dat en beetje handig gaat of dat het meer een weg-werp-dynamo is?
Re: Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 25 jun 2014, 00:27
door Inspector Gadget
Heb er geen ervaring mee, en heb dus ff gezocht op "replacing bearings of the alternator r1150RT", "how to..." enzovoort, maar kom vooralsnog niets echt tegen, anders dan dat de lagers vroegtijdig falen door te strakke riem-setting.
Maar als je eventueel een andere dynamo nodig hebt, ik heb er nog 1 liggen met een kilometerstand van 22.000 km, aangezien ik toentertijd de overheidsdynamo (=60 ampère ipv 50 ampère) heb laten plaatsen.
Mag weg voor een vriendelijke prijs, maar moet je dan wel komen ophalen.

Re: Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 25 jun 2014, 20:49
door Baird
Inspector Gadget schreef:Heb er geen ervaring mee, en heb dus ff gezocht op "replacing bearings of the alternator r1150RT", "how to..." enzovoort, maar kom vooralsnog niets echt tegen, anders dan dat de lagers vroegtijdig falen door te strakke riem-setting.
Maar als je eventueel een andere dynamo nodig hebt, ik heb er nog 1 liggen met een kilometerstand van 22.000 km, aangezien ik toentertijd de overheidsdynamo (=60 ampère ipv 50 ampère) heb laten plaatsen.
Mag weg voor een vriendelijke prijs, maar moet je dan wel komen ophalen.

Ik ga eens even nadenken over je aantrekkelijk aanbod, zaterdag gaat er toch een en ander open op de brommer en ga ik even de dynamo voelen/luisteren. Ik kom er op terug bij je

Re: Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 25 jun 2014, 23:00
door PaulRS
Hoi.
Dynamo is gelijk aan elke willekeurige die je op een automobiel vind.
Rotor, stator, ingebouwde gelijkrichter en regelaar, verwisselbare borstelbrug.
2 lagertjes en meer is daar niet te vinden.
Maar tjilp-tjilp bij een kouwe start kan ook goed de snaar zijn.
Lage spanning, of domweg aan z'n uren en daardoor uitgedroogd.
Laatste, herziene verwisselings interval van Herr BMW is 40k.
Geldt voor alle modellen.
Groeten, Paul.
Re: Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 26 jun 2014, 22:41
door Baird
PaulRS schreef:Hoi.
Dynamo is gelijk aan elke willekeurige die je op een automobiel vind.
Rotor, stator, ingebouwde gelijkrichter en regelaar, verwisselbare borstelbrug.
2 lagertjes en meer is daar niet te vinden.
Maar tjilp-tjilp bij een kouwe start kan ook goed de snaar zijn.
Lage spanning, of domweg aan z'n uren en daardoor uitgedroogd.
Laatste, herziene verwisselings interval van Herr BMW is 40k.
Geldt voor alle modellen.
Groeten, Paul.
Is begonnen na het verwisselen van de snaar, eerst op gevoel op spanning gezet, later met momentsleutel correct op spanning gezet maar mogelijk toch te los. Zaterdag maar eens kijken.
Eerste gedachte was riem toch te strak en het voorste lagertje naar de

geholpen.
Re: Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 27 jun 2014, 23:25
door Ton1959
Bij mij staat de riem ook een tikkeltje te los. Dat hoor je dan net even tijdens het starten en het verdwijnt dan als de motor draait. De dynamo lijkt inderdaad net een gewone autodynamo. Je kan ook even testen en starten zonder v snaar dan weet je dat je in ieder geval in de juiste richting zoekt. En als je hem er toch af haalt schroef de borstelbrug even los kan je meteen de koolborstel lengte zien.
Re: Dynamolagers vervangen R1150RT
Geplaatst: 28 jun 2014, 20:19
door Baird
Ton1959 schreef:Bij mij staat de riem ook een tikkeltje te los. Dat hoor je dan net even tijdens het starten en het verdwijnt dan als de motor draait. De dynamo lijkt inderdaad net een gewone autodynamo. Je kan ook even testen en starten zonder v snaar dan weet je dat je in ieder geval in de juiste richting zoekt. En als je hem er toch af haalt schroef de borstelbrug even los kan je meteen de koolborstel lengte zien.
Tips over de dynamo komen iets te laat, spul zit al weer in elkaar. Heeft nog niet gedraaid maar de riem stond iets te slap, morgen of maandag weten we meer
