Onderhoud i-ABS

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
PaulRS

Onderhoud i-ABS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Was al een tijdje terug vraag naar een verhaaltje over het verversen van de remvloeistof in het i-ABS, dus bij deze. :D

Eerst de koppeling even gedaan.

Ontluchtertje opzoeken, nippel erin en slangetje eraan.

Afbeelding

Potje net niet leegpompen om geen lucht te happen en een bandje om het hendel, pomp is nu dicht en pakt zo geen lucht.
Met wat keukenpapier de rest opdeppen.

Afbeelding

Opvullen met schone vloeistof en pompen tot er uit de andere kant ook schoon verschijnt.
Nippel dicht en potje op nivo brengen, klaar.

Nu de remmerij;

Onder de tank vind je dit;

Afbeelding

Bedrading en overloopslangen zijn er al af om aan de nippels te komen, 6 stuks, 3 voor het voorremcircuit, 3 voor de achterkant.

Deze loop je per circuit af, 1-2-3 en als laatste de 1e nog een keer, nippeltje open en pompen maar.
Zelfde verhaal als bij de koppeling, geldt hier ook voor de pomp, pompen tot bijna leeg, vastzetten en schoondeppen.

Hier nippel 1 in actie, heb ze allemaal een merkje gegeven, zodat dit duidelijk is.

Afbeelding

Als je deze allemaal gehad hebt, is het aanstuur gebeuren klaar en kan je aan de bekrachtigde kant gaan beginnen.

Bedrading aansluiten.

Remtang loshalen, nippel open en een bandenlichter tussen de blokken om de ouwe vloeistof erachter weg te drukken.

Afbeelding

Dan op het hydrauliek het dopje van het reservoir eraf en het zeefje eruit.

Afbeelding

Contact aan.

De nippel op de remtang openen en rustig op het remhendel duwen tot de pomp gaat lopen, en de olie uit de slang loopt.
Vanzelf zie je nu lucht komen.
Hendel loslaten.

Op het instrumentenpaneel brand nu het ABS paniek lampje om aan te geven dat de vloeistof op is.
Contact uit en bijvullen.
Contact weer aan en weer op het hendel duwen, je zal nu schone vloeistof uit de slang zien komen, zonder bellen.
Hendel weer los en contact af.

Zeef terughangen in het reservoir en bijvullen tot het indicatertje in het zeefje.

Voorkant gaat op dezelfde manier.

Alles afmonteren en evt gemorste vloeistof wegvegen, als je flink hebt lopen knoeien, afspoelen met de tuinslang.

Zorg dat je voldoende vloeistof hebt, ik redde het net met een halve liter en een staatje van de vorige keer.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Beamietoo

Re: Onderhoud i-ABS

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Paul,
In september ga ik ook deze handelingen uitvoeren. Ik vind jouw uitleg heel duidelijk en zeer goed te volgen.Toch wat vragen...
Heb je deze in jouw eentje gedaan ? Hoe kan je weten (zonder jouw aanduidingen) wat de juiste volgorde van de zestal nippels op de bekrachtiging unit zijn omdat ze niet logisch lopen. Had je nieuwe klemmen en of leidingen gebruikt voor de benzine tank? Hoe lang omg. duurt het hele klus? En ben je iets bijzonders tegen gekomen waar ik ook rekening zou moeten mee houden?
Technische repportages zoals deze dragen goed bij aan de know-how van iedereen. Hartstikke bedankt voor deze. :D
Gr,
Kenny
PaulRS

Hoi.

Als het goed is, heb je meel. :D

Ik ben hier 2 uurtjes mee bezig geweest, inclusief plaatjes schieten en verhaaltje tikken.

Slangenklemmen heb ik niet vervangen (is wel een idee om deze alvast op voorraad te hebben)
Deze tank heeft snelkoppelingen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
PaulRS

Hoi.
PaulRS schreef:
Als het goed is, heb je meel. :D
Niet dus? :roll:
Ik kan dus geen bijlages meesturen in een pb'tje of persoonlijke meel via dit forum.

Geef dan maar je eigen meeladres, dan doe ik het wel direct.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”