HansD schreef:Bedankt voor deze cursus telecommunicatie. Je vindt het niet erg hoop ik, als ik niet alles begrijp (?)
Wel leuk dat het ontwerp voor die politie-bike uit Nederland komt.
Hans
Of deze CHP (Calafornia Higway Patrol) fiets ook geboren is als NL Politie fiets weet ik niet, maar mijn 1e link geeft het hele verhaal hoe 1 van de leden daadwerkelijk een NL Politie fiets helemaal verbouwt heeft tot een US Politie fiets.
Stel mij maar vragen waarover onduidelijkheid is, ik licht het graag toe.
In de bips van de RT-P zit het zendgedeelte van de mobilifoon, in de zogenoemde radio-box. De overbekende vierkante doos die zit in de plaats van de buddy-seat.
Omdat het niet verstandig is achterstevoren op je fiets te zitten om de mobilifoon te bedienen, is er een soort "draad-afstandsbediening" die alle bedieningselementen van die radio naar voren in het kuipgedeelte (in NL althans, in de US op het stuur) brengt, zodat alles voor bedient kan worden.
In de US zijn er vele regio's en dus vele frequenties waar elke regio, dorp, stad, provincie en staats-dienst hun eigen communicatie op doen.
Omdat de afstanden in de US nu eenmaal aanmerkelijk groter zijn dan in NL (US is ongeveer 52x groter dan NL) heb je in de US veel zendvermogen nodig.
En als de diender van zijn fiets gestapt is, kan hij via zijn portofoon, die hij op zijn uniform draagt, contact opnemen met zijn basis doordat de portofoon gekoppeld is aan zijn radio-box en zijn mobilifoon als repeater werkt. Wat vroeger in NL ook het geval was.
De portofoon werkt bijv. op 460 Mhz, en zijn mobilofoon "luistert" naar die frequentie en zend weer uit met (bijv) 50 Watt op 70 Mhz. En andersom.
De mobilofoon in de radiobox werkt dus als een "doorgeefluik" naar het basisstation waar zijn collega's zitten.
Dit is allemaal op basis van analoge communicatie. Goed bereik maar matige kwaliteit spraak en verstaanbaarheid, doorkoppeling naar andere hulpdiensten (zoals brandweer, ambulance, etc) is beperkt.
In Nederland maken alle hulpdiensten tegenwoordig gebruik van Tetra, een volledig digitaal systeem, vergelijkbaar met GSM. (digitaal, versleuteld, authenticatie, permissie, etc).
Hiermee is het mogelijk, als er een calimiteit is, bijv. een politie-man direct kan praten met een ambulance die onderweg is naar hem toe.
Het systeem in Nederland is C2000, in Belgie Astrid, en Duitsland BOS, In de UK Tetra Airwave.
En vooralsnog niet af te luisteren met een scanner, e.d.
http://www.aecom.nl/index.php/Het_bedri ... Tetra.html