Pagina 1 van 1
Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 02 mar 2014, 21:05
door Danny
Ik weet niet of het hier thuishoort, en wil ook geen ander forum erbij betrekken maar moet dit even kwijt........
Check:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... argos.html
Ik lig hier onder mijn stoel gewoon........
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 02 mar 2014, 21:19
door Baird
Ik mag hopen dat de vraagsteller het grootste gevoel voor humor heeft, als die het serieus meent dan verdient hij deze reacties

:lol:

:lol:
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 02 mar 2014, 21:21
door Zwiety
Tjemig, da's geen luchtig onderwerp meer. Minstens 4 bladzijden met spontane tips. :lol:
Laten we de onzin maar daar houden, niet?
(Toch wel leuk om te lezen)

Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 02 mar 2014, 21:26
door RTeetje
Ik vond de reacties wat luchtig :lol:
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 02 mar 2014, 21:32
door Danny
We gaan het topic inderdaad maar ginder houden, maar vond het best wel grappig dat ik het even wilde delen
groetjes
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 02 mar 2014, 22:21
door JOS WRSM
Allemaal gebakken lucht daar op dat forum . . . .

Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 03 mar 2014, 04:40
door J vd B te V
+1
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 03 mar 2014, 07:40
door Tommeke
Vind ik ook wel een goeie :)
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 03 mar 2014, 11:28
door bmwalter
Ik dacht dat het niet zo veel uitmaakte wat voor lucht er in zit, zolang die niet vermengd wordt met spijkergaten.
Af en toe een luchtig onderwerp moet kunnen, toch :-)
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 03 mar 2014, 17:45
door J vd B te V
Ik pak altijd berglucht.
Die is ijler; dus lichter.
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 16:39
door Dingeman
Toch nog even reageren. Zo te lezen werd/wordt de vraagsteller in het andere forum niet altijd even serieus genomen. Maar is dat wel terecht. Ik ben geen wetenschapper, dus ik ken het antwoordt op mijn eigen vraag niet.
Maar het volgende.
Het feit dat je mogelijk lucht met een hele "lage" luchtvochtigheid ten opzichte van lucht met een hele "hoge" luchtvochtigheid in je banden zou gebruiken, is dat dan mogelijk niet van invloed op de temperatuur van de banden tijdens het rijden. Met andere woorden, worden banden met "veel vochtige lucht" niet aanzienlijk warmer dan banden met "hele droge lucht", of andersom.
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 17:58
door JDoubleOP
"Zit een raar luchtje aan" :lol:
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 18:49
door J vd B te V
Dingeman schreef:Toch nog even reageren. Zo te lezen werd/wordt de vraagsteller in het andere forum niet altijd even serieus genomen. Maar is dat wel terecht. Ik ben geen wetenschapper, dus ik ken het antwoordt op mijn eigen vraag niet.
Maar het volgende.
Het feit dat je mogelijk lucht met een hele "lage" luchtvochtigheid ten opzichte van lucht met een hele "hoge" luchtvochtigheid in je banden zou gebruiken, is dat dan mogelijk niet van invloed op de temperatuur van de banden tijdens het rijden. Met andere woorden, worden banden met "veel vochtige lucht" niet aanzienlijk warmer dan banden met "hele droge lucht", of andersom.
Joh....
Je moet de zaak niet te veel opblazen ;-)
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 19:01
door doov650
Goede humor is niet vanzelfsprekend.
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 21:43
door Bart51
Geweldig, ondanks Jos z'n verzoek gaat de discussie hier gewoon verder
Persoonlijk gebruik ik perslucht, daar heb je nl. heel weinig van nodig. Scheelt weer in het onafgeveerde gewicht

Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 21:47
door Baird
Dingeman schreef:Toch nog even reageren. Zo te lezen werd/wordt de vraagsteller in het andere forum niet altijd even serieus genomen. Maar is dat wel terecht. Ik ben geen wetenschapper, dus ik ken het antwoordt op mijn eigen vraag niet.
Maar het volgende.
Het feit dat je mogelijk lucht met een hele "lage" luchtvochtigheid ten opzichte van lucht met een hele "hoge" luchtvochtigheid in je banden zou gebruiken, is dat dan mogelijk niet van invloed op de temperatuur van de banden tijdens het rijden. Met andere woorden, worden banden met "veel vochtige lucht" niet aanzienlijk warmer dan banden met "hele droge lucht", of andersom.
Zal ik ook serieus antwoorden, het antwoord op je vraag is nee, want:
1:
Wat is de warmtebron waardoor een band warm wordt? Dit is de beweging in het rubber van de band tijdens het vervormen onder de belasting, de moleculen bewegen langs elkaar en produceert warmte. Maakt het dan uit wat voor gas er in die band zit? Een beetje want het ene gas zal meer uitzetten dan een ander gas bij de zelfde verandering in temperatuur, volgens de
Algemene gaswet, een beetje vocht kan dus invloed hebben op de toename van de druk in de band. Maar als de druk toeneemt in de band wordt ook de vervorming minder waardoor er minder warmte geproduceerd wordt en de druk dus weer zal zakken. Ergens vinden we een balans tussen warmte productie en druk, zou moeten gaan rekenen wat de invloed van een hogere relatieve vochtigheid is.
2:
Als je lucht uit een compressor gebruikt wordt die lucht warmer door het comprimeren (8 bar) en kan de in die lucht aanwezige hoeveelheid vocht opgenomen blijven. Als de lucht in de tank echter weer afkoelt naar omgevingstemperatuur zal de maximale luchtvochtigheid bereikt worden en dan gaat het vocht condenseren. Dit vocht wordt afgevoerd bij het onderhoud aan de compressor. Als je deze lucht vervolgens in je band stopt (expandeert naar 2,5 bar) gaat de luchtvochtigheid weer behoorlijk omlaag en heb je dus relatief droge lucht in je band.
Als je lucht uit de fietspomp gebruikt comprimeer je die lucht en breng je het inclusief het vocht in je band, daar koelt het af en neemt de relatieve vochtigheid weer toe.
Vul je de band met stikstof uit de fles (200 bar) dan zit er helemaal geen vocht in. Tevens zal de druk minder terug lopen doordat de stikstof moleculen groter zijn en dus wat moeilijker door de band heen kunnen, de band zal dus langer op druk blijven (is de bewering).
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 22:33
door Dingeman
@Baird
Dank je.
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 04 mar 2014, 23:00
door J vd B te V
Keurig nette uitleg. :-)
Re: Ik kom niet meer bij.......
Geplaatst: 06 jun 2014, 21:27
door Erteetje
Na een ontzettende K**week op het werk heeft dit dan toch weer een glimlach tevoorschijn weten te toveren :)