Pagina 1 van 1

Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 24 feb 2014, 20:56
door MofkaP

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 24 feb 2014, 22:02
door Zwiety
Oei, da's wel een heel "positief" bericht over BMW en haar toerfietsen... :shock:
Ben benieuwd hoe ze die meting precies gedaan hebben..

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 24 feb 2014, 23:14
door IvoPs
In het artikel wordt gesproken over hoeveel op de tien motoren van een merk binnen een periode van vier jaar problemen gaven.
Als mijn RT vier jaar ouder is staat er bijna een ton meer op de teller... Niet gek dat de touring bikes onderaan het lijstje bungelen.

Om het hele artikel van Consumer Reports te lezen moet je je inschrijven en heb ik dus niet gelezen, maar ook in het inleidende stukje wordt alleen maar gesproken over een periode van vier jaar, ipv aantal gereden kilometers/jaar.

Dus laten we onze Touring Bikes gewoon vier jaar lang onbereden binnen staan. Hebben we over vier jaar ineens de meest betrouwbare motor!

Ivo

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 25 feb 2014, 10:35
door HansD
Goed punt, dit is behoorlijk appels met peren vergelijken zo.

Overigens wordt er in Japan wel anders over kwaliteit gedacht dan in Europa:

Jaren geleden had een bedrijf 100.000 computer geheugenchips nodig, die ze altijd in Europa bestelden. Daarbij moet je de kwaliteit kiezen, bijv, 96%, 97%, 98% etc. wat betekent dat de chips wel gecontroleerd zijn, maar dat je gemiddled 4, 3 of 2 % defecte chips zult tegenkomen. Het bedrijf besloot eens een keer in Japan te bestellen omdat ze daar goede verhalen over gehoord hadden. Na enige tijd ontvingen ze een doos met daarin een grote en kleine plastic zak, met een briefje:

Geachte klant,
Hierbij ontvangt u 100.000 gegarandeerd werkende chips (grote zak).
We begrijpen niet helemaal wat u bedoelt met 97% kwaliteit, maar we hebben ook 3000 defecte chips toegevoegd (kleine zak).

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 25 feb 2014, 10:57
door Ton1959
Klachten en het aantal gereden kilometers gaan niet altijd gelijk op. Het soort problemen wat hier aan de orde is lijken mij geen slijtagedelen door hoge kilometerstanden. Maar zonder de gehele test te hebben gelezen kan ik er weinig over zeggen.
Ik weet wel dat de Japanners in de betere tests ook vaak hoger scoren dan andere merken.

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 25 feb 2014, 13:37
door MofkaP
HansD schreef:Overigens wordt er in Japan wel anders over kwaliteit gedacht dan in Europa:
Niet alleen in Europa, ook in de USA.

Ook iets van jaren geleden. De Japanners (een bekend elektronicamerk) namen in de USA een televisiefabriek over.
Voor de overname was het foutenpercentage 150%.
Binnen een jaar tijd had het Japanse management dat terug weten te brengen tot 4%.
Dat vonden ze nog veel, want in Japan zelf kwamen ze niet boven de 1%.

Goed, degelijk en zonder fouten maken is bedrijfsmatig altijd goedkoper dan achteraf fouten (onder garantie) herstellen.
Over garantie en BMW zal ik verder niets zeggen.
Over Japanse producten wel. Zelfs na afloop van de garantieperiode zei de importeur: mag niet gebeuren, wij staan voor de kwaliteit van ons product (was iets met remschijven). Gratis vervangen.

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 25 feb 2014, 17:31
door scan
Japans gezegde; één fout voorkomen kost tienmaal minder tijd en kosten dan een fout herstellen.

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 25 feb 2014, 19:51
door Eric r1200rt
Ik heb een aantal jaren in een joint venture gewerkt met een groot Japans bedrijf. Ze gaan echt anders met kwaliteit om, voor hen is het een waarde. Vergeet niet dat Azië meer is georiënteerd op de groep, waar wij in de westerse samenleving meer nadruk leggen op het individu. Een kwaliteitsklacht tast de waarde van het bedrijf aan (de groep), en heeft in een dergelijke cultuur een grotere impact.

Bovenstaande is gegeneraliseerd, wil miet zeggen dat er geen troep uit Japan kan komen, of iets heel moois uit Duitsland ...

Eric.

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 25 feb 2014, 21:37
door Baird
Ik onderschrijf het Japanse kwaliteitsdenken en handelen. Heb 20 jaar bij een Japans productiebedrijf gewerkt en die gaan gewoon anders met kwaliteit om, daar wordt je mee besmet en ga je ook tot je eigen norm verheffen. Heb het al eerder groepen: ik wou dat Toyota motorfietsen zou maken: een beetje saai maar het gaat niet kapot! _004

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 26 feb 2014, 14:29
door blackers
Toch heb ik liever een Duitse of Amerikaanse kerncentrale, dan een Japanse kerncentrale met incompetent personeel. ;)

Re: Duitsche degeligkeit, of toch nicht?

Geplaatst: 26 feb 2014, 19:31
door HansD
blackers schreef:Toch heb ik liever een Duitse of Amerikaanse kerncentrale, dan een Japanse kerncentrale met incompetent personeel. ;)
Goed, en pijnlijk, punt !
Maar ik heb liever helemaal geen kerncentrales.