macht douane ambtenaar

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

macht douane ambtenaar

Ongelezen bericht door wil51 »

Al 1.5 week ligt er een pakket bij de douane in Amsterdam. Betreft omruilen van een SSD schijf onder garantie door fabrikant in Amerika. Bij navraag blijkt dat de douane invoerrechten en BTW wil rekenen. Ondanks dat het een replacement betreft blijft de man onverbiddelijk, betalen of pakket gaat terug naar de verzender.
Contact opgenomen met de verzender. Sorry maar wij zijn niet verantwoordelijk voor beleid douane in Nederland. Nog nooit eerder meegemaakt met verzenden vanuit buitenland.
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Re: macht douane ambtenaar

Ongelezen bericht door MofkaP »

Juist vorige week heb ik met iets dergelijks te maken gehad en werd ook geconfronteerd met kosten. Toen heb ik alles uitgezocht.

Helaas, ik vrees voor je dat de douane gelijk heeft.
Voor een vervangingsgoederen (warranty replacement) boven een bepaalde waarde (€22) van buiten de EU moeten inklaringskosten (= kosten die de vervoerder in rekening mag brengen voor het doen van aangifte), douanerechten (bij waarde meer dan €150) en BTW worden betaald. Voor bepaling de waarde van de goederen worden de verzendkosten erbij opgeteld.
Voor sommige goederen zijn altijd douanerechten en BTW verschuldigd, onafhankelijk van de waarde.
Alleen als je goederen ter reparatie opstuurt en diezelfde goederen weer terug ontvangt, dan ben je geen kosten (of geringe kosten) verschuldigd. Maar dan moet je wel aangifte hebben gedaan van tijdelijke uitvoer van de goederen (ter reparatie) en daar zijn ook weer kosten (leges + kosten die de vervoerder in rekening brengt) aan verbonden.
Voor een goederen met een relatief geringe waarde (minder dan €500) is dat die tijdelijke uitvoer rompslomp niet waard.
Maar hoe dan ook, warranty replacement wordt niet beschouwd als reparatie.
wil51

Ik heb ook UPS gebeld die pakket moet afleveren. Als de verzender replacement op de invoice invult gaat het meestal zonder kosten door de douane. Het is pech hebben als je moet betalen of de verzender heeft de invoice niet goed ingevuld.
Stom dat ik het niet via de verkoper in Belgie heb geregeld. Maar die deed zo moeilijk met allemaal handelingen die ik moest doen om te testen of de SSD echt stuk was. Was al dagen aan het emailen en moest steeds weer andere dingen proberen. Toen ik het probleem aan de fabrikant voorlegde reageerde die meteen met: stuur maar op je krijgt een nieuwe van ons, want wij willen alleen maar tevreden klanten. Tja wat doe je dan, zonder verder nadenken ga je daar op in.
En voor de digibeten. SSD is een moderne harddisk zonder bewegende delen.
wil51

Snap er niks van. Pakket net afgeleverd door UPS. Ik hoefde niets te betalen. Op de bon staat omruilen onderdelen onder garantie.
Op de track service stond pakket op afleveren 28 oktober eind van de dag, maar er is niets bezorgd, met ineens opnieuw de melding bij de track service dat er extra informatie nodig was van de verzender.
Diezelfde melding stond er ook al op 25 oktober.
En dan heel bot tegen mij doen als ik vriendelijk informeer waarom het pakket vastgehouden wordt, met de vraag wat ik beslis, invoerrechten en btw betalen of pakket retour naar verzender.
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

wil51 schreef: "En dan heel bot tegen mij doen als ik vriendelijk informeer"
Mijnheer is ambtenaar en soms heb je slechte?? Of een die regels tot op de letter toepast en zich daarbij bewust is van zijn macht of misschien had hij gewoon de pest in dat hij alweer voor een honger loon moet werken. Weet je veel Big RT Smile

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Zonder geluk vaart niemand wel.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

wil51 schreef:. Nog nooit eerder meegemaakt met verzenden vanuit buitenland.
Binnen de EU is dat inderdaad geen enkel probleem.

Uit de rest van de wereld wel. Lijkt mij niet meer dan logisch.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”