Pagina 1 van 1
koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 22 mar 2014, 21:28
door Garfield
Vandaag op de terugweg tijdens een behoorlijke forse rit in Duitsland ineens gemerkt dat de koppeling anders aanvoelt. Net of er lucht in zit. Terugschakelen gaat moeizaam, met wat gepast geweld. Na Arnhem had ik nauwelijks nog een koppeling over. Toevallig kwam ik langs Ede, snel de afslag langs Kenny en hij constateerde dat de koppelingwerkcilinder de schuldige was. Helaas (voor mij) heeft hij pas medio April weer tijd.
Het vreemde is dat als de motor is afgekoeld de koppeling weer als vanouds aanvoeld.

Mijn idee is nu dat de vloeistof door een één of andere reden begint te koken en door die dampbellen de bediening wordt verstoort. Ik heb ergens iets gelezen over een drukstift die niet vrijdraaide maar kan het niet terugvinden.
Iemand een idee, andere suggesties, mogelijke oplossingen? Ik houd mij aanbevolen

Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 22 mar 2014, 22:57
door Baird
Even uit het hoofd: er zit een lagertje tussen de koppelingcilinder en de stang die de koppeling indrukt. Als dat lagertje kapot gaat dan kan de zuiger in de koppelingscilinder gaan meedraaien, gevolg is warmte, lekkage, zwarte koppelingsvloeistof etc. en uiteindelijk niet meer kunnen koppelen.
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 10:11
door Garfield
Hallo Bert. Dat is idd de samenvatting van hetgeen ik gelezen heb. En voor mijn gevoel ook de oorzaak. Dank. En zojuist even de koppelingsvloeistof bekeken en die is zwart. Geen idee wat voor kleur Vitamol V10 normaliter heeft? Zal wel helder zijn
Het vervangen van de werkcilinder lijkt mij geen al te grote klus (als dat al nodig is) Dat lager waar je het hebt, maakt dat deel uit van de werkcilinder? Of is het los te vervangen? Heb je, of iemand anders, een werkbeschrijving of exploded vieuw beschikbaar? Ik heb in de tweede helft van April een weekend weg met een paar motormaatjes en het zou fijn zijn als ik met RT meekan

Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 11:58
door JeHo
Druklager niet los verkrijgbaar. Werkcilinder zit met twee inbusboutjes gemonteerd op versnellingsbak.
Met wat gepriegel krijg je hem gedemonteerd en gemonteerd zonder de schokdemper en achterwiel te verwijderen .
Wiel en demper verwijderen werkt een stuk gemakkelijker. Cilinder kost ongeveer € 90,-.
Hoop dat de afdichting niet heeft gelekt , want dan is de kans groot dat er vloeistof via de holle ingaande versnellingsbakas op de koppelingsplaat komt.
Waardoor de koppeling gaat slippen.
M.v.g. JeHo
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 13:55
door Garfield
Hallo JeHo. Van een slippende koppeling merk ik niets. Dus heb ik misschien geluk. Begrijp ik goed dat het druklager onderdeel vormt van de werkcilinder? Hoe is de werking? Ik stel mij zo voor dat zich in de werkcilinder zich een zuiger bevindt dat via een druklager (@baird, is dat het lager dat jij bedoeld?) een drukstift bedient om zo de koppelingsplaat te ontkoppelen.
Als dat zo is ben ik met vervangen van de werkcilinder klaar. Dat zou met mijn beperkte ruimte te overzien zijn.
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 15:16
door JeHo
De zuiger van de werkcilinder drukt de koppelingsdrukstift bij intrekken van de hendel tegen druklager en diafragmaveer van koppelingshuis waardoor frictieplaat stil staat.
En dus ook de ingaande v-bakas
Druklager zit met een segering in cilinderhuis voor de zuiger geborgd.
Druklager kun je uit de cilinder demonteren maar het lager is los niet te krijgen bij BMW.(Pas op bij demontage voor de veerdruk) De cilinder zal wel zijn beschadigd
dus met alleen het lager te vernieuwen schiet je niets op.
Ook het viltje van de drukstift vernieuwen, en het geheel ontluchten.
Weet niet of het lager bij de lagerboer is te krijgen.
m.v.g. JeHo
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 16:40
door Garfield
Dat is dan duidelijk, de werkcilinder in zijn geheel moet worden vervangen. Ik denk dat het minder werk is dan het lager uit de werkcilinder te verwijderen, vervolgens op lagertjesjacht gaan en dan alles weer ineen zetten. Met alle risico's van dien.
De drukstift, komt dat mee naar buiten als je de werkcilinder loshaalt? Mat andere woorden, daar nog aandachtspunten? Stift recht, vreetsporen, invetten...
Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 17:00
door JeHo
Drukstift kun je naar achteren uit de v-bak trekken , even op een glasplaat controleren op rechtheid dunne gedeelte HEEL licht invetten met staburachs
en nieuw viltje monteren
Cilinderboutjes met 8 NM aantrekken.
Banjobout koppelingslang 24NM
m.v.g. JeHo
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 23 mar 2014, 17:32
door Garfield
Helder, dank je wel. Ik denk dat het wel gaat lukken. Eerst maar eens langs de dealer voor onderdelen.
Met vriendelijke groet,
Frans
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 24 mar 2014, 08:33
door Baird
Paar dagen uit de lucht geweest maar heb hier niets aan toe te voegen, succes

Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 26 mar 2014, 19:20
door Garfield
Zojuist de werkcilinder vervangen, het is idd een gepriegel maar als je de linkerkuip, schetsplaat en uitlaat verwijdert kun je redelijk bijkomen. De drukstift zat gelukkig niet vast en vertoonde geen afwijkingen. Wel heb ik het viltje vervangen, had het toch los. Eigenlijk was ook aan de werkcilinder niets te zien, wel had de binnenring van het druklager meer 'kantel' speling dan de nieuwe. En het was erg vet aan de v-bak kant. Vermoedelijk is het vet uit het lager gelopen want het draaide wel erg soepel.
Het ontluchten ging niet helemaal van een leien dakje, soms voelde ik een 'klik' in de mastercilinder, geen idee of dat zo hoort
Nu maar weer kilometers maken om te merken of het (sporadische) koppelingsuitval wegblijft. Wat een ellende
JeHo en Baird nog bedankt voor de adviezen

Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 26 mar 2014, 23:28
door JeHo
Oude werkcilinder en druklager zijn in redelijk goede staat zoals ik uit je verslag kan opmaken.
Dat het druklager vettig is is een normaal verschijnsel.Komt altijd ietsje vet uit na verloop van tijd. Was het ook geen vitamol? (lekkage)
Vitamol is een minerale olie en ik zou niet weten of deze vocht aantrekt, zoals remolie welke kan gaan koken, en daardoor lucht in het systeem kan komen .
Of de vitamol moet zo warm worden dat deze verbrand omdat het druklager stuk is. Maar dan is echt alles stuk.
De klik van de hoofdcilinder vind ik raar , dat moet niet.
Ook geen andere lekkage kunnen constateren? Wat was het vloeistofniveau in het reservoir?
m.v.g. JeHo
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 27 mar 2014, 11:38
door Garfield
Nee, geen lekkage kunnen constateren. Overigens, de Vitamol V10, donderblauw van kleur, is nu vervangen door een heldere minerale hydroliek olie van Motorex. Meegekregen van de dealer, dus het zal wel.
Het niveau stond, en staat nu overeenkomstig de instructie, net boven het minimum. Kan het zijn dat het niveau stijgt als de koppelinngsplaat slijt?

Ik zou het niet anders kunnen beredeneren. En indien ja, heb ik ondanks de kilometers nog een hele goede plaat.
Van de hoofdcilinder is, volgens de heren techneuten, en in tegenstelling tot de werkcilinder, eigenlijk geen klachten bekend. En zeker niet nadat de systemen vervangen zijn van DOT4 naar Vitamol V10/equivalent hydr. olie. Er is dan ook geen revisieset voor de koppelinghoofdcilinder beschikbaar. Alleen de hele unit tegen een schandalig bedrag

maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die...
Voorlopig eerst maar even aankijken hoe het zich gedraagt. De koppelingswerkcilinder was niet het sterkste punt van de boxers, en die is nu (misschien preventief) vervangen.
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 27 mar 2014, 18:41
door Ton1959
Het niveau zal altijd zakken als de koppelingsplaat afslijt.
Re: koppelingwerkcilinder, of toch iets anders?
Geplaatst: 27 mar 2014, 21:48
door Garfield
Hallo Ton. Bij een hoofdREMcilinder kan ik me dat voorstellen omdat de remzuigers verder naar buiten gaan naarmate de rembloken slijten. Bij het monteren van een nieuwe koppelingsplaat moet het vloeistofniveau, volgens voorschrift, op het minimum (!) staan, dat zou moeten omdat dat naarmate de plaat slijt, de diafragmaveer meer kegelvormig wordt en de drukstift en daarmee ook de zuiger in de werkcilinder zich naar achteren bewegen en aldus het niveau doet stijgen.
Naar mijn mening dan. Maar ik heb de wijsheid niet in pacht...