Pagina 1 van 1

In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 11:21
door EuropeRider
Heb al een paar maal gelezen dat mensen de verkeerde brandstof tankten. Niet zo gek, denk ik.
Net weer een reis van 4500 km gemaakt en bij verschillende merken getankt, in vele landen. De aanduidingen, merknamen en soorten van benzine en diesel worden steeds exotischer en vaak sta ik gewoon eerst rustig alle opschriften te lezen voordat ik een keuze maak..... vind nog maar eens gewoon Euro 95 tegeswoordigs !! :O

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 13:08
door Paul
De verkeerde brandstof tanken.. :shock:

Ttsss dat is stom zeg!




:D

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 19:31
door Hazeldonk
In Frankrijk kies je gewoon "Sans Plomb" en of dat dan 95 of 98 is maakt voor een keer toch niet uit? Bij mijn RT heb ik de afgelopen 14 dagen in Frankrijk, met o.a. een beklimming van Alp D' Huez en de Mont Ventoux en bijna vierduizend kilometer niets bijzonders gemerkt.

Ben

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 19:53
door Beamietoo
Recentelijk in Italia moest ik mijn auto tanken en moest eerste even goed lezen en denken voor dat ik de gasolie pomp pakte.
Gr,
Kenny

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 21:35
door EuropeRider
Ben, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat bij veel merken er alleen nog maar met kleine lettertjes ergens 95 of zo staat, en soms dat niet eens.
In plaats daarvan moet je kiezen tussen V-Power, V-SuperPower, V-PowerEco, V-Power (zwart) en dat soort onzin...... :;

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 21:43
door maRTin
Hazeldonk schreef:In Frankrijk kies je gewoon "Sans Plomb" en of dat dan 95 of 98 is maakt voor een keer toch niet uit? Bij mijn RT heb ik de afgelopen 14 dagen in Frankrijk, met o.a. een beklimming van Alp D' Huez en de Mont Ventoux en bijna vierduizend kilometer niets bijzonders gemerkt.

Ben
Persoonlijk vind ik de 1200 gewoon beter rijden met 98, als ik 95 tank gaat de mijne nogal "ploffen"
Het wordt trouwens toch door BMW voorgeschreven ?

gr Martin

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 21:43
door EuropeRider
Officieel moet je 98 ja.. dat tank ik wel in de bergen, maar niet op het vlakke land.

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 21:53
door Hazeldonk
Daarin heb je wel gelijk, ze verzinnen de meest idiote namen voor hun benzine. Mijn RT loopt, vind ik, prima op 95 en ik weet dat BMW 98 voorschrijft maar al die elektronica die ontsteking e.d. regelt met al die censors zitten er ook niet voor niets. Maar ook ik ben zuinig op mijn motor dus tank ik 98 maar een keer wat anders kan geen kwaad.

Ben

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 22:39
door dhr
Op mijn RT, op de tank, staat welliswaar "Super Bleifrei". Maar in kleine lettertjes ook 95 (ROZ). En dat <Super> geeft vaak dan ook de verwarring.

Onze <normaal> RON95 is uitstekend voor de RT. Dat op het stikertje <super> staat komt door de andere benaming in o.a. Duitsland en Oostenrijk. Daar is <normaal> RON91 en heb je daarnaast <super> RON95 en <superplus> RON98.

Ik tank dus gewoon Hollandse <normaal> zonder een centje pijn ;)
Hazeldonk schreef:Daarin heb je wel gelijk, ze verzinnen de meest idiote namen voor hun benzine. Mijn RT loopt, vind ik, prima op 95 en ik weet dat BMW 98 voorschrijft maar al die elektronica die ontsteking e.d. regelt met al die censors zitten er ook niet voor niets. Maar ook ik ben zuinig op mijn motor dus tank ik 98 maar een keer wat anders kan geen kwaad.

Ben

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 23:04
door ltjl
Toch blijft het opletten! Steeds meer landen schakelen over op de zgn bio-brandstof E10. Sinds 01.04.2009 krijg je in Frankrijk niets anders en bestaat de ROZ95 (super) voor 10% uit E10 (behalve super-plus of hoger natuurlijk). Bedenk.....dat hele E10 gedoe komt voort uit europese wetgeving.....dus....binnenkort ook bij ons (!?).

Zie bijgaand artikel van de ADAC:
http://www.adac.de/ReiseService/Aktuell ... achrichten" onclick="window.open(this.href);return false;
Deutsche Urlauber in Frankreich sollten ab sofort beim Tanken von Fahrzeugen mit Ottomotoren aufpassen. An den Zapfsäulen gibt es seit 1. April 2009 einen neuen Bio-Kraftstoff, der aber nicht für alle Fahrzeuge geeignet ist. Dieses Bleifrei Super (95 Oktan) mit einem Bioethanol-Anteil von maximal 10 % mit der Bezeichnung Sp95-E10 hat das herkömmliche Bleifrei Super (SP95) verdrängt.

Dieser neue Sprit ist nicht für alle Ottomotoren geeignet - es drohen Schäden an Motor ("Ethanolkorrosion") sowie an Dichtungsmaterialen und Schläuchen des Kraftstoffsystems. Bei welchen Fahrzeugmodellen E 10 geeignet ist, erfährt man hier.

Nicht geeignete Fahrzeuge müssen dann - sofern kein herkömmliches Super (SP95) angeboten wird - das teurere Super Plus (SP98) tanken. Dieses ist mit einem Bioethanol-Anteil von maximal 5 % (E5) unkritisch.

Die EU fordert in allen Ländern eine Anhebung des Grenzwertes von 5 Vol. % auf 10 Vol.% bis Ende 2010, was in Deutschland bereits ab 2009 hätte umgesetzt werden sollen. Der ADAC hatte dagegen gestimmt, nachdem die Anzahl dafür nicht geeigneter Fahrzeuge deutlich höher war als ursprünglich angenommen.

Zie ook : http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Tanken ... geID=10091" onclick="window.open(this.href);return false; (zit ook een lijst bij met autotypen welke reeds op E10 kunnen rijden.

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 23 jun 2009, 23:31
door Mike Philippens
ltjl schreef:Toch blijft het opletten! Steeds meer landen schakelen over op de zgn bio-brandstof E10. Sinds 01.04.2009 krijg je in Frankrijk niets anders en bestaat de ROZ95 (super) voor 10% uit E10 (behalve super-plus of hoger natuurlijk). Bedenk.....dat hele E10 gedoe komt voort uit europese wetgeving.....dus....binnenkort ook bij ons (!?).
Hetgeen geen enkel probleem is. Alle BMW motorfietsen van na 1986 kunnen overweg met E5 en E10: klik.
Overigens nog een officiëel statement gevonden op K-Bikes van BMW over dit soort mengsels (E5, E10 en E85):
BMW Statement on E85 fuel
E85 fuel and fuel blends containing ethanol or alcohol are becoming popular in the US market. Advertisements from other vehicle manufactures touting the use of such fuels are now in the mainstream media and catching the attention of our customers. It is important our customers are educated during contact with dealer personnel when the question is asked on the use of E85 ethanol or ethanol fuel blends. This will go a long way in ensuring our customers have a lasting and rewarding ownership experience.
The following frequently asked questions will help you prepare for conversations you may have with your customers regarding the use of E85 ethanol fuels or blended fuels.

What is E85 fuel or fuel blends?
E85 ethanol or fuel blends are fuels thatcontain a high percentage (above 10%) of alcohol, mainly ethanol.

What does BMW recommend?
BMW recommends the use of high octane (premium unleaded fuel), or premium unleaded fuel with low alcohol added (10% orless) for best performance and fuel efficiency.

What does the customerneed to know?
Fuels containing high amounts of alcohol (greaterthan 10%) can rob the customer’s vehicle of performance and even create drivability issues such as stalling.

Can the use of E85 or blended fuels effect the vehicles warranty?
Fuels containing up to and including 10% ethanol or other oxygenates will not void the warranty.
Component damage/malfunctions, or any drivabilityp roblems caused by the use of fuels containing more than 10% ethanol (or other oxygenates) will not be covered under BMW warranties with respect to defects in material and workmanship.
E85 is benzine waaraan 85% Ethanol is toegevoegd. Dat is alleen te gebruiken in voertuigen die geschikt zijn gemaakt voor 'flexfuel'. De E5 (5%) en E10 (10% Ethanol) is dus vooralsnog geen probleem wat BMW betreft.

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 24 jun 2009, 09:55
door Dave
Klinkt een beetje als het ouderwetse aanlengen met water van de melkboer...

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 24 jun 2009, 10:20
door dhr
@Mike: helder stuk, dank daarvoor

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 24 jun 2009, 20:12
door Hazeldonk
Vraag ik mij toch af, als die aangelengde benzine gemeengoed is geworden, hoe dat gaat met de oldtimers die velen van ons in bezit hebben. :?: slopen :?:


Ben

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 24 jun 2009, 20:35
door ltjl
Hazeldonk schreef:Vraag ik mij toch af, als die aangelengde benzine gemeengoed is geworden, hoe dat gaat met de oldtimers die velen van ons in bezit hebben. :?: slopen :?:


Ben

LPG ?

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 24 jun 2009, 23:35
door Dave
Van Mike's verhaal begrijp ik dat je altijd nog RON98 kunt tanken, en dat die niet milieuvriendelijker gemaakt is (sorry, mijn vorige reactie was ietsiepietsie flauw). Voor mijn Hondaatje uit '73 geldt vooralsnog dat ik 'm moet aanvullen met loodvervanger. Dus toch weer aanlengen... :twisted: De bedoeling is overigens dat ik tijdens de restauratie de kleppen en -zittingen aanpas, zodat er ook loodvrij in kan...

Volgens mij maakt het in dat geval niet veel uit dat je met wat hoger octaan rijdt. Tenzij iemand anders hier een andere theorie over heeft?

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 09 jul 2009, 19:45
door Mike Philippens
Dave schreef:Volgens mij maakt het in dat geval niet veel uit dat je met wat hoger octaan rijdt. Tenzij iemand anders hier een andere theorie over heeft?
Volgens mij gaat het meer om de alcohol die de pakkingen enzo kan aantasten. Het octaangehalte is niet zo erg, je motor zou dat moeten kunnen verdragen. Je zou kunnen uitvogelen of je de leidingen en pakkingen kunt vervangen door exemplaren die tegen die nieuwe brandstoffen kunnen.

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 09 jul 2009, 21:10
door dhr
Hoger octaan (98 ipv 95 bijv.) is geen enkel probleem behalve eventueel voor je portemonee ;)
Het gaat inderdaad om de Ethanol / alcohol bij oudere motoren. Onze RT's hebben daar, volgend diverse verklaringen van BMW, geen last van.
En incidenteel maakt het zo wie zo niet uit.

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 10 jul 2009, 00:32
door Dave
Mike Philippens schreef:Je zou kunnen uitvogelen of je de leidingen en pakkingen kunt vervangen door exemplaren die tegen die nieuwe brandstoffen kunnen.
Dank, daar zal ik tzt eens achteraan gaan. Want dat zou het leven nog wat prettiger maken... ;)

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 04 feb 2011, 23:06
door tengske
Dag luitjes,

ik kom na een lange tijd toch maar eens vragen......
iemand nu meer ervaring met de E10, weggevlogen pakkingen, rubbertjes, aangetaste slangen oid???
Vorige week voor het eerst er in Duitsland mee geconfronteerd. Tank mijn Toyota altijd in Duitsland, had nog niet van de E10 gehoord..
Ben wel voorstander van en andere aanpak voor het milieu maar of dat met die grote jongens daarboven nu met onze cc'tjes iets uitmaakt??
Enfin, ben nu toch echt wel benieuwd naar reacties..

[groet]

-1200- Tengske

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 04 feb 2011, 23:12
door Inspector Gadget
Hallo BMW Broeder! ;)

U vraagt, wij zoeken. :lol:

Volgens de navolgende link zou de BMW prima kunnen rijden op E10;
http://www.motoplus.nl/Frontend/news.php?page_id=5341

Big RT Smile

Re: In de war met brandstof

Geplaatst: 04 feb 2011, 23:22
door tengske
Big RT Smile

ok, thnx brother :D

kan ik weer een tijd vooruit!

gr

tengske