Pagina 1 van 1
Opgelost: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 30 sep 2013, 09:35
door petervenlo
Na heel wat uitzoekwerk op het forum over wat nu de beste methode is, gisteren met mijn vader aan de slag gegaan. Al het plaatwerk links verwijderd en de elektronische uitdaging aangegaan. Gekozen om de Zumo op het stads/dimlicht aan te sluiten dmv kabelverbinders. Wat priegelwerk onder de kuip maar we hadden stroom op de Zumo!
Houder erop geplaatst achter het scherm, alle kuipdelen, ruit, etc weer erop geschroefd en klaar was kees.
Mooi projectje voor de zondagmiddag in de stralende zon. Vanmiddag de Interphone F5 aansluiten en we zijn helemaal klaar voor mooie routes over onbekende wegen zonder de weg kwijt te raken...

zonder plaatwerk
Steun gemonteerd
Vaders aan het schroeven
Resultaat 1
Resultaat 2

Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 30 sep 2013, 20:22
door aartjw
en we zijn helemaal klaar voor mooie routes over onbekende wegen zonder de weg kwijt te raken...
Moet je wel eerst even tanken :shock:
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:45
door Berrybeer
Ziet er top uit

Ennuh....hulde aan alle vaders..

Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:54
door Robin0341
Ziet er mooi uit Peter! En natuurlijk altijd gezellig om samen te knutselen
Had je overigens niet gewoon een can-bus stekkertje midden onder je kuip hangen waar je de Zumo op kon aansluiten?
Of geeft dat dan niet hetzelfde effect als op het stadslicht?
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 07:13
door petervenlo
Ten eerste gezellig met vaders, ten tweede heeft hij meer verstand van elektriciteit en BMW. Rijdt zelf R1100RS.
Keuze om direct op stadslicht door tips op dit forum en geen zin in stekkertjes solderen. Dit ging prima moet ik zeggen.
Vanavond de Interphone F5 aan de helm gemaakt, dus kunnen we ook horen waar ik heen moet!
Dus vanochtend inderdaad even tanken en op naar Bonn voor het werk. Even plezier met werk combineren...
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 07:50
door Robin0341
De interphone is overigens ook een prima systeem. Bevalt mij erg goed. Heb zelf de F4, welke het gedurende een week volhoudt voordat deze op de lader moet.
Have fun vandaag!
Verstuurd van mijn GT-I9000 aan alle forumleden
Re: Zumo 550 aangesloten - te vroeg blij geweest....
Geplaatst: 01 okt 2013, 11:44
door petervenlo
Ok, te vroeg gejuicht.... _002
Nadat de pairing met de Interphone wat een vervelend karwei was in de morgen (maar na verwijdering alle pairings, en weer opnieuw ging het goed) had ik de motor nog op kontakt staan en de Zumo stond aan (met stroom).
En toen startte ik mijn

en klapte de Zumo eruit! Wel #*#^%# _003 !!!
Verlichting doet het perfect, geen storing, maar Zumo niets meer. Ik moest weg, dus bij aankomst in Bonn de zekering gekeken van de Zumo en gewoon helemaal goed.
Wat gaat hier mis??
We hebben de zumo op de blauwe draad van stadslicht aangesloten en alles werkte van het weekend. Tips zijn welkom zodat we deze week het kunnen oplossen hopelijk....
Re: Zumo 550 aangesloten - te vroeg blij geweest....
Geplaatst: 01 okt 2013, 12:11
door AGVerheij
petervenlo schreef:We hebben de zumo op de blauwe draad van stadslicht aangesloten en alles werkte van het weekend. Tips zijn welkom zodat we deze week het kunnen oplossen hopelijk....
Waarom op de verlichting???
Net onder de koplamp zit nog een accessoire-aansluiting met afdekdopje, deze aansluiting is bedoeld voor extra apparaten. Ik heb bij de dealer een stekkertje met draad gekocht hiervoor, en daar de zumo660 op aangesloten. Nooit problemen mee gehad.
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 13:43
door Inspector Gadget
Ik weet niet hoeveel stroom een Zumo 550 opneemt (de zekering zou daar indicatief voor kunnen zijn, ongeveer) maar dat zal toch snel enkele ampères zijn.
Bij de 1200RT worden de diverse stroomverbruikers, waaronder ook verlichting, bewaakt qua stroom en spanning.
Zoals te weinig stroom (ondergrens), w.o. lampen-defect detectie en dergelijke.
Maar ook overstroom/overbelasting.
Het stadlicht bij de 1200RT is een lampje van 5 Watt. Oftewel 0,42 ampère.
Je kunt het stadslicht gebruiken om bijvoorbeeld een relais aan te sturen, en daarmee een zwaardere verbruiker(s) mee in te schakelen.
Maar 2 á 3 ampère van bijvoorbeeld een Zumo 550 kan de CAN-bus triggeren de spanning naar dat stadslicht uit te schakelen want dat is een te groot verschil met wat de centrale computer (die alle verlichting direct aanstuurt) verwacht qua stroomopname.
Kijk goed of het stadslicht waar je de Zumo 550 op hebt aangesloten weldegelijk werkt, want ik vermoed dat die dus momenteel ook niet meer werkt en verklaart waarom je Zumo 550 geen spanning meer krijgt.
Je kunt als snel alternatief de Zumo 550 eventueel proberen aan te sluiten op het dimlicht.
Daar zit al een H7 gloeilamp van 55 Watt (= 4,6 ampère) en zal hopelijk de ZFE minder snel triggeren op die 2 á 3 extra ampères van een Zumo 550.
De mooiste & netste oplossing is inderdaad gebruik te maken van de GPS CAN-bus aansluiting bij het stuurbalhoofd.
Je hebt dan alleen een verloopkabeltje nodig, BMW onderdeelnummer 83 30 0 413 585.
Hopelijk is je Zumo 550 niet defect.
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 15:11
door petervenlo
Ok Dutchmidiman,
je verhaal klinkt zeer logisch. Maar waarom heeft dit wel gewerkt als de motor op het kontakt staat en zodra ik de motor start hij het niet meer doet. Kan het zo zijn dat wij de Zumo op het stadslicht hebben aangesloten en dat deze uit gaat op moment dat de motor wordt gestart en het dimlicht aangaat (en dus stadslicht uitgaat?).
Ik moet het zo maar eens buiten bekijken, want het is vreemd. We hebben de Zumo op de blauwe draad aangesloten, want die gaf stroom bij contact. De witte gaf alleen stroom bij het "groot licht". Maar dit zou dan dus ook de stroomtoevoer van het dimlicht kunnen zijn. Helaas geen stroomschema voorhanden, vandaar via het testen van alle kabels de keuzes gemaakt.
Kan een grotere zekering in stadslicht of Zumo het probleem ook verhelpen? Of wordt het op een andere kabel aansluiten (of acc stekker toch gebruiken...)
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 15:57
door Inspector Gadget
Als "slechts" het contact-aan staat heb ik bij de 1200RT wel meer ontdekt wat anders reageert qua verlichting versus wanneer de motor loopt.
(in mijn geval mijn aangepaste remlichten en dan lampen-defect detectie)
Tijdens starting gaat bij mij de stadslichten niet uit, normaal gesproken.
Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is, maar volgens mijn kleurenschema-tekening is het:
Stadslicht: grijs-met-blauw
Dimlicht: geel en geel-met-wit (links en rechts worden apart aangestuurd, vandaar)
Grootlicht: wit
Een zwaardere zekering als het origineel zou ik persoonlijk nooit adviseren, in verband met de gevaren van dien.
Een zekering is niet, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, om het apparaat te beschermen, maar juist de bedrading (en de motor) te beschermen voor als het te veel stroom vergt, door bijvoorbeeld kortsluiting. Voornamelijk brandgevaar.
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 18:21
door doov650
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Er zit een stekkertje achter de klokkenwinkel waarop je de Zumo kunt aansluiten.
Het enige moeilijke er aan is dat je voor het contrastekkertje ff langs de dealert moet.
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 19:06
door petervenlo
Ok, met hulp van beemerrichard en tips van dutchmidiman weet ik denk ik waar het is misgegaan. We gaan het even 3x doormeten met lopende motor en alleen op contact, want daar zit de crux. Op contact werkt het zonder problemen, bij starten niet meer. Alle verlichting doet het (zowel stads als dim), dus dat gaat ook nog goed.
We komen er wel! Waar zou je zijn zonder

?
Wordt vervolgd....
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 20:10
door EL SCORPIO
doov650 schreef:Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Er zit een stekkertje achter de klokkenwinkel waarop je de Zumo kunt aansluiten.
Het enige moeilijke er aan is dat je voor het contrastekkertje ff langs de dealert moet.
Dat dacht ik ooit ook totdat ik ineens met een bijna lege accu stond terwijl ik hem met een volle accu had weggezet.
Soms wil via Canbus je Zumohouder niet in slaap en blijft ie op standby hangen en gaat je accu vanzelf leeg.
Ik heb me rotgezocht om te kijken wie de boosdoener was en kwam uiteindelijk uit op de Zumo.
Vandaar een aansluiting op je stadslicht. Die gaat echt stroomloos als je het contact uit doet.
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 20:51
door Inspector Gadget
Maar dat probleem kwam alleen voor bij sommige (1e generatie) Zumo-houders dan ook alleen maar bij de Zumo 660.
Garmin heeft naar verluid dat al redelijk snel opgelost.
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 20:56
door Mello
Ik heb mijn Zumo 220 aangesloten op de accesoires stekker in de linker kuip.
De linkerkuip weg gehaald en "ingebroken" op de voeding van de stekker.
Hierbij gaat de voeding na een minuut of 2 uit nadat het conctact is uit gezet.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Johan
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 21:01
door Inspector Gadget
Is ook een prima idee & plek;
Je hoeft maar aan 1 kant de tupperware los te halen.
En de accessoiresaansluiting is goed voor (circa!) een flink aantal ampères voordat CAN-bus ingrijpt en het afsluit.

Re: Zumo 550 aangesloten : Het werkt weer!!
Geplaatst: 01 okt 2013, 21:24
door petervenlo
Beste allemaal,
Na inderdaad 3x meten hebben we het probleem gevonden. Alle tips leidden tot het antwoord. Onze fout was dat we alles doorgemeten hadden met alleen het contact erop, met als gedachte dat er geen verandering zou plaatsvinden als de motor zou starten. Wat we daarmee gemist hebben is het feit dat het dimlicht pas gaat branden als de motor draait.
En bij het meten op zaterdag dus de "plus" van het dimlicht als "min" gezien want hij gaf niets omdat de motor niet draaide.
Vanavond alles doorgemeten met contact, met motor draaien en ook nog zonder. Hierdoor was er maar 1 kabel over (want ook het grootlicht heeft natuurlijk apart kabeltje en alle verlichting 2 kabeltjes) en dat was de bruine (hoe logisch...).
Kortom, min-kabel van Zumo uit de plus van het dimlicht en op de bruine kabel gezet.....EN HET WERKT!!!
Ik begrijp al het commentaar dat een acc stekker misschien beter was, maar deze optie was na al het lezen op de verschillende fora en contact met leden de beste naar mijn inzicht. Alleen een kleine denkfout op zaterdag heeft dit probleem veroorzaakt. Een hele wijze les, met een goed einde!
Het was een leerzame dag en mijn speciale dank voor Beemerrichard en Dutchmidiman. Top mannen! Er staat een Hertog Jan voor jullie koud mochten jullie ooit in de buurt zijn!
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 21:38
door Inspector Gadget
Mooi dat het is opgelost, daar gaat het tenslotte om.
Bij de 1200RT is bruin inderdaad de massa, as ik nog ff vergeten te melden.

Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 21:54
door EL SCORPIO
Peter, mooi opgelost dus.
Nu kan je mooi genieten van je zumo en je RT.
En een Hertog Jan gaat er altijd in natuurlijk.

Re: Zumo 550 aangesloten : Het werkt weer!!
Geplaatst: 01 okt 2013, 22:08
door HenkvanR
petervenlo schreef:
Het was een leerzame dag en mijn speciale dank voor Beemerrichard en Dutchmidiman. Top mannen! Er staat een Hertog Jan voor jullie koud mochten jullie ooit in de buurt zijn!
Hé waarom heb ik nou niet meegedacht precies mijn merk (Hertog Jan).
:lol: :lol: :lol:
Maar goed dat het opgelost is, geweldig forum, toch?
Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 22:18
door Inspector Gadget
@HenkvanR;
Dan mag jij die van mij hebben, ik ben de EB.
(Eeuwige BOB)
Maar ik waardeer de geste uiteraard wel!

Re: Zumo 550 aangesloten
Geplaatst: 01 okt 2013, 22:32
door petervenlo
Dan zorg ik dat de Fanta klaarstaat voor onze EB! En Henk, je bent altijd welkom hoor, hier loopt Hertog Jan nog net niet uit de kraan, sinds Arcen bij Venlo hoort...