Pagina 1 van 1

Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand meer

Geplaatst: 24 mar 2014, 20:18
door ElsPeet
Beste forumleden,

Is er een simpele verklaring en oplossing voor het volgende probleem?
Sinds kort geeft de boordcomputer geen neutrale stand aan. Zowel het groene lampje als de N op de BC doen het niet. Ik krijg de motor wel in neutrale stand, maar kan niet meer starten vanuit neutraal. Wel als ik in één schakel. Is dit een versnellingsprobleem of een boordcomputer probleem? Aangezien ik volkomen a-technisch ben heb ik mijn hoop gevestigd op de technici in dit forum.

rtreffen2011 RT_Treffen treffen2013 -treffen2014-

Groet, Peter

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 24 mar 2014, 21:26
door JeHo
Hallo Peter,
Persoonlijk zou ik de indicator verwijderen van de v-bak ( 2 torxboutjes) . Deze zit achter op de v-bak.
Dan kun je zien of het asje hetwelke uit de v-bak komt draait als je een versnelling inschakeld.
Ook kan je dan aan de indicator draaien en op het dashboard zien of er een aanwijzing gaat branden.
Tevens de stekkerverbinding met c-spray eens inspuiten.
M.v.g.JeHo

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 24 mar 2014, 21:32
door ElsPeet
Dag JeHo,

Dank voor je reactie. Is dat voor 2 linkerhanden te doen? Heb ik daar de werkplaatshandleiding bij nodig?

rtreffen2011 RT_Treffen treffen2013 -treffen2014-

Groeten, Peter

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 24 mar 2014, 22:10
door JeHo
Hallo Peter ,
Ik weet niet hoe links je linkerhanden zijn, en wat voor de een niets voorsteld is voor de ander een hels karwei.
Ieder mens heeft zijn eigen specifieke kwaliteiten.
Als het a-wiel gedemonteerd is zie je de indicator zitten en kom je er gemakkelijker bij , torxboutjes los draaien en kun je hem van de v-bak trekken.
En een wpb is altijd een goede investering, maar voor deze klus niet noodzakelijk.
Misschien een idee om bij de dealer e.e.a. te laten uitlezen op storingen?
m.v.g. JeHo

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 24 mar 2014, 22:26
door Inspector Gadget
Probeer een volgende keer eens in de neutraal stand mét koppelingshendel ingetrokken te starten.
Dat zou wel moeten werken.

Inderdaad schoonmaken zou ook mijn advies zijn;
In tegenstelling tot de 11xxRT-serie, is bij de 1200RT de versnellingsschakelaar een potentiometer.
Dus verschillende weerstandswaarde geven een versnellingsindicatie.
(bij de 11xxRT is dat een BCD-schakelaar, overigens).

De centrale computer (ZFE) heeft ingeleerd, ooit, welke versnelling (en neutraal) welke weerstand bij hoort.
Door slijtage en vervuiling verandert die weerstand en als het na het schoonmaken nog steeds niet lukt, zal deze weerstandwaardes opnieuw ingeleerd moeten worden (adaptation, oftewel kalibratie) middels diagnose-apparatuur.
Zoals de GS911, Texa, of diagnose-apparaat bij de BMW dealeRT.

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 24 mar 2014, 23:03
door ElsPeet
Bedankt. Ik ga er werk van maken. Ik heb nu de nodige informatie denk ik. Sta ik niet met m'n mond vol tanden. Ik kom er op terug.

Groeten, Peter


Sent from my iPad aan alle forumleden

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 25 mar 2014, 00:47
door Inspector Gadget
Graag gedaan! _004

Probeer zeker ook met koppelingshendel ingetrokken te starten;
Dat is namelijk 1 van de 3 veiligheidsvoorwaarden dat de 1200RT gestart kan worden:
- zijstandaard ingeklapt.
- motor in neutraal/vrij.
- anders mét ingetrokken koppeling.
(en startblokkering via uitlezen van de chip in de sleutel maar die laat ik even buiten beschouwing)

Er zit (ook) een microschakelaar in de koppelingshendel;
Als de motor dan wel start, mét ingetrokken koppelingshendel, werkt die veiligheidsmaatregel (en dus die microschakelaar) wel.

Als bij de 11xxRT de neutraal niet werkte, was dat soms op te lossen door even de motor, even een meter naar voren en naar achter te bewegen. Althans, dat werkte toen wel op mijn 1100RT, als het voor kwam. Ooit 1 of 2 keer. ;)
Maar of dat ook werkt met de 1200RT weet ik niet. _001

Ik weet wel van een 1200GS-situatie die ook exact jou probleem had, ook heel veel problemen gestart te krijgen.

Oplossing was die "adaptation" (kalibratie) te doen via de diagnose;
Waarbij door elke (!) versnelling gegaan moest worden, deze even een paar seconden in de 1e, 2e, 3e etc versnelling te laten opdat de centrale computer (ZFE) de juiste bijbehorende weerstandswaardes ingeleerd had.

Afijn, we lezen de uitkomst wel, suc6! _004

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 27 mar 2014, 20:27
door ElsPeet
Het klopt met die ingetrokken koppelingshendel. Maar wat wil het geval... Hedenmorgen opeens de groene N en de N in het display van de BC. Hij had er weer zin in. Is weer volledig aan het werk gegaan. Ik heb toch een vermoeden van vuiligheid. Ik zal hem (haar) in het weekeinde een liefdevolle poetsbeurt geven, want de motor ziet er niet uit. Maar voor een volgende keer, bedankt voor de tips.

Groeten, Peter.


Sent from my iPad aan alle forumleden

Re: Versnellingsindicator 1200RT geeft geen neutrale stand m

Geplaatst: 27 mar 2014, 20:52
door Inspector Gadget
Helaas gaat die eventuele vuiligheid van die potentiometer niet weg met het schoonmaken van je motor. ;)

Alleen als je met de hogedruk/stoom spuit aan de gang gaat, loop je een behoorlijk risico op (nog meer) storingen en is niet raadzaam dus, en dat wordt dus ook ten sterkte afgeraden door Herrn. BMW (pagina 138 van de gebruikershandleiding)

Ik zou het even aanzien of de storing inderdaad weg blijft, misschien is het zelf door de 1200RT "herkend" en "opgelost".
(sommige waardes en instellingen worden door de 1200RT dynamisch aangeleerd).

Hoe laat en wanneer ga je de motor schoonmaken? _001
Dan parkeer ik de mijne er naast, kan je in 1 moeite door. _005 _004 (geintje!)

Terwijl je wast, met de hand dus, kan je ook ff goed kijken of je nog andere aandachtspunten ziet, zoals roestplekken, oxidatie, beschadigingen en, hopelijk niet, zweten of oliedruppels.

Suc6 en blij dat het blijkbaar een probleem van voorbij gaande aard is. _001