Pagina 1 van 1

uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 11:23
door peterBig
Hoi,

ik wil voor mijn 90-er editie een andere uitlaat kopen.

ik heb er een gevonden van het merk Akrapovic.

Die bieden ze nu in Duitsland aan voor € 679,00. is hiervoor in Nederland nog een alternatief?

zijn er collega's die met deze uitlaat ervaring hebben? geluid? Gaat de brommert er beter van lopen?

gr,

Peter

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 14:02
door Wolfs RT
Wat dichter bij huis én ook nog eens goedkoper,

http://link.marktplaats.nl/790861215

Qua geluid is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar over het algemeen is Akrapovic toch wel de voorkeur voor de meesten _004 Op Youtube staan enkele filmpjes van een Akra op een 1200RT.

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 14:19
door Inspector Gadget
Ik heb een Akrapovic op mijn 1200RT, en ben er blij mee.

Gek genoeg is de Akrapovic-uitvoering te koop via de BMW dealeRT goedkoper als de OEM Akrapovic. _001
De BMW uitvoering is herkenbaar aan het feit dat het Akrapovic logo op de uitlaat gelazerd is, de OEM Akrapovic is "kaal" en krijg je stickers bij.

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 17:57
door JOS WRSM
Ik heb ooit op een 1200 een Sebring Twist demper gehad. Mooie demper en dito geluid. Volgens mij wat minder duur . . . . :roll:
Afbeelding

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 18:12
door Inspector Gadget
Probleem is dat vanaf bouwjaar 2010 de 1200RT een gestuurde uitlaatklep gekregen heeft, waardoor je ook speciale (lees: daar voor afgestemde) niet-OEM uitlaat-dempers voor nodig hebt.

Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren; _001
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 66209.html
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -5801.html

Ik heb zelf de Laser uitlaatdemper gehad, ook een heel mooi geluid.
De enige reden voor mij voor de overstap naar de Akrapovic was puur het poetswerk. ;)

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 19:12
door doov650
De Akra is top.
Mooi donker geluid. Ik rij met 1 DB killer. Haal je beide DB killers er uit, dan maakt te pot naar mijn smaak te veel geluid. In ieder geval veel meer dan de Sebring op mijn vorige brommert

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 20:33
door 1-handed
Ook ik heb er 1, vind het geluid erg beter en mooier
Vooral zonder DB killers _004

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 20:35
door 1-handed
doov650 schreef:De Akra is top.
Mooi donker geluid. Ik rij met 1 DB killer. Haal je beide DB killers er uit, dan maakt te pot naar mijn smaak te veel geluid. In ieder geval veel meer dan de Sebring op mijn vorige brommert

Heb ooit gelezen : 1 DB killer er uit niet goed is ????
Of erin of alle 2 eruit _001

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 20:52
door EL SCORPIO
Zeker als je die op een speciaal adres haalt toch?

Jos wRSm schreef:Ik heb ooit op een 1200 een Sebring Twist demper gehad. Mooie demper en dito geluid. Volgens mij wat minder duur . . . . :roll:

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 21:52
door peterBig
dutchmidiman schreef:Probleem is dat vanaf bouwjaar 2010 de 1200RT een gestuurde uitlaatklep gekregen heeft, waardoor je ook speciale (lees: daar voor afgestemde) niet-OEM uitlaat-dempers voor nodig hebt.

Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren; _001
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 66209.html
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -5801.html

Ik heb zelf de Laser uitlaatdemper gehad, ook een heel mooi geluid.
De enige reden voor mij voor de overstap naar de Akrapovic was puur het poetswerk. ;)
Hoi maar die klep zit toch voor de einddemper?

Gr peter

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 12 apr 2014, 22:33
door JOS WRSM
Big RT Smile
beemerrichard schreef:Zeker als je die op een speciaal adres haalt toch?

Jos wRSm schreef:Ik heb ooit op een 1200 een Sebring Twist demper gehad. Mooie demper en dito geluid. Volgens mij wat minder duur . . . . :roll:

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 13 apr 2014, 00:26
door doov650
1-handed schreef:
doov650 schreef:De Akra is top.
Mooi donker geluid. Ik rij met 1 DB killer. Haal je beide DB killers er uit, dan maakt te pot naar mijn smaak te veel geluid. In ieder geval veel meer dan de Sebring op mijn vorige brommert

Heb ooit gelezen : 1 DB killer er uit niet goed is ????
Of erin of alle 2 eruit _001
Dat lees ik nu voor het eerst. Ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden. En de fiets is van 2010 en ik rij vanaf km 0 met de Akra en al heel snel na in gebruikname met 1 DB killer.

Wat zou het nadeel kunnen zijn?

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 13 apr 2014, 01:58
door Inspector Gadget
peterBig schreef:Hoi maar die klep zit toch voor de einddemper?
Gr peter
Ja, maar bij de 1200RT van vóór bouwjaar 2010 zit die klep er niet, waardoor de geometrie van de einddemper anders is.
En dan met name de verbindingspijp naar de einddemper.
Ik weet dat omdat iemand daar ook wel eens melding van gemaakt heeft per ongeluk een Akrapovic voor bouwjaar 2010 aangeschaft had en tot best wel een stuk te kort kwam op zijn niet-bouwjaar 2010 1200RT.

Maar een plaatje zegt meer dan een 1000 woorden;
Bovenste model is voor bouwjaar 2010 e.v. en je kunt duidelijk zien, ook al is het "slechts" een tekening, dat de verbindingspijp een andere, kortere, lengte heeft versus degene voor bouwjaar 2005 ~ 2009;
2014-04-13_1-51-11.jpg
2014-04-13_1-51-11.jpg (37.12 KiB) 505 keer bekeken

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 13 apr 2014, 19:22
door 1-handed
[
Dat lees ik nu voor het eerst. Ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden. En de fiets is van 2010 en ik rij vanaf km 0 met de Akra en al heel snel na in gebruikname met 1 DB killer.

Wat zou het nadeel kunnen zijn?[/quote]


Ik weet het niet meer waar ik het gelezen heb :oops:
Zou ook geen nadeel kunnen bedenken

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 15 apr 2014, 14:16
door wobbert
dutchmidiman schreef:Probleem is dat vanaf bouwjaar 2010 de 1200RT een gestuurde uitlaatklep gekregen heeft, waardoor je ook speciale (lees: daar voor afgestemde) niet-OEM uitlaat-dempers voor nodig hebt.

Wunderlich heeft een uitlaatklep-illiminator uitgebracht maar weet niet of dit ook een "oplossing" is om niet-bouwjaar 2010 uitlaatdempers te monteren; _001
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 66209.html
http://www.wunderlich.de/shop/de/wunder ... -5801.html

Ik heb zelf de Laser uitlaatdemper gehad, ook een heel mooi geluid.
De enige reden voor mij voor de overstap naar de Akrapovic was puur het poetswerk. ;)
Een niet bouwjaar 2010 demper past niet. Had de 2010 en heb nu de >2010...
Tevens heb ik de 'klappenkiller' er tussen zitten. Vond de klep zinloos dus weg ermee.

Weet niet waar je woont Peter maar je kan altijd komen luisteren. Ik woon in Almere.
Maar moet wel zeggen dat ik ook andere bochten erop heb zitten, waar geen katalysator meer tussen zit. En dat scheelt ook in het geluid. Voor mij positief _005
Zonder killers rij ik niet. Teveel lawaai gewoon.

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 15 apr 2014, 15:06
door ciske
Ook ik heb een Akra (de specifiek voor de RT gemaakte met db-killers) op mijn RT met andere bochten zonder katalysator en zonder balanspijp. (van Remus)
Het geluid mag er zijn maar zelf vind ik het naast erg fraai tevens "Op het randje" van het betamelijke.
Voor lange buitenlandse ritten monteer ik immer weer de standaard demper om gezeur voor te zijn, maar ook omdat het geluid dan wel erg nadrukkelijk aanwezig is.

gr v Ciske

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 15 apr 2014, 15:26
door wobbert
ciske schreef:Ook ik heb een Akra (de specifiek voor de RT gemaakte met db-killers) op mijn RT met andere bochten zonder katalysator en zonder balanspijp. (van Remus)
Het geluid mag er zijn maar zelf vind ik het naast erg fraai tevens "Op het randje" van het betamelijke.
Voor lange buitenlandse ritten monteer ik immer weer de standaard demper om gezeur voor te zijn, maar ook omdat het geluid dan wel erg nadrukkelijk aanwezig is.

gr v Ciske
Goeie smaak _004
In verschillende landen geweest maar (gelukkig) nog nooit problemen mee gehad.

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 15 apr 2014, 15:50
door Inspector Gadget
@Ciske;
Ik heb dezelfde combinatie klaarliggen alleen problemen met de rechter (Touratech) valbeugel, 1 montage-punt aan de onderkant geraakt niet voldoende op het blok. :$

Heb jij toevallig wel/ook valbeugels gemonteerd? _001

De foto van Wobberts motor toont volgens mij geen valbeugels, die zal het probleem dus niet hebben. ;)
(het is een beetje moeilijk te zien, veel tegenlicht op de foto)

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 16 apr 2014, 02:27
door ciske
Hallo DMM,

Jazeker, ik heb ook de Touratech beugels gemonteerd.
Koste wel een avondje "Vrij Worstelen" met die beugels om ze in de juiste vorm te krijgen want volgens Touratech past het niet vanwege de breedte van de bochten.
Uiteindelijk past het allemaal precies. Daartoe heb ik -naast het modelleren van de beugels- ook afstandbusjes moeten maken tussen beugel en beugelframe en om juist voldoende ruimte te maken voor de bochten. Wat ook nog een paar mm bracht was dat ik de bochten iets naar het blok toe heb weten te forceren.

Behalve het fraaie geluid is nu ook duidelijk een verbetering merkbaar in de vermogensopbouw, de "Deuk" in de grafiek -zal ik maar zeggen- is merkbaar minder geworden.

gr v Ciske

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 16 apr 2014, 02:44
door Inspector Gadget
Top, dank je wel Ciske! _004

Dan moet ik er mee aan de slag, het moet kunnen. ;)
In ieder geval langere bout (M10) én afstandbusje.

Het resultaat van een meer lineair karakter klinkt mij als muziek in de oren.
Momenteel is het nogal eens een schop-vooruit, moeilijker doseren van het gas. :(

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 16 apr 2014, 11:21
door ciske
Hallo DMM,

Geen dank verschuldigd!
Die M10 bout waar jij het over hebt komt in mijn fantasie niet voor. Waar wil je die voor gebruiken?

Overigens ben ik wel bereid -indien gewenst- om het klusje voor je uit te voeren, voorwaarde is dan wel dat je naar Almelo toe komt.

gr v Ciske

Re: uitlaat r1200rt 2013

Geplaatst: 16 apr 2014, 21:34
door Inspector Gadget
De M10 is degene die op het onderste montagepunt komt bij de Touratech valbeugels om de onderste deel van de valbeugel op te kunnen monteren.

Mijn oprechte excuses, ik ben weer offtopic en zal de verdere discussie voeren per email/PB.