versnellingpook
Moderator: RT_Patrick
versnellingpook
Hallo,heb sinds mei dit jaar een r850rt(bj2002) aangeschaft waar ik nog geen moment spijt van heb.
Ik heb onlangs nieuwe schoenen gekocht en heb nu een probleem om te schakelen.
De versnellingspook staat te laag,ik kan niet goed met mijn schoen er tussen.
Hoe kan ik het best de pook hoger zetten?
Of ben ik verplicht voetsteunverlagers te zetten?
Ik heb onlangs nieuwe schoenen gekocht en heb nu een probleem om te schakelen.
De versnellingspook staat te laag,ik kan niet goed met mijn schoen er tussen.
Hoe kan ik het best de pook hoger zetten?
Of ben ik verplicht voetsteunverlagers te zetten?
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: versnellingpook
Hoi Ludwig
Welkom op het forum, je kunt eens onder handige downloads kijken en het WPHB downloaden, daar kun je wel vinden hoe je je versnellingspook kunt bijstellen.
Welkom op het forum, je kunt eens onder handige downloads kijken en het WPHB downloaden, daar kun je wel vinden hoe je je versnellingspook kunt bijstellen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Re: versnellingpook
Inderdaad, welkom!
Stel je gerust voor in deze rubriek;
viewforum.php?f=43
Terug naar het onderwerp;
En eventueel kan je ook zogenoemde pookverdikkers (Vergrößerung) overwegen;
http://www.wunderlich.de/shop/bmw-r-ser ... hebel.html
http://www.mv-motorrad.de/MV+Adapterkap ... thebel.htm
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... erung.html
Stel je gerust voor in deze rubriek;
viewforum.php?f=43
Terug naar het onderwerp;
En eventueel kan je ook zogenoemde pookverdikkers (Vergrößerung) overwegen;
http://www.wunderlich.de/shop/bmw-r-ser ... hebel.html
http://www.mv-motorrad.de/MV+Adapterkap ... thebel.htm
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... erung.html
Re: versnellingpook
Hallo dutchmidiman,
Pookverdikkers ? ik heb juist te weinig plaats tussen versnellingspook en voetsteun
ik denk dat u mij verkeerd begrepen hebt.
mvg
Pookverdikkers ? ik heb juist te weinig plaats tussen versnellingspook en voetsteun
ik denk dat u mij verkeerd begrepen hebt.
mvg
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: versnellingpook
Ludwig, mag ik uit jouw verhaal opmaken dat je met en soort bergschoen motor rijdt? Vaak denken mensen dat legerkistjes of werkschoenen ook voldoen op een motor. Koop en paar goede leren motorlaarzen en verander niets aan je pook. 

R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Re: versnellingpook
Nee toch ik heb mij goede motor laarzen aangeschaft,
Dus daar ligt het niet aan
Dus daar ligt het niet aan
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versnellingpook
Ook met goede motorlaarzen moet je soms de versnellingspook verstellen. Bij mijn laarzen heb je ook minder ruimte dan ik met mijn hoge schoenen heb die ik in de bergen gebruik. En met mijn goedkopere oude motorlaarzen heb ik weer wel wat meer ruimte. Dus beter gewoon de pook verstellen dan een ander paar laarzen kopen lijkt mij.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: versnellingpook
Bij mij paste het ook niet, gewone Daytona GTX laarzen maar schakelen ho maar !
Zo heb ik het opgelost, volledig verstelbaar en ik hoef mijn voet niet van het pedaal te halen voor op of neer schakelen!

Zo heb ik het opgelost, volledig verstelbaar en ik hoef mijn voet niet van het pedaal te halen voor op of neer schakelen!

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: versnellingpook
Das waar Ton,heb de laarzen juist aangeschaft
Als iemand me kan helpen zodat ik mijn pook
Kan zetten op de juiste hoogte.
Dan kan rond touren met mijn nieuwe boots
Als iemand me kan helpen zodat ik mijn pook
Kan zetten op de juiste hoogte.
Dan kan rond touren met mijn nieuwe boots
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versnellingpook
Baird schreef:Bij mij paste het ook niet, gewone Daytona GTX laarzen maar schakelen ho maar !
Zo heb ik het opgelost, volledig verstelbaar en ik hoef mijn voet niet van het pedaal te halen voor op of neer schakelen!
Nou nog een klein stukje van die draadeinden afzagen en een paar bolkopmoeren erop zetten en dan is het een stuk mooier toch

- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: versnellingpook
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versnellingpook
Het is ook allemaal niet zo moeilijk toch 

Re: versnellingpook
Voor de 1200RT dient de versnellingspook op de schakel-as op 1 vaste positie/stand te zitten, aangegeven door een pijltje op het schakelpedaal die recht tegenover de inkeping moet zitten.
Als je op de 1200RT het schakelpedaal wilt verstellen moet je de stangetjes (op de schakel-as) verstellen.
Bij de 2010 modeljaar 1200RT heeft het schakelpedaal een instelmogelijkheid op het gedeelte wat je voet bedient.
En die past ook op de 2005-2009 RT en kost 30 pleuri bij de slopeRT. (excl. verzendkosten)
Terug naar het onderwerp van dit draadje;
Mijn suggestie van pedaalvergroting in het geval van de 1100RT was een poging tot een mogelijke oplossing (suggestie dus), aangezien je de stand van het pedaal zelf niet kan aanpassen zonder dat je al snel tegen de voetplaat aankomt.
In mijn tijd op de 1100RT had ik krek hetzelfde probleem welke ik door middel van pedaalvergroting (of beter: verlenging) had opgelost zodat ik wat meer "speling" had om de laars eronder te krijgen door de voet schuin(er) te gebruiken.
Maar de andere aangegeven oplossingen lijken mij ook de betere oplossingen.
Als je op de 1200RT het schakelpedaal wilt verstellen moet je de stangetjes (op de schakel-as) verstellen.
Bij de 2010 modeljaar 1200RT heeft het schakelpedaal een instelmogelijkheid op het gedeelte wat je voet bedient.
En die past ook op de 2005-2009 RT en kost 30 pleuri bij de slopeRT. (excl. verzendkosten)
Terug naar het onderwerp van dit draadje;
Mijn suggestie van pedaalvergroting in het geval van de 1100RT was een poging tot een mogelijke oplossing (suggestie dus), aangezien je de stand van het pedaal zelf niet kan aanpassen zonder dat je al snel tegen de voetplaat aankomt.
In mijn tijd op de 1100RT had ik krek hetzelfde probleem welke ik door middel van pedaalvergroting (of beter: verlenging) had opgelost zodat ik wat meer "speling" had om de laars eronder te krijgen door de voet schuin(er) te gebruiken.
Maar de andere aangegeven oplossingen lijken mij ook de betere oplossingen.
Re: versnellingpook
Ik begrijp het nog steeds niet goed hoor,
Kan iemand mij met een tekening of zo helpen
hoe ik mijn pook hoger zet zodat ik
MEER voetruimte heb tussen de pook en de voetsteun.
alvast bedankt,Ludwig

Kan iemand mij met een tekening of zo helpen
hoe ik mijn pook hoger zet zodat ik
MEER voetruimte heb tussen de pook en de voetsteun.
alvast bedankt,Ludwig
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: versnellingpook
Zo dacht ik er ook over Ton.Ton1959 schreef:Baird schreef:Bij mij paste het ook niet, gewone Daytona GTX laarzen maar schakelen ho maar !
Zo heb ik het opgelost, volledig verstelbaar en ik hoef mijn voet niet van het pedaal te halen voor op of neer schakelen!
Nou nog een klein stukje van die draadeinden afzagen en een paar bolkopmoeren erop zetten en dan is het een stuk mooier toch.
Gr-Kees.
Kees BMW
- HansD
- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: versnellingpook
Ludwig,Ludwig schreef:Ik begrijp het nog steeds niet goed hoor,![]()
Kan iemand mij met een tekening of zo helpen
hoe ik mijn pook hoger zet zodat ik
MEER voetruimte heb tussen de pook en de voetsteun.
alvast bedankt,Ludwig
De pook van de R1100RT is niet verstelbaar, dus je moet iets anders zoeken.
Bijvoorbeeld zoals Baird het heeft opgelost, of inderdaad: lagere pedalen....
Ik heb dit trouwens niet eerder gehoord voor de R1100RT (wel te hoog, maar niet te laag).
Is er iets niet goed met het pedaal?
Maak anders eens een foto en plaats deze hier?
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: versnellingpook
@HansD, de pook van de R1100RT kan je toch in twee standen zetten? Zit in de schetsplaats toch een schroef?
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: versnellingpook
Ik ben 1.93, het ding zit zover bij mijn ogen vandaan dat het mij niet eens opvalt dat het niet mooi is, 'functie gaat boven vorm' bij mij, als ik eens heeeeel veel vrije tijd heb zal ik eens kijken of ik het kan verfraaien, weet nog wel dat ik er destijds decdraaisma schreef:Zo dacht ik er ook over Ton.Ton1959 schreef:Baird schreef:Bij mij paste het ook niet, gewone Daytona GTX laarzen maar schakelen ho maar !
Zo heb ik het opgelost, volledig verstelbaar en ik hoef mijn voet niet van het pedaal te halen voor op of neer schakelen!
Nou nog een klein stukje van die draadeinden afzagen en een paar bolkopmoeren erop zetten en dan is het een stuk mooier toch.
Gr-Kees.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: versnellingpook
Bij mij gaat functie ook voor vorm en het was natuurlijk ook zeker 5 minuten meer werk geweest dus ik begrijp het wel. Maar het werkt en dat is ook veel waard
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!