Het USB stekkertje defect van SRC system kraag Schubert Helm

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ronald bouman

Het USB stekkertje defect van SRC system kraag Schubert Helm

Ongelezen bericht door ronald bouman »

USB stekkertje defect SRC system kraag Schubert Helm

Wat er aan vooraf ging
In Maart 2011 kocht ik een Schubert C3 helm en voor de communicatie met de navigatie (Garmin 660) en voor onderling contact met mijn eega achterop de motor een SRC systeem in een kraag.
Na wat experimenteren met het pairen was het tenslotte mogelijk om de route informatie van de Garmin te vernemen, tussen door mij mijn vrouw over de omgeving te kletsen en de rijvaardigheden van mede weggebruikers te bediscuseren en ook nog te telefoneren of naar muziek te luisteren.
Het is een betrouwbaar systeem, mooi weggewerkt, bedieningsgemak, maar daar betaal je ook een forse prijs voor.
Tot zo ver lof over het SRC systeem. Na 1 jaar gebruiken en steeds opladen kreeg ik wat problemen met USB micro B contra stekkertje wat aan de helm zit.
Het stekkertje van de oplader wilde er niet zo makkelijk meer in. Het heeft nog net meer dan 1 jaar gewerkt en toen ging het contra stekkertje mechanisch defect.

Wat nu, het USB stekkertje is kapot en de kraag is niet meer op te laden.
De leverancier kan dit niet vervangen en gaf het adres van de importeur. Deze kon alleen de kraag ter reparatie opsturen maar gaf aan dat mechanisch defect buiten de garantie prijzig zou zijn. Contact opgenomen met Schubert en gevraagd of ik zelf niet dat kleine stukje snoer met contrastekkertje kon vervangen.
Dit is helaas niet mogelijk was het antwoord, de kraag kon wel opgestuurd worden. Ondertussen was ik in het binnenste van de kraag zelf ook al op onderzoek gegaan omdat ik merkte dat de medewerking niet opschoot en ik toch veel geld kwijt zou zijn. Het stomme is dat binnen in de kraag het snoertje ook nergens los te klikken is om dit kleine fragiele onderdeel te vervangen.

Handige TIP;
Monteer na aanschaf gelijk een kort verlengsnoertje, werkt dit netjes weg in de helm, dit voorkomt dat je de USB connector van het vaste snoertje aan de helm steeds vast en los hoeft te maken.

De voorbereidingen en de reparatie
Hoe moest ik nu verder? Dan maar de schaar er in en een nieuw contrastekkertje solderen, het snoertje was toch al kapot.
In het snoertje van de helm zaten 5 draden met de kleuren rood, oranje, bruin geel en zwart.
Op internet ben ik op zoek gegaan naar een contra stekkertje, deze zijn inclusief snoer te verkrijgen. Een betaalbaar exemplaar kwam ik voor € 6,79 tegen bij Conrad.

Afbeelding

Van dit snoertje heb ik het contra deel van afgeknipt, ook hier 5 draadjes Rood, zwart, wit, groen en een aarde (scherm).
Dit zijn de gestandariseerde kleuren Rood =  + 5 Volt, Zwart = 0 Volt en data staat op Wit en Groen.
Rood aan rood, zwart aan zwart was de eerste conclusie dan kan ik de helm in ieder geval weer opladen was het idee. Nee dat werkt niet.
Opnieuw een mail naar Schubert gestuurd met de vraag welke kleur van de helm draad welke functie heeft. Ik moest weten wat is +5 Volt, de 0 Volt en de data draden.
Dit kon (wilde) men niet doorgeven.
Na veel proberen en opnieuw proberen ben ik er proefondervindelijk achter gekomen. Hieronder aangegeven welke kleuren met elkaar corresponderen.

Hoe zitten de kleuren aan elkaar vast
HELM kleur - USB NORM kleur - Functie
ZWART - ROOD - + 5V
ROOD - ZWART - 0 V
GEEL - WIT - Data
GROEN - ORANJE - Data
Bruin - Aarde (scherm)

Voor deze klus heb je dus nodig,
Soldeerbout en tin
Klein zijkniptangetje
USB Micro B contra stekkertje
krimp kousje 1,2 mm diameter
Vulkaniserende tape
Scherp mesje
10 seconde lijm

Van de verschillende reparatie stappen zijn de volgende foto's gemaakt.

Afbeelding
Foto van de defecte USB contra stekker van de helm

Afbeelding
Contra USB stekker van het verlangsnoer geknipt.
5 draden met de kleuren Rood , Zwart Wit, Groen en scherm.

Afbeelding
Het snoer van de helm met de 5 draden rood, oranje, bruin geel en zwart.

Afbeelding
De draden gesoldeerd en met krimpkous van elkaar geïsoleerd

Afbeelding
Geheel met vulkaniserende tape omwikkeld.

Van het overgebleven USB stekkertje maak je makkelijk een soort plug om het contrastekkertje van de helm tijdens gebruik spat waterdicht af te sluiten.
Afbeelding
Wat overblijft van het verleng snoertje

Afbeelding
met een scherp mesje snij je het bovenste rubber deel van het defecte contra stekkertje

Afbeelding
lijm dit op het overgebleven stekkertje

Afbeelding
vulkaniserend tape er om heen

Hoe ziet het geheel er uit
Afbeelding

Afbeelding

Beide draden worden vast getaped aan de helm.
Het werkt als trekontlasting, het bungelt niet los aan de helm en het stekkertje om spatwaterdicht af te werken kun je niet kwijt raken.
Misschien ziet het er niet zo mooi uit maar het is wel praktisch. Ieder kan dit natuurlijk op zijn "eigen wijze" afwerken.

Ik hoop hiermee een simpele en goedkope bijdrage geleverd te hebben aan iedereen die ook met dit probleem zit.

Hartelijke groeten en veel zorgeloze kilometers toegewenst voor 2014.

Ronald Bouman
Veenendaal
Inspector Gadget

Re: Het USB stekkertje defect van SRC system kraag Schubert

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sneu voor je dat het al zo spoedig defect raakte.

Ik heb mijn Schuberth C3 nu zo'n 3 jaar (2010) en vooralsnog geen problemen mee.
Dit draadje opgeslagen voor later.
Tegen die tijd dat het vergelijkbaar "mis" gaat ook een andere accu en de radioantenne modificatie doen.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Goed gedocumenteerd klusje. Hopen dat het probleem nu voorgoed is opgelost.
Bedankt voor het delen!
wil_kok
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi,

Heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij ging het stekkertje kapot door gebruik van een niet originele lader. Zo'n mini usb zou hetzelfde moeten zijn. Blijkt helaas niet altijd het geval. Na gebruik van de niet originele lader maakte de originele stekker steeds slechter contact. Dus wees voorzichtig met andere laders.

Heb destijds wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de kraag naar de importeur te sturen.
Er werd kosteloos een nieuwe kraag geleverd. Heb dus kennelijk geluk gehad.

Gebruik sinds die tijd alleen nog maar de originele kabel om op te laden en heb geen problemen meer gehad.

Mocht ik toch weer problemen krijgen zal ik zeker over jouw oplossing nadenken.

Bedankt voor de suggestie.

Wil
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Schuberth's versie is inderdaad iets afwijkends, om het waterdicht te maken.
(als het MP3 draadje is aangesloten).

Het is inderdaad raadzaam de bijgeleverde lader cq kabels te gebruiken.

USB connectoren (mini, micro en normaal) zijn niet bekend om hun mechanische kwaliteiten, over het algemeen gesproken. Helaas.
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb mijn schuberth nu ook bijna 2 jaar (+/-75.000 Km) en hij is wel 2 keer kapot geweest (1x luidspreker + 1 kabel verbinding tussen de 2 printen. Gelukkig beide garantie) maar niet de USB connector. Dus misschien pech gehad? Ik gebruik een samsung telefoon lader om hem op te laden en dat al ruim een jaar lang. Gaat prima

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”