Charme offensief voor BTW verhoging

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Charme offensief voor BTW verhoging

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het rijpmakingsproces voor de volgende BTW verhoging is begonnen.

Bron: nu.nl

Laag btw-tarief dient doel niet

Het lage btw-tarief van 6 procent helpt niet bij het herverdelen van inkomen en is nadelig voor kleinere bedrijven.

Ook de Nederlandse schatkist vaart niet wel bij het lage tarief. Dat blijkt woensdag uit onderzoek in opdracht van het Centraal Planbureau (CPB).

Het lage btw-tarief op spullen zoals voeding, drinken, boeken en geneesmiddelen zou moeten helpen om belastingdruk op mensen met een lager inkomen te verminderen.

Maar volgens de onderzoekers is daar nauwelijks sprake van; juist de rijkeren profiteren meer, omdat zij meer geld uitgeven. Ze gaan bijvoorbeeld uit eten en naar musea, terwijl minder bedeelden dat niet doen.

Ook voor het midden- en kleinbedrijf zou het goed zijn om het btw-stelsel aan te passen, zo concluderen de onderzoekers.

Belastingvrij

Onderwijs- en zorginstellingen, banken en bijvoorbeeld ook sportverenigingen zijn vrijgesteld van btw en hoeven die dus niet te rekenen over hun omzet. Maar ze betalen de belasting wel over hun inkopen.

Dit proberen ze te voorkomen, door diensten intern uit te voeren. Dat scheelt ze immers geld. Ondernemers worden daardoor niet ingehuurd om de klussen te klaren en dat is verstoring van de concurrentie.

Volgens de onderzoekers is het voor de welvaart van een land beter om de btw-tarieven gelijk te trekken en de lagere inkomen te helpen via inkomstenbelasting en uitkeringen.
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Charme offensief voor BTW verhoging

Ongelezen bericht door wil51 »

Dus de armen gebruiken minder voeding en geneesmiddelen dan de rijken. BTW kan dus zonder problemen van 6 naar 21%. Merken de mensen met laag inkomen niets van :roll:
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Gelijk trekken van hoog en laag tarief BTW kán ook betekenen dat het hoge 21% tarief omlaag gaat.
Ik zei kan, de kans daarop lijkt me echter kleiner dan minimaal.........
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Zullen NU.nl eens wat staathuishoudkunde en fiscaliteit moeten leren want
nadelig voor kleinere bedrijven.
Heeft geen reet te maken met BTW tarief. Of ze nu 6% moeten overdragen of 21%

En als de rijken meer uit eten gaan en meer naar musea, zijn dat extra belastingsinkomsten en BTW inkomsten voor de staatskas.

Wat een belabberd artikel

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “RT Café”