APK afgelast?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
J vd B te V

APK afgelast?

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: APK afgelast?

Ongelezen bericht door Franky »

Goed nieuws, de meeste motorrijders zorgen sowieso goed voor het veilig kunnen rijden met hun juweeltje Big RT Smile
Grts Franky
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ultimo is het uitstel, geen afstel, denk ik.

Ok, de lidstaten krijgen enige/meer zeggenschap, maar Nederland altijd het beste jongetje van de klas willen zijnde...
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Psies, dutchmidiman.

Wat de APK betreft, ik word een beetje ibbel van al die zogenaamde motorbelangenorganisaties die met zekerheid denken te weten en dan ook berichten dat de APK voor motorfietsen dan weer wel of dan weer niet doorgaat, en precies op welke datum. En dat het niet doorgaan vooral aan hun eigen inspanning ligt, ik heb de ANWB (politiek heeft naar ons geluisterd), de KNMV (Europa heeft onze stem gehoord) en de MAG (protest heeft geholpen, wij zijn tevreden) - naar aanleiding van dat laatste voorstel - al voorbij zien komen met zelfvoldane op de borstklopperij en zelfophemeling.
Terwijl Nederland al van het begin af aan heeft gesteld tegenstander te zijn van een EU plicht tot APK voor motorfietsen, voornamelijk vanwege financiële druk en het gebrek aan gedegen onderbouwing.

Er ligt nu een tussenvoorstel met een aantal aanpassingen, meer niet. Dat moet allemaal nog in stemming worden gebracht. In dat voorstel bestaan nog voldoende open einden. (Hé, daar hoor je de "motorbelangenorganisaties" niet over. Merkwaardig.)
Niets is zeker totdat de laatste stemming is geweest, of de laatste handtekening is gezet, of het laatste open eind is dichtgeknoopt met aanvullende voorwaarden of eisen.

Quote: The agreed texts still need to be formally approved by the Parliament, whose vote in plenary is expected to take place in spring 2014, and by the Council, which is due to take its decision after the vote in Parliament.

Daarbij weet je niet (als het voorstel in de huidige vorm al wordt aangenomen) of de EC of het EP bij de uitwerking met normatieve regelstellende eisen komt t.a.v. die "andere passende maatregelen."

De KNMV laat al een ballonnetje op. Immers, zoals de KNMV zelf al zegt: "De boodschap van de KNMV, om de Europese APK-plicht voor motoren niet in te voeren en dit aan lidstaten over te laten, is toch geland bij andere Europese beleidsmakers.....De KNMV gaat bij de implementatie van de wet in Nederland sturen op alternatieve veiligheidsmaatregelen in plaats van de verplichte APK."
De KNMV is voorstander van een verplichte vervolgopleiding voor motorrijders te volgen bij de KNMV, iedere paar jaar te herhalen.
De KNMV heeft al eerder voorstellen in die richting gedaan bij de minister.
Echt in het belang van de motorrijder, heeft niets te maken met het (financieel) belang en het waarborgen van het voortbestaan van de KNMV hoor. Echt waar.
Gezien de kosten ben je nog beter af met APK.

Andere zaken:
Verplicht reflecterend hesje of jas.
Verplicht dragen van motorkleding.
Verplicht voeren van licht overdag.
(Kan ik allemaal nog mee leven.)
Beperking van cilinderinhoud en / of motorvermogen.
(Is in Japan en andere landen ook al zo.)
Snelheidsbegrenzer op motorfietsen.
Verplicht ABS komt er al aan.

Dus of je hier nou echt blij van moet worden.....
Inspector Gadget

Ik ben niet zo dol op allerlei verplichtingen als er zo evident politieke danwel geldelijke motivaties achter zitten.

Maar ik zou een zekere mate van "dwang" om het niveau van motorrijders tot een hoger niveau te brengen in principe niet verkeerd vinden. Nu is het "beperkt" via kortingen op verzekering e.d.
Daarnaast zijn voortgezette rijopleidingen (e.d.) vaak moeilijk "bereikbaar" voor sommigen, door de hoge kosten en/of lage frequentie dat deze opleiding per inschrijving beschikbaar zijn. Of dat er drempelvrees is.
Dergelijke "dwang" kan net voldoende zijn voor een duwtje in de rug.

En of het nu via APK of een voortgezette rijopleiding is dat er een leven gered wordt van een motorrijder vindt ik persoonlijk al een winst.
Daarom staat een dergelijke opleiding ook op mijn verlanglijstje zodra mijn gezondheid dat weer toestaat.

In den beginne zal APK goed geld gaan kosten maar verwacht ik, net zoals nu bij de 4-wielige, na verloop van tijd de prijs min-of-meer "wegvalt" tijdens een groot-onderhoud. Deels zal het een sigaar uit eigen doos zijn en blijven, maar het zal uiteindelijk onontkoombaar zijn, verwacht ik.

Maar ja, het is al eens gesteld;
Democratie is de dictatuur van de meerderheid.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

dutchmidiman schreef:..............................
Democratie is de dictatuur van de meerderheid.
Correctie: Bij een democratie mag je zeggen wat je wilt maar er is geen hond die naar je luistert, bij een dictatuur moet je je mond houden want er is àltijd iemand die je hoort. In beide situaties worden de beslissingen zonder jou genomen en zul je je regelmatig verbazen als je ziet wat je nú weer wilt :O
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
marcel72
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

Baird schreef:
Correctie: Bij een democratie mag je zeggen wat je wilt maar er is geen hond die naar je luistert, bij een dictatuur moet je je mond houden want er is àltijd iemand die je hoort.
NICE!! Big RT Smile
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Inspector Gadget

Scherp! _004

Waarschijnlijk kan je ook de politiek er ergens in verweven. :lol:
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Heren, ondanks dat de politiek aan zet is voor wat betreft de APK, gaan we onderhand wel een beetje off-topic... :$
Ton1959
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Franky schreef:Goed nieuws, de meeste motorrijders zorgen sowieso goed voor het veilig kunnen rijden met hun juweeltje Big RT Smile

Ik heb hier eigenlijk wel mijn twijfels over. Nog best veel autorijders nemen het niet zo nauw met het onderhoud van hun auto en diezelfde rijden er vaak ook een motor bij die bij hun ook te weinig onderhoud krijgt. Ik denk hierbij even terug aan de bandenstapel die lag bij Kenny. Ik denk dat als er een APK voor motoren kwam dat ik wel één op de 10 motoren minimaal zou treffen die niet eens door een APK zou komen. En dan praat je wel over een minimale veiligheidseis om op te weg te mogen. Zelf wil ik nog niet eens tegen die grens aanhangen.
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

APK is niet afgelast! Staat tussen de regels dat er aan een voorstel voor zware motoren nog gewerkt wordt en mogelijk in 2020/2022 alsnog wordt ingevoerd! Dus niets weg! En of het veiliger wordt met APK is maar de vraag. Oorzaak mechanische defect is 5% bij ongeval terwijl de rijder in 75/80 % van de gevallen de oorzaak is! VRO is duur en bied evenals rijexamen geen garantie op ongeval vrij rijden! 8). Pleiten voor VRO is dus commercie en geen veiligheid! APK is ook geen garantie voor veiligheid maar wel tegen geluidsoverlast motoren! Dus laat maar komen maar dan wel eerlijk en betrouwbaar aangeven wat het doel is! :D
Ton1959

Ik kan me niet voorstellen dat bij elk ongeluk een technisch onderzoek gedaan word. En dat er veel ongevallen zijn waarbij geen tegenpartij betrokken is en ook geen politie is bij is geweest. En ook al heb je een gladde band tijdens een ongeluk dan hoeft nog niet de band te oorzaak te zijn. Maar dat komt dan weer wel naar voren tijdens zo'n technisch onderzoek misschien _001 .
De APK zal ook geen geluidsoverlast stoppen volgens mij. Bij auto's word gekeken of een uitlaatsysteem ergens lekt maar als hij wat meer geluid maakt dan standaard komt hij ook gewoon door de APK. Het is maar net hoe de regels zijn voor de APK die gaat komen. Ik had zoveel mensen die wielen wisselde voor een apk dus een aantal punten los je niet op met een apk maar ik ben ervan overtuigd dat de APK bij auto's heeft geleid tot veel meer veiligheid op de weg.
Die APK gaat er gewoon komen alles wat er nu is blijft een vorm van uitstel. Persoonlijk zou ik ook graag zien dat er weer fatsoenlijke regels komen voor fietsverlichting. En dat snorfietsen echt niet harder gaan dan ze moeten gaan.
Maar eigenlijk worden natuurlijk meestal de ongelukken veroorzaakt door de bestuurders. Als je zelf voldoende rekening houd met de technische mankementen van je voertuig is je kans op ongelukken ook een stuk kleiner toch.
Inspector Gadget

Als er ernstig letsel of erger (overlijden) zal vaak de VOD (VerkeersOngevallen Dienst) van de politie de analyse doen.
Ook bij eenzijdige ongevallen wordt hun expertise vaak gebruikt.
Omdat de schuldvraag en verdere afhandeling vaak meer een verzekeringskwestie is.

Als er, bijvoorbeeld, een gladde band geconstateerd wordt, gaan de kleine lettertjes in de verzekeringspolis vaak ook meespelen. Zaken zoals deugdelijk en zo.
Maar het rijden met een gladde band is ook strafbaar en kan je een bekeuring opleveren. Naast eventueel gevolgen wat betreft je verzekering ten tijde van een ongeval.

Geluidsnormen zijn inderdaad vooralsnog geen controlepunt voor de APK, verlichting weer wel.
En met een halve "kachelpijp" kan je op straat ook een bekeuring voor krijgen.

Het hoofddoel van APK is bescherming van het milieu en verbetering van de verkeersveiligheid, niet zo zeer overlast.
De APK heeft in mijn optiek zeker ook bijgedragen tegen het "gebakje van de week", lees, de met spreekwoordelijke plakband bij elkaar gehouden 4-wielige.
Desondanks, APK is een momentopname en biedt geen garantie voor de toekomst.
Daarnaast is het niet waterdicht, er wordt helaas veel gesjoemeld door diegene die echt kwaadwillend zijn.

In mijn overtuiging (hoop?) worden die zaken in de APK opgenomen waarvan de wetgever denkt dat dit overlast geeft, de verkeersveiligheid nadelig beïnvloed of een belasting van het milieu.
Zolang er geen (fatsoens?)normen overschreden worden, zal de wetgever zich niet genoodzaakt zien de regels voor een APK-goedkeuring aan te scherpen.
Kortom, als "iedereen" zich misdraagt, zullen de APK normen aangescherpt worden.
Een bekend voorbeeld is de Xenon verlichting voor de 4-wielige.

Fietsverlichting zou wat mij betreft nog meer op gecontroleerd en bekeurd mogen worden, naast het door een rood verkeerslicht rijden, lijkt dat alsof een nationale sport te zijn. :shock:

Onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) toont aan dat het aantal verkeersdoden daalt, voor de 4-wielige én voor de motorrijders.
Echter, als je het SWOV-rapport doorleest over ongevallen bij motorrijders, is de grootste oorzaak bij voorrangssituaties.
En dan met name dat de motorrijder niet tijdig gezien worden. (36% van de ongevallen).
Technische gebreken wordt vooralsnog niet genoemd in SWOV's rapportage;
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... ijders.pdf

Wel wordt er aangehaald dat door de beperkte gemiddelde kilometers, de gemiddelde motorrijder onvoldoende routine opbouwt. En dat dit ook een belangrijke factor is voor (voorkomen van) verkeersongevallen, hoge risicoacceptatie en onjuiste risicoperceptie, oftewel het juister inschatten van gevaarlijke situaties en gedrag van anderen, naast het aanleren van de juiste routine, het ontwikkelen van de hogereordevaardigheden.
En dat sommige rijvaardigheidstraining daarin wel een verbetering kunnen geven, maar anderen vooralsnog niet aantoonbaar;
http://www.swov.nl/rapport/R-2013-03.pdf

Kortom, ik zie vooralsnog weinig redenen noch grondslag voor een APK.
Maar zoals eerder aangegeven, dat is aan de politiek, al dan niet ingegeven door een of andere organisatie met wellicht andere belangen. ;)
MofkaP
Contacteer:

Over die zogenaamde hogereordevaardigheden zal ik een tipje van de sluier oplichten.

Het “Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders” is een initiatief van het ministerie van I&M (destijds V&W) omdat de minister van mening was dat het aantal verongelukte motorrijders (doden en zwaargewonden) niet genoeg daalde, zoals bij andere categorieën weggebruikers wel het geval was. Een groot aantal organisaties op het gebied van verkeer en motorrijden hebben toen hun hoofden bij elkaar gestoken. Het resultaat was het actieplan, waarin een aantal concrete en uitvoerbare aanbevelingen en maatregelen is opgenomen.

Twee oorzaken sprongen uit in het rapport over oorzaken van motorongevallen. De voorrangsfouten (bij links afslaande automobilist en op kruispunten) waarbij aan de motorrijder niet de vereiste voorrang werd verleend. Voorts bleek (na een vraagonderzoek) dat de filegedragscode bij automobilisten relatief onbekend was. Soms hadden zij er wel van gehoord, maar dachten dat de code alleen regels stelde voor motorrijders en voor automobilisten niet van belang was en voor hen geen regels stelde.
Een eenvoudig realiseerbare oplossing was om bij de rijopleiding voor rijbewijs B meer aandacht te besteden aan de motorrijder als (mede)weggebruiker en de filegedragscode in het leertraject op te nemen. Het CBR heeft dat inmiddels gedaan.

Het begrip “hogereordevaardigheden” is een bedenksel van de KNMV. Door een VRO-cursus die vooral gericht zou zijn op kijktechnieken, risicoperceptie en gevaarherkenning, zouden motorrijders beter en vooral veiliger gaan rijden. Die cursus (vervolgopleiding) zou verplicht moeten worden gesteld voor alle motorrijders. De cursus zou door de KNMV worden verzorgd, door de motorrijders zelf aan de KNMV moeten worden betaald, door KNMV opgeleide en gecertificeerde instructeurs worden gegeven, er zou door de KNMV aan de deelnemer een diploma worden uitgereikt en er zou dan een korting worden berekend op de premie van de KNMV motorverzekering.
Verder geen commercieel belang natuurlijk. Maar de KNMV zag ook dat de belangstelling voor de VRO-cursus oude stijl tanende was. De eerste wetenschappelijke onderzoeken en rapporten over het juist tegenovergestelde en negatieve resultaat van dergelijk cursussen dateren al van het eind van de vorige eeuw. Net als een aap kun je een motorrijder ook trucjes leren, zoals het rijden over een band, over een wip, een stoppie of wheelie te maken of een bocht zo scherp en zou schuin mogelijk nemen. Het grote nadeel van dergelijke vaardigheidsoefeningen behoort tot het psychologische leerstuk van de risico-aanvaarding en de risico- en grensverlegging. De motorrijder denkt dat hij, omdat hij die trucjes heeft geleerd, een betere motorrijder is geworden en zal zijn risicogrens verleggen. In de praktijk en uit onderzoek bleek dat met name op de terugweg van zo’n “vaardigheden” cursus een bovengemiddeld aantal motorrijders betrokken raakte bij een eenzijdig, enkelvoudig ongeval. Veel verzekeringsmaatschappijen waren vanwege die rapporten en het leerstuk van risico-aanvaarding al afgestapt van het verlenen van korting op de verzekeringspremie na het volgen van zo’n cursus.

Nu was niet iedereen overtuigd van de door de KNMV met verve en grote stelligheid gebrachte hypothese dat door het volgen van een dergelijke hogereordevaardighedencursus de verkeersveiligheid van de motorrijder zou worden verbeterd. Temeer omdat uit een eerder SWOV onderzoek was gebleken dat motorveiligheid en weggedrag veel te maken heeft met leeftijd, met het testosteronniveau, met ervaring en het daarmee verbonden voortschrijdend verkeersinzicht. Daarbij betoogde het CBR dat kijktechnieken, risicoperceptie en gevaarherkenning al (inmiddels) tot de basisopleiding voor zowel het theoretische als praktische deel van de rijopleiding behoorden.
Het ministerie heeft toen aan Saskia de Craen (waarachtig een top vrouw) gevraagd of de SWOV eens zijn licht over die materie kon laten schijnen.
Het door dutchmidiman gelinkte rapport is het resultaat. Ook de SWOV zet vraagtekens bij het nut van de door de KNMV voorgestelde (verplichte) cursus.

Wat de APK betreft, we zitten midden in een Europees steekspel. Voor- en tegenstanders gooien met cijfers waaruit zou moeten blijken dat APK wel/niet nuttig of noodzakelijk is.
Merkwaardig is dat geen van die onderzoeken zich specifiek gericht heeft op de technische staat van motorfietsen. Dat is de reden geweest dat de EC gevraagd heeft om nader onderzoek.
Maar als ik in promotor de stukjes van Erik van Lent lees en als hij schrijft over wat voor technische wrakken er zelfs door gerenommeerde motorzaken worden aangeboden en verkocht, dan mag die APK voor mij morgen worden ingevoerd. (Of misschien alleen verplicht voor bedrijven die gebruikte motorfietsen ter verkoop aanbieden.)

Het is niet alleen de veiligheid van de betreffende motorrijder zelf, maar ook die van jou en van mij.
Inspector Gadget

Het is een doorn in het oog van de politiek dat verkeersongevallen lang niet zo snel meer dalen als in de voorgaande jaren.
En inderdaad vooral met name aangaande motorrijders.
Ik kan mij in principe wel vinden in de samenwerking van diverse organisaties om hierin actief naar diverse mogelijke oorzaken en dus ook oplossingen te zoeken.

Dat daarin politieke en/of komkommercïele belangen meespelen is m.i. onontkoombaar, dat is de aard van dergelijke beesies.
Ik kan ze het niet echt helemaal kwalijk nemen, de belangen zijn vaak ook divers.

Ik ben zelf van mening dat die “hogereordevaardigheden” weldegelijk aandacht verdienen omdat 1 van de oorzaken in mijn optiek de "te weinig kilometers maken", dus het opbouwen van vaardigheden én het regelmatig bijhouden (dus niet 1 seizoen per jaar) bijdraagt in de verkeersongevallen. Alleen hoeveel impact dat heeft laat ik over aan diegene die daar echt verstand van hebben. ;)

Dat een VRO sommige motorrijders "uitlokt" juist meer risico's te nemen, en dus niet bijdraagt in verkeersveiliger gedrag, is ook mij wel duidelijk. VRO is vaak ook het verleggen van grenzen en daarin zit waarschijnlijk ook het probleem, áls de motorrijder daarin het inzicht en de vaardigheden heeft de grenzen niet tijdig in te zien.

Het verwachten dat via de basis rijopleiding via (et al) CBR voldoende is, is natuurlijk een utopie.
Het examen geeft een "momentopname" of je de minimale vaardigheden voldoende bezit om veilig en verantwoord te kunnen deelnemen aan het verkeer. Na het slagen van dat examen, begint je rijopleiding pas echt, wat dat betreft.
Kortom, dat na dat examen nog een traject is waarbij de vaardigheden naar een hoger plan gebracht worden, juich ik toe.
Alleen in welke vorm e.d. is een tweede verhaal.

En dan weer terug naar het onderwerp van dit draadje;
Ja, als je de stukjes lees van Erik, is er echt veel mis in de motorbranche.
Helaas is dat mijn persoonlijke ervaring ook. Er wordt te vaak bochten afgesneden, om maar eens een leuke woordspeling te gebruiken.
Daarom vindt ik persoonlijk "RDW erkend" en "Bovag garantie" vaak een wassen neus, ik heb te vaak in de praktijk incidenten meegemaakt die m.i. bijna crimineel zijn. Zelfs met valselijk onjuiste voertuiggegevens op officiële papieren.
Maar ben ik bang dat bij een APK plicht voor motoren dergelijke motorhandelaren er (al dan niet tijdelijk) mee wegkomen door de motoren onder "bedrijfsvoorraad" weg te schrijven en zo onder die APK-plicht uit te komen en ultimo de koper er mee opgescheept zal worden.
Ton1959

Ik heb geen probleem met een APK als die door een onpartijdig bedrijf word verricht. Ik denk dat er ook bij motoren veel gebakjes van de weg af zullen gaan door de APK. Een APK is natuurlijk een momentopname maar nu is er geen momentopname. Waar ik wel tegen ben is de snelle montage bedrijven die veel geld verdienen met banden en schokbrekers en uitlaten en die APK's uitvoeren en veel meer afkeuren dan nodig om zelf hun materialen te verkopen. En wat nog erger is dat de materialen die ze verkopen veel lager van kwaliteit zijn terwijl de prijs niet evenredig omlaag gaat. Dus ik ben tegen het misbruik maar wel voor de veiligheid en dat zouden we toch met zijn alle geen probleem moeten vinden denk ik .
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Minister Schultz: 'Ik ga de motoren niet onder de APK-plicht brengen' (Bron: MAG)
In een brief aan de Tweede Kamer geeft minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu uitleg over de Europese APK-onderhandelingen.
In die brief zegt de minister ook: "De kosten van een APK voor motoren staan niet in verhouding tot de baten voor de verkeersveiligheid en het milieu. Ik ben van mening dat er effectievere manieren zijn om de verkeersveiligheid voor motorrijders te verbeteren. Ik zal ervoor zorgen dat er passende alternatieve beleidsmaatregelen worden genomen."

LEES HIER DE BRIEF >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Inspector Gadget

Het is bewonderenswaardig maar het is m.i. afwachten hoe sterk de Nederlandse politiek is tegen het aandringen van de overige partijen.
Daarnaast kán het uitstel zijn, al dan niet tijdelijk.
Als het EU parlement na die 3 jaar vindt dat er onvoldoende progressie gemaakt is, kunnen ze alsnog besluiten opnieuw dit ter tafel te brengen. Dat is al eens eerder gebeurd.

Maar voorlopig zullen we deze "discussie" niet meer hebben. ;)
J vd B te V

http://nos.nl/artikel/621896-apk-voor-c ... -baan.html
Het lijkt er op dat we geen apk krijgen.....
Inspector Gadget

[media]jyYqFiEo-iU[/media]
MofkaP
Contacteer:

Let op wat hij zegt: "voorlopig."

Uitstel is nog geen afstel.

De Nederlandse regering is van het begin af aan tegen invoering van een verplichte APK voor motorfietsen geweest. Die beleidsopstelling is een interne ambtelijke opstelling geweest. Dat is als zodanig vanaf het prille begin ook zo gecommuniceerd.
Als we iemand moeten bedanken dan zijn het de ministers van verkeer in de laatste kabinetten, die het ambtelijke advies hebben gevolgd.

De huidige compromis-overeenkomst tussen EP en EC houdt in dat in 2022 de APK gaat gelden voor motoren van 125cc en meer.
Echter ..... individuele lidstaten mogen zich aan die verplichting onttrekken als zij voor die tijd effectieve alternatieve maatregelen nemen om de veiligheid op de weg voor en van twee- en driewielers verbeteren.

De bepaling of een alternatieve maatregel wel of niet als effectief kan worden beoordeeld, ligt ook in Brussel. Of je er als motorrijder mee opschiet, dat is dan nog de vraag.

Hoe heet zoiets ook weer? O ja, een Pyrrusoverwinning.

ER IS NOG STEEDS NIETS DEFINITIEF.

De volgende stap is dat de overeenkomst (formeel) wordt goedgekeurd door de Raad.
Pas dan is er iets definitief.

Ander punt dat in de overeenkomst staat is dat er nieuwe regels komen m.b.t. de verplichte erkenning van elkaars "valid roadworthiness certificate" voor de lidstaten, waardoor bij herregistratie in een andere lidstaat extra keuring en extra administratieve kosten niet meer nodig (zouden) zijn.
Dit zou invoer eenvoudiger moeten maken.
J vd B te V

Nou snap ik er niks meer van ?????
MofkaP
Contacteer:

Uiteindelijk beslist de Raad of het compromis tussen EP en EC door de beugel kan.

Dat is een formele stap, maar de Raad heeft wel eens een eigen, afwijkende mening gehad.

Ander punt is wat die "alternatieve maatregelen" gaan inhouden en of je daar blij mee moet zijn.
Dat is de grote onbekende factor.
Er zijn wel punten waar ik voorstander van ben.
Bijvoorbeeld de verplichting tot het dragen van beschermende motorkleding.
Ik vrees dat de Mag het niet met mij eens is en alsdan weer gaat roeptoeteren (iets met vrijheid of zo).

Andere punten waar je aan kunt denken zijn bijvoorbeeld:
meer (voertuig)controle van motorfietsen op de weg,
beperking van aantal pk's of een snelheidsbegrenzer.

En dan nog, kunnen de maatregelen op de goedkeuring van Brussel rekenen?
Zo niet, dan zit je nog aan die APK vast.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”