Plakkend remlicht en zoemende pomp opgelost
Geplaatst: 13 feb 2014, 22:40
Hallo allemaal,
Ook ik ben nieuw op dit forum, maar niet met bmw gelukkig. Ik heb als tweede motor een 1150RT gehad en nu een 1200RT en doorgaans met veel plezier.
Ondanks dat ik hem nu 1500 km heb, met 75000 km op de teller, uit 2005, heeft ie al een paar perikelen gehad: na 1 week knapte een middenboklagerbout, (gelukkig kunnen onderkennen doordat ik een site volg van iemand die al dik 160000 gereden heeft met eenzelfde RT), 1 keer niet willen starten, (sleutel naar links en weer proberen, met succes), de startmotor bleef steeds vaker hangen dus met mijn schoonvader eruit gehaald (alles Torx, geen inbus meer! !) en nu bleef het remlicht steeds vaker hangen.
Dat de pomp meeging hierin, was tot daar aan toe, maar dat het verkeer achter je niet weet wanneer je echt remt, maakt het gevaarlijk. Opvallend was dat het rempedaal bij de voet geen enkele fout gaf en de handrem steeds vaker fout ging! Dus mijn idee ging al uit van de remlichtschakelaar in het stuur. Het was op de duur een heel typisch foutbeeld:
Motor uit, droog oefenen, 9 van 10 keer foutloos
Motor aan, 5 van 10 keer foutloos
Al rijdend, 1 van 10 keer foutloos (dus vaak luisteren of ie zoemt)
Dat zoemen van de voorrem is bijna niet te horen in een drukke stad, helemaal als ie al 'plakt'. Gelukkig is het remlicht duidelijk op het wegdek te zien, ter controle.
Ook begon de ABS lamp soms wild te knipperen bij de eerste start en dus geen remdruk.
Op een ander forum werd al gesproken over de schakelaar zelf, die prima bij Conrad te bestellen is en dat heb ik dan ook gedaan. Toevallig kwam ik langs een elektronicawinkel, waar ik een busje contactspray gehaald heb, om dat te proberen. Gister even het stuur aan de onderzijde open gehaald (twee schroeven plus de hele kleine van de schakelaar) en het ding los gehaald. Even inspuiten met de spray, klikkertje bewegen, nog een keer sprayen en weer inbouwen. Even droog testen, foutloos en rijden met die hap! Ook foutloos! Vandaag ook weer, dus dat werkt uitstekend! Simpel, maar doeltreffend!
De te bestellen schakelaar is van het type microschakelaar 0,1 A 250V. Kosten rond de dertien euro totaal.
Ook ik ben nieuw op dit forum, maar niet met bmw gelukkig. Ik heb als tweede motor een 1150RT gehad en nu een 1200RT en doorgaans met veel plezier.
Ondanks dat ik hem nu 1500 km heb, met 75000 km op de teller, uit 2005, heeft ie al een paar perikelen gehad: na 1 week knapte een middenboklagerbout, (gelukkig kunnen onderkennen doordat ik een site volg van iemand die al dik 160000 gereden heeft met eenzelfde RT), 1 keer niet willen starten, (sleutel naar links en weer proberen, met succes), de startmotor bleef steeds vaker hangen dus met mijn schoonvader eruit gehaald (alles Torx, geen inbus meer! !) en nu bleef het remlicht steeds vaker hangen.
Dat de pomp meeging hierin, was tot daar aan toe, maar dat het verkeer achter je niet weet wanneer je echt remt, maakt het gevaarlijk. Opvallend was dat het rempedaal bij de voet geen enkele fout gaf en de handrem steeds vaker fout ging! Dus mijn idee ging al uit van de remlichtschakelaar in het stuur. Het was op de duur een heel typisch foutbeeld:
Motor uit, droog oefenen, 9 van 10 keer foutloos
Motor aan, 5 van 10 keer foutloos
Al rijdend, 1 van 10 keer foutloos (dus vaak luisteren of ie zoemt)
Dat zoemen van de voorrem is bijna niet te horen in een drukke stad, helemaal als ie al 'plakt'. Gelukkig is het remlicht duidelijk op het wegdek te zien, ter controle.
Ook begon de ABS lamp soms wild te knipperen bij de eerste start en dus geen remdruk.
Op een ander forum werd al gesproken over de schakelaar zelf, die prima bij Conrad te bestellen is en dat heb ik dan ook gedaan. Toevallig kwam ik langs een elektronicawinkel, waar ik een busje contactspray gehaald heb, om dat te proberen. Gister even het stuur aan de onderzijde open gehaald (twee schroeven plus de hele kleine van de schakelaar) en het ding los gehaald. Even inspuiten met de spray, klikkertje bewegen, nog een keer sprayen en weer inbouwen. Even droog testen, foutloos en rijden met die hap! Ook foutloos! Vandaag ook weer, dus dat werkt uitstekend! Simpel, maar doeltreffend!
De te bestellen schakelaar is van het type microschakelaar 0,1 A 250V. Kosten rond de dertien euro totaal.