Pagina 1 van 1

Koppeling wisselen.

Geplaatst: 27 jun 2009, 23:25
door PaulRS
Hoi.

Van de week was het zover, na ruim 155 kkm de koppeling versleten.
Dus maar een nieuwe erin sleutelen.

Demonteren;

Eerst zadel, tank, diverse plastic en de accu eruit, ziet er dan ongeveer zo uit.

Afbeelding

Startermotor, uitlaat en wiel weg, schokker, gasklephuizen, rechter voetsteun en nog wat spul loshalen.

Afbeelding

Bouten uit het achterframe, 4x imbus eruit en dat draadeind net boven de voorste bouten los, diverse stekkers van vrijstand, versnellings teller, zijstandaard en oliedruk sensor los.

Afbeelding

Dan de Moronic en ABS los, de accubak en deze opzij, zover mogelijk.
Nu kan de kont omhoog, let er wel op dat alles los is en er niks rekt.

Afbeelding

Nu de zes bouten eruit die de bak tegen de motor houden, de onderste 2 vervangen door lange, koploze bouten als geleide pen en de bak naar achter trekken.

Afbeelding


Natuurlijk blijft deze hangen op de pasbus, rechtsonder, is geroest, dus wat gepast geweld is aan de orde.
Let ook op de drukstift, die moet je niet verbuigen.

Afbeelding

Nu heb je zicht op de koppeling.
Blokkeerpen erin, linksboven, motor in bdp, de zes bouten losdraaien en de koppeling valt eruit.

Afbeelding

Nieuw spul erin, lijkt niet veel, maar kost een klein vermogen. :roll:
Eerst drie boutjes er los in, dan de plaat centreren met een doorn, dan vastzetten met de resterende boutjes en op het juiste moment.

Afbeelding

De vertanding van de plaat licht invetten met Staburags of MoS2, ook de ingaande as van de bak schoonmaken en invetten, helaas geen plaatje van. :evil: accu dood = rare plaatjes.

Dan de bak er weer achter schuiven, frame laten zakken en weer opletten dat er nergens iets klem loopt.
Bouten erin en op moment vastdraaien, dan de rest afmonteren.

Poppetje gezien, kassie dicht. :D

Afbeelding

Groeten, Paul.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 28 jun 2009, 13:59
door Beamietoo
Mooi en hulpzaam rapportage !
Wat was de aantal ingestoken werkuren, wat kost een klein vermogen, is er sprake van buitengewoon gereedschap, andere nodige onderdelen behalve de koppeling, alles via de dealer besteld en ben ik ook benieuwd over eventuele problemen? Met deze vragen kan ik beter inschatten of het en dhz klus is ;)
Gr,
Kenny

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 28 jun 2009, 15:39
door PaulRS
Hoi.

Als het moet, doe ik het in 3-4 uurtjes, maar dit is niet de 1e keer. :D
Reken als 'noob' een paar uur extra.

Koppeling kompleet kost 370€, met bouten (6x) en een paar keerringen mocht het nodig zijn.
Bij de niet-officiele dealer.

Speciaal gereedschap is niet echt nodig, wel makkelijk, de 2 geleidepennen, de blokkeerstift en de centreerdoorn zijn dingen die het leven aangenaam maken, deze dingen zijn zelf simpel te maken.

Moeilijk is het niet, wel veel werk en goed opletten of je niks vergeet.

Groeten, Paul.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 30 jun 2009, 11:55
door HansD
Paul,
Mooie rapportage zo, met prima fotos. Mijn koppeling komt vast ook een keer (115.000 nu) en ik vroeg me al af wat er bij komt kijken. Nou, dat is helder zo! Valt op zich mee...Maar zonder hulp zou ik dit niet zo snel zelf doen.

Petje af en bedankt!

Hans

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 30 jun 2009, 13:49
door Walter
PaulRS schreef:Hoi.

Koppeling kompleet kost 370€, met bouten (6x) en een paar keerringen mocht het nodig zijn.
Bij de niet-officiele dealer.

Groeten, Paul.
Als het de prijs is voor de benodigde onderdelen vind ik het flink aan de prijs....
Als het inclusief de gehele montage is, dan is het spot goedkoop.....

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 30 jun 2009, 15:08
door clemturbo
Volgens mij is dat alleen voor het materiaal, dus tel maar uit wat het kost met de uren erbij als je het
laat doen bij de garage/dealer.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 30 jun 2009, 15:34
door Walter
clemturbo schreef:Volgens mij is dat alleen voor het materiaal, dus tel maar uit wat het kost met de uren erbij als je het
laat doen bij de garage/dealer.
Dan vragen ze met € 370 veel te veel geld...
de benodigde materialen (koppelingset, drukgroep, keerringrubbers etc.) kosten hooguit € 150,00

even wat opgezocht...:
http://www.motoronderdelen.nl/motorprod ... r&x=39&y=6

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 30 jun 2009, 16:57
door clemturbo
Volgens mijn ETK, kost een complete koppelingset 329 euro, en is de prijs( lijst) van 2007, dus tel er nog maar wat bij op, ik schat zo'n 350 euri voor de set bij de dealer.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 04 nov 2009, 12:38
door wimmers
Buiten het feit wat de kosten zijn ben ik ongelooflijk jaloers op jullie.
Natuurlijk niet op het uitgeven van het geld maar wel op jullie kennis en durf om dit "zomaar"eventjes te doen.
Bij wijze van spreken tussen twee koppen koffie door.

Ik zou heel graag wat meer zelf willen doen aan mijn motor (R1100rt) maar heb gewoon het lef niet om dit te doen.
Alles door de dealer te laten doen trekt mijn portemonaie niet. Gelukkig heb ik een adresje van iemand die ook zo handig is alleen is dit niet naast de deur.
Ik zou heel graag eens mee willen kijken en helpen wanneer dit soort dingen gebeuren.
Ik ben gek op mijn motor, ik rij iedere dag ermee naar het werk maar zou het nog leuker vinden als ik hem of haar zelf nog wat beter zou leren kennen.

Mijn complimenten aan jullie. _004

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 04 nov 2009, 14:13
door walterr
Een Tech Day voor de RT'ers zou wel de 'max' zijn !!!

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 04 nov 2009, 15:58
door janc'borg
Mijn r1100r kreeg mankementen, een slippende koppeling, geschatte reparatie kosten (voor de klant) kwamen op een bedrag tussen de 800 a 1000 euro bij Arie Molenaar. De kilometerstand was pas 66.000 km achteraf bleek het een olie keerring te zijn die gelekt had met als gevolg een natte koppelingsplaat. Voor mij opende dit de mogelijkheid om te onderhandelen over een rt welke ik toch al op het oog had. Begrijp wel dus ook onderhandelen met mijn partner. :D Overigens de onderhandelingen na een proefrit zijn gelukt anders had ik me tenslotte hier niet aangemeld.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 04 nov 2009, 20:11
door Baird
Mooie reportage Paul, ziet er goed uit !!

walterr schreef:Een Tech Day voor de RT'ers zou wel de 'max' zijn !!!
Zouden dat best eens kunnen doen: beginnen met een beurt van een motor: tupperware eraf, motor- en gearolie wisselen, kleppen stellen, synchroniseren, beetje laten zien hoe je de veren afstelt, remklauwen eraf om de remblokken schoon te maken, eventueel even de tank eraf om te laten zien wat daar onder zit, dat werk. Doen aan één motor, paar man( géén 10!) kijken en vooral meesleutelen, beetje koudwatervrees verhelpen.

Ik wil wel maar heb niet de ruimte om te ontvangen, kan wel laten zien hoe het moet, dus wie roept er eens wat ?! _004 -1150-

Hou rekening dat we hier dan een hele dag aan besteden,

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 04 nov 2009, 20:21
door Stingray
Er was al een voorzetje gegeven

viewtopic.php?f=55&t=900

Maar oktober is al voorbij en ik weet niet of het in november nog gaat lukken.

Ik hoop dat hier nog iets uitkomt want ik wil ook dolgraag leren sleutelen. Maar verder als olie bijvullen of een extra stroomaansluiting aanleggen kom ik niet echt.

Gr Bas

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 07:26
door Donic
Ik zou ook graag wat meer willen weten over mijn RT.
Vond het al knap van mezelf dat ik de unit van Safety Lights en de Recyclizer heb aangesloten, maar dat is natuurlijk kinderspel.
Inderdaad inzicht in enkele meest voorkomende onderhoudsaspecten.
Ik hou me aanbevolen.

Donic

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 08:33
door peijsj
Ook ik zou me in principe best willen aansluiten maar beschik eveneens niet over noodzakelijke ruimte.

groet
Jan

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 08:59
door wimmers
Wanneer iemand dit innitiatief opneemt schrijf ik me direct in.
Ik woon zelf in Delft en ik ben best bereid voor zo'n dagje sleutelen een stukje te rijden (is toch een prachtige hobby).
Moet niet helemaal in het noorden of in het zuiden zijn, maar laten we zeggen anderhalf uur rijden heb ik er wel voor over wanneer je op tijd wilt beginnen.
Ik heb geen twee linkerhanden maar bv van electronica en hoe je wat en waar moet doormeten, en wat je dan moet meten is voor mij abacadabra.
Natuurlijk de olie vervangen en een olie- en luchtfilter vervangen kan ik wel.
Vroeger bij mijn oude r100rt deed ik ook de remvloeistof vervangen en remblokjes vervangen maar zelfs daar begin ik tegenwoordig liever niet meer aan ivm mogelijke problemen. Is niet echt handig wanneer je een afslag voorbij rijdt :D

Jaren geleden heb ik via (ik denk de KNMVB) wel eens een sleutelcursus voor beginners gedaan bij een kleine motorzaak in scheveningen.
Vier avonden uitleg en wat sleutelen, vond ik echt helemaal te gek. Ik had nog nooit een zuiger in mijn handen gehad.
Vorig jaar met een vriend naar München gereden op de motor om BMW-Welt en het museum te bezoeken.
Afgelopen jaar samen met drie vrienden op de motor naar Berlijn gereden om de BMW-motorfabriek te bezichtigen.
Fantastisch om te zien waar onze geliefde beemers geboren zijn. De rondleiding-groep zou eigenlijk uit ongeveer een 35 man moeten bestaan.
Maar omdat een groep uit Denemarken pech had gekregen met de bus (hadden ze maar op hun BMW moeten komen) ;) zijn we met 6 man rondgeleid. Ik kan jullie wel vertellen dat je dan een hele andere rondleiding krijgt.

Ik hoor HEEL graag van jullie!

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 09:20
door vioma
Baird schreef:
Ik wil wel maar heb niet de ruimte om te ontvangen, kan wel laten zien hoe het moet, dus wie roept er eens wat ?! _004 -1150-
Ik heb wel ruimte ,maar die is niet verwarmd .

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 09:36
door Stingray
We zullen denk ik ook iets van een motor brug nodig hebben?? Ik weet van een buurtgenoot dat ie veel met oude BMW's doet. Ik weet niet of hij een brug heeft en of de ruimte verwarmd is. (is wel lekker dichtbij vioma, hij doet dat volgens mij ergens op de Gochse dijk!! _004 ). Voor de rest van jullie zal het wel een uithoek zijn. Ik kan wel eens informeren of er bij hem iets mogelijk is. Verder heb ik ook wel een garage die niet verwarmd is ( ik heb de kachels die er in hangen nog nooit geprobeerd aan te steken in de 8 jaar dat ik hier woon dus daar verwacht ik niet veel van) en ik heb zeker weten geen brug en ik denk ook niet al het gereedschap.

Zijn er nog meer mensen met mogelijkheden??

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 13:00
door vioma
Ik heb een brug al is het dan een 4 koloms auto brug(met wielklem voor motoren),ook gereedschap is aanwezig, ook om te synchroniseren,maar zoals ik al melde nog geen verwarming .Ik wil binnenkort een houtkachel die ik over heb plaatsen ,maar ik betwijfel of die de ruimte (12x12 metertje of 4 hoog) warm krijgt.
Laat het maar weten (bijna) alles is mogelijk.
gr peter

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 13:19
door wimmers
Wel ruimte, geen verwarming..... hard door sleutelen :D
Nee geintje. Het mooiste zou zijn wanneer er iets in het midden van het land gevonden zou kunnen worden.
Haast om iets te regelen moet er niet zijn maar een goede organisatie en planning is veel belangrijker.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 13:31
door clemturbo
Ik ben ook wel in voor zo'n workshop, zodat ik zelf mijn kleppen kan stellen en synchroniseren.


Groet Clemens

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 14:13
door Stingray
@vioma

Oh als je dat allemaal hebt dan zijn we een eind op weg. (is voor mij ook niet zo ver, beter hij wordt niet eens warm. Zullen we eens pollen of er een clubje naar onze regio wil komen voor een dagje motorprutsen? Neem ik de vlaai mee.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 14:14
door Baird
vioma schreef:Ik heb een brug al is het dan een 4 koloms auto brug(met wielklem voor motoren),ook gereedschap is aanwezig, ook om te synchroniseren,maar zoals ik al melde nog geen verwarming .Ik wil binnenkort een houtkachel die ik over heb plaatsen ,maar ik betwijfel of die de ruimte (12x12 metertje of 4 hoog) warm krijgt.
Laat het maar weten (bijna) alles is mogelijk.
gr peter
Kunnen natuurlijk een vrijwillg-verplichte bijdrage vragen om vervolgens bij de BO-RENT een hetelucht kachel te huren voor een dag, zo'n ding gebruikten wij vroeger als we in een onverwarmde hangaar langdurig aan een vliegtuig moesten sleutelen, dus dat is wel op te lossen. Het is natuurlijk wel weer een eind rijden voor de meesten van ons.

Peter, stuur mij een PBtje als je hier voor voelt, dan kunnen we eventueel iets plannen,

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 14:17
door Stingray
Die hete lucht kachel kan ik van mijn schoonvader lenen. GR Bas

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 nov 2009, 17:42
door BeemerBert
Natuurlijk afhankelijk van mijn agenda, maar waar kan ik inschrijven :lol:

Lijkt me geweldig om erbij te zijn.

Groet, Bert

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 06 nov 2009, 12:58
door HansD
Ik doe ook graag mee en wil meebetalen aan een heater.
Is er al bekend wanneer dit zou kunnen?

Wim, als je vanuit Delft gaat kunnen we misschien samen rijden (woon in Bergschenhoek zoals je ziet)?
Hans

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 12 nov 2009, 15:54
door wimmers
Hoi Hans,

Lijkt me een goed plan om samen op te rijden.
Wanneer alles rond is moeten we maar even contacten waar we hoelaat afspreken.
Ik heb inmiddels begrepen van Bert dat jij op weg naar het zuiden ook langs hem rijdt?
Echt super dat dit gaat gebeuren! _004

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 12 nov 2009, 19:11
door janc'borg
Ook ik wil meer zelf gaan doen aan mijn rt. Voorlopig staat de teller pas op 10.000 km en zijn 10.000 km beurt heeft hij bij aflevering gehad. Eerst ben ik van plan een motorheftafel te gaan kopen. De rest komt vanzelf.
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1964" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze lijkt mij geschikt voor een 1150rt. Zijn er hier op het forum mensen die ervaring hebben met de HBM 200?

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 12 nov 2009, 19:19
door Kees BMW
Hallo.

Mag ik je een goeie raad geven dan moet je het type HBM 300 kopen die gebruik ik ook voor mijn R1150Rt.Dat type wat jij wil kopen is het werkblad te kort van.

Succes.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 12 nov 2009, 19:27
door janc'borg
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga ze eens bekijken bij Buitelaar.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 15 nov 2009, 14:39
door Nico Motorbanden
@Paul,
heb je voor mij die maten van de centreerpen voor de koppelingsplaat?
alvast bedankt,
Groeten Nico

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 04 dec 2009, 23:03
door Hansi
Hallo Paul,

Bedankt voor je mooie fotoreportage.
Het is een goede steun om aan zo,n project te beginnen.
Inmiddels ben ik zover dat de koppelingsplaat eruit is.
Heb je alleen de plaat vervangen of nog meer onderdelen zoals de drukgroep of lagers..?

Groet Hans.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 dec 2009, 09:10
door vioma
Nico Motorbanden schreef:@Paul,
heb je voor mij die maten van de centreerpen voor de koppelingsplaat?
alvast bedankt,
Groeten Nico
Ik heb deze week een koppeling vervangen van een 1100 ,zonder centreerpen .Dit gaat best goed ff goed kijken met 1 oog of alles recht tegenover elkaar zit.
Prijs van de koppeling set 357 euro bij Quispel (alle 4 delen)
Voor de deelnemers van de tech day heb ik de oude koppeling(met montage foto's) bewaard zodat we ook kunnen uitleggen hoe een koppeling werkt .(voor zover dat nodig is)
gr Peter

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 05 dec 2009, 10:17
door PaulRS
Hoi.

Ik doe het ook altijd op het oog en met een vinger langs de binnenkant van de plaat voelen of die gecentreerd zit.
De pen zit erin voor de foto, ter leeringh ende vermaeck.

Ik zal hem straks eens meten.

Vervangen heb ik de hele set, omdat deze aan zijn km's zat en er op alle delen slijtage zit.

Groeten, Paul.

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 07 dec 2009, 22:56
door Henk
Hoi,

Ik gebruik ook geen centreerpen, maar ik doe het wel anders dan hierboven beschreven.
Ik draai de bouten nog niet vast en centreer de koppelingsplaat op het oog. De plaat kan dus nog schuiven. Versnellingsbak tegen de motor aan en de koppelingsplaat zoekt vanzelf het centrum. Versnellingsbak vast aan de motor met juiste moment en daarna via de plek waar de startmotor zit het koppelingshuis op moment vastzetten.

groet, Henk

Re: Koppeling wisselen.

Geplaatst: 11 dec 2009, 21:18
door sekels
hoi,

ben sinds 2 weken de gelukkige eigenaar van een 1100rt, waar ook wel iets aan mag gebeuren.

heb de beschikking over een verwarmde ruimte met wat gereedschap, waar er wel 10 binnen kunnen werken. alleen durf ik ook niet zo goed zomaar iets eraf te halen....dus beetje ondersteuning zou top zijn.
locatie? amsterdam

groet

Stephan