Pagina 1 van 1
K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 06 jun 2014, 11:20
door Octavia
Beste forumleden,
Ik heb mij net aangemeld op dit forum omdat ik mij aan het oriënteren ben voor een nieuwe motor.
Mijn naam is Frans en ik ben 57 jaar, getrouwd en heb twee kinderen en één kleinkind en ben werkzaam in de hoogspanningstechniek.
Op dit moment rij ik een BMW K1300S uit 2010 en dit is een fantastische motor maar het vele vermogen kan je in Nederland nergens benutten en om die reden ben ik aan het kijken naar wat anders. Deze K1300S is mijn derde motor hieraan vooraf gingen een Suzuki Bandit 600S (1997) en een Honda VFR800 VTEC (2006). Ik wil bij BMW blijven omdat ik dat een fantastisch merk vind maar ook omdat ik een goede dealer heb.
Op dit moment twijfel ik nog tussen twee modellen te weten een R1200GS (LC) en een R1200RT (LC), en ik hoop mede door informatie van dit forum mijn keuze beter te kunnen maken.
Met vriendelijke motorgroeten,
Frans
Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 06 jun 2014, 18:27
door Bart51
Hallo Frans,
Welkom hier op het forum.
Je hebt een moeilijkekeus te maken. Zowel de GS(op dit forum ook ruim aanwezig) als de RT heben hun kwaliteiten. Ze zijn ook allebei geschikft voor de langere afstand.
Succes met je zoektocht en hier op dit mooie forum krijg je veel goede info.
Groetjes
Bart
Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 06 jun 2014, 18:48
door beckysmile
Hallo Frans,
zoals gezegd, een lastige keuze.
De RT beschermt iets meer tegen weersinvloeden, maar qua rijplezier weet ik het zo net nog niet, kon de GS wel eens winnen.
Wer die Wahl hat, hat die Qual

, zegt de Duitser dan.
Sterkte met uitzoeken.
Aad
Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 06 jun 2014, 21:15
door EL SCORPIO
Hoi Frans,
Ik heb een R1100RT en een R1200RT gehad. Beide plezier aan beleeft.
Heb nu een R1200GS Adventure en vind die van de drie nu het lekkerste rijden.
Ondanks een grote 33 liter tank merk je daar niets van. Windbescherming heb ik net zoveel als op de 1200RT.
Zijwindgevoeligheid is bij de Adventure minder dan bij de 1200RT.
Nadeel tot nu toe is het niet electrisch verstelbare ruitje.
Maar dat weegt niet op tegen de betere handelbaarheid en fun van de Adventure.
Ik las alleen dat de nieuwe 2014 RT's met ESA nu a la minute stilgezet moesten worden door BMW ivm een gevaarlijke storing. Wel ff een minpuntje. Wat volgt??
Voorlopig kan ik je vertellen dat ik de overstap van RT naar GS alleen maar kan laten zien door een

Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 06 jun 2014, 21:41
door Franky
Welkom, veel plezier en veilige kilometers gewenst

Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 06 jun 2014, 21:59
door bolrob
Van een Bandit, naar een VFR, en toen een K1300S. En nu naar een RT of GS. Een compleet andere zithouding, met dito krachten op de rug, Het mindere vermogen ga je niet missen zoals je zelf al zegt, dus ik denk dat je moet kiezen tussen windbescherming en rijgedrag. Succes met kiezen, ik zou op beide een dag willen rijden. Verder weet ik niet hoe groot je bent, maar een F800GT/GS rijden ook beide erg lekker, en zijn soepeler onderin. Fantastisch altijd om iets anders te kunnen uitzoeken :)
Gr. Rob
Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 07 jun 2014, 11:21
door Octavia
Bedankt voor de reacties.
Op dit moment ben ik met vakantie maar ik ga binnenkort maar eens bij mijn dealer langs om met allebei de motoren een uitgebreide proefrit te maken, op dit moment ben ik er nog niet echt uit. Ik ben mij nu aan het inlezen en op papier/computer aan het oriënteren.
Mijn hart zegt GS (sportiever) mijn verstand zegt RT (betere bescherming).
En wat het mankement aan de 2014 RT's betreft dat zal ongetwijfeld door BMW goed opgelost gaan worden. Mijn K1300S heeft ook een terugroepactie gehad omdat de hevel van de achter schokdemper kon afbreken (dat wil je ook niet hebben als je aan het rijden bent) en dat is ook keurig opgelost dus heb vertrouwen in BMW.
Vriendelijke motorgroeten,
Frans
Re: K1300S rijder stelt zich voor
Geplaatst: 11 jun 2014, 16:30
door concours
Dag Frans, ook ik heb begin dit jaar besloten een BMW R1200GSA aan te schaffen. Ik heb gereden op een 1100 en 1150RT en moet het met Richard eens zijn, dat de GS een "beest" van een motor is met superieure stuureigenschappen. Ik ben 1.87 cm en zit prima op de GSA. Wil je ook lekker bochtjes kunnen rihden in de bergen, ga dan voor de GS. Suc6 Hans