koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?

Ongelezen bericht door Garfield »

Vandaag op de terugweg tijdens een behoorlijke forse rit in Duitsland ineens gemerkt dat de koppeling anders aanvoelt. Net of er lucht in zit. Terugschakelen gaat moeizaam, met wat gepast geweld. Na Arnhem had ik nauwelijks nog een koppeling over. Toevallig kwam ik langs Ede, snel de afslag langs Kenny en hij constateerde dat de koppelingwerkcilinder de schuldige was. Helaas (voor mij) heeft hij pas medio April weer tijd.

Het vreemde is dat als de motor is afgekoeld de koppeling weer als vanouds aanvoeld. _001 Mijn idee is nu dat de vloeistof door een één of andere reden begint te koken en door die dampbellen de bediening wordt verstoort. Ik heb ergens iets gelezen over een drukstift die niet vrijdraaide maar kan het niet terugvinden.

Iemand een idee, andere suggesties, mogelijke oplossingen? Ik houd mij aanbevolen ;)
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?

Ongelezen bericht door Baird »

Even uit het hoofd: er zit een lagertje tussen de koppelingcilinder en de stang die de koppeling indrukt. Als dat lagertje kapot gaat dan kan de zuiger in de koppelingscilinder gaan meedraaien, gevolg is warmte, lekkage, zwarte koppelingsvloeistof etc. en uiteindelijk niet meer kunnen koppelen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Garfield

Hallo Bert. Dat is idd de samenvatting van hetgeen ik gelezen heb. En voor mijn gevoel ook de oorzaak. Dank. En zojuist even de koppelingsvloeistof bekeken en die is zwart. Geen idee wat voor kleur Vitamol V10 normaliter heeft? Zal wel helder zijn :twisted:

Het vervangen van de werkcilinder lijkt mij geen al te grote klus (als dat al nodig is) Dat lager waar je het hebt, maakt dat deel uit van de werkcilinder? Of is het los te vervangen? Heb je, of iemand anders, een werkbeschrijving of exploded vieuw beschikbaar? Ik heb in de tweede helft van April een weekend weg met een paar motormaatjes en het zou fijn zijn als ik met RT meekan _005
Groeten, Frans
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Druklager niet los verkrijgbaar. Werkcilinder zit met twee inbusboutjes gemonteerd op versnellingsbak.
Met wat gepriegel krijg je hem gedemonteerd en gemonteerd zonder de schokdemper en achterwiel te verwijderen .
Wiel en demper verwijderen werkt een stuk gemakkelijker. Cilinder kost ongeveer € 90,-.
Hoop dat de afdichting niet heeft gelekt , want dan is de kans groot dat er vloeistof via de holle ingaande versnellingsbakas op de koppelingsplaat komt.
Waardoor de koppeling gaat slippen.
M.v.g. JeHo
Garfield

Hallo JeHo. Van een slippende koppeling merk ik niets. Dus heb ik misschien geluk. Begrijp ik goed dat het druklager onderdeel vormt van de werkcilinder? Hoe is de werking? Ik stel mij zo voor dat zich in de werkcilinder zich een zuiger bevindt dat via een druklager (@baird, is dat het lager dat jij bedoeld?) een drukstift bedient om zo de koppelingsplaat te ontkoppelen.
Als dat zo is ben ik met vervangen van de werkcilinder klaar. Dat zou met mijn beperkte ruimte te overzien zijn.
Groeten, Frans
JeHo

De zuiger van de werkcilinder drukt de koppelingsdrukstift bij intrekken van de hendel tegen druklager en diafragmaveer van koppelingshuis waardoor frictieplaat stil staat.
En dus ook de ingaande v-bakas
Druklager zit met een segering in cilinderhuis voor de zuiger geborgd.
Druklager kun je uit de cilinder demonteren maar het lager is los niet te krijgen bij BMW.(Pas op bij demontage voor de veerdruk) De cilinder zal wel zijn beschadigd
dus met alleen het lager te vernieuwen schiet je niets op.
Ook het viltje van de drukstift vernieuwen, en het geheel ontluchten.
Weet niet of het lager bij de lagerboer is te krijgen.
m.v.g. JeHo
Garfield

Dat is dan duidelijk, de werkcilinder in zijn geheel moet worden vervangen. Ik denk dat het minder werk is dan het lager uit de werkcilinder te verwijderen, vervolgens op lagertjesjacht gaan en dan alles weer ineen zetten. Met alle risico's van dien.

De drukstift, komt dat mee naar buiten als je de werkcilinder loshaalt? Mat andere woorden, daar nog aandachtspunten? Stift recht, vreetsporen, invetten... _001

Alvast bedankt voor het meedenken. _004
Groeten, Frans
JeHo

Drukstift kun je naar achteren uit de v-bak trekken , even op een glasplaat controleren op rechtheid dunne gedeelte HEEL licht invetten met staburachs
en nieuw viltje monteren
Cilinderboutjes met 8 NM aantrekken.
Banjobout koppelingslang 24NM
m.v.g. JeHo
Garfield

Helder, dank je wel. Ik denk dat het wel gaat lukken. Eerst maar eens langs de dealer voor onderdelen.
Met vriendelijke groet,
Frans
Groeten, Frans
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Paar dagen uit de lucht geweest maar heb hier niets aan toe te voegen, succes _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Garfield

Zojuist de werkcilinder vervangen, het is idd een gepriegel maar als je de linkerkuip, schetsplaat en uitlaat verwijdert kun je redelijk bijkomen. De drukstift zat gelukkig niet vast en vertoonde geen afwijkingen. Wel heb ik het viltje vervangen, had het toch los. Eigenlijk was ook aan de werkcilinder niets te zien, wel had de binnenring van het druklager meer 'kantel' speling dan de nieuwe. En het was erg vet aan de v-bak kant. Vermoedelijk is het vet uit het lager gelopen want het draaide wel erg soepel.

Het ontluchten ging niet helemaal van een leien dakje, soms voelde ik een 'klik' in de mastercilinder, geen idee of dat zo hoort _001

Nu maar weer kilometers maken om te merken of het (sporadische) koppelingsuitval wegblijft. Wat een ellende Big RT Smile

JeHo en Baird nog bedankt voor de adviezen _004
Groeten, Frans
JeHo

Oude werkcilinder en druklager zijn in redelijk goede staat zoals ik uit je verslag kan opmaken.
Dat het druklager vettig is is een normaal verschijnsel.Komt altijd ietsje vet uit na verloop van tijd. Was het ook geen vitamol? (lekkage)
Vitamol is een minerale olie en ik zou niet weten of deze vocht aantrekt, zoals remolie welke kan gaan koken, en daardoor lucht in het systeem kan komen .
Of de vitamol moet zo warm worden dat deze verbrand omdat het druklager stuk is. Maar dan is echt alles stuk.
De klik van de hoofdcilinder vind ik raar , dat moet niet.
Ook geen andere lekkage kunnen constateren? Wat was het vloeistofniveau in het reservoir?
m.v.g. JeHo
Garfield

Nee, geen lekkage kunnen constateren. Overigens, de Vitamol V10, donderblauw van kleur, is nu vervangen door een heldere minerale hydroliek olie van Motorex. Meegekregen van de dealer, dus het zal wel.
Het niveau stond, en staat nu overeenkomstig de instructie, net boven het minimum. Kan het zijn dat het niveau stijgt als de koppelinngsplaat slijt? _001 Ik zou het niet anders kunnen beredeneren. En indien ja, heb ik ondanks de kilometers nog een hele goede plaat.

Van de hoofdcilinder is, volgens de heren techneuten, en in tegenstelling tot de werkcilinder, eigenlijk geen klachten bekend. En zeker niet nadat de systemen vervangen zijn van DOT4 naar Vitamol V10/equivalent hydr. olie. Er is dan ook geen revisieset voor de koppelinghoofdcilinder beschikbaar. Alleen de hele unit tegen een schandalig bedrag :O maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die... ;)

Voorlopig eerst maar even aankijken hoe het zich gedraagt. De koppelingswerkcilinder was niet het sterkste punt van de boxers, en die is nu (misschien preventief) vervangen.
Groeten, Frans
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het niveau zal altijd zakken als de koppelingsplaat afslijt.
Garfield

Hallo Ton. Bij een hoofdREMcilinder kan ik me dat voorstellen omdat de remzuigers verder naar buiten gaan naarmate de rembloken slijten. Bij het monteren van een nieuwe koppelingsplaat moet het vloeistofniveau, volgens voorschrift, op het minimum (!) staan, dat zou moeten omdat dat naarmate de plaat slijt, de diafragmaveer meer kegelvormig wordt en de drukstift en daarmee ook de zuiger in de werkcilinder zich naar achteren bewegen en aldus het niveau doet stijgen.
Naar mijn mening dan. Maar ik heb de wijsheid niet in pacht...
Groeten, Frans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”