Gesmolten draad in de ABS aansluiting R1100R
Geplaatst: 23 feb 2014, 20:43
Gesmolten draad in de ABS aansluiting.
Ja de tekst zegt het al, ik heb een paar maanden geleden een R1100R van 99 gekocht, en nu met dit zachte weer ben ik daar mee aan de slag gegaan om het beestje eens lekker op te knappen. Dat begint bij mij altijd om zo veel mogelijk alles los te halen en te controleren, en dan zeker de bedrading en aansluitstekkers. Zoals we weten als je pech krijgt onderweg is het vaak een slechte of gecorrodeerde verbinding.
Deze BMW had ook een "probleempje" met de ABS deze werkte niet, maar gezien dat geen grote bijzonderheid is bij de BMW maakte ik mij daar geen zorgen over. Ik moet zeggen dat ik redelijk handig ben en een goed technisch inzicht heb. Dus in mijn optiek is alles te repareren.
Alleen liep ik vandaag tijdens mijn controle tegen het ABS probleem aan wat ik niet had verwacht, een weggesmolten draad in de kabelboom naar de stekker van de ABS sturing!!! De oplossing die de vorige eigenaar had bedacht is gewoon die draad bij de stekker afknippen en whallah opgelost.

In zoverre dat er geen lampjes knipperen of storingmeldingen zijn, ja lekker simpel he.
Nu sta ik voor de keuze, repareren, kabelboom vervangen of de gehele ABS gewoon verwijderen, wat mechanisch zeer eenvoudig is maar electrisch wat lastiger i.v.m. de remlichten.
De voorkeur gaat in eerste instantie naar de huidige kabelboom repareren, ik heb de "tak" van de kabelboom opengelegd en zie dat de grootste schade het dichtst bij de stekker zat. Hoe verder ik naar de stam ga is er nog steeds schade maar wel minder. Dat geeft mij de hoop dat de draad waarschijnlijk in de rest van de kabelboom nog intact zal zijn.

Maar nu de gesmolten draad, dat WAS een groene draad zoals ik aan de resten kan zien, en ik weet ook dat hij aangesloten zat op pin 15 van de ABS stekker.

Nu is mijn vraag eigenlijk twee ledig, ten eerste wat kan een dergelijke storing veroorzaakt hebben dat deze draad is weggesmolten. En ten tweede als ik een nieuwe draad van pin 15 vanaf de stekker aanbrengt kan ik deze aansluiten op de juiste connectie bij het grote stekkerblok onder de tank nabij het balhoofd? En welke moet ik dan hebben.

Ik ga van de week even alles losgooien en zoeken of deze daar (stekkerblok) weer ergens boven water komt. Maar misschien is er iemand op het forum die mij tips of advies kan geven hier over.
Met vriendelijke groet, Dielis Stolk
Ja de tekst zegt het al, ik heb een paar maanden geleden een R1100R van 99 gekocht, en nu met dit zachte weer ben ik daar mee aan de slag gegaan om het beestje eens lekker op te knappen. Dat begint bij mij altijd om zo veel mogelijk alles los te halen en te controleren, en dan zeker de bedrading en aansluitstekkers. Zoals we weten als je pech krijgt onderweg is het vaak een slechte of gecorrodeerde verbinding.
Deze BMW had ook een "probleempje" met de ABS deze werkte niet, maar gezien dat geen grote bijzonderheid is bij de BMW maakte ik mij daar geen zorgen over. Ik moet zeggen dat ik redelijk handig ben en een goed technisch inzicht heb. Dus in mijn optiek is alles te repareren.
Alleen liep ik vandaag tijdens mijn controle tegen het ABS probleem aan wat ik niet had verwacht, een weggesmolten draad in de kabelboom naar de stekker van de ABS sturing!!! De oplossing die de vorige eigenaar had bedacht is gewoon die draad bij de stekker afknippen en whallah opgelost.


In zoverre dat er geen lampjes knipperen of storingmeldingen zijn, ja lekker simpel he.
Nu sta ik voor de keuze, repareren, kabelboom vervangen of de gehele ABS gewoon verwijderen, wat mechanisch zeer eenvoudig is maar electrisch wat lastiger i.v.m. de remlichten.
De voorkeur gaat in eerste instantie naar de huidige kabelboom repareren, ik heb de "tak" van de kabelboom opengelegd en zie dat de grootste schade het dichtst bij de stekker zat. Hoe verder ik naar de stam ga is er nog steeds schade maar wel minder. Dat geeft mij de hoop dat de draad waarschijnlijk in de rest van de kabelboom nog intact zal zijn.

Maar nu de gesmolten draad, dat WAS een groene draad zoals ik aan de resten kan zien, en ik weet ook dat hij aangesloten zat op pin 15 van de ABS stekker.

Nu is mijn vraag eigenlijk twee ledig, ten eerste wat kan een dergelijke storing veroorzaakt hebben dat deze draad is weggesmolten. En ten tweede als ik een nieuwe draad van pin 15 vanaf de stekker aanbrengt kan ik deze aansluiten op de juiste connectie bij het grote stekkerblok onder de tank nabij het balhoofd? En welke moet ik dan hebben.

Ik ga van de week even alles losgooien en zoeken of deze daar (stekkerblok) weer ergens boven water komt. Maar misschien is er iemand op het forum die mij tips of advies kan geven hier over.
Met vriendelijke groet, Dielis Stolk