Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Twinkie schreef:Vandaag bericht ontvangen van Motoport Hillegom. Per 1 juli is dealer schap opgezegd door BMW motorrad Nederland om het aantal dealers in de regio terug te brengen.
Ze kondigen een samenwerking aan voor onderdelen en accessoires en die hen op de hoogte houdt van technische ontwikkelingen. Dit betekent volgens mij ook dat ze geen direct contact meer hebben met BMW voor updates voor de Beemers. Voor mij tot nu toe een doorslaggevend argument samen met de terugroep acties.
Wat ik niet lees is of er iets aan de prijzen gedaan wordt. Daar wordt met geen woord over gerept in de brief.
Na Alphen ad Rijn nu Hillegom dicht. Een bmw motorraddealer moet je vanaf 1 juli zoeken :mrgreen:
Ik hoorde in de wandelgangen dat er eentje in de regio Rotterdam terugkomt. De Reyerwaard zou de locatie worden.
Niet meer dan wandelgangen hoor, dus geen boze brieven als het niet waar blijkt te zijn.
Dan blijft in de regio Kennemerland en Bollenstreek alleen Harry Meijer over. En die hebben het al zo druk. Voor een servicebeurt is er al een aardige wachttijd.
doov650 schreef:
Ik hoorde in de wandelgangen dat er eentje in de regio Rotterdam terugkomt. De Reyerwaard zou de locatie worden.
Niet meer dan wandelgangen hoor, dus geen boze brieven als het niet waar blijkt te zijn.
Naar mijn idee toch wel erg grof wat BMW doet, De Jong, Motorport Hillegom - ik noem deze even omdat ik goede ervaring heb met deze bedrijven - dealers met een hart voor dit merk en dan zo aan de kant worden gezet.
Ook kan het klanten gaan kosten, sommige mensen hebben geen zin om ik weet niet hoe ver te rijden voor een dealer bezoek.
Mogelijk zullen de prijzen bij de BMW dealers ook wel gaan stijgen, de concurrentie valt weg.
Volgens mij wil BMW ook alleen hun machines onder een dak hebben en dulden geen andere merken.
Weten jullie mogelijk ook of alle motorport vestigingen moeten stoppen met BMW ?
De Jong in Alphen is en blijft goed en is toch goedkoper geworden.
Ik begreep wel dat BMW niet blij is met het feit dat Gerjo ook Victory en Indian onderdak heeft.
Maar het blijft raar dat BMW zoveel dealers de deur wijst.
Ik zie persoonlijk ook liever maar één merk onder een dak. Ik ben al enkele keren geweest bij motorzaken die alle merken doen en uiteindelijk maar overal een beetje kennis van hebben. Ik weet dat bijvoorbeeld Honda ook graag gezien had dat er voor Honda motoren en auto's een en dezelfde garage was. Misschien wil BMW daar uiteindelijk ook naar toe.
Als je alleen al kijkt naar het aantal types dat elk merk heeft dan is het toch bijna onmogelijk om van meerdere merken voldoende kennis op te bouwen. Misschien wel genoeg voor het basis onderhoud maar zeker niet voor de grotere reparaties.
Dealers met meerdere merken onder 1 dak hebben voor de diverse merken hun specialisten die continu bijgeschoold worden.
Je wordt en blijft maar zo geen dealer. Het pakket met eisen van de topmerken liegt er niet om.
Het zijn vooral de vrije handelaren die van alles in huis hebben / verkopen / onderhouden en daar is het waar het nogal eens aan kennis schort.
fyi. gr. Joop
Ton1959 schreef:Ik zie persoonlijk ook liever maar één merk onder een dak. Ik ben al enkele keren geweest bij motorzaken die alle merken doen en uiteindelijk maar overal een beetje kennis van hebben. Ik weet dat bijvoorbeeld Honda ook graag gezien had dat er voor Honda motoren en auto's een en dezelfde garage was. Misschien wil BMW daar uiteindelijk ook naar toe.
Als je alleen al kijkt naar het aantal types dat elk merk heeft dan is het toch bijna onmogelijk om van meerdere merken voldoende kennis op te bouwen. Misschien wel genoeg voor het basis onderhoud maar zeker niet voor de grotere reparaties.
J vd B te V schreef:
Maar het blijft raar dat BMW zoveel dealers de deur wijst.
Volgens mij is het puur een geld-kwestie. Als je de opgelegde 'targets' (klote-woord) niet haalt, dan kun je gaan wieberen. Next............
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
doov650 schreef:
Ik hoorde in de wandelgangen dat er eentje in de regio Rotterdam terugkomt. De Reyerwaard zou de locatie worden.
Niet meer dan wandelgangen hoor, dus geen boze brieven als het niet waar blijkt te zijn.
Ik ben in mijn hele motor- en autoleven nog nooit bij een dealer geweest. Die mooie grote panden en glimmende toonzalen moeten toch ergens van betaald worden. Zoek een BMW liefhebber, die het leuk vindt om aan onze motoren te werken. Kenny is veel genoemd hier. (Is hij overigens al ere lid op dit forum?)
Zelf ga ik altijd naar Paul de Wit motoren in Wormerveer. Een icoon op BMW gebied en normale prijzen.
Gr. Hans
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
JDoubleOP schreef:Dealers met meerdere merken onder 1 dak hebben voor de diverse merken hun specialisten die continu bijgeschoold worden.
Je wordt en blijft maar zo geen dealer. Het pakket met eisen van de topmerken liegt er niet om.
Het zijn vooral de vrije handelaren die van alles in huis hebben / verkopen / onderhouden en daar is het waar het nogal eens aan kennis schort.
fyi. gr. Joop
Ton1959 schreef:Ik zie persoonlijk ook liever maar één merk onder een dak. Ik ben al enkele keren geweest bij motorzaken die alle merken doen en uiteindelijk maar overal een beetje kennis van hebben. Ik weet dat bijvoorbeeld Honda ook graag gezien had dat er voor Honda motoren en auto's een en dezelfde garage was. Misschien wil BMW daar uiteindelijk ook naar toe.
Als je alleen al kijkt naar het aantal types dat elk merk heeft dan is het toch bijna onmogelijk om van meerdere merken voldoende kennis op te bouwen. Misschien wel genoeg voor het basis onderhoud maar zeker niet voor de grotere reparaties.
Het gaat mij niet alleen om scholing maar vooral ook om ervaring en die bouw je op door vaak aan iets te sleutelen. En als je alleen BMW hebt bouw je dus meer ervaring op. Sommige bedrijven hebben alle merken en toch maar 3 of 4 monteurs die al de kennis hiervoor moeten bevatten. En als er één op vakantie is ontstaat er al een probleem. Maar dat is mijn ervaring na jaren in de garage te hebben gewerkt. Ik werkte lang aan Mercedes en Honda maar er gingen vaak minder mensen op cursus als wij gewilt hadden overigens.
doov650 schreef:
Ik hoorde in de wandelgangen dat er eentje in de regio Rotterdam terugkomt. De Reyerwaard zou de locatie worden.
Niet meer dan wandelgangen hoor, dus geen boze brieven als het niet waar blijkt te zijn.
Ik woon in deze regio, heb mijn brommert bij Breeman gekocht, dan zou je toch verwachten dat BMW NL je over deze dealert informeert.
NOT
Ben er even wezen buurten. Ze zijn net open en de communicatie vanuit BMW NL gaat nog plaats hebben. Binnenkort.
Heb me meteen laten verleiden tot het maken van een proefrit. Die staat voor morgen op de rol.
Dit artikel is het antwoord op onze vragen komt uit 2013 en kwam het toevallig tegen.
Alle grote fabrieksimporteurs van motorfietsen in Nederland en België verminderen het aantal officiële merkdealers. Over het algemeen genomen is het doel om per dealer meer nieuwe motorfietsen te verkopen, waardoor alleen 'gezonde' dealers overblijven, zo melden de importeurs. Daarbij lijkt er een sterke voorkeur voor monobrand (één merk) dealers met een groot winkelpand op een zichtlocatie, al wordt er volgens insiders ook goed gekeken naar zaken als opvolging en kapitaal. Voor "gesaneerde" dealers komt deze werkwijze hard aan; sommigen motorzaken zijn al tientallen jaren aan een importeur verbonden en krijgen nu een relatief korte termijn om over te schakelen naar een ander merk of te stoppen met nieuwverkoop. Triumph dealer Brabant Motors Grave werd in juli van dit jaar opgezegd . Joris Jansen is er volgens eigen zeggen nog beduusd van: "Na meer dan 22 jaar werden we er opeens uitgegooid, zonder dat er en echte reden is genoemd. We voldeden aan alle eisen qua inrichting en trainingen, daar kon het niet aan liggen. Via-via hoorde ik dat ze alleen dealers wilden houden die meer dan 90 nieuwe motoren per jaar verkopen. Wij doen het prima hier maar daar kwamen wij inderdaad niet aan. Het is ongelooflijk zuur dat we na 22 jaar met hart en ziel aan dit merk gewerkt te hebben er nu zomaar uit worden gezet." Triumph Motorcycles Benelux wil niet op specifieke situaties ingaan , maar bevestigt dat Grave en Motoport Rotterdam per 1 januari 2014 geen Triumph dealer meer zijn. "We verkopen minder nieuwe motoren, dus om de aantallen per dealer omhoog te krijgen zullen we het met minder dealers moeten doen', aldus Arnold Britstra van het Engelse merk. Bij BMW Motorrad blijkt dat ook hier twee dealers op de meeste recente dealerlijst ontbreken, De Jong Alphen en F. Breeman in Rotterdam zijn blijkbaar opgezegd. BMW doet hierover geen mededelingen. Bij Kawasaki ligt de situatie anders, het Japanse bedrijf zegde zelfs al haar 28 dealers tegelijk op en onderhandelt nu over nieuwe contracten. Henk Salomons, Sales- en Marketing Manager voor Kawasaki Benelux, daarover: "Er zullen straks minder Kawasaki-dealers zijn, al kan ik nu niet zeggen hoeveel. Doel is om van kwantiteit naar kwaliteit te gaan. In veel andere Europese landen verkoopt Kawasaki meer motoren dan Yamaha en Suzuki, alleen hier nog niet. Eén van de redenen daarvoor is het dealernetwerk, dat zijn we nu daarom aan het upgraden". Honda Nederland is al in 2008 begonnen met een herstructurering van het dealernetwerk. Martijn Eising van Honda Nederland daarover: "In 2007 werden er nog 18.000 nieuwe motoren verkocht, nu zijn dat er bijna de helft. Dan wordt de spoeling dus dunner. We zijn dan ook van 46 dealers in 2008 naar 32 in 2013 gegaan, door goed te kijken naar de potentie van elke dealer. We stellen hoge eisen aan uitstraling, financiële situatie, personeel en de line-up in de winkel, maar ook aan fysieke zaken zoals een shop-in-shop concept en de vierkante meters. In een continu proces werken we aan volwaardige dealers met aantrekkingskracht voor hun hele regio. We vragen dus veel van onze dealers, maar bieden daar ook veel voor terug, zoals een sterke line-up met veel nieuwe modellen." Sommige dealers kiezen zelf voor een toekomst zonder officieel dealerschap om verder te gaan als 'specialist'. In 2011 stopte Biggelaar Special Performance als Ducati-dealer. Toine van de Biggelaar indertijd: "Ik wil natuurlijk best nieuwe motorfietsen verkopen, maar de marges staan zo onder druk dat het op dit moment wel heel erg moeilijk is daar ook nog iets aan de verdienen. Omdat dealers soms echt van machines af moeten geven ze veel te hoge inruilprijzen, waardoor je wel nieuwe motoren verkoopt maar er niks aan over houdt. Wij gaan ons nu nog meer toeleggen op onderhoud, we bezitten hier immers en jarenlang opgebouwde kennis in de zaak die in de hele Ducati-wereld gezocht wordt.
concours schreef:Ik ben in mijn hele motor- en autoleven nog nooit bij een dealer geweest. Die mooie grote panden en glimmende toonzalen moeten toch ergens van betaald worden. Zoek een BMW liefhebber, die het leuk vindt om aan onze motoren te werken. Kenny is veel genoemd hier. (Is hij overigens al ere lid op dit forum?)
Zelf ga ik altijd naar Paul de Wit motoren in Wormerveer. Een icoon op BMW gebied en normale prijzen.
Gr. Hans
Tegenwoordig moet je wel soms langs een dealer met al die software op je motor.
En denk aan terugroepacties.
Ik moet nog even vragen bij de Jong in Alphen hoe dit nu gaat.
beemerrichard schreef:
Tegenwoordig moet je wel soms langs een dealer met al die software op je motor.
En denk aan terugroepacties.
Ik moet nog even vragen bij de Jong in Alphen hoe dit nu gaat.
Ik begreep van Gerjo dat ze nog een aantal jaren de BMW-apparatuur mogen blijven gebruiken. Daarna weet ik het niet meer wat hij precies vertelde. Ook opleidingen gingen nog even door, dacht ik. Ik had gesprek met hem in maart, toen ik er was voor een beurt.
Perry schreef:Dit artikel is het antwoord op onze vragen komt uit 2013 en kwam het toevallig tegen.
Alle grote fabrieksimporteurs van motorfietsen in Nederland en België verminderen het aantal officiële merkdealers. Over het algemeen genomen is het doel om per dealer meer nieuwe motorfietsen te verkopen, waardoor alleen 'gezonde' dealers overblijven, zo melden de importeurs. Daarbij lijkt er een sterke voorkeur voor monobrand (één merk) dealers met een groot winkelpand op een zichtlocatie, al wordt er volgens insiders ook goed gekeken naar zaken als opvolging en kapitaal. Voor "gesaneerde" dealers komt deze werkwijze hard aan; sommigen motorzaken zijn al tientallen jaren aan een importeur verbonden en krijgen nu een relatief korte termijn om over te schakelen naar een ander merk of te stoppen met nieuwverkoop. Triumph dealer Brabant Motors Grave werd in juli van dit jaar opgezegd . Joris Jansen is er volgens eigen zeggen nog beduusd van: "Na meer dan 22 jaar werden we er opeens uitgegooid, zonder dat er en echte reden is genoemd. We voldeden aan alle eisen qua inrichting en trainingen, daar kon het niet aan liggen. Via-via hoorde ik dat ze alleen dealers wilden houden die meer dan 90 nieuwe motoren per jaar verkopen. Wij doen het prima hier maar daar kwamen wij inderdaad niet aan. Het is ongelooflijk zuur dat we na 22 jaar met hart en ziel aan dit merk gewerkt te hebben er nu zomaar uit worden gezet." Triumph Motorcycles Benelux wil niet op specifieke situaties ingaan , maar bevestigt dat Grave en Motoport Rotterdam per 1 januari 2014 geen Triumph dealer meer zijn. "We verkopen minder nieuwe motoren, dus om de aantallen per dealer omhoog te krijgen zullen we het met minder dealers moeten doen', aldus Arnold Britstra van het Engelse merk. Bij BMW Motorrad blijkt dat ook hier twee dealers op de meeste recente dealerlijst ontbreken, De Jong Alphen en F. Breeman in Rotterdam zijn blijkbaar opgezegd. BMW doet hierover geen mededelingen. Bij Kawasaki ligt de situatie anders, het Japanse bedrijf zegde zelfs al haar 28 dealers tegelijk op en onderhandelt nu over nieuwe contracten. Henk Salomons, Sales- en Marketing Manager voor Kawasaki Benelux, daarover: "Er zullen straks minder Kawasaki-dealers zijn, al kan ik nu niet zeggen hoeveel. Doel is om van kwantiteit naar kwaliteit te gaan. In veel andere Europese landen verkoopt Kawasaki meer motoren dan Yamaha en Suzuki, alleen hier nog niet. Eén van de redenen daarvoor is het dealernetwerk, dat zijn we nu daarom aan het upgraden". Honda Nederland is al in 2008 begonnen met een herstructurering van het dealernetwerk. Martijn Eising van Honda Nederland daarover: "In 2007 werden er nog 18.000 nieuwe motoren verkocht, nu zijn dat er bijna de helft. Dan wordt de spoeling dus dunner. We zijn dan ook van 46 dealers in 2008 naar 32 in 2013 gegaan, door goed te kijken naar de potentie van elke dealer. We stellen hoge eisen aan uitstraling, financiële situatie, personeel en de line-up in de winkel, maar ook aan fysieke zaken zoals een shop-in-shop concept en de vierkante meters. In een continu proces werken we aan volwaardige dealers met aantrekkingskracht voor hun hele regio. We vragen dus veel van onze dealers, maar bieden daar ook veel voor terug, zoals een sterke line-up met veel nieuwe modellen." Sommige dealers kiezen zelf voor een toekomst zonder officieel dealerschap om verder te gaan als 'specialist'. In 2011 stopte Biggelaar Special Performance als Ducati-dealer. Toine van de Biggelaar indertijd: "Ik wil natuurlijk best nieuwe motorfietsen verkopen, maar de marges staan zo onder druk dat het op dit moment wel heel erg moeilijk is daar ook nog iets aan de verdienen. Omdat dealers soms echt van machines af moeten geven ze veel te hoge inruilprijzen, waardoor je wel nieuwe motoren verkoopt maar er niks aan over houdt. Wij gaan ons nu nog meer toeleggen op onderhoud, we bezitten hier immers en jarenlang opgebouwde kennis in de zaak die in de hele Ducati-wereld gezocht wordt.
Gr Per
Ik stel vast dat mijn samenvatting aardig accuraat is 'Volgens mij is het puur een geld-kwestie. Als je de opgelegde 'targets' (klote-woord) niet haalt, dan kun je gaan wieberen. Next............
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
30-40 jaar geleden zag de marketing er een stuk eenvoudiger uit.
Ons werd geleerd duidelijke keuzes te maken tussen b.v. winst of marktaandeel.
Investeren in groei heette dat.
Vandaag de dag gaat elk bedrijf voor "profitable growth". Groeien met behoud van marge.
Dit wil toch iedereen? Van kleine zelfstandige tot multinational en geef ze eens ongelijk.
Bovendien is het ook echt nodig om;
- De aandeelhouders tevreden te houden.
- Investeringen te kunnen blijven doen.
- Te kunnen blijven ontwikkelen.
Kan er niet (genoeg) meer verdiend worden op nieuwe producten dan zal dat in de after-market moeten gebeuren.
Lukt dat ook niet meer dan zal er serieus op kosten bespaard moeten worden.
Tegelijkertijd is het belangrijk dat resterende retailers geinteresseerd blijven door hoge verdiensten.
Jekihero schreef:
Vandaag de dag gaat elk bedrijf voor "profitable growth". Groeien met behoud van marge.
Dit wil toch iedereen? Van kleine zelfstandige tot multinational en geef ze eens ongelijk.
Ronald
Ik deel deze opvatting niet. Het is evident dat een ieder geld moet verdienen. En dat elke schakel een (zeer) leuke boterham moet kunnen verdienen. Waar het volgens mij wringt is de behoefte aan groei. Groei is het opblazen van een ballon. En elke ballon hoe sterk ook zal een keer knappen. En dan sta je met lege handen.
En ik snap ook wel dat ik op een motor rijd die alleen tot stand is kunnen komen omdat BMW genoeg geld in de ontwikkeling heeft gestopt. Maar was ik nu ongelukkig geweest als BMW - even als voorbeeld dan - de R1200Rt niet op de markt had gebracht en ik nog op de R 1150RT had gereden? Denk het van niet. En ik weet ook wel dat deze redenering rammelt aan alle kanten (wat als nu de 1150 niet hadden ontwikkeld enz enz). Maar ergens is er een eind aan de economische groei. Misschien niet meer in mijn tijd, maar dan toch in de tijd van mijn kinderen en kleinkinderen.
Goh, Blackers draaf je niet een beetje door? Zeker, maar ik ben ervan overtuigd dat groei op micro-niveau niet gaat zonder effecten op macro-niveau. Ik ben oud genoeg om nog iets te weten van de Club van Rome (1959). En de voorspellingen komen - zij het vertraagd - toch helaas aardig uit. Matiging zou beter zijn dan ongebreidelde behoefte aan meer meer meer meer.
Goed en nu lekker genieten van een weekend in Twente en een heerlijke tocht zondag.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare