Als er ernstig letsel of erger (overlijden) zal vaak de VOD (VerkeersOngevallen Dienst) van de politie de analyse doen.
Ook bij eenzijdige ongevallen wordt hun expertise vaak gebruikt.
Omdat de schuldvraag en verdere afhandeling vaak meer een verzekeringskwestie is.
Als er, bijvoorbeeld, een gladde band geconstateerd wordt, gaan de kleine lettertjes in de verzekeringspolis vaak ook meespelen. Zaken zoals deugdelijk en zo.
Maar het rijden met een gladde band is ook strafbaar en kan je een bekeuring opleveren. Naast eventueel gevolgen wat betreft je verzekering ten tijde van een ongeval.
Geluidsnormen zijn inderdaad vooralsnog geen controlepunt voor de APK, verlichting weer wel.
En met een halve "kachelpijp" kan je op straat ook een bekeuring voor krijgen.
Het hoofddoel van APK is bescherming van het milieu en verbetering van de verkeersveiligheid, niet zo zeer overlast.
De APK heeft in mijn optiek zeker ook bijgedragen tegen het "gebakje van de week", lees, de met spreekwoordelijke plakband bij elkaar gehouden 4-wielige.
Desondanks, APK is een momentopname en biedt geen garantie voor de toekomst.
Daarnaast is het niet waterdicht, er wordt helaas veel gesjoemeld door diegene die echt kwaadwillend zijn.
In mijn overtuiging (hoop?) worden die zaken in de APK opgenomen waarvan de wetgever denkt dat dit overlast geeft, de verkeersveiligheid nadelig beïnvloed of een belasting van het milieu.
Zolang er geen (fatsoens?)normen overschreden worden, zal de wetgever zich niet genoodzaakt zien de regels voor een APK-goedkeuring aan te scherpen.
Kortom, als "iedereen" zich misdraagt, zullen de APK normen aangescherpt worden.
Een bekend voorbeeld is de Xenon verlichting voor de 4-wielige.
Fietsverlichting zou wat mij betreft nog meer op gecontroleerd en bekeurd mogen worden, naast het door een rood verkeerslicht rijden, lijkt dat alsof een nationale sport te zijn. :shock:
Onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) toont aan dat het aantal verkeersdoden daalt, voor de 4-wielige én voor de motorrijders.
Echter, als je het SWOV-rapport doorleest over ongevallen bij motorrijders, is de grootste oorzaak bij voorrangssituaties.
En dan met name dat de motorrijder niet tijdig gezien worden. (36% van de ongevallen).
Technische gebreken wordt vooralsnog niet genoemd in SWOV's rapportage;
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... ijders.pdf
Wel wordt er aangehaald dat door de beperkte gemiddelde kilometers, de gemiddelde motorrijder onvoldoende routine opbouwt. En dat dit ook een belangrijke factor is voor (voorkomen van) verkeersongevallen, hoge risicoacceptatie en onjuiste risicoperceptie, oftewel het juister inschatten van gevaarlijke situaties en gedrag van anderen, naast het aanleren van de juiste routine, het ontwikkelen van de hogereordevaardigheden.
En dat sommige rijvaardigheidstraining daarin wel een verbetering kunnen geven, maar anderen vooralsnog niet aantoonbaar;
http://www.swov.nl/rapport/R-2013-03.pdf
Kortom, ik zie vooralsnog weinig redenen noch grondslag voor een APK.
Maar zoals eerder aangegeven, dat is aan de politiek, al dan niet ingegeven door een of andere organisatie met wellicht andere belangen.