Waarom vastzetten lading en goede motorkleding belangrijk is
Moderator: RT_Patrick
- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Waarom vastzetten lading en goede motorkleding belangrijk is
verslag motoragent van een ongeval. Oorzaak lading niet vastgezet op aanhanger en een motorrijder met passagier die geen motorkleding draagt.
https://www.politie.nl/blogs/blog-kostbare-lading.html
https://www.politie.nl/blogs/blog-kostbare-lading.html
- Snellecees
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Waarom vastzetten lading en goede motorkleding belangrij
Heftig verhaal en wederom weer altijd beschermende kleding aan
Cees
Cees
- Zwiety
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Auw auw auw ... Dit zijn de horrorverhalen die je als motorrijder eigenlijk niet wilt horen
Maar het toont wederom aan hoe kwetsbaar je bent. En als oplettendheid/skills/ervaring/materiële conditie dan ontoereikend blijken te zijn, dan blijkt ineens die altijd weer (te) dure kostenpost van goede motorkleding je laatste bescherming voor dat onbetaalbare eigen huidje te zijn .
Kortom, een pijnlijke bewustwording van hetgeen we hier eigenlijk wel al weten......
....triest.....

Maar het toont wederom aan hoe kwetsbaar je bent. En als oplettendheid/skills/ervaring/materiële conditie dan ontoereikend blijken te zijn, dan blijkt ineens die altijd weer (te) dure kostenpost van goede motorkleding je laatste bescherming voor dat onbetaalbare eigen huidje te zijn .
Kortom, een pijnlijke bewustwording van hetgeen we hier eigenlijk wel al weten......

....triest.....
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ik zie ze nog dagelijks. De motorrijders die vinden dat motorjas, helm en handschoenen voldoende zijn. Met je gewone broek over het asfalt glijden heeft ook ernstige gevolgen.
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Er kan niemand meer zijn die zegt: " Goh, dat wist ik niet…" Dus is en blijft het een bewuste keuze van de rijder zelf om je zaakjes wel of niet op orde te hebben en, eerlijk gezegd, kan ik daar verrekte weinig medelijden voor opbrengen als het dan zo mis gaat… De enigen waar ik wel medelijden mee heb, zijn de hulpverleners die de ellende mogen oplappen en opruimen...
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Altijd beschermende kleding, al is het tropisch warm, want: "beter het zweet in je naad dan het vel van je reet"...
Zelf ben ik blij dat ik vorig jaar 20 juli in full armour op de bRommeRT zat...
Sent from Wullum's phone aan alle forumleden
Zelf ben ik blij dat ik vorig jaar 20 juli in full armour op de bRommeRT zat...
Sent from Wullum's phone aan alle forumleden
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
De eerlijkheid gebiedt mij om te bekennen dat ik het laatste half jaar wel eens zonder motorbroek op de motor klim. Voor kleinere stadsritjes.wil51 schreef:Ik zie ze nog dagelijks. De motorrijders die vinden dat motorjas, helm en handschoenen voldoende zijn. Met je gewone broek over het asfalt glijden heeft ook ernstige gevolgen.
Komt omdat ik zo erg ben aangekomen dat ik eigenlijk een nieuwe broek moet kopen. Maar het afvallen gaat nog niet helemaal zoals het moet.........
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Bert, ....................Bert M schreef:
knipperdeknip
..........eerlijk gezegd, kan ik daar verrekte weinig medelijden voor opbrengen als het dan zo mis gaat…..........
Bert M
welke emotie ervaar jij dan bij dit verhaal?
Natuurlijk waren dat meisje van 16 en zeker haar vader niet slim.
Het kind is wel getekend voor 't leven.
Eigen schuld dikke bult dan maar?
Ronald
- Bert M
- Erelid
Wat mij betreft is de vader in dit verhaal verantwoordelijk (zeker in moreel opzicht) voor wat hij zijn dochter heeft aangedaan. En eigen schuld dikke bult is wel zo ongeveer de samenvatting van hoe ik naar het letsel van de vader zelf kijk.
En om de discussie nog wat breder te trekken vind ik persoonlijk dat de vader in dit geschetste voorbeeld zelf zou moeten opdraaien voor kosten van behandeling, revalidatie en inkomensverlies door invaliditeit. In dit soort gevallen van uiterst verwijtbare nalatigheid is het natuurlijk kolder dat de samenleving zou moeten meebetalen!
Bert M
En om de discussie nog wat breder te trekken vind ik persoonlijk dat de vader in dit geschetste voorbeeld zelf zou moeten opdraaien voor kosten van behandeling, revalidatie en inkomensverlies door invaliditeit. In dit soort gevallen van uiterst verwijtbare nalatigheid is het natuurlijk kolder dat de samenleving zou moeten meebetalen!
Bert M
Jekihero schreef:Bert, ....................Bert M schreef:
knipperdeknip
..........eerlijk gezegd, kan ik daar verrekte weinig medelijden voor opbrengen als het dan zo mis gaat…..........
Bert M
welke emotie ervaar jij dan bij dit verhaal?
Natuurlijk waren dat meisje van 16 en zeker haar vader niet slim.
Het kind is wel getekend voor 't leven.
Eigen schuld dikke bult dan maar?
Ronald
Bert M
Bert M
+1 voor de hulpverleners & dochter;
De vader was m.i. erg onverantwoordelijk bezig.
Goed voorbeeld doet goed volgen, dat heet opvoeden.
Het blijkt maar weer, je hoeft niet altijd zelf de fout te maken, maar je dient tenminste rekening te houden met fouten van de overige verkeersdeelnemers. En daar hoort wat mij betreft altijd beschermende kleding, goede schoeisel en handschoenen, naast een helm, bij.
Dat niet doen, is gokken en hopen dat je beschermengel het allemaal tijdig voorkomt.
En ik hou niet van gokken.
De vader zal zich waarschijnlijk eeuwig verwensen, daar kan ik ook wel begrip voor opbrengen.
En compassie, want iedereen maakt wel eens een fout, een onjuiste keuze, een moment die je liefst had teruggedraaid.
Ik zie het niet zo zwart-wit maar oneindig tinten grijs, wat dat betreft.
Zwart-wit riekt al snel naar intolerantie, en daar zien we dagelijks in het nieuws de gevolgen van.
Blijft natuurlijk wel heel dom, uiteindelijk.
En een drama wat een leven lang een impact zal hebben.
Dat vindt ik persoonlijk heel erg sneu, omdat het leed mogelijk grotendeels had voorkomen kunnen worden.
De vader was m.i. erg onverantwoordelijk bezig.
Goed voorbeeld doet goed volgen, dat heet opvoeden.
Het blijkt maar weer, je hoeft niet altijd zelf de fout te maken, maar je dient tenminste rekening te houden met fouten van de overige verkeersdeelnemers. En daar hoort wat mij betreft altijd beschermende kleding, goede schoeisel en handschoenen, naast een helm, bij.
Dat niet doen, is gokken en hopen dat je beschermengel het allemaal tijdig voorkomt.
En ik hou niet van gokken.
De vader zal zich waarschijnlijk eeuwig verwensen, daar kan ik ook wel begrip voor opbrengen.
En compassie, want iedereen maakt wel eens een fout, een onjuiste keuze, een moment die je liefst had teruggedraaid.
Ik zie het niet zo zwart-wit maar oneindig tinten grijs, wat dat betreft.
Zwart-wit riekt al snel naar intolerantie, en daar zien we dagelijks in het nieuws de gevolgen van.
Blijft natuurlijk wel heel dom, uiteindelijk.
En een drama wat een leven lang een impact zal hebben.
Dat vindt ik persoonlijk heel erg sneu, omdat het leed mogelijk grotendeels had voorkomen kunnen worden.
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik kwam er vandaag weer eentje tegen op een motor:
Geen handschoenen, gewone schoenen, spijkerbroek. Wel een leren jack, dat dan weer wel. Hij dacht waarschijnlijk "een klein stukje door de stad, dat kan wel" ...
Ik ben regelmatig voorrijder op toertochten maar zulke figuren rijden niet in "mijn" groep mee!
Geen handschoenen, gewone schoenen, spijkerbroek. Wel een leren jack, dat dan weer wel. Hij dacht waarschijnlijk "een klein stukje door de stad, dat kan wel" ...
Ik ben regelmatig voorrijder op toertochten maar zulke figuren rijden niet in "mijn" groep mee!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
Dezelfde situatie.
Vader en kind dik ingepakt in de beschermende kleding.
Vel geel-gekeurd vest, dagrij verlichting en alles wat je maar kunt verzinnen.
Kind valt ongelukkig, huidje blijft gaaf maar breekt haar nek.
Eigen schuld dikke bult?
Had ze maar in een Hummer moeten rijden en niet op de motor moeten gaan zitten dan was dit nooit gebeurd.
En dan die arme hulpverleners die dat meisje.......................
Of ligt het dan allemaal ineens totaal anders?
Tjonge, ik schrik hier van.
Ronald
Eigen schuld dikke bult?
Had ze maar in een Hummer moeten rijden en niet op de motor moeten gaan zitten dan was dit nooit gebeurd.
Ronald
Ik kom ze wel tegen dat papa dik ingepakt is, en het kind achterop alleen maar een helm op heeft.........dan wou ik dat de politie in greep.
In België is momenteel in ieder geval IETS geregeld.
In België is momenteel in ieder geval IETS geregeld.
- Bert M
- Erelid
Er zit nog al een belangrijk verschil tussen de casus van het blog en het door jou aangehaalde voorbeeld. In jouw voorbeeld is de vader namelijk tegemoet gekomen aan een heel belangwekkend gegeven: hij heeft al het mogelijke gedaan om zijn kind te beschermen tegen de gevolgen van een valpartij. Dat het uiteindelijk verkeerd uitpakt is dan uiterst triest, maar niet verwijtbaar. De vader in het blog heeft een bewuste keuze gemaakt om noch zichzelf nog zijn dochter afdoende te beschermen tegen een bekend gevaar dat motorrijden met zich mee brengt. En dat is wat we als een uiterst verwijtbaar nalaten kunnen aanmerken. Vandaar dus ook mijn stevige stellingname in deze.Jekihero schreef:Dezelfde situatie.
Eigen schuld dikke bult?
Ronald
En laten we wel zijn: we zijn het principieel allemaal eens met het feit dat het onverstandig is om zonder beschermende kleding op de motor te stappen. Maar toch vinden we het blijkbaar weer niet zo onverstandig dat we er mee akkoord gaan om beschermende kleding verplicht te stellen. In plaats daarvan accepteren we dus blijkbaar wel de maatschappelijke gevolgen van deze onverstandige gedraging... En dat is waar ik van schrik!
Bert M
Bert M
Bert M
-
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Enige tijd terug werd ik gebeld door een klant van mij, die een nieuw motorpak nodig had. Hij was een paar weken daarvoor in de Schipholtunnel gesneden door een automobilist, waardoor hij met zijn motor met 100km/u ten val kwam. Hij vertelde mij, dat hij lopend naar de ambulance kon komen, dat zijn motorpak kapot was, maar dat hij verder niets mankeerde. De volgende dag had hij spierpijn, wekenlang. De spierpijn kwam doordat hiij tijdens zijn val natuurlijk al zijn spieren heeft aangespannen om zijn val te breken. Zijn vrouw was erbij en zei toen ineens tegen mij: "jullie hebben mijn mans leven gered, omdat hij een goed motorpak aanhad" ik voelde mij opgelaten, want zo zag ik het natuurlij niet. Hij had zelf zijn motorpak aangetrokken en daarmee verder ernstig letsel voorkomen.
Later zette mij dit verhaal wel aan het denken. Ok ik verkoop motorkleding en als motorrijder wil ik zelf ook beschermende kleding dragen, maar er niet teveel voor betalen. Ik dacht: " ja, nu is het goed gegaan, maar wat nu als straks de weduwe van een klant mij vertelt, dat haar man is overleden als gevolg van het dragen van slechte motorkleding?"
Ik verkoop dus uitsluitend motorkleding welke is uitgerust met volledige goede protectoren op de rug, schouders, ellebogen en voor de broeken in de heupen en op de knieën. Dus geen Gamma, of Lidl motorkleding, maar degelijke kleding welke veilig en comfortabel zit en betaalbaar is.
Hans
Later zette mij dit verhaal wel aan het denken. Ok ik verkoop motorkleding en als motorrijder wil ik zelf ook beschermende kleding dragen, maar er niet teveel voor betalen. Ik dacht: " ja, nu is het goed gegaan, maar wat nu als straks de weduwe van een klant mij vertelt, dat haar man is overleden als gevolg van het dragen van slechte motorkleding?"
Ik verkoop dus uitsluitend motorkleding welke is uitgerust met volledige goede protectoren op de rug, schouders, ellebogen en voor de broeken in de heupen en op de knieën. Dus geen Gamma, of Lidl motorkleding, maar degelijke kleding welke veilig en comfortabel zit en betaalbaar is.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Mijn ongevalservaring met motorkleding is dat je het breken van botten niet kunt voorkomen. Maar WEL open (schaaf- en scheur)wonden, en dus veel bloedverlies. 

- Adam
- Type: R1150RT
- Bijz: Mooi zadel
- Woonplaats of omgeving: Weerdinge
- Contacteer:
Dank voor het delen. Het is soms erg verleidelijk om zonder goede kleren te rijden. Indrukwekkend om het verhaal van een politie agent te horen want dit laat je ook niet in je koude kleren zitten.verslag motoragent van een ongeval. Oorzaak lading niet vastgezet op aanhanger en een motorrijder met passagier die geen motorkleding draagt.
wist niet dat je ook een Goldwing hebt HansJ vd B te V

Nee Adam, die is van mijn schoonmoeder
Maar alle gekheid op een stokje:
Zo zag mijn been er uit in 1996. Was niet mijn schuld en de chirurg zei dat ik zonder laarzen zeer waarschijnlijk geen voet meer zou hebben gehad omdat er dan een en ander had moeten worden geamputeerd.
En hoe noemen ze in het ziekenhuis een motorfiets? Een DONORfiets! :shock:

Maar alle gekheid op een stokje:
Zo zag mijn been er uit in 1996. Was niet mijn schuld en de chirurg zei dat ik zonder laarzen zeer waarschijnlijk geen voet meer zou hebben gehad omdat er dan een en ander had moeten worden geamputeerd.
En hoe noemen ze in het ziekenhuis een motorfiets? Een DONORfiets! :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Tot slot;Bert M schreef:
En laten we wel zijn: we zijn het principieel allemaal eens met het feit dat het onverstandig is om zonder beschermende kleding op de motor te stappen. Maar toch vinden we het blijkbaar weer niet zo onverstandig dat we er mee akkoord gaan om beschermende kleding verplicht te stellen. In plaats daarvan accepteren we dus blijkbaar wel de maatschappelijke gevolgen van deze onverstandige gedraging... En dat is waar ik van schrik!
Bert M
Dat is duidelijk, maar ik ben er tevreden mee dat de maatschappij wel zo mild is.
Ronald
- Martin7007
- Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
- Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Blijf me ook altijd verbazen over het feit dat je mensen Iet rijden zonder beschermende kleding. Tot op heden heeft de wetgever het niet nodig gevonden om dit gebrek aan verantwoordings- veiligheidsbewustzijn te compenseren met wetgeving. Dat een niet of slecht beschermde motorrijder bij een ongeval meer verwondingen over houdt is tot daar aan toe. Echter dragen wij als maatschappij de financiële gevolgen daar van. De medische kosten worden immers door verzekering met onze premies betaald. En wanneer de noodlottige motorrijder arbeidsongeschikt raakt lopen deze kosten enorm op.
Dus neem de verantwoordelijkheid niet alleen voor je zelf maar ook voor je naasten en de rest van de maatschappij.
En ja ik ben me bewust dat motorrijden meer risico's met zich mee brengt dan met de auto rijden. Maar autorijders gaan ook niet met het vliegtuig naar het werk omdat het veiliger is. Het gaat dus om aanvaardbare rest risico's
Be safe![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Dus neem de verantwoordelijkheid niet alleen voor je zelf maar ook voor je naasten en de rest van de maatschappij.
En ja ik ben me bewust dat motorrijden meer risico's met zich mee brengt dan met de auto rijden. Maar autorijders gaan ook niet met het vliegtuig naar het werk omdat het veiliger is. Het gaat dus om aanvaardbare rest risico's
Be safe
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 9169 Weergaves
-
Laatste bericht door Cobaard
-
- 9 Reacties