Pagina 1 van 1
ventilator oliekoeler
Geplaatst: 04 okt 2013, 18:44
door Antonie
Ik kom van een K en heb hiermee vele hete zomers gereden, ook in een groep.
Is een R hier gevoeliger voor, om in hete zomers te rijden.
Omdat de olie gekoeld moet worden en dit kan alleen toch maar door rijwind.
Of valt dit mee, moet ik nog iets doen voor de volgende zomer.
Ik lees graag jullie reactie.
Groeten uit Veendam,
Antonie
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 04 okt 2013, 19:00
door Inspector Gadget
Bij echt hete zomers heb ik inderdaad wel eens gedacht dat de 11xxRT te warm zou gaan worden, als het om rijden in een file gaat. Je ziet dan de streepjes van de motortemperatuurindicator wel oplopen.
Afgelopen zomers met de 1200RT gereden en ik moet zeggen, die blijft altijd op 2 strepen staan.
Voor beide motoren had ik de overheidsventilator gekocht maar nog niet gemonteerd.
Op de keeper beschouwt is een ventilator op de 1200RT eigenlijk niet echt nodig bij burgertoepassingen.
Wellicht wel als je in de Italiaanse Alpen rijdt met 30+ temperaturen achter een hele colonne toeristen die voor het eerst bergpassen rijden in hun 4-wielige. :lol:
(lees: heel veel remmen ipv op de motor af te remmen)
De koeling van het motorblok is in mijn optiek voor de 1200RT dik in orden.

Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 04 okt 2013, 19:34
door Jekihero
bij 32 gr. + langdurig bergop in de Dolomieten achter een touringcar gereden gaf geen enkel probleem.
Op BC iets van hogere temperatuur gezien (ook bij 32 gr. +) in Cortina D'empezzo bij landurige stilstand maar ook daar wist de RT wel raad mee.
M.a.w. niets om speciale aandacht te geven.
Ronald
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 05 okt 2013, 22:04
door japachap
Antoine heeft een 1100?
Bij zeer harde rijden en in hee zomerse stilstaan verkeer is er een kleine kans dat hij te warm zullen lopen. Ik ga van eigen evaring op mijn 1150...
Het is zeer zeldzaam dat een RT komt in problemen door oververhitting en de meeste eigenaars dat een oliekoeler ventilator laten inbouwen vinden na de tijd dat het bijna 100% onnodig is...
Maar toch is het geruststellend om te weten dat hij daar is als je hem ooit nodig heeft.
Als je handig bent heb ik schemas voor een veel goedkoper versie dan de OEM ventilator dat ook prima blijkt te werken...
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 05 okt 2013, 22:15
door HansD
Belangrijke tip is om te zorgen dat er 10w50 olie in zit, en geen 10w40.
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 06 okt 2013, 10:28
door Jekihero
HansD schreef:Belangrijke tip is om te zorgen dat er 10w50 olie in zit, en geen 10w40.
100% mee eens!
Ronald
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 06 okt 2013, 10:33
door japachap
Jekihero schreef:HansD schreef:Belangrijke tip is om te zorgen dat er 10w50 olie in zit, en geen 10w40.
100% mee eens!
Ronald
Voor verklaring-
Omdat de 10w50 gaat beter aan bij hoge temperaturen dan de 10w40.
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 06 okt 2013, 11:25
door Ton1959
Mijn R heeft geen olietemperatuurmeter maar ik weet wel dat als de motor stilstaat de temperatuur heel snel oploopt. En elke luchtgekoelde motor word dan meestal snel warm tenzij ze geforceerde luchtkoeling net als sommige bromfietsen hebben. Dus ik zou denken dat onze motoren in de bergen bij hogere temperaturen ook behoorlijk veel warmer word dan bij het rijden hier op de snelweg. Maar een goede olie doet wonderen denk ik. Zelf gebruik ik de Motorex 15W50 en ook bij warm weer geen olieverbruik. En watook belangrijk is om te zorgen dat er voldoende olie in zit. Hoe minder olie hoe warmer de olie.
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 06 okt 2013, 14:03
door Bart51
Ook mijn R1100RT is zonder extra aandacht te besteden gewoon de Alpen over getrokken op een paar warme dagen (30+). En daar zaten ook passen tussen met vierwielige voor het eerst in de bergen rijdende chauffeurs tussen!
De olie in mijn motor wordt geleverd door Kenny, dus daar maak ik me sowieso geen zorgen over (Motorex 15W50). Zo nu en dan op de juiste manier peilen is het enige wat ik doe op dit soort ritjes.
Groet Bart
Re: ventilator oliekoeler
Geplaatst: 06 okt 2013, 15:12
door doov650
In Londen ooit eens bij 30+ in de file gestaan. Meter liep beangstigend op. Ben toen maar omgedraaid en een alternatieve route genomen.
Zo lang je rijdt, is er niet aan de hand.