Pagina 1 van 1

Schotland juni 2009

Geplaatst: 08 jun 2009, 23:34
door Ralph Romein
Ik ben de afgelopen week met een maat naar Schotland geweest. Hierbij een klein verslag. We hebben de boot vanaf IJmuiden genomen naar Newcaslte, waar je s'morgen uitgeslapen en met ontbijt achter de kiezen om 10:00 uur de boot af rijdt. Wij hebben trouwens al in november geboekt en dat scheelt heel veel geld. De reis kosten met twee motoren/personen + hut € 255,00. Ik heb van mensen gehoord dat zij dit enkele reis hebben betaald.

Ik heb 4 routes gemaakt van 340km per dag en de laatste dag 260km, omdat we om 15:00 uur in de haven moesten zijn. Was goed te doen! Hierbij de Route (Garmin): viewtopic.php?f=28&t=885

Dag 1 - Newcaslte tot Langholm: we zijn Newcaslte uitgereden en meteen de kleinere wegen ingeslagen richting het Lake District National Park en de westkust. Schitterende vergezichten, schapen op de weg en trouwens niet alleen schapen, maar ook veel los grind, minder goed asfalt en grote putten van 100x60cm. Opletten geblazen dus 8) Elke dag eindig in een wat groter dorp waar we konden tanken en een B&B + eten konden vinden. We hadden een goed B&B gevonden, waar de motoren in de garage konden. Helemaal goed :D
Dag 2 - Langholm tot Duke Pass: weer een prachtige route langs Lockerbie, het Galloway Forist National Park, een kijkje op de Ierse Zee en over de snelweg om Glasgow heen. Duke Pass is wat toeristisch bleek, maar wel oke. B&B zijn echt uitstekend in Schotland. Voor € 30,00 à € 35,00 heb je een uitstekend bed :;
Dag 3 - Duke Pass tot Peebles: mooi begin met leuke bochten in het Queen Elizabeth Forist Park. Bij de oostkust had ik een weg lang de kust richting Edinburgh uitgekozen. Die viel wat tegen omdat het te druk was. Veel verkeer en dorpjes. Maar acht, 2 uurtjes op 4 dagen :shock: Weer de snelweg om Edinburgh heen, dat beviel ons prima. Onder Edinburgh geland in Peebles, een klein stadje met veel mogelijkheden. De B&B had weer mogelijkheden om een motor te stallen, dat is best handig.
Dag 4 - Peebles tot Newcaslte: De eerste dag was 29 graden, daarna 20, 11 en vandaag 5 graden met regen deze keer. De andere dagen waren droog. We hadden rekening gehouden met lage temperaturen (gelukkig), want anders wordt het toch afzien. Vandaag moesten we dus optijd terug zijn in de haven. De gemiddelde rijsnelheid deze week was 57km/uur, maar vandaag 54km/uur door de natte wegen. Weer een mooie route met schapen op de weg, 20% klimmen en dalen en natuurlijk mooie bochten.

Schotland is prachtig met veel uitdagingen voor motorrijders. Er zaten waarschijnlijk niet voor niets 100 tot 150 motoren op de boot :D Nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 09 jun 2009, 12:04
door dhr
errug leuk en inspirerend Ralph, dank!

en zet die route maar bij het route draadje! Met name adresjes van goede B&B's met motorstalling zijn altijd zeer waardevol 8)_

heb je trouwens ook nog tips voor de motor op de boot :?:

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 09 jun 2009, 14:17
door Ralph Romein
Het vastzetten van je motor is wel belangrijk op de boot. Zo heb ik het gedaan:
1. motor op middenbok en spanbandje door voorwiel naar middenbok, zodat deze niet meer kan inklappen.
2. twee spanbanden (zelf meegenomen, maar er zijn er genoeg) links en rechts uitspannen. Ik heb ze door de traigel gehaald en normaal/stevig aanspannen.
3. spanbandje om achterwiel om draaien over de middenbok te voorkomen. Nu kan het rustig gaan waaien op zee :D

B&B zijn er in overvloed. Het is een kwestie van kiezen. In aug. schijnt het wel drukker te zijn. Wij hebben niets gereserveerd. Tanken is belangrijker, want deze liggen niet voor het grijpen!

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 09 jun 2009, 17:22
door Mike Philippens
Leuk! Engeland en Schotland zijn mooie landen om te rijden met de motor.

Ik heb nog een soort plan om nog een keer een 'end to end' tour te doen: van Land's End naar John O'Groats (zuidpuntje van Engeland naar Noordpunt van Schotland). Is qua afstand niet zo erg ver, maar je kunt natuurlijk een hele leuke route aan elkaar breien (ik wil letterlijk een aantal toertochten door Engeland aan elkaar plakken). Als je lid wordt van de End-to-End club (10 pond) en je zet een krabbel aan weerszijden, krijg je nog een 'officiëel' certificaat dat je de tocht hebt ondernomen.

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 09 jun 2009, 22:38
door PdBRT
Dit brengt weer mooie herinneringen naar boven, maar 4 dagen is wel wat kort hoor, je hebt de mooiste stukken van Schotland nog niet gehad.
Je kan alleen al 4 dagen in en om het Lake District doen, mooie passen en en wat uitdagingen zoals de "Hard Knott Pass" van 33%.
Maar toch wel leuk om zo'n ervaring te lezen.

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 09 jun 2009, 23:45
door Ralph Romein
Klopt, langer is altijd leuker, maar geloof me. We hebben hele mooie stukken gezien. Er moet iets overblijven voor als je terug wilt :)

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 11 jun 2009, 00:03
door Beamietoo
Schotland staat op mijn toerrit verlanglijst. Wel de tocht naar Newcastle gedaan om de Lake regio rond te rijden, ook erg mooi. Bedankt voor de mooie reportage met beelden ;)
Gr,
Kenny

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 12 jun 2009, 10:55
door peijsj
Ziet er inderdaad goed uit en staat ook nog op mijn lijst. Dit jaar in September voor de 4e keer richting Alpen. Deze keer vanaf de Franse kant. Daarna zou Schotland wel eens kunnen. Zou ook prima tevreden zijn met de routes.

groet
Jan

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 16 jun 2010, 21:53
door RobNIJ
Interessant verslag.
Zijn er inmiddels meer RT-ers naar schotland geweest en kunnen mij wat tips en routes geven? Ik wil waarschijnlijk met een maat daar een weekje heen.
Rob

Re: Schotland juni 2009

Geplaatst: 20 jun 2010, 17:19
door Marruk8865
RobNIJ schreef:Interessant verslag.
Zijn er inmiddels meer RT-ers naar schotland geweest en kunnen mij wat tips en routes geven? Ik wil waarschijnlijk met een maat daar een weekje heen.
Rob
viewtopic.php?f=28&t=930