Pagina 1 van 1

Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 10:27
door Rico Kom
Beste allen,


Ik moet nog een beetje wennen aan mijn nieuwe aanschaf maar ook technisch moet ik een hoop ervaringen op doen van mijn R1200RT.

Als vraag wilde ik het volgende voorleggen, voor mij echt een vraagteken, voor jullie misschien een domme vraag:

Ik heb hiervoor een 4cilinder gereden en nu mag ik mij vervoeren met een R1200RT. Ik merk bij het wegrijden bij verkeerslichten etc dat ik niet helemaal die lekkere optrekkende kracht heb vanaf stilstand. Ik merk dat de toeren vrij snel terugdalen totdat ik de koppeling los heb gelaten en ik zonder koppelinghendel optrek dan willen de toeren vasthouden en weer stijgen.
Als ik wat vlotter optrek moet ik mijn pols verder doorbuigen, krijg ik de gewenste toeren, trekt die wat vlotter op maar dan heb je gelijk die nare lucht wanneer je de koppeling teveel laat trekken (lijkt me ook niet goed dit altijd te doen). En ik gebruik de koppeling niet anders als bij mijn 4 cilinder, dus het lijkt voor mij alsof ik iets anders moet doen bij dit type motor.
Ik ervaar weinig vermogen in de lagere toeren en lees op internet dat de pk's inderdaad hoger in het toerental zitten, ok die weet ik dus al _004 .
Ik wil voorkomen dat ik mijn motor vernietig door verkeerd optrekken enz. Een kennis van mij zij dat ik de motor vanwege het boxer principe schuin moest houden bij het optrekken... Daar heb ik dan weer een beetje twijfels bij en wil dus een beroep doen op jullie ervaringen en kennis.

Is er iemand die het een beetje JIP&Janneke kan vertellen hoe het zit? Wellicht hoort het gewoon bij deze type aandrijving? Thanks!

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 11:32
door aantzeetje
lees op internet dat de pk's inderdaad hoger in het toerental zitten,
Met gelijk welke 2 cilinder rij je op koppel, niet op pk's.
Ik merk dat de toeren vrij snel terugdalen totdat ik de koppeling los heb gelaten en ik zonder koppelinghendel optrek dan willen de toeren vasthouden en weer stijgen.
Snap geen reet van wat je hier wil mee zeggen. Koppeling in, schakelen, koppeling los en optrekken, koppeling in , schakelen, enz... Zeker niet laten slippen of je moet van brandlucht houden natuurlijk en graag nieuwe koppelingsplaten steken. Zoals elke 2 cilinder remt deze veel harder op motor dan een 4 cilinder wanneer je het gas dicht draait.
Denk dat ik naar 2de schakel rond de 2800/3000 toeren en verder 3500/4000 toeren. Meestal hou ik hem bij constante snelheid rond de 3500 toeren.
Een kennis van mij zij dat ik de motor vanwege het boxer principe schuin moest houden bij het optrekken
Veranderen van kennissenkring. Vroeger voelde je de 2 cilinder werking zeer goed bij een bocht naar rechts (niet allen bmw maar ook bij een guzzi) waar je net een duwtje mee kreeg. Nu verwaarloosbaar.
Ik ervaar weinig vermogen in de lagere toeren
Wat zijn lage toeren? Minimum is echt 2500 toeren, liefst 2800. Anders gaat hij "bokken"

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 12:01
door Wolfs RT
Een boxer ervaart anders als een 4 cilinder dat zeker maar ik herken niets van wat je schrijft.
Jij hebt het idee dat de motor maar langzaam op gang komt....als ik je goed begrijp? Persoonlijk ervaar ik dat absoluut niet zo. Met een slippende koppeling wegrijden zou ik zeker niet doen en v.w.b. je motor schuin houden bij het wegrijden :lol: .....die heb ik nog niet eerder gehoord.

Dat een goede afstelling erg belangrijk is bij een boxer is absoluut zo. De laatste dagen heb ik hier gelezen dat enkele leden het toerental bij bijvoorbeeld een rotonde op minimaal 2000-2500rpm houden omdat de motor anders gaat bokken. Van de week zelf een rotonde gepakt met 1600rpm en dat ging prima.

Ben benieuwd naar de overige reacties maar ik zou zeggen dat het een kwestie is van "wennen aan het boxer karakter" en misschien opnieuw laten afstellen.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 14:28
door doov650
Schuinhouden bij optrekken??
Dat is onzin.

Je ruikt de koppelingsplaten?
Dat is niet normaal en heeft niets met de boxer te maken.
Zijn de platen niet versleten? Je meldt ook dat de toeren stijgen en daarna weer vasthouden. Dat wijst ook op een probleem met de koppeling.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 15:11
door Rico Kom
doov650 schreef:Schuinhouden bij optrekken??
Dat is onzin.

Je ruikt de koppelingsplaten?
Dat is niet normaal en heeft niets met de boxer te maken.
Zijn de platen niet versleten? Je meldt ook dat de toeren stijgen en daarna weer vasthouden. Dat wijst ook op een probleem met de koppeling.
Koppeling is net volledig vernieuwd. Motor overgenomen met een totaal versleten koppeling. Dus dat kan het euvel niet zijn.

Wat ik probeer voor te leggen is het volgende, ga het nog een keer proberen.

Ik rij redelijk rustig in het algemeen, gewoon lekker woon werk elke dag. Als ik optrek vanuit stilstand vind ik dat de toeren nogal terugzakken. Ik heb het idee dat ik echt een dot gas moet (blijven) geven en de koppeling wat langer moet vasthouden om normaal op te kunnen trekken. Anders lopen de toeren erg veel terug en bokt hij een bij het wegrijden.

Als ik dan een beetje lekker wil optrekken en vlot wil vertrekken moet ik dus meer gas geven en de koppeling wat langer gebruiken. Dan ruikt het gelijk alsof ik maximaal de koppeling aan het afraggen ben.

Mijn vraag is: Moet ik nog wennen of heeft deze motor dat gewoon nodig? Ik had hiervoor een 4 cilinder en die hoorde je niet als je met 1500 toeren rustig op trok vanuit stilstand. Ik ervaar dat deze machine dan erg gaat bokken. Als de toeren oplopen is dit weg... Hopenlijk begrijpt een ieder nu waar ik naar porbeer te informeren..

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 15:28
door PaPinkelman
Ik begrijp ook niet veel van je verhaal. Voordat ik op een boxer reed, had ik ook een 4 cylinder. Ik moest ook wel wennen aan het boxer karakter, maar niet bij het optrekken. Wel dat de boxer niet erg houdt van lage toeren (< 2500 tpm).

Je beschrijft dat het toerental erg zakt bij het optrekken, als je de gashandel constant houdt. Dat is zeker niet normaal, en heeft dan ook niets met het boxer karakter te maken. Je probeert hopelijk niet met stationair toerental weg te rijden, want dat gaat inderdaad niet goed. Iets gas bij geven, rustig de koppeling op laten komen en de 1200RT moet vlot wegrijden. Doet-ie dat niet, dan is er iets aan de hand.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 16:36
door JDoubleOP
K'zou je graag helpen, maar dit is 'broodje aap' voor mij, omdat je allemaal zaken noemt die een 1200RT vreemd zijn, tenzij er technisch iets niet ok is?

[groet]
Joop

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 16:49
door white
Ik zou heel rap iemand gaan laten rijden die gewend is om boxer te rijden.
Misschien is iets fout gegaan bij het wisselen van de koppeling.

Het niet willen optrekken kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.
Wanneer heeft de motor de laatste beurt gehad?
Luchtfilter, brandstoffilter, bougies, kleppen stellen, etc?

Rem vasthangen? Zou ook beide symptomen verklaren..

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 17:07
door thepeck
Gouda is niet onoverkomelijjk ver van Ede . Daar zit Kenny ( MSA) zie onze sponsorbalk. Hij kan je vertellen of er iets niet goed is. Als ik jou was zou ik rap een afspraak maken dat hij er eens naar kijkt( sorry, het is maar een tip).

[groet] Martin

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 18:17
door Eric r1200rt
Het enige wat ik me herinner bij mijn overstap van Japanse 4 cilinders naar de RT, is dat de koppeling iets nauwer "luistert" en je wat meer gas moet bijgeven bij het wegrijden (ha, sloeg bij proefrit gelijk af bij het wegrijden bij het eerste stoplicht :oops: )
Daarnaast is het zo dat de RT, om echt lekker te rijden gewoon wat meer toeren nodig heeft.

Groet,
Eric

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 18:22
door Benji
Toen ik mijn eerste 2 cilinder kocht, Ducati, de eerste kilometers besefte ik ook niet wat mij overkwam. Als je altijd een 4 cilinder hebt gereden en je laat het gas los, blijft de motor mooi verder lopen, als je op een 2 cilinder in een lage versnelling het gas los laat remt deze wel snel af in vergelijking met een 4 cilinder.
Misschien moet je alleen nog wat wennen aan een 2 cilinder boxer en is dit hopelijk het enige probleem.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 18:54
door Rico Kom
thepeck schreef:Gouda is niet onoverkomelijjk ver van Ede . Daar zit Kenny ( MSA) zie onze sponsorbalk. Hij kan je vertellen of er iets niet goed is. Als ik jou was zou ik rap een afspraak maken dat hij er eens naar kijkt( sorry, het is maar een tip).

[groet] Martin
Martin, daar komt die net vandaan van een grote beurt en nieuwe koppeling...

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 18:55
door Rico Kom
Eric r1200rt schreef:Het enige wat ik me herinner bij mijn overstap van Japanse 4 cilinders naar de RT, is dat de koppeling iets nauwer "luistert" en je wat meer gas moet bijgeven bij het wegrijden (ha, sloeg bij proefrit gelijk af bij het wegrijden bij het eerste stoplicht :oops: )
Daarnaast is het zo dat de RT, om echt lekker te rijden gewoon wat meer toeren nodig heeft.

Groet,
Eric
Eric, jij bent de eerste die een reactie plaatst waar ik iets mee kan. Thanks, ga het ervaren.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 18:55
door Rico Kom
Benji schreef:Toen ik mijn eerste 2 cilinder kocht, Ducati, de eerste kilometers besefte ik ook niet wat mij overkwam. Als je altijd een 4 cilinder hebt gereden en je laat het gas los, blijft de motor mooi verder lopen, als je op een 2 cilinder in een lage versnelling het gas los laat remt deze wel snel af in vergelijking met een 4 cilinder.
Misschien moet je alleen nog wat wennen aan een 2 cilinder boxer en is dit hopelijk het enige probleem.
Dat denk ik na het lezen van jouw bericht en die van andere ook... Ga het ervaren.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 20:01
door white
Ik heb hier beide fietsen staan, en rij ook op beide.
Ik heb dat nooit zo ervaren als jij dat omschrijft.

Als je om van de plek af te komen, zo moet gaan rijden dat je de koppeling ruikt, gaat er toch echt iets verkeerd.

Dat is dan mechanisch, of je rijstijl. (No offence)
Ik hoop voor je dat het uiteindelijk geen schade oplevert.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 20:53
door Ton1959
Iets minder gas geven en koppeling beter doseren. Mijn vrouw heeft er ook iets meer last van met onze nieuwe auto. Dus luisteren naar je motor . Je kan met een vrij laag toerental de koppeling los laten komen maar het toerental moet bij het wegrijden niet onder het stationaire toerental komen maar hoeft ook niet veel hoger te zijn om gewoon weg te rijden.
Als je al een tijd met een slechtere koppeling rijd verlies je het gevoel een beetje.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 11 mei 2014, 22:05
door Wolfs RT
Rico Kom schreef:
Eric r1200rt schreef:Het enige wat ik me herinner bij mijn overstap van Japanse 4 cilinders naar de RT, is dat de koppeling iets nauwer "luistert" en je wat meer gas moet bijgeven bij het wegrijden (ha, sloeg bij proefrit gelijk af bij het wegrijden bij het eerste stoplicht :oops: )
Daarnaast is het zo dat de RT, om echt lekker te rijden gewoon wat meer toeren nodig heeft.

Groet,
Eric
Eric, jij bent de eerste die een reactie plaatst waar ik iets mee kan. Thanks, ga het ervaren.
Dit is wat ik bedoelde met het Boxer gevoel. Je hebt niet de souplesse van een 4-cilinder. Zal volgende keer wat duidelijker zijn :roll:

Nu lekker gaan rijden en genieten.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 12 mei 2014, 05:50
door aantzeetje
Rico, ik denk dat je je koppeling veel te lang laat "slippen". Vanaf dat deze neemt mag je die gerust loslaten hoor. Ga eens op een afgelegen wegeltje wat oefenen met "weg te rijden zonder gas te geven" ttz weten wanneer je koppeling aangrijpt. Vanaf dat ogenblik gas geven en koppeling helemaal los.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 12 mei 2014, 08:12
door Rico Kom
aantzeetje schreef:Rico, ik denk dat je je koppeling veel te lang laat "slippen". Vanaf dat deze neemt mag je die gerust loslaten hoor. Ga eens op een afgelegen wegeltje wat oefenen met "weg te rijden zonder gas te geven" ttz weten wanneer je koppeling aangrijpt. Vanaf dat ogenblik gas geven en koppeling helemaal los.
Allemaal gedaan, ik weer waar die zit maar schijnt dus boxer gewenning te zijn.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 12 mei 2014, 16:41
door Eric r1200rt
Hoi rico,

Je kunt natuurlijk ook even bij een forum lid met een 1200rt langs gaan, en dan even vergelijken, je bent welkom, maar helaas niet echt in de buurt ....

Groet,
Eric.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 16 mei 2014, 08:57
door Ronald
Dit hele verhaal klinkt mij nogal vreemd in de oren.

Ik heb (bijna) altijd 4 cilinders gereden, maar ik vind mijn boxer eigenlijk beter optrekken.
heeft meer koppel onderin!

Ga eens een afspraak maken met een andere bmw rijder, want iets klopt er niet.

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Geplaatst: 16 mei 2014, 10:47
door Baird
het lijkt alsof je in de tweede versnelling probeert weg te rijden -naughty-