Begin dit jaar stelde Chrisje voor om een echte tourmotor aan te kopen. Onze Suzuki GSX-750-F was na 13 jaar aan een serieuze revisie toe vooral wegens de tonnen zout op de Belgische winterwegen. In februari hebben we dan onze R1200RT bij Antwerp Moto Store gekocht. Bouwjaar 2005, in nieuwstaat.
Omdat we dit jaar 25 jaar gehuwd zijn hadden we nog een snoepreisje gepland. Dus feestjeuh gepland om de nodige sponsors aan te trekken. En voorbereiden dan maar. De

Zondag 15-9 DEURNE – LILLE – PARIS – CLERMONT FERRAND 737 KM
Onze eerste dag is een dagje snelweg. We zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk zuidwaarts zitten. De RT voelt zich duidelijk in zijn sas en we houden het droog. Rond de middag neemt Chrisje voor de ogen van een aantal verbaasde fransen het stuur over en kruip ik achterop. Voor Parijs vraag ik haar of ze wel blijft rijden en jawel, ze blijft rijden. Op de ring van Parijs slibt alles dicht, serieuze file, Franse motards die er met een doodsverachting tussendoor sprinten en dan nog de toch redelijk agressieve Franse automobilisten. Ik neem het stuur dus toch maar over. Reeds eerder een b&b hotel in Clermont-Ferrand geboekt. Kleine kamers zonder franje maar al het noodzakelijke is aanwezig. Toch wel wat kilometers achter de kiezen en we vallen int slaap terwijl Vin Diesel de slechten aframmelt en vlekkeloos frans spreekt.
Maandag 16-9 CLERMONT FERRAND – MILLAU – CASTRES – CARCASSONNE 434 KM
We hadden gepland om na Clermont het Centraal Massief te gaan verkennen maar de weergoden beslissen hier anders over. Het giet pijpestelen (Vlaamse uitdrukking). We beslissen dan maar om zo snel mogelijk de zon op te zoeken en gaan maar weer de snelweg op tot Millau. Voor we de monumentale brug bereiken klaart het op. Bij een lekker koffietje laten we Bernard een kronkelroute uitstippelen naar Castres. Hij vraagt me zelfs of ik over onverharde wegen wil rijden… Nee Bernard, het is een RT, geen GS. Wat Bernard uitstippelt blijkt opmerkelijk te zijn. We rijden gewoon in the middle of nowhere langs ongelooflijk pittoreske dorpjes over paadjes van 1,5 meter breed en kronkelen doen ze… Achter een bocht duikt plots een boerderij in het midden van de weg op. De weg splitst links en rechts langs het huis. We rijden onvermijdelijk het erf van de boer op en stellen vast dat de weg stijgt naar de hoogte van het dak over een afstand van 5 meter. Indrukwekkend…. Geen keuze, naar eerste versnelling en erop dan maar. Voor Chrisje wordt het zelfs te kronkelig en we herprogrammeren Bernard richting Carcassonne via Castres, deze keer langs wegen met wegmarkering. ’s Avonds hangt we de RT sleutelhanger in de garage van een appartementhotel naast de grote burcht van Carcassonne. Zoals de Fransen gaan we gewoon naar de winkel voor du pain, du vin et du boursin. Dinsdag 17-9 CARCASSONNE – FOIX – PERPIGNAN – NARBONNE 320 KM
De Franse weervrouw zegt dat het in zuidoost Frankrijk droogblijft en dat er in het westen veel nattigheid valt. We beslissen om naar de Pyrenneeën te rijden en Bernard leidt ons langs prachtige paadjes de bergen in. De Franse weervrouw kent haar job al even goed als de Vlaamse want het begint al snel te regenen. Dit, in combinatie met veel kiezel op de weggetjes zorgt ervoor dat ik niet echt ontspannen op de motor zit. In Foix nemen we pauze en genieten op een terrasje van een lekkere soupe à l’oignon en een rosé’tje in een inmiddels verschenen zonnetje. We spelen op zeker en rijden de Pyrenneeën terug uit richting middellandse zee. Het zijn nu prachtig onderhouden wegen en prachtige landschappen. Nabij Saint-Paul-de-Fenouillet kronkelt de weg door een indrukwekkend uitgehouwen rotsmassief. Onbeschrijflijk mooi om door te rijden. Waarom ben ik niet teruggekeerd om dit te filmen??? In Perpignan nemen we plaats op een zonnig terrasje en boeken we een b&b hotel in Narbonne. Blijkbaar is er in het zuiden niet overal super 98 beschikbaar, dan tanken we maar 95. De RT moppert zelfs niet en gaat er weer voor zijn volgende 500 km tegenaan. ’s Avonds lekker dineren in het nabijgelegen novotel. Une salade mixte, magret de canard avec pommes frites et haricots verts et en plus une bouteille de vin rouge regional. Het is weeral een mooie dag geweest. Volgens het weerbericht wordt het mooi weer maar moeten we wel oppassen voor een sterke mistral. Blijkbaar kan ik maar 5 foto's uploaden, ik zal het dus in stukken moeten doen. Tot later