running lights mogen op motor?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door wil51 »

Op de website van safetylights lees ik dat de runninglights, en waarschijnlijk dan ook de dagrijverlichting van whitelights, vanaf 1 januari 2014 gevoerd mogen worden op de motor. Ik heb er nog nergens anders over gelezen dat het wettelijk nu geregeld is.
beckysmile

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door beckysmile »

De dagrijverlichting van whitelights is sowieso toegestaan, mits je het stadslicht in de koplamp uitschakelt, je mag nl. 2 witte stadslichten voeren op een motorfiets.
Even goed zoeken, er is een draadje waarin dit duidelijk beschreven is.

Groet,
Aad
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 538
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door Arjan W »

beckysmile schreef:De dagrijverlichting van whitelights is sowieso toegestaan, mits je het stadslicht in de koplamp uitschakelt, je mag nl. 2 witte stadslichten voeren op een motorfiets.
Even goed zoeken, er is een draadje waarin dit duidelijk beschreven is.

Groet,
Aad
Ik verwacht niet dat er een agent in de wereld is die je een boete gaat geven omdat je een extra stadsverlichting op je motor voert. In het ergste geval kan je na aanhouding nog je stadslicht uit je voorlamp halen.....

Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door MofkaP »

Klopt, het is per 1-1-2014 ingevoerd.
Stadsrijlichten mogen ambergeel branden en gecombineerd zijn met de RAW's.
De RAW's mogen dus continu branden.
Stadsrijlichten zijn wettelijke net weer iets anders dan dagrijlichten, want die mogen alleen maar wit branden.

Wel een paar aansluitingsvoorwaarden.
Het is alleen aan de voorkant toegestaan, niet aan de achterkant.
Bij richting aangeven moet het licht aan de andere kant automatisch uitschakelen.

Groet, MofkaP
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door wil51 »

Bij de whitelights gaat alleen de witte verlichting uit aan de kant waar richtingaanwijzer aan gaat. Lijkt me ook niet wenselijk dat de andere kant ook uit gaat. Dan ben je ineens weer minder zichtbaar.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door Wullum »

Hm. Dan mag de Runninglight optie van mijn Kisan SignalMinder dus nog steeds niet ingesteld worden...
Die laat alle4 de RAW's zachtjes branden, ook achter :roll:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 866
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb twee jaar met een Kisan in mijn -1150- rondgereden (en nu heeft een forumlid hem), en één keer ben ik aangesproken vanuit een politiewagen: klik
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Mike Philippens

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Wullum schreef:Hm. Dan mag de Runninglight optie van mijn Kisan SignalMinder dus nog steeds niet ingesteld worden...
Die laat alle4 de RAW's zachtjes branden, ook achter :roll:
Ik heb die combi en gebruik de running lights optie van de Kisan. Die heeft een bijkomend voordeel icm de LED lichten. Het gedimd laten branden van de RAW doet de Kisan door de lampen te moduleren. Bij een gloeilamp zie je dat dan als gedimd licht. Maar een LED heeft die inschakelvertraging niet, dus die zie je (als je erlangs kijkt) een beetje knipperen. Overdag zal dit minder opvallen, maar in het donker val je extra op. Iemand in een groep zei er een keer wat van en dat ie het wel goed vond, want het trok de aandacht. In de VS zijn ze ook helemaal dol op modulerende koplampen. Ik kan me voorstellen dat het scheelt, want een automobilist ziet je zelfs in zijn ooghoeken nog.

Of het toegestaan is, boeit me niet zo. Ik wil geen roadkill worden en als Oom Agent een bon wil schrijven, moet ie dat vooral doen. Dan schrijf ik weer een van mijn bekende epistels aan het OM en dan is er een grote kans dat de bon de shredder in gaat :)
Inspector Gadget

Re: running lights mogen op motor?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Regels zijn er om datgene te regelen als dat noodzakelijk is in de optiek van de wetgever.
Omdat er veel hinder gemeld wordt (denk aan bijvoorbeeld Xenon verlichting), gevaarlijke situaties en dergelijke.

Ik denk dat de handhavers er weinig tot geen problemen mee hebben als jij serieus iets aan je zichtbaarheid doet.

De gemiddelde insteek van de mede-forummers is de juiste;
Als jij meent, binnen bepaalde mate, dat dergelijke verlichting jou zichtbaarheid & veiligheid helpt, moet je het zeker in overweging nemen.

Ik heb een koplamp-modulator en gebruik alleen, dus heel zelden (totaal 2x in al die jaren), als ik de laagstaande (felle) zon in de rug heb.
En ik heb daar inderdaad reacties op gekregen dat ik zichtbaarder was zonder hinderlijk te zijn.
Maar voor alle duidelijkheid, het mag zeker niet. Nooit.

Daarnaast rij ik met 2 amber Clearwater lampjes aan de voorkant, en ik merk zondermeer dat dit ook helpt in mijn zichtbaarheid;
Vaak zie ik de vierwielige inhouden bij hun overweging (ook) te gaan inhalen (= op dezelfde strook komen als waar ik op dat moment rij) soms met remlichten, oftewel ze hadden nog niet goed gezien maar wellicht wel al gekeken.
Ik krijg meer ruimte en tijd, in het verkeer. Geen "proppers" meer, 4-wielige die nog vlak voor jou, zonder verder te kijken en echt te zien, op jou rijstrook komen en je
Ik ben er zondermeer van overtuigd dat ik veel meer zichtbaarder ben, ik zie het zondermeer in het verkeer, zoals vandaag.

Ik zal de laatste zijn om te opperen dat je met een spreekwoordelijke kerstboom moet gaan rijden, maar in het drukke(re) verkeer merk ik wel het effect van het beter zichtbaar te zijn, zondermeer. In mijn geval althans.

En dat is mij heel veel waard, zelfs een bekeuring zou dat in de ogen van de handhaver nodig zijn.
Wat vooralsnog niet het geval geweest is, en ook die kom ik regelmatig tegen.
Want ik kijk vooruit en opzij, naar wat ik aan het inhalen ben.
Zien dat ik gezien ben en wordt.

Regels zijn er als afspraken om het in onze samenleving leefbaar te houden & te maken, zaken te regelen die blijkbaar geregeld moeten worden.

Als jij merkt dat je vaak bijna niet gezien wordt, moet je actie ondernemen.
Dat kan binnen de geldende regels en hoeft niet veel geld te kosten.
Door, bijvoorbeeld, de gloeilamp van je koplamp te vervangen door een gele versie (uiteraard met E-keur).
Je hoeft geen "landingsbaan-verlichting op wielen" te zijn om toch goed (of in ieder geval: beter) zichtbaar te zijn.

Heb je een Kisan SignalMinder, zou ik inderdaad ook die "running lights" optie gaan overwegen, en de programmeerhandleiding ten alle tijden bij je hebben.
Mocht je dan staande-gehouden worden door een handhaver, kan je altijd die functie uitschakelen en wellicht een mogelijke bekeuring vermijden.

Ik wordt er wel eens op aangesproken, ook door de handhavers.
Maar in positieve zin, waar zij willen weten hoe ik het gedaan heb, hoe het werkt en dergelijke.
Nog nooit een onvertogen woord of een aanmerking gehad. Vaak wel een compliment dat ik er blijkbaar over nagedacht heb, of hoe ik het opgelost heb & toepas.
Terwijl juist de handhavers de regels vaak kennen, tot ver achter de komma soms.

Natuurlijk gelden de regels en wetten voor iedereen, ook voor mij.
Maar een ieder moet zijn eigen overwegingen maken daarin.
Ik heb die keuzes willens en wetens gemaakt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”