Pagina 1 van 1

Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 13 feb 2014, 22:40
door Grachtenracer
Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw op dit forum, maar niet met bmw gelukkig. Ik heb als tweede motor een 1150RT gehad en nu een 1200RT en doorgaans met veel plezier.

Ondanks dat ik hem nu 1500 km heb, met 75000 km op de teller, uit 2005, heeft ie al een paar perikelen gehad: na 1 week knapte een middenboklagerbout, (gelukkig kunnen onderkennen doordat ik een site volg van iemand die al dik 160000 gereden heeft met eenzelfde RT), 1 keer niet willen starten, (sleutel naar links en weer proberen, met succes), de startmotor bleef steeds vaker hangen dus met mijn schoonvader eruit gehaald (alles Torx, geen inbus meer! !) en nu bleef het remlicht steeds vaker hangen.

Dat de pomp meeging hierin, was tot daar aan toe, maar dat het verkeer achter je niet weet wanneer je echt remt, maakt het gevaarlijk. Opvallend was dat het rempedaal bij de voet geen enkele fout gaf en de handrem steeds vaker fout ging! Dus mijn idee ging al uit van de remlichtschakelaar in het stuur. Het was op de duur een heel typisch foutbeeld:
Motor uit, droog oefenen, 9 van 10 keer foutloos
Motor aan, 5 van 10 keer foutloos
Al rijdend, 1 van 10 keer foutloos (dus vaak luisteren of ie zoemt)

Dat zoemen van de voorrem is bijna niet te horen in een drukke stad, helemaal als ie al 'plakt'. Gelukkig is het remlicht duidelijk op het wegdek te zien, ter controle.
Ook begon de ABS lamp soms wild te knipperen bij de eerste start en dus geen remdruk.

Op een ander forum werd al gesproken over de schakelaar zelf, die prima bij Conrad te bestellen is en dat heb ik dan ook gedaan. Toevallig kwam ik langs een elektronicawinkel, waar ik een busje contactspray gehaald heb, om dat te proberen. Gister even het stuur aan de onderzijde open gehaald (twee schroeven plus de hele kleine van de schakelaar) en het ding los gehaald. Even inspuiten met de spray, klikkertje bewegen, nog een keer sprayen en weer inbouwen. Even droog testen, foutloos en rijden met die hap! Ook foutloos! Vandaag ook weer, dus dat werkt uitstekend! Simpel, maar doeltreffend!

De te bestellen schakelaar is van het type microschakelaar 0,1 A 250V. Kosten rond de dertien euro totaal.

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 09 apr 2014, 10:52
door stefke850
Is zo een zoemende pomp normaal ? Ik heb sinds 2 maand een 850RT en heb dadelijk een onderhoud laten doen, nieuwe remolie en de pomp is ook gespoeld, maar weet niet meer of de pomp ook zoemde voor ik het onderhoud heb laten doen.
Er knippert niks op het dashboard, en heb volledige remkracht..

groetjes, Stef

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 09 apr 2014, 12:32
door bmwalter
Het 'zoemen' is van de rembekrachtiger. Voor zover ik weet heeft de 850 die niet.

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 09 apr 2014, 12:44
door Wolfs RT
Grachtenracer schreef: Ook begon de ABS lamp soms wild te knipperen bij de eerste start en dus geen remdruk.

Dit komt omdat de schakelaar open staat bij het starten. Dit kan ook gebeuren als je voordat je het contact aan zet en de motor start je rempedaal hebt ingetrapt. Dan is de schakelaar ook open en knippert het ABS lampje in een veel hogere frequentie en werkt de servopomp niet. Als je dan je voet van het rempedaal haalt en de pomp dan weer wel werkt of dat je eerst het contact moet uitzetten dat weet ik niet.

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 09 apr 2014, 12:48
door stefke850
toch heb ik een gezoem wanneer ik mijn rem induw .. dus denk wel dat ik dit heb op mijn 850.. :?:

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 09 apr 2014, 12:59
door HansD
bmwalter schreef:Het 'zoemen' is van de rembekrachtiger. Voor zover ik weet heeft de 850 die niet.
Volgens mij zijn er 2 versies van de -850- : de een afgeleid van de -1100- (die heeft hem niet), en de ander afgeleid van de -1150- (en die kan hem wel hebben).
(de motor afgeleid van de -1200- is de -900- )

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 12 mei 2014, 14:01
door Toetie Tricolore
Ik heb daar ook last van.
Zelf in het bezit van een 1150 RT. Constant gaat het algemene lampje aan gevolgd door ABS lamp.
Branden beide tegelijk en een zoemend geluid. Als ik dus mijn rem inknijp zie ik niet dat mijn remlich oplicht......

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 12 mei 2014, 14:23
door wil51
850 vanaf 2003 heeft rembekrachtiger.

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 12 mei 2014, 18:27
door Toetie Tricolore
Weet men al wat het zou kunnen zijn???

Re: Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost

Geplaatst: 17 jul 2014, 12:47
door Grachtenracer
Bedankt voor de reacties zover! Het is inderdaad waar dat als de rem aangeknepen is, het systeem een fout detecteert en dus de ABS uit veiligheid uit laat. Als de rem dan weer wordt losgelaten, is de zelftest compleet en gaat het knipperen over in langzaam knipperen. En uiteraard na 5 meter gaat ook deze uit.

Het viel me ook op tijdens een lange rit in de Ardennen, dat de cruise control soms niet werkte, maar dit had ook te maken met het plakkende remlichtschakelaar. Deze houdt uiteraard het signaal om gas vast te houden, tegen (zeg maar onbeperkt uitschakelen van de CC).
Bij thuiskomst weer het stuur open gehaald daar, en geconstateerd dat de schakelaar nog steeds goed werkte, alleen het hele kleine schroefje zat niet strak genoeg op de goede positie. Een millimeter is al genoeg om hem niet te laten klikken en uit =aan bij dat systeem. Wat dus tot flinke ergernissen leidde bij de achtervolging. . :-) Maar nu een maand verder, werkt het nog steeds prima!