Charme offensief voor BTW verhoging
Moderator: RT_Patrick
- MofkaP
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Contacteer:
Charme offensief voor BTW verhoging
Het rijpmakingsproces voor de volgende BTW verhoging is begonnen.
Bron: nu.nl
Laag btw-tarief dient doel niet
Het lage btw-tarief van 6 procent helpt niet bij het herverdelen van inkomen en is nadelig voor kleinere bedrijven.
Ook de Nederlandse schatkist vaart niet wel bij het lage tarief. Dat blijkt woensdag uit onderzoek in opdracht van het Centraal Planbureau (CPB).
Het lage btw-tarief op spullen zoals voeding, drinken, boeken en geneesmiddelen zou moeten helpen om belastingdruk op mensen met een lager inkomen te verminderen.
Maar volgens de onderzoekers is daar nauwelijks sprake van; juist de rijkeren profiteren meer, omdat zij meer geld uitgeven. Ze gaan bijvoorbeeld uit eten en naar musea, terwijl minder bedeelden dat niet doen.
Ook voor het midden- en kleinbedrijf zou het goed zijn om het btw-stelsel aan te passen, zo concluderen de onderzoekers.
Belastingvrij
Onderwijs- en zorginstellingen, banken en bijvoorbeeld ook sportverenigingen zijn vrijgesteld van btw en hoeven die dus niet te rekenen over hun omzet. Maar ze betalen de belasting wel over hun inkopen.
Dit proberen ze te voorkomen, door diensten intern uit te voeren. Dat scheelt ze immers geld. Ondernemers worden daardoor niet ingehuurd om de klussen te klaren en dat is verstoring van de concurrentie.
Volgens de onderzoekers is het voor de welvaart van een land beter om de btw-tarieven gelijk te trekken en de lagere inkomen te helpen via inkomstenbelasting en uitkeringen.
Bron: nu.nl
Laag btw-tarief dient doel niet
Het lage btw-tarief van 6 procent helpt niet bij het herverdelen van inkomen en is nadelig voor kleinere bedrijven.
Ook de Nederlandse schatkist vaart niet wel bij het lage tarief. Dat blijkt woensdag uit onderzoek in opdracht van het Centraal Planbureau (CPB).
Het lage btw-tarief op spullen zoals voeding, drinken, boeken en geneesmiddelen zou moeten helpen om belastingdruk op mensen met een lager inkomen te verminderen.
Maar volgens de onderzoekers is daar nauwelijks sprake van; juist de rijkeren profiteren meer, omdat zij meer geld uitgeven. Ze gaan bijvoorbeeld uit eten en naar musea, terwijl minder bedeelden dat niet doen.
Ook voor het midden- en kleinbedrijf zou het goed zijn om het btw-stelsel aan te passen, zo concluderen de onderzoekers.
Belastingvrij
Onderwijs- en zorginstellingen, banken en bijvoorbeeld ook sportverenigingen zijn vrijgesteld van btw en hoeven die dus niet te rekenen over hun omzet. Maar ze betalen de belasting wel over hun inkopen.
Dit proberen ze te voorkomen, door diensten intern uit te voeren. Dat scheelt ze immers geld. Ondernemers worden daardoor niet ingehuurd om de klussen te klaren en dat is verstoring van de concurrentie.
Volgens de onderzoekers is het voor de welvaart van een land beter om de btw-tarieven gelijk te trekken en de lagere inkomen te helpen via inkomstenbelasting en uitkeringen.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Charme offensief voor BTW verhoging
Dus de armen gebruiken minder voeding en geneesmiddelen dan de rijken. BTW kan dus zonder problemen van 6 naar 21%. Merken de mensen met laag inkomen niets van :roll:
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Gelijk trekken van hoog en laag tarief BTW kán ook betekenen dat het hoge 21% tarief omlaag gaat.
Ik zei kan, de kans daarop lijkt me echter kleiner dan minimaal.........
Ik zei kan, de kans daarop lijkt me echter kleiner dan minimaal.........
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- aantzeetje
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Zullen NU.nl eens wat staathuishoudkunde en fiscaliteit moeten leren want
En als de rijken meer uit eten gaan en meer naar musea, zijn dat extra belastingsinkomsten en BTW inkomsten voor de staatskas.
Wat een belabberd artikel
Heeft geen reet te maken met BTW tarief. Of ze nu 6% moeten overdragen of 21%nadelig voor kleinere bedrijven.
En als de rijken meer uit eten gaan en meer naar musea, zijn dat extra belastingsinkomsten en BTW inkomsten voor de staatskas.
Wat een belabberd artikel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!