Pagina 1 van 1

Slippende koppeling??

Geplaatst: 14 nov 2013, 23:52
door pbulder
Hallo RT-ers

volgende is het geval,
bij veel gas, voornamelijk in de 4e en 5e versnelling lijkt de koppeling te slippen.
of dit nu gevolg is van een lekkerij(olie op de plaat) of een afgesleten koppeling weet ik niet, ik vermoed haast het eerste, aangezien de motor nog wel eens naar verbrand plastic/olie wil meuren.

Fiets is een -1100- van 1999 met net 51k op de klok(eigenlijke nog maagdelijk) :roll:
daarom vermoed(lees; Hoop) ik dat het iets anders is.

daarnaast is het oliepeil in het glaasje net onder het maximum, kan dit er evt ook mee te maken hebben?
bv teveel druk bij veel vermogen? of zoiets.

wat ik namelijk heel vreemd vind is dat als ik de motor in de 1e of 2e versnelling zet en en met de rem erop wil wegrijden, slaat hij meteen af(zo heb ik de koppeling ook gecontroleerd bij aankoop(4weken geleden)
daar is dus niets te merken van een versleten koppeling

[groet] Piet

Re: Slippende koppeling??

Geplaatst: 15 nov 2013, 07:06
door PaPinkelman
Ik denk toch aan een koppelingsprobleem. Als de vrije slag van de koppeling niet goed afgesteld is (te strak) kan de koppeling erg snel slijten!
Heb je een paar mm vrije slag ( 4-5 mm meen ik) in de koppelingshendel? Zo nee, dan afstellen en opnieuw gaan rijden/testen.

Helaas betekent olie op de koppelingsplaat ook dat je deze moet vervangen!

Oliepeil heeft er niet zoveel mee te maken, zolang je maar niet boven het maximum vult....

Re: Slippende koppeling??

Geplaatst: 15 nov 2013, 08:44
door Onno
Mijn -1150- heeft pas nog een extra grote beurt gehad waarbij alle vloeistoffen zijn vervangen, dit is ongeveer 1.000 km geleden.
Het koppelingsreservoir was daarbij (natuurlijk) ook keurig gevuld. Volgens de monteur was de koppeling zelf nog helemaal in orde, dat was 'onder andere aan het vloeistofpeil in het reservoir af te lezen'.

Toen ik 2 weken geleden naar Keulen reed, merkte ik dat de koppeling op een gegeven moment even slipte in de vijfde versnelling. eenmaal in Keulen aangekomen kon ik niet meer ontkoppelen en bleek het reservoir helemaal leeg te zijn. Heb ter plaatse DOT 4 remolie bijgevuld en kon de terugtocht naar Geldrop weer vervolgen, maar met af en toe slippende koppeling in de 2 hoogste versnellingen. Bij lagere versnellingen was daar niets van te merken. Heb sindsdien niet meer gereden maar het peil lijkt gedurende de terugweg gelijk te zijn gebleven en is ook nu nog (na 2 weken stilstand) in orde.

Na wat speurwerk op het forum heb ik het vermoeden dat de werkcilinder defect is (???).

Ik zit nu met 2 vragen;

Kan een lekkage in de werkcilinder de oorzaak zijn voor remvloeistof in de koppeling waardoor deze gaat slippen?
En zo ja, slijt die remolie er na het vervangen van de werkcilinder er na verloop van tijd af, of moet ik de hele zaak openmaken en schoonmaken dan wel vervangen?

Herkent iemand deze klacht?

Re: Slippende koppeling??

Geplaatst: 15 nov 2013, 10:13
door JeHo
Hallo,
Bij de 1200 motor wordt de koppeling bediend door een drukstift die door de holle ingaande as van de versnellingsbak naar de drukgroep gaat.
Ik denk dat het bij de 1150 motor hetzelfde is.
Als de drukcilinder lek is gaat de olie via de holle as naar de drukgroep en koppelingsplaat waardoor deze gaat slippen.
Schoonmaken helpt niet , koppelingsplaat vervangen .
Eigenlijk gehele drukgroep met plaat vernieuwen.
En als alles toch zover gedemonteerd is kun je ook de simmeringen van de ingaande en uitgaande as vernieuwen.
m.v.g. Je Ho