Pagina 1 van 1

Gasklep revisie

Geplaatst: 05 nov 2013, 13:08
door Rockyenco
Aangezien de meest relevante berichten hierover reeds gesloten zijn, post ik dit nog eens.

Ik ben begonnen met een deftig nazicht, onderhoud en revisie van mijn R1150RT.

Ben dus ook tot de vaststelling gekomen dat er redelijk wat speling zit op de gasklep assen.
Vooral aan de TPS kant, net waar belangrijke info van de TPS naar de CPU gaat, en dus ook verkeerde info.....

Ik heb nu deze revisie kits besteld: http://boxer-upgrades.webs.com/apps/web ... ow/1850626

Hier is de link van zijn tutorial: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335

Heeft er iemand hier reeds ervaring mee?
Het vervangen lijkt me (voor mij toch) vrij simpel.
Maar zijn de materialen even goed ?
BMW heeft blijkbaar zelf geen revisie kits hiervoor.

Zo gauw ik de kits heb, zal ik zelf ook status updates geven.

Re: Gasklep revisie

Geplaatst: 12 nov 2013, 21:44
door Rockyenco
Vandaag mijn revisie kitje aangekregen:
Afbeelding
Afbeelding

Kon natuurlijk niet wachten om te beginnen.
De oude bussen had ik reeds verwijderd, ik heb daarvoor een draadtap M8 + dikke houtschroef gebruikt, integenstelling wat in de tutorial staat.
De nieuwe bussen erin plaatsen ging vlotter dan eruit...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan de nieuwe as erin, en de veer + toebehoren terug plaatsen:
Afbeelding
Afbeelding
Verder even een check als alles op zijn plaats zit:
Afbeelding
En dan de ronde schijf terug plaatsen:
Afbeelding
De pulley was oorspronkelijk gepersd op de originele as, maar wordt nu met een schroef + rondel vastgezet:
Afbeelding
En zo zien ze eruit na de revisie:
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog de afstelling van de TPS (ook beschreven in een link van de tutorial) en kunnen we gaan testen.
Dat zal voor een andere keer zijn....

Al bij al valt dit dus prima zelf te doen. Je hebt er geen speciale tools voor nodig.
Ik heb natuurlijk extra tijd genomen om alles eens wat te poetsen, en heb de gasklephuizen eens enkele dagen laten weken in petroleum.
De montage heeft ongeveer een 30 minuten gekost voor beide kanten.
De demontage van de originele bussen was het lastigste, zeker de rechtste.

Zo, ik hoop dat ik hiermee sommige over de streep heb kunnen trekken, en heb kunnen aantonen dat dit zeker niet het moeilijkste werkje is.
De speling is in ieder geval weg, hopelijk gaat de synchronisatie nu een stuk vlotter....


To be continued.....

Re: Gasklep revisie

Geplaatst: 12 nov 2013, 22:18
door EL SCORPIO
Mooi gedetailleerd weergegeven.
Top. _004

Die zal zeker mooier af te stellen zijn nu.

Re: Gasklep revisie

Geplaatst: 12 nov 2013, 23:51
door Ton1959
Dat ziet er uit als een leuk karweitje. Duidelijke foto's.

Ton _004

Re: Gasklep revisie

Geplaatst: 14 nov 2013, 00:25
door Baird
en nog een Like _004

Re: Gasklep revisie

Geplaatst: 14 nov 2013, 18:50
door Beemer-Tycoons
Inderdaad mooie duidelijke uitleg, _004 ik hoop het nog even niet nodig te hebben maar je weet maar nooit.
Hoeveel Km heeft jou Beemer gereden _001 voordat dit noodzakelijk was en hoe ontdekte je dat er te veel speling op de gasklep asjes zat.
-1150-

Re: Gasklep revisie

Geplaatst: 14 nov 2013, 19:26
door Rockyenco
Beemer-Tycoons schreef:Inderdaad mooie duidelijke uitleg, _004 ik hoop het nog even niet nodig te hebben maar je weet maar nooit.
Hoeveel Km heeft jou Beemer gereden _001 voordat dit noodzakelijk was en hoe ontdekte je dat er te veel speling op de gasklep asjes zat.
-1150-
Mijne heeft ondertussen 65000km erop. Ikzelf had hem gekocht met net geen 64000km.
Hij draaide nogal bokkerig, en tijdens het synchroniseren voelde en hoorde ik de gaskleppen tikken.
Heb ze gedemonteerd, en kon dan de as met beide wijsvingertoppen lichtjes heen en weer tikken.
Het ergste was bij mij aan de TPS kant.