Pagina 1 van 1

Creative27 meld zich.

Geplaatst: 15 jun 2014, 01:59
door creative27
Hallo BMW rijders,

update 20-02-2016

mijn naam is Roger, BJ 1964, woonachtig in het pittoreske Helmond. Omdat ik (mogelijk samen met mijn vrouw het plan heb opgepakt onze) mijn motorrijbewijs(zen) te gaan halen ben ik rond aan het neuzen naar de juiste motor. Ik denk in het R1150 RT type de juiste gevonden te hebben. Ik vind deze motor namelijk al vele jaren heel erg mooi. Van een proefles is het nog niet gekomen, echter heb ik dat idee weer opnieuw leven in geblazen. Ik heb de stap naar een motor eigenlijk al heel lang uitgesteld, ik op een Ducati, dat was echt geen goede combi, dan was ik er denk ik al niet meer geweest, in ieder geval zeker niet in blakende gezondheid. Ik ga er vanuit in dit forum de perfecte informatiebron gevonden te hebben, ik ga dus dankbaar gebruik maken van al jullie tips, verhalen en ervaringen, waarvoor ik u allen alvast hartelijk bedank. To be continued.

Met vriendelijke groet,

Roger aka creative27

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 15 jun 2014, 14:38
door Franky
Welkom, veel succes met jullie zoektocht en alvast heel veel plezier en veilige kilometers gewenst.

Je hebt er idd veel meer plezier aan op de motor dan gewoon samen in de auto, in elk geval wij wel hier ;)

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 12:39
door creative27
Dag Heren,

we zijn bijna 2 jaar verder en het blijft kriebelen. Ik weet nog steeds niet goed of ik er goed aan doe om mijn motor rijbewijs te gaan halen. De reden dat ik mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het me machtig lijkt om een R1150RT te berijden. Maar goed, als het advies wordt dat het niet goed is om als onervaren motorrijder met zo een machine je motorrij carrière te gaan starten dan houdt het eigenlijk al snel op. Ik heb namelijk geen zin om eerst een paar jaar op een aftands klein motortje rond te rijden. Dus naast het feit dat ik een goede motorrijschool in Helmond ga zoeken (tips welkom) en daar eerst ook eens deze vraag voorleg, zou ik het heel prettig vonden om de mening van de diverse ervaren forumleden te vernemen. Aan een kant is het advies natuurlijk, niet doen, gevaarlijk om met zo veel vermogen te starten als onervaren motorrijder. Aan de ander kant wil ik dan inbrengen dat er natuurlijk nog een gedegen motorrijopleiding komt, ik mijn wilde haren wel kwijt ben en al 30 jaar rijervaring heb met toch minimaal een 40.000KM per jaar (zeg maar zonder brokken)waaronder ook redelijk wat hogere stuurkunsten (Renault 5 Turbo 2 met middenmoter). :mrgreen: Opmerking: daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je dan automatisch al een goed motorrijder bent, allerminst, gaat meer over ervaring en deelname in / aan het verkeer, motorrijden blijft heel wat anders dan autorijden.

Dus, heren ervaren motorrijders van dit forum. WAT IS WIJSHEID in dezen? Alvast bedankt voor uw reacties die mij vast gaan helpen juist te beeldvormen :D .

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 12:53
door tamme
Ik zou geen motorrijles nemen, als je na 2 jaar nog niet weet dat je het wilt , zou ik het niet doen. Big RT Smile

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 13:01
door Wigo
Gewoon een paar proeflesjes nemen. Dan pas beslissen of het wat voor je is of niet.
Als je bang bent dat je je rechter pols niet onder controle kan houden, dan zou ik er inderdaad niet aan beginnen.

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 13:53
door Nico4sen
Begin idd met een paar proeflessen om te ervaren wat motorrijden is. Als je besluit daarna je rijbewijs te gaan halen is het geen enkel probleem om na het halen gelijk op een -1150- te stappen. Ik ben ook gelijk op een -1100- begonnen. Gewoon het gezonde verstand er bij houden.

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 13:59
door Bert M
creative27 schreef:Dag Heren,

we zijn bijna 2 jaar verder en het blijft kriebelen. Ik weet nog steeds niet goed of ik er goed aan doe om mijn motor rijbewijs te gaan halen. De reden dat ik mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het me machtig lijkt om een R1150RT te berijden. Maar goed, als het advies wordt dat het niet goed is om als onervaren motorrijder met zo een machine je motorrij carrière te gaan starten dan houdt het eigenlijk al snel op. Ik heb namelijk geen zin om eerst een paar jaar op een aftands klein motortje rond te rijden. Dus naast het feit dat ik een goede motorrijschool in Helmond ga zoeken (tips welkom) en daar eerst ook eens deze vraag voorleg, zou ik het heel prettig vonden om de mening van de diverse ervaren forumleden te vernemen. Aan een kant is het advies natuurlijk, niet doen, gevaarlijk om met zo veel vermogen te starten als onervaren motorrijder. Aan de ander kant wil ik dan inbrengen dat er natuurlijk nog een gedegen motorrijopleiding komt, ik mijn wilde haren wel kwijt ben en al 30 jaar rijervaring heb met toch minimaal een 40.000KM per jaar (zeg maar zonder brokken)waaronder ook redelijk wat hogere stuurkunsten (Renault 5 Turbo 2 met middenmoter). :mrgreen: Opmerking: daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je dan automatisch al een goed motorrijder bent, allerminst, gaat meer over ervaring en deelname in / aan het verkeer, motorrijden blijft heel wat anders dan autorijden.

Dus, heren ervaren motorrijders van dit forum. WAT IS WIJSHEID in dezen? Alvast bedankt voor uw reacties die mij vast gaan helpen juist te beeldvormen :D .
Ik lees een paar algemene misvattingen in jouw verhaal:

A) het advies om niet te beginnen op een R1150RT: je moet als 'starter' gaan rijden op een motor die bij je past. Daarbij maakt het niet uit of dat een Tourbuffel is, een racer of een enduro of wat dan ook. Het karakter van de motorfiets moet aansluiten bij wat jouw beeld van het motorrijden is. Dat betekent in de praktijk, dat het goed is om na het behalen van je rijbewijs gewoon eens een proefrit te maken op een aantal verschillende motoren die op jouw persoonlijke short list voorkomen, om te ontdekken of dat beeld klopt met de ervaring die je dan opeens begint op te doen. Het leek mij (in een bui van verhoogd testosteron-niveau) leuk om ook zo'n stoere sportieve 'buikschuiver' te hebben. Nou, dat bleek na een paar maandjes dus helemaal niks voor mij te zijn.

B) 30 jaar schadevrij verleden met een auto verhoogt je capaciteiten op de motor: motorrijden vergt een heel ander soort verkeersinzicht dan autorijden. Motorrijden gaat tot diep in je DNA, terwijl een auto besturen meer een aan te leren kunstje is. Sinds ik in 2011 mijn rijbewijs gehaald heb, is mijn 'autorijden' volgens reguliere passagiers heel anders geworden. Veel bewuster en veel meer anticiperend. Mijn stelling is: veel autorijden maakt niet de betere motorrijder, maar eerder andersom. Veel motorrijden maakt de betere automobilist.

C) met een lichtere motorfiets rijden is niet leuk: Ik heb dat ook gedacht voordat ik mijn A-rijbewijs onbeperkt haalde, maar als nieuwe instromer ben ik in 2011, direct na het ophalen van het pasje, naar de BMW dealer gestormd en met een R1100RT begonnen en vervolgens na twee jaar en 30000 km de overstap gemaakt naar een K1600GT, om vervolgens tot de conclusie te komen dat onder sommige omstandigheden, een lichte en wendbare machine met weinig pk's juist veel leuker rijden is, dan zo'n machtige, maar loodzware tour-buffel.

D) heren ervaren motorrijders: pas op, het zijn er nog steeds te weinig, maar er zijn ook een aantal uiterst ervaren dames motorrijders hier op het RT-forum!

E) Twijfel om er aan te beginnen: er zijn regelmatig motordealers en andere instellingen die zogenaamde "opstapdagen" organiseren. Dan kun je zonder rijbewijs, maar wel onder deskundige begeleiding, eens ervaren wat het is om een gemotoriseerde tweewieler onder je derriere te hebben. Ook een proefles van een of twee uurtjes bij een reguliere rijschool kunnen je een beetje op weg helpen. Het beste is om die proefles in de zeikende regen te pakken. Als het je dan nog steeds leuk lijkt om op een motor te zitten, moet je het zeker doen. Dan heb je het juiste 'motor-gen' in je systeem...

Succes met je overwegingen!

[groet]

Bert M

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 15:27
door creative27
pfffff, net een heel bericht ter dank aan jullie allen zitten te typen, moest ik me weer opnieuw aanmelden toen ik het bericht wilde plaatsen. Alle tekst kwijt...... Dus bij deze heren, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik neem ze mee in mijn overwegingen :)

Gegroet,

Roger aka creative27

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 20 feb 2016, 21:28
door SLSLNL
Hoi Hoi,

Ik ben mijn motorrijden begonnen met een honda Goldwing 1100. Ik was toen een jaar of 22 en nog nooit, anders dan mijn rijlessen, een motor gereden.
Opstappen en gewoon proberen is ook mijn motto. Rijden in de regen is inderdaad een goede tip, want dat kan echt gebeuren in Nederland :cry:

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Edi

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 21 feb 2016, 16:16
door remindme
Hoi Roger,

Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald bij Mario Smulders in Geldrop. Niet ff snel binnen 5 lessen maar een gedegen opleiding met oog voor details en aangepast aan wat je kunt. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik een Triumph street triple gekocht, door de "zit" (te veel naar voren en daardoor last van mijn rug gekregen) na 2 maanden ingeruild voor een Kawasaki versys 650. Enorm fun machine maar iets te weinig vermogen over de hele lengte en toch op zoek naar meer tourmotor. Mijn motor gevonden in een 1200rt. Mijn gedegen rijopleiding kwam direct van pas, machine is uiteraard zwaarder (in gewicht en vermogen) maar geen seconde het idee dat de motor met mij aan de haal gaat, ik heb de controle! Succes ermee!

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 21 feb 2016, 16:46
door WaltzingMatilda
creative27 schreef:Dag Heren,

we zijn bijna 2 jaar verder en het blijft kriebelen. Ik weet nog steeds niet goed of ik er goed aan doe om mijn motor rijbewijs te gaan halen. De reden dat ik mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het me machtig lijkt om een R1150RT te berijden. Maar goed, als het advies wordt dat het niet goed is om als onervaren motorrijder met zo een machine je motorrij carrière te gaan starten dan houdt het eigenlijk al snel op. Ik heb namelijk geen zin om eerst een paar jaar op een aftands klein motortje rond te rijden. Dus naast het feit dat ik een goede motorrijschool in Helmond ga zoeken (tips welkom) en daar eerst ook eens deze vraag voorleg, zou ik het heel prettig vonden om de mening van de diverse ervaren forumleden te vernemen. Aan een kant is het advies natuurlijk, niet doen, gevaarlijk om met zo veel vermogen te starten als onervaren motorrijder. Aan de ander kant wil ik dan inbrengen dat er natuurlijk nog een gedegen motorrijopleiding komt, ik mijn wilde haren wel kwijt ben en al 30 jaar rijervaring heb met toch minimaal een 40.000KM per jaar (zeg maar zonder brokken)waaronder ook redelijk wat hogere stuurkunsten (Renault 5 Turbo 2 met middenmoter). :mrgreen: Opmerking: daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je dan automatisch al een goed motorrijder bent, allerminst, gaat meer over ervaring en deelname in / aan het verkeer, motorrijden blijft heel wat anders dan autorijden.

Dus, heren ervaren motorrijders van dit forum. WAT IS WIJSHEID in dezen? Alvast bedankt voor uw reacties die mij vast gaan helpen juist te beeldvormen :D .
Daar heb je gelijk in, ik kom nog steeds mensen tegen die denken dat motorrijden autorijden op 2 wielen is.. :D

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 21 feb 2016, 16:49
door WaltzingMatilda
Bert M schreef:
creative27 schreef:Dag Heren,

we zijn bijna 2 jaar verder en het blijft kriebelen. Ik weet nog steeds niet goed of ik er goed aan doe om mijn motor rijbewijs te gaan halen. De reden dat ik mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het me machtig lijkt om een R1150RT te berijden. Maar goed, als het advies wordt dat het niet goed is om als onervaren motorrijder met zo een machine je motorrij carrière te gaan starten dan houdt het eigenlijk al snel op. Ik heb namelijk geen zin om eerst een paar jaar op een aftands klein motortje rond te rijden. Dus naast het feit dat ik een goede motorrijschool in Helmond ga zoeken (tips welkom) en daar eerst ook eens deze vraag voorleg, zou ik het heel prettig vonden om de mening van de diverse ervaren forumleden te vernemen. Aan een kant is het advies natuurlijk, niet doen, gevaarlijk om met zo veel vermogen te starten als onervaren motorrijder. Aan de ander kant wil ik dan inbrengen dat er natuurlijk nog een gedegen motorrijopleiding komt, ik mijn wilde haren wel kwijt ben en al 30 jaar rijervaring heb met toch minimaal een 40.000KM per jaar (zeg maar zonder brokken)waaronder ook redelijk wat hogere stuurkunsten (Renault 5 Turbo 2 met middenmoter). :mrgreen: Opmerking: daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je dan automatisch al een goed motorrijder bent, allerminst, gaat meer over ervaring en deelname in / aan het verkeer, motorrijden blijft heel wat anders dan autorijden.

Dus, heren ervaren motorrijders van dit forum. WAT IS WIJSHEID in dezen? Alvast bedankt voor uw reacties die mij vast gaan helpen juist te beeldvormen :D .
Ik lees een paar algemene misvattingen in jouw verhaal:

A) het advies om niet te beginnen op een R1150RT: je moet als 'starter' gaan rijden op een motor die bij je past. Daarbij maakt het niet uit of dat een Tourbuffel is, een racer of een enduro of wat dan ook. Het karakter van de motorfiets moet aansluiten bij wat jouw beeld van het motorrijden is. Dat betekent in de praktijk, dat het goed is om na het behalen van je rijbewijs gewoon eens een proefrit te maken op een aantal verschillende motoren die op jouw persoonlijke short list voorkomen, om te ontdekken of dat beeld klopt met de ervaring die je dan opeens begint op te doen. Het leek mij (in een bui van verhoogd testosteron-niveau) leuk om ook zo'n stoere sportieve 'buikschuiver' te hebben. Nou, dat bleek na een paar maandjes dus helemaal niks voor mij te zijn.

B) 30 jaar schadevrij verleden met een auto verhoogt je capaciteiten op de motor: motorrijden vergt een heel ander soort verkeersinzicht dan autorijden. Motorrijden gaat tot diep in je DNA, terwijl een auto besturen meer een aan te leren kunstje is. Sinds ik in 2011 mijn rijbewijs gehaald heb, is mijn 'autorijden' volgens reguliere passagiers heel anders geworden. Veel bewuster en veel meer anticiperend. Mijn stelling is: veel autorijden maakt niet de betere motorrijder, maar eerder andersom. Veel motorrijden maakt de betere automobilist.

C) met een lichtere motorfiets rijden is niet leuk: Ik heb dat ook gedacht voordat ik mijn A-rijbewijs onbeperkt haalde, maar als nieuwe instromer ben ik in 2011, direct na het ophalen van het pasje, naar de BMW dealer gestormd en met een R1100RT begonnen en vervolgens na twee jaar en 30000 km de overstap gemaakt naar een K1600GT, om vervolgens tot de conclusie te komen dat onder sommige omstandigheden, een lichte en wendbare machine met weinig pk's juist veel leuker rijden is, dan zo'n machtige, maar loodzware tour-buffel.

D) heren ervaren motorrijders: pas op, het zijn er nog steeds te weinig, maar er zijn ook een aantal uiterst ervaren dames motorrijders hier op het RT-forum!

E) Twijfel om er aan te beginnen: er zijn regelmatig motordealers en andere instellingen die zogenaamde "opstapdagen" organiseren. Dan kun je zonder rijbewijs, maar wel onder deskundige begeleiding, eens ervaren wat het is om een gemotoriseerde tweewieler onder je derriere te hebben. Ook een proefles van een of twee uurtjes bij een reguliere rijschool kunnen je een beetje op weg helpen. Het beste is om die proefles in de zeikende regen te pakken. Als het je dan nog steeds leuk lijkt om op een motor te zitten, moet je het zeker doen. Dan heb je het juiste 'motor-gen' in je systeem...

Succes met je overwegingen!

[groet]

Bert M

Bert, ik zou dit niet beter hebben kunnen zeggen :D

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 23 feb 2016, 10:41
door creative27
@ Bert, bedankt voor je uitgebreide reactie en allereerst maar mijn excuses aan de vrouwelijke rijdsters :) V.w.b. je overige observaties: Wat meer proefritten gaan maken (en dus breder kijken naar een type motor) als ik eenmaal mijn rijbewijs heb en heel goed punt. Je opmerking "veel motorrijden maakt een betere automobilist" kan ik geheel volgen. Een motorrijder moet gezien zijn kwetsbaarheid nog meer anticiperen op hetgeen er rondom hem geen gebeurd. Opstapdagen hou ik al in de gaten en de proefles gaat er ook zeker komen.

@Tamme, de wens heeft een tijdje op een heel laag pitje gestaan, het gaat dus nu weer kriebelen vandaar dat ik het weer oppak. Maar er zijn inderdaad periodes geweest in mijn leven dat ik zeker wist dat ik het niet zou moeten doen. En aangezien de meeste wilde haren er nu wel zo een beetje vanaf zijn..... :mrgreen:

@ remindme, ff de website gechecked en krijg er wel een goed gevoel bij, ga zeker bij hem langs!

nogmaals dank voor eenieders inzichten en gegroet, Roger, aka creative 27

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 25 feb 2016, 06:19
door Inspector Gadget
Het meeste is wel al aangegeven, maar 1, voor mij althans, heel belangrijk extra punt bovenop al het eerder aangegevene, is dat je er in potentie heel veel motor-vrienden erbij krijgt. _004
Vaak ook personen die je normaal gesproken in de gang des levens niet zo snel 1-2-3 tegengekomen zou zijn, schat ik zo in.
All walks of life, en dat maakt het motorrijden en alle beleving daarom heen, extra genieten & plezierig.

Oh ja, en wat betreft rijden in de regen, mijn opleiding ging zelfs toentertijd vrolijk door in de winter!
Uiteraard met de nodige voorzichtigheid.

Ik denk dat iedereen zo'n beetje probeert te zeggen, dat je die motorkriebels zeker niet moet blijven onderdrukken en je het zeker eens een kans moet geven of het wat wordt.
Ik heb met grote tussenpozen motor gereden, en die tussenpozen heb ik nog altijd heel erg jammer gevonden.
Het motorvirus is een aandoening die je heel veel plezier kan brengen.

2016-02-25_06-13-07.jpg

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 25 feb 2016, 14:08
door Carel boxer64
icon_welcome _004 _004

[groet]

Carel

Re: Creative27 meld zich.

Geplaatst: 25 feb 2016, 14:41
door creative27
Bedankt Carel _004