Pagina 1 van 1
Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:02
door edje1100
Hallo allemaal,
Ik ben nog maar sinds kort eigenaar van een BMW R 1100RT uit 1996.
Ik ben ook geen tour motoren gewend , mijn vraag : als ik een rotonde neem lijkt wel of m'n stuur door wil slaan......en moet dan tegensturen.
Ik denk dat de motor ook wel eens afgesteld mag worden (Kleppen stellen en misschien carbs?)......dat rijd ook niet zo comfortabel bij rotondes en bochten.
Bedankt voor reactie,
Ed
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:37
door concours
Hey Ed, controleer je bandenspanning eens en pomp ze op tot 3,0 bar. Wellicht dat hij dan beter stuurt. Laat eens horen of dat helpt.
Gr. Hans
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:42
door PaPinkelman
Stuur doorslaan op een rotonde? De RT stuurt natuurlijk wel heel anders dan je gewend bent. Ik schrijf het toe aan gewenning....
Wat betreft afstellen: laat dat maar eens doen, of zelf doen natuurlijk. Enne, de 1100RT heeft geen carburateurs maar injectie. Nauwkeurig kleppen stellen en idem gaskleppen synchroniseren is het devies. En dan maar eens zien hoe die reageert. Ook hier denk ik dat je 'last' hebt van een gewenningsfase. Een tweecylinder boxer draait nu eenmaal heel anders dan een Japanse viercylinder...
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:52
door Franky
Hier was het na eerder Kawasaki gereden te hebben ook even wennen aan de boxer zijn charmes maar eenmaal die fase voorbij vond ik het steeds beter voelen. Ik wil niet meer terug

Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:01
door Ton1959
Het is inderdaad wennen. Bij de eerste proefrit met mijn motor was ik ook geschrokken. Op de binnenwegen was het rijden met de F650 zoveel gemakkelijker. En ook de vering was veel beter op de F650. Maar na een tijdje voelt ook de boxer goed en wil je niet meer terug. Hoe zijn de banden op de motor? Vaak zie ik banden op motoren waarop ik niet eens een blokje mee wil rijden.
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:16
door EileRT
Hallo Ed,
De punten die hierboven genoemd zijn kan ook ik onderschrijven: Goede bandenspanning en het goed afstellen van het blok (sorry, ik ben geen technicus...), maar weet dat dat belangrijk is (geen KFR meer).
Als dat gebeurd is en je bent eenmaal gewend aan jouw RT, dan is het een groot plezier om bochten te rijden!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Eilert
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:22
door Jos1200rt
Hallo Ed,
Ik had de eerste periode op mijn eerste RT ook een 1100 hetzelfde gevoel. Een collega boxer rijder vertelde mij om dit soort bochten op toeren te ronden. Met andere woorden zorg op tijd dat je in de juiste versnelling rijdt. Na deze tip is het bij mij in ieder geval beter gegaan.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:29
door strik
Dag Ed,
Bij de aanschaf van mijn RT had ik daar ook erg veel last van. Na een nieuwe set banden bleek de RT werkelijk als een brommertje te sturen zo makkelijk. De oude banden waren dus 'vierkant' afgesleten. Check dit ook even bij jou banden.
Nieuw setje banden doet dus wonderen (ik rij MPR3)
Daarnaast rijdt je motor ook veel comfortabeler wanneer deze goed is afgesteld. (was bij mij ook een wereld van verschil)
Grt Hans
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:42
door EileRT
strik schreef:Nieuw setje banden doet dus wonderen (ik rij MPR3)
+ 1

Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:48
door Andrew
Hoi Ed,
Ook ik moest erg wennen toen ik overstapte van een K100LT naar de

boxer.
Een heel ander karakter in de motor.
Na enige tijd toch wel enigszins gewend geraakt.
Echter, ik merk nog wel dat als de motor koud is hij zich wat nukkiger gedraagt en dan met name in de bochten.
Dit komt natuurlijk door de tweecilinder boxer.
Kwestie van even doorbijten

Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 18 nov 2013, 20:21
door edje1100
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Hier kan ik wat mee!.
Inderdaad aan de voorband zijn wel vlakken gereden , in het midden zit een vlak van 2,5 cm breed.
Veel rijden en wennen aan de motor ...en inderdaad het boxer karakter ken ik niet , heb wel een 2 cilinder(V) Aprilia gereden maar is absoluut niet te vergelijken.
Kan ik me eigen wel in vinden , dat je inderdaad dit soort bochten op toeren moet nemen en in de juiste versnelling.
Binnenkort wel eens weg brengen voor een grote beurt ,....en een paar andere bandjes!!!
Iedereen hartelijk dank voor de inbreng!,
Ed

Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 19 nov 2013, 00:40
door Inspector Gadget
Naast bandenspanning (voorzijde 2,7 bar & achter 2,9 bar vond ik zelf altijd heel prettig rijden) laat ook je vering eens controleren.
Ik weet niet hoeveel km's op de teller staan?
Maar een band met echt een duidelijk plat middenloopvlak ga je dat bij een dergelijk zware motor inderdaad ook merken.
Bij de boxer ben je al snel geneigd in hogere versnellingen te rijden en soms iets te lage toeren.
De boxer heeft veel trekkracht en rotondes neem ik meestal in de 2e versnelling (denk ik).
Ik kijk eigenlijk nooit in welke versnelling ik zit of wel toerental ik rij, ik "voel" en "hoor" de motor meer.
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 19 nov 2013, 15:20
door Ronald
ik heb mijn 1e BMW (R1200st) ook pas sinds Augustus dit jaar en de proefrit was ook niet echt een succes.
het bleek dat de bandenspanning veel te laag was en dat ik ook geen boxer gewend was.
Toch eigenwijs en wel gekocht.
Na enige gewenning, vind ik het een geweldige motor!!!
Het is geen RT en daarom misschien wat lichter, maar het rijdt en stuurt heerlijk.
Ook het koppel van onderuit, geweldig
maar goede banden en juiste spanning is (met de meeste motoren) een vereiste
Gr.
Ronald
Re: Wennen aan rotondes.
Geplaatst: 19 nov 2013, 21:06
door edje1100
bedankt voor de response!.
Wel leuk om al die eerste indrukken te lezen van "" beginnende " boxer rijders...
Er staat nu rond 66000 km op, binnenkort eens wegbrengen voor een grote beurt .....andere banden wacht ik nog even mee.
De banden zijn namelijk nog best goed (op de vlakke kanten na dan), ik ga het eerst eens met de banden spanning proberen.
Groet,
Ed