Polletje: animo voor anti-spijker mudflap Groepsinkoop?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Heb je eventueel interesse in de aanschaf van genoemde anti-spijker mudflap?

- Ja, graag!
2
5%
- Ja, mits de prijs aantrekkelijker gaat zijn.
7
17%
- Ja, mits ook past op een niet-1200RT (zoals 1100RT/1150RT).
7
17%
- Weet ik nog niet, misschien.
7
17%
- Nee, ik knutsel zelf wel wat in elkaar.
0
Geen stemmen
- Nee, totale onzin.
9
21%
- Nee.
7
17%
- Geen mening.
2
5%
- Kies deze optie als je een stem ongedaan wilt maken.
0
Geen stemmen
- Ik weet niet wat een poll betekend.
1
2%

Totaal aantal stemmen: 42

Inspector Gadget

Polletje: animo voor anti-spijker mudflap Groepsinkoop?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Refererende naar dit draadje;
viewtopic.php?f=30&t=8283

Een verkennende (!) polletje of een groepsinkoop voor genoemde oplossing gemaakt door Fa. Huisman Service Centre in Nieuw-Vennep interessant is om te gaan op zetten. _001
Bijlagen
2012-10-11_bmw_r1200rt_rijkswaterstaat.jpg
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Polletje: animo voor anti-spijker mudflap Groepsinkoop?

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb Nee gestemd. Heb in al mijn motorjaren slechts 1x een spijker in een band gehad.
Ik vind het eerlijk gezegd geen gezicht (smaken verschillen).
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Anti-spijker mudflap(pen) ???
Die "flappen" zitten toch links en rechts ongeveer onder de cilinders ?
Kunnen die spijkers toch nog midden tussendoor ?
Dacht dat die dingen trouwens tegen natte voeten/schoeisel waren !
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Hierbij een nog iets duidelijkere afbeelding, hoop ik;

Zoals je kunt zien hangt deze echt *onder* de motor en zal m.i. weinig doen om je schoeisel/voeten droog te houden. ;)

Mijn andere afbeeldingen in het andere draadje zijn inderdaad voor je schoeisel/voeten, en ik probeerde daarmee te opperen of die daar ook voor gebruikt kunnen worden aangezien ze bij mij ongebruikt stof liggen te vangen. ;)

Het gaat dus niet hierom:
1104834043-15994.jpg
1104834043-15994.jpg (5.92 KiB) 481 keer bekeken
Het dus wel hierom:
2014-03-06_15-55-48.jpg
Excuses dan voor de verwarring. :$
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De spatlap onder de motor doet niks voor de spijkers denk ik. De spijker komt vaak terecht in het aandrijvende wiel. Aangezien deze het voertuig voortstuwt en sneller de spijker omhoogtilt terwijl het voorwiel er gewoon over heen rolt. Nog maar twee spijkers in 38 jaar in mijn banden gehad . Misschien trouwens drie maar die veroorzaakte geen lek. Een andere reden dat je met de motor meer lekke achterbanden krijgt dan lekke voorbanden is omdat de achterband breder is.
Inspector Gadget

Ik heb navraag gedaan over de functie van deze mudflap;
De formele bedoeling van deze "mudflap" is om er voor te zorgen dat wat het voorwiel "op gooit" niet in de achterband terecht komt.
Dat wil zeggen dat het voorwiel wel meestal over b.v. spijkers kan rijden, maar deze zo weg slingert dat hij in de achterband terecht kan komen.
Nu lopen de ridders van RWS wat meer risico op spijkers (en andere troep) in de achterband omdat zij soms ook deels over de vluchtstrook moeten rijden om tijdig bij de calamiteit te kunnen komen.
Daarvoor zijn ze officieel getraind, gecertificeerd en hebben de ontheffingen.

En Huisman kennende, ze maken niet zo maar iets voor de mooiigheid zoals de Wunderlich's, Verholen's of Hornig's van deze wereld.
Het zou mij niet verbazen als RWS zelf ook een vinger in de pap gehad heeft voor de probleemstelling.

Dus ik denk dat we gevoeglijk wel mogen uitgaan van een zekere praktische toepassing. ;)

Bijgevoegd een foto van de montage op de 1200RT-P, let ook op de uitlaat-positie & middenbok zodat je een beeld kunt vormen waar het gemonteerd wordt; (voor de niet-1200RT bezitters)

Helaas is er geen staffelkorting mogelijk _002 , dus een groepsinkoop is dan weinig zinvol in mijn optiek. _001
Bijlagen
100_3417.JPG
Ton1959

Ik ben misschien eigenwijs maar ik bekijk het zo:

Als deze theorie al een beetje zou kloppen dan ben je er niet met één spatlap. Je voorganger gooit die spijker namelijk omhoog omdat die meestal achter geen spatlap heeft.
Maar nu de theorie met spatlap als het verhaal waar is wat gezegd word. Het voorwiel zou de spijker omhoog gooien en de spijker die normaal als je geen spatlap hebt op het voorspatbord dan tegen het voorste deksel van het motorblok gegooit word valt omlaag en zou dan in je achterband komen zitten.
Nou het verhaal met de extra spatlap onder het motorblok. De spijker word omhoog gegooit door het voorwiel vliegt of tegen het motorblok aan of tegen de spatlap en is nog steeds in beweging en gaat dan alsnog in je achterband.
Ik vind het behoorlijk veel theorie maar wie heeft het werkelijk getest? Ik reed met de auto de meeste lekke banden toen ik op mijn werk vaak over het terrein van het magazijn moest. Hier werden veel pallets op en neer gereden en daar vallen veel scherpe delen vanaf. En daar kreeg ik mijn lekke banden van. En tevens op industrieterreinen ligt mee scherp afval wat daar van vrachtauto's afvalt die daar meestal over slechtere wegen denderen dan op de gewone snelweg. Maar ja zoals ik al zei ik heb bijna nooit geen lekke band op de motor en toevallig rijd ik daar ook zelden mee op het industrieterrein. Dus ik hoor het graag van degene die het getest heeft.
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ton1959 schreef:Ik ben misschien eigenwijs maar ik bekijk het zo...
Lees ff HIER.
Waarheid als een koe!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef: ......................
Dus ik hoor het graag van degene die het getest heeft.
Nou hoeven we dat gelukkig niet allemaal zelf te testen en bij te houden, dat kan veel slimmer.

Van de eigenaar van de bandenzaak waar ik al eeuwen kom heb ik de informatie dat het meestal de achterbanden zijn die lek gaan en dat de spijkers en schroeven opgeworpen worden door de voorband, ik vind dit een plausibele verklaring. Dit soort bedrijven hebben een aardig beeld van wat er zoal lek gereden in de motorwereld.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959

Voor mij verklaart dit niet de theorie maar alleen dat achterbanden vaker lek gereden worden. En die voorbanden gaan niet lekken door omhoog geworpen spijkers van auto's die ervoor rijden?
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:......................
En die voorbanden gaan niet lekken door omhoog geworpen spijkers van auto's die ervoor rijden?
Blijkbaar niet of minder, de afstand tussen de achterband van een voor jou rijdende auto en jouw voorband is hopelijk veel groter dan de afstand tussen jouw voorband en jouw achterband ( iets met afstand houden) en daarom ligt de spijker waarschijnlijk al weer op de grond tegen de tijd dat jij aan komt (met je voorwiel _003 ).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Beamer63
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Heb in 32 jaar nog nooit een spijker in mijn band gehad.
Als je van de vluchtstroken en verdrijvingsvlakken af blijft en alleen maar op de weggedeelten rijd waar iedereen rijd is het risico op een spijker of andere rommel in je band klein.
Ton1959

Het verhaal word steeds minder logisch aangezien ik op mijn auto voorruit ook die steentjes krijg van de voorganger. Het spijt me maar ik ben absoluut niet overtuigd. Het zou ook kunnen dat de achterband vaker lek is omdat er simpelweg vaak meer gewicht op staat. Er zijn dus heel veel dingen die zijn te bedenken voor een verklaring van meer lekke achterbanden. En daar komt bij dat de achterband vaak warmer word . En een te lage bandenspanning zou meer lekke banden veroorzaken. Dat doet het bij de fiets meestal ook wel.
Inspector Gadget

Ik denk dat we voor een dergelijke zin-onzin discussie beter een nieuw draadje/on-topic kunnen gaan.
(moet ik zeggen, I know :roll: :lol: )

Ikzelf ben wel overtuigd en heb zo'n ding besteld.

Het moge bekend zijn dat ik met een aantal (3x) verkeerslichtmagneten rondrijd.
Ik heb, met een zekere regelmaat, spijkers, schroeven, bouten, ringetjes en andere metalen voorwerpen van die magneten mogen af halen. En daar zal vast wel een aluminium spijker tussendoor geglipt zijn. :$

Mijn "theorie" is, voor zover dat iets waard is, dat een motorband versus een autoband, veel ronder is en een heel veel kleinere raakvlak heeft met het wegdek.
Ik heb een aantal keren op de motor iets als een projectiel onder de banden horen vandaan komen en zelfs een keer een voertuig in mijn nabijheid horen raken. Klonk als een kogel, zo hard.

Als je dan tevens ook de laatste foto bekijkt, zie je m.i. dat er blijkbaar best wel wat troep door de voorband omhoog geworpen wordt.

Dat wieldruk/gewicht er iets mee te maken heeft, klinkt mij ook plausibel.
En aangedreven wiel versus rollend wiel, kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
En volgafstand zeker en vast ook.

Ga maar eens achter een vrachtwagen rijden;
Op korte afstand krijg je soms een ware "regen" aan projectielen en projectieltjes.
Op grote(re) afstand zie je soms dergelijke "foreign materials" nog steeds over het wegdek stuiteren. :shock:

Maar ik respecteer ieders eigen mening daarover.

Als je dingen van je voorganger opgeworpen tegen de voorruit krijgt, moet je de volgafstand vergroten, denk ik.

Daarnaast rij ik op de motor meestal in hetzelfde spoor als de linkerkant van de 4-wielige, misschien dat zij de weg voor mij "schoonvegen". (of juist zorgen dat die spijker omhoog vliegt en onder mijn voorband/achterband terecht komt, wie weet)

Ik denk dat het voer is voor MythBusters om dat op enigerlei wijze methodologisch/wetenschappelijk te bewijzen. _001

Enig zoeken via G00gle vind je daar wel teen-en-tander over, zoals;
http://en.wikipedia.org/wiki/Road_debris

For the record:
Ik heb nog nooit een lekke band gehad, op welk voertuig dan ook, en ik rij vanaf mijn 17e.
Dat is dus zo'n 34 jaar, en dat zijn heel wat kilometers.

Of is het een samenzweringscomplot van de bandenfabrikanten opdat ze ons zo meer banden kunnen verkopen. :twisted: :lol:
Ton1959

En dan kan iets natuurlijk nog omhoog gegooit worden door het voertuig dat je op de andere rijstrook voorbij rijd. Zoveel mogelijkheden. En dan heb je niets met afstand tot voorganger. Ik zal ook niet ontkennen dat het kan gebeuren op die manier maar er zijn zoveel andere mogelijkheden om gewoon een spijker in die band te rijden.
Inspector Gadget

Absoluut!

Ik zal ook echt de laatste zijn die durft te beweren dat deze "Huisman mudflap" altijd gaat helpen voor het gestelde probleem.

Het zou kunnen helpen, alleen hoeveel/hoe vaak en wanneer exact, tja, your guess is as good as mine.

Dan zou iemand die echt met de regelmaat van de klok lekke banden rijdt, het moeten uitproberen.
Althans, dat is 1 "wetenschappelijke" manier om dat uit te vinden. Denk ik. _001

Maar, eerlijkheidshalve, hoe vaak wordt er een lekke band door een spijker gereden?

Zoals ze stellen bij QI (BBC) dit is typisch zo'n gevalletje van "nobody knows".

Ik probeer het luchtjes te houden, want een welles-nietes gaan we voorlopig niet uit komen, schat ik zo in. ;)
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik denk dat ik eens langs ga bij Huijsmans. Of het ook past op mijn R850RT. Bijzonder aardige mesen die paar jaar geleden ook geholpen hebben met inbouwen microfoon in helm. Kwam alleen voor advies maar ook al was ik geen overheidsdienaar wilde ze het wel inbouwen. Kon er op wachten.
Ton1959

Dus even kijken wie er nu veel lekke banden rijd en die laten testen en kijken of die er daarna minder krijgt ( met spatlap). Ik heb overigens al even bij Google gezocht maar vond er geen discussies over. Dus het lijkt een zelden besproken onderwerp. Maar misschien zoek ik niet goed. Ik dacht dat nu net een discussie over iets wel goed is.
De bandenhandels zijn natuurlijk wel degene zijn die met ervaring hebben met de reparatie van banden maar ze weten ook niet beter als een ander hoe het erin gekomen is toch. Ik heb zelf ook gigantisch veel banden moeten repareren maar daaruit kan ik zo'n conclusie gewoon niet trekken.
Jos1200rt
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Ben geinteresseerd. Heb de laatste twee jaar twee keer n spijker in mn achterband gehad. Beide keren er loodrecht in. Bij de dealeRT in IJsselstein vertelde de monteur hoe dit soort ongemakken ontstaan. Ook vertelde hij dat ze bijna wekelijks politiemotoren met n lekke achterband moesten repareren. Altijd door de motor zelf gelanceerde spijkers. Voor mij is er daarom geen twijfel hoe lekke achterbanden ontstaan. Een andere verklaring kan ik ook niet bedenken. Heb nog wel n tijdje aan sabotage van de buurman gedacht :D maar dit na bovenstaand verhaal laten varen.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Inspector Gadget

Ik denk dat als de beroepsridders van de overheidsdiensten met een dergelijke mudflap zouden gaan rondrijden, er snel genoeg inzichtelijk gekregen kan worden of het echt helpt.
Wie heeft de telefoonnummers, dan bel ik ze ff. ;)

PS: Voor de goede orde, de groepsinkoop heeft m.i. weinig nut.
Ton1959

Jos1200rt schreef:Ben geinteresseerd. Heb de laatste twee jaar twee keer n spijker in mn achterband gehad. Beide keren er loodrecht in. Bij de dealeRT in IJsselstein vertelde de monteur hoe dit soort ongemakken ontstaan. Ook vertelde hij dat ze bijna wekelijks politiemotoren met n lekke achterband moesten repareren. Altijd door de motor zelf gelanceerde spijkers. Voor mij is er daarom geen twijfel hoe lekke achterbanden ontstaan. Een andere verklaring kan ik ook niet bedenken. Heb nog wel n tijdje aan sabotage van de buurman gedacht :D maar dit na bovenstaand verhaal laten varen.
[groet] Jos
Ik lees hier weer "Altijd door de motor gelanceerde spijkers" maar heeft er iemand mee gekeken toen de spijker erin ging _001 ?
Ik zou zeggen monteren die spatlap en de toekomst gaat het uitwijzen. Ik rijd waarschijnlijk niet hard genoeg om ze te lanceren. Wel raar dat politiemotoren meer lekke banden hebben. Maar die staan ook vaker op de vluchtstroken natuurlijk waar het meeste rommel ligt. Of ik heb gewoon veel geluk zelfs toen ik 30000 per jaar reed had ik het maar twee keer in mijn motortijd dat ik zag op mijn werk dat ik een spijker in het profiel had.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Begrijp ik het goed? Hebben de politiemotoren deze flap dan niet?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Waar komen al die spijkers en schroeven eigenlijk vandaan?
Nergens liggen zoveel spijkers en schroeven als op de openbare weg...................
Het zal toch niet zijn de heren M, B, P en M ...................

Laatste 40 K Km 3 spijkers in idd de achterband.

Ronald
Inspector Gadget

"Vroegeâhr " werd door de wegbeheerders regelmatig kant-weg en rijbaan onderhoud gedaan;
Het snoeien van groenvoorziening, het vegen van de vluchtstroken, dichten van scheuren & "potholes", het "verversen" van de diverse belijningen en dergelijke.

Door de bezuinigingen en "heroriëntatie" van de verantwoordelijkheden zijn er regio's waar dat helaas een stuk minder vaak plaats vindt.
Naast het feit dat alle werkzaamheden op de wegen tegenwoordig een stuk risicovoller geworden is.
Tolerantie & medewerking van het overige verkeer en zo. :(
Plus de torenhoge kosten per kilometer als er werkzaamheden plaatsvinden.

Inderdaad, naar verluid rijden alleen vooralsnog de motoren van RWS met deze "mudflap".
Misschien dat die organisatie wat scherper is (leuke woordspeling) op dergelijke situaties die flinke, vooral onnodige kosten met zich meebrengen. _001

Nu heb ik ook wel eens vernomen, maar waarschijnlijk broodje-aap verhaal, dat politievoertuigen niet zoals jij en ik verzekerd zijn, ze nemen de kosten van schade voor lief in het uitvoeren van hun zeer risicovolle taken.
En daarbij horen verhoogde slijtage van de motoren (w.o. koppeling & banden) waarschijnlijk tot hun basis-calculatie.
_001
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Spanje
Woonplaats of omgeving: Torrox Costa

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ik heb zelfs "nee, totale onzin gestemd"
want volgens mij kunnen er nog genoeg spijkers en andere troep omheen, ik heb trouwens nog nooit een lekke band met de motor gehad, hopen dat dat zo blijft want behaalde resultaten in het verleden........enz, :lol:
maar een ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

En zo is het: iedereen moet zelf weten wat men doet.

Omdat een groepsinkoop weinig zinvol is (alleen een mogelijkheid tot besparing op de eventuele verzendkosten), sluit ik dit draadje.
Geen groepsinkoop dus, ondanks het animo.

Iedereen in ieder geval bedankt voor diverse meningen, die tellen!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”