Pagina 1 van 1

r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 29 okt 2013, 17:41
door apollo
Hoi, misschien zet ik de stap om een BMW R1100RT 1996 aan te schaffen, deze motor heeft 67.000 km , is in goede staat.
Maar ja zoals ik al gelezen heb zijn er problemen met de RT 1100.
Kan ik meer duidelijkheid vernemen van iemand?
Welke problemen er zich kunnen voor doen buiten het onderhouden ervan.
Hoe lang doe je met een koppeling? De motor heeft 67.000 km.
Van een natte koppeling weet ik dat deze gemakkelijk te controleren is. Maar een droge?

Alvast bedankt van een leek in BMW ;)

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 29 okt 2013, 19:03
door PaPinkelman
Problemen van de R1100RT, zou niet weten welke... ;)

Alle gekheid op een stokje, waar heb je dat gelezen? Misschien kan je aangeven welke problemen je hebt 'gevonden'.
Ik heb zelf alleen maar last gehad van KFR (zoekfunctie op dit forum gebruiken). Is vrijwel altijd te verhelpen door zeer goed synchroniseren, in hardnekkige gevallen kan een zgn. Recyclizer uitkomst bieden (heb ik zelf ook)

Wat betreft de koppeling: die moet wel langer mee kunnen gaan dan 67.000 km. Controleren: tijdens rijden in 3e of 4e versnelling even een dot gas geven. Als het toerental snel stijgt zonder dat de snelheid toeneemt, heb je een slippende koppeling. Ook de vrije slag controleren, zonodig afstellen. Als dat laatste niet meer mogelijk is, is de koppeling aan vervanging toe.

Hou er wel rekening mee dat je mogelijk een motor koopt die al 17 jaar oud is. Afhankelijk van de zorg van de vorige eigenaren, zal je rekening moeten houden met wat reparaties. Maar de prijs zal daar ook wel naar zijn....

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 29 okt 2013, 22:15
door apollo
Wel gelezen over versnelling problemen, dat is nu ook het eerste dat mijn vriend komt te zeggen opletten met een RT, daarom ook mijn vraag hier.
Het is altijd risico van een 2dehandse te kopen natuurlijk, ik begrijp ook dat je bedoelt sleet met verschillende eigenaren, ook onderhoud. Dat is allemaal waar. Wat je zelf in huis hebt, daar weet je de details van.
Maar ik heb altijd japanners gehad, nog nooit een Eu motor.
Dus ook nooit een droge koppeling en hard schakelende motor, hoewel dit toch al jaren beter moet zijn.
Wel al eens een ouwe boxer gereden, een duc, een HD, maar ook geen 100 km , dus geen ervaring met EU motors.
Ik moet deze nog gaan bekijken en daarom ook mijn nieuwsgierigheid.

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 29 okt 2013, 22:44
door PaPinkelman
Tja, als je altijd japanners heb gereden, zal het sowieso wel even wennen zijn. Naar verluidt waren de versnellingsbakkken van de R1100 serie na 1998 beter dan daarvoor. Mijn RT is van 2000, en dat is nog regelmatig ratel en klak :roll: Het wordt niet erger en het rijplezier is erg groot :D

Ik zou zeggen, ga er gewoon eens mee rijden en ervaar hoe het rijdt en schakelt. Eigen ervaring is vele malen belangrijker dan "van horen zeggen"! In Nederland kan je altijd nog een aankoopkeuring bij Kenny MSA of Erik van Lent overwegen. Ik weet niet van zulke mogelijkheden in de buurt van jouw woonplaats.

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 29 okt 2013, 23:56
door apollo
Klakken mag maar hij moet erin blijven he ;)

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 30 okt 2013, 08:19
door Garfield
En daar zit de crux, het erin blijven. Bij de R1100RT/RS/GS van voor modeljaar 1998 kwam het voor dat de motor bij fors optrekken uit de derde versnelling schoot. Net of je met het achterwiel over een wegspringend steentje rijdt. Na model '98 kreeg de versnellingsbak andere schakelwalsen en -vorken. Maar klakken doen ze allemaal, maar daar kunnen ze erg oud mee worden.

Heb je zo'n model op het oog, ga proefrijden, motor warm, in de derde versnelling, snelheid laten zakken en dan het gas er op. Meerdere keren uitvoeren. Dan merk je het vanzelf, of niet.
Maar enige nuance is op z'n plaats, lang niet alle motoren uit die groep hebben er last van, het maakt ook veel uit hoe er mee om is gegaan. Of gewoon domme pech.

Succes,
Frans

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 30 okt 2013, 09:53
door rob55
Op dit forum heb ik al een paar gelezen dat er verschillende R1100RT's een lekkage probleem hadden met de hoofdremcilinder op het stuur. :(
Resultaat was soms lakschade door inwerking van remvloeistof.
Gelukkig was reparatie redelijk makkelijk te doen.
Controleer dit op de motor die je mogelijk wil aanschaffen. :idea:

Rob -1150-

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 30 okt 2013, 17:42
door apollo
Zal ik zeker doen _004

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 30 okt 2013, 19:09
door Benji
De RT's van bwj.95 of 96 kunnen een slechte versnellingsbak hebben, de mijne sprong uit derde versnelling, de reparatie is vrij kostelijk en hangt er ook vanaf of je zelf veel kunt sleutelen. Nieuwe koppelingplaat en drukgroep kost aan materialen
+/- 300 euro, een dealer vraagt met werk erbij al snel tussen 800 a 1000 euro is mijn ervaring. Als de prijs goed is, maakt dit natuurlijk niet zoveel uit.

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 30 okt 2013, 20:33
door Andrew
Garfield schreef:En daar zit de crux, het erin blijven. Bij de R1100RT/RS/GS van voor modeljaar 1998 kwam het voor dat de motor bij fors optrekken uit de derde versnelling schoot. Net of je met het achterwiel over een wegspringend steentje rijdt. Na model '98 kreeg de versnellingsbak andere schakelwalsen en -vorken. Maar klakken doen ze allemaal, maar daar kunnen ze erg oud mee worden.

Ik dacht hier op het forum toch al meerdere keren gelezen te hebben dat de versnellingsbakken eind 1996 vervangen waren ?
Wie weet nu wanneer ze echt zijn vervangen ?
Gelukkig heb ik geen problemen met de versnellingsbak.
Alleen wat last van KFR maar dat ga ik komende winter weer grondig aanpakken.

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 30 okt 2013, 22:08
door Garfield
Je hebt gelijk, de m94 bakken hadden soms problemen, de m97 zijn aangepast. De werden idd in de tweede helft van 1996 = model 1997 gemonteerd
Overigens hebben niet alle m94 bakken last van dat " gangspringen (duits)" , er zijn legio bakken die nergens last van hebben. Maar als je pech hebt loopt het aardig in de papieren.

Goeten,
Frans

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 31 okt 2013, 01:06
door apollo
Vanavond de motor test gereden, niks specifiek opgemerkt, 3de ok enkel ABS lamp die blijft pinken.
Geen lekkages, ziet er lekker uit, vrijdag de beslissing.
Het is natuurlijk een ouwe bak een 17 jarige, maar niettemin een motor die goe d onderhouden wordt komt een eeuw(allee :?: )

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 31 okt 2013, 08:16
door Arjan W
Let wel op dat je de motor koopt met een goede ABS unit. Het laten vervangen/repareren daarvan kan duur tot redelijk duur zijn. Laat alles na-lopen want het probleem kan ook in de sensoren zitten, deze zijn makkelijk te vervangen.

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 01 nov 2013, 16:14
door apollo
De BMW is vandaag binnen gehaald, ABS schakelt in , dus dat is ook geen probleem meer.
Koppelingkabel staat wel op verste uitgedraaid, deze heeft geen speling op het koppelingshendel. Dus de koppeling zal wel op zijn laatste bezig zijn.
Nu dan fitsen we dat wel, als dit tenminste zelf te doen is.
Onmiddelijk een ritje gedaan van 30 km, niks opgemerkt, rijdt lekker.
Nu de winter is lang om puntjes af te werken.
Ik post dan eens foto's

Onderhoud ga ik hier ook wel vinden hoe en wat.
Bedankt aan allen die reageerden, zo ben je niet alleen in een koop.

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 06 nov 2013, 20:19
door Kornelis
Ik heb een Rt uit 96 gekocht in 2008 met 49 op de teller, t/m 2011 dagelijks woon werk gereden en dus ruim 20 dkm per jaar ook in de winter!! bij min 12 etc. altijd zelf olie ververst en kleppen bij 20 dkm gesteld, vanaf 2012 een auto erbij gekocht en dus een 10 dkm gereden per jaar de teller staat nu op ruim 111 dkm.
Ik heb de afgelopen jaren geen bijzondere dingen gehad wel een koppelings kabel, en heb een recyclizer geplaatst wat mij goed bevalt.
Nu ben ik toe aan het vervangen van de floaters in de voorste remschijven, ze hebben nog wel dikte genoeg, maar rammelen. en.... ik vermoed dat de rechter koppakking zweet of mogelijk is het toch het klepdeksel pakking, want ook die is de ruim 60 dkm niet vervangen.
Wat ik preventief heb gedaan is de dynamo belt vervangen dit heb ik gedaan bij 60 dkm volgens het boekje en natuurlijk af en toe synchroniseren.
Ik rij nu 32 jaar en heb nog nooit meer dan 60 dkm gereden op een en de zelfde fiets en dat voor niet meer dan normaal onderhoud.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet Kornelis

Re: r1100 rt 1996 kopen of niet tips

Geplaatst: 07 nov 2013, 23:09
door apollo
Jazeker, bedankt alle info is altijd leuk _004