Pagina 1 van 1

Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 14 feb 2014, 08:01
door M'thijs
Hallo allemaal,

Van de week was Briard bij mij, erg gezellig en ik heb weer een hoop bijgeleerd over mijn RT. Onder andere bleek dat er een beetje speling op mijn achterwiel zit, waarschijnlijk een kwestie van de lagers iets strakker afstellen, zo leerde ik. Later op de avond nog even gekeken en omdat ook mijn achterste remschijf versleten is, heb ik mijn achterwiel alvast uitgebouwd. Een nieuwe schijf en blokken komen een dezer dagen binnen. Maar wat me opviel, ook toen ik de remklauw al los had, was dat het best veel weerstand vroeg om het achterwiel rond te draaien. Deze stond uiteraard vrij van de grond, de bak in z'n vrij maar het was niet zo van: geef het wiel een slinger en hij draait soepel rond. Dat verontrustte mij. Is dat terecht? Kan het zijn dat er iets van interne weerstand in de cardan zit ofzo? Weerstand die er niet in hoort?

Het zit me niet lekker.
Iemand tips?

Groet Matthijs

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 14 feb 2014, 10:18
door Garfield
Het achterwiel zal nooit zo soepel draaien als het voorwiel (met de remblokken vrij) Dat heeft inderdaad te maken met het cardan. Je hebt een haakse overbrenging door het pignon en kroonwiel. En dat geeft wat weerstand. Als ik bij die van mij kijk, op de middenstandaard en remmen vrij, geeft het dan een trap in de rijrichting staat het wiel binnen 1 omwenteling stil.
En als je het wiel hebt gedemonteerd, dus aan de naaf/schijf wilt draaien kan dat best het gevoel geven dat het nogal zwaar gaat. Zolang je geen zware punten voelt tijdens het handmatig draaien zal het best zo horen.

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 14 feb 2014, 20:27
door Wolfs RT
Ik sluit mij aan bij Garfield.

Het achterwiel van een motor met een ketting ipv een cardan draait makkelijker.

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 14 feb 2014, 20:38
door Baird
Daarnaast draait er ook het nodige in de versnellingsbak mee ook al staat hij in zijn vrij ;)

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 15 feb 2014, 08:08
door vioma
Van de week was Briard bij mij
1 van deze :?: :D

Afbeelding

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 15 feb 2014, 10:27
door Baird
vioma schreef:
Van de week was Briard bij mij
1 van deze :?: :D

Afbeelding
Correctie: Ben ik toch blij dat mijn forumnaam BAIRD is, op zijn engels uitgesproken klinkt dat als Bert en zo heet ik toevallig :D

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 15 feb 2014, 14:17
door jaybmw
En het zijn geen boxers .............. Big RT Smile

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 15 feb 2014, 17:15
door M'thijs
stelletje grapjassen

Big RT Smile

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 15 feb 2014, 18:48
door vioma
Correctie: Ben ik toch blij dat mijn forumnaam BAIRD is, op zijn engels uitgesproken klinkt dat als Bert en zo heet ik toevallig :D
Ja dat wist ik , maar als Matthijs dan een erretje teveel schrijft is het tijd voor een geintje ;)

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 16 feb 2014, 19:25
door MAD
Mensen, vergeet ook de versnellingsbak en cardanolie niet!!
De tandwielen, moeten door de olie draaien wat ook een verhoogde weerstand geeft ;) zeker als de olie nog koud is.
Draai eens aan het achterwiel voor dat je gaat rijden en als je na een rit stopt, dan is het verschil in weerstand goed merkbaar.

Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel

Geplaatst: 16 feb 2014, 20:11
door M'thijs
Bedankt! Goed om dit alles te weten. Ik zal er een rekening mee houden. Volgens hoef ik me dus nergens zorgen om te maken.
Da's mooi.

[groet], Matthijs.