Pagina 1 van 1

Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 19 sep 2013, 14:09
door arjl
Heren,

Ik heb even door het forum heen gelezen, maar ik krijg het niet echt duidelijk voor mijzelf.
Ik heb een R1200RT uit 2009 en het ESA systeem is nieuw voor mij. Ik rijd veel snelweg op en neer en heb de verschillende modi (sport, normaal, comfort) van het ESA getest (bij 1 persoon zonder bagage) en ik merk tijdens het rijden niet bijster veel verschil. Kan iemand mij vertellen, rekening houdend met de snelweg, wat ik zou moeten merken? Ik probeer een beetje gevoel te krijgen bij het systeem.

Gr,
Arjen

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 19 sep 2013, 16:08
door aantzeetje
Ik merk toch een groot verschil. Als hij op sport staat gaat hij hoger staan tijdens het rijden (2 voeten op de grond bij vertrek en enkel nog de tippen na een aantal km) en slijt men voorband sneller dan ik normaal gewend ben. Hij komt dus hoger te staan waardoor je wel makkelijker instuurt met dan wel met als nadeel dat je voorband sneller slijt doordat de gewichtsverdeling verandert.
Op comfort krijg ik in snel wisselende bochten een zwabberig gevoel. Net of hij trager reageert.

Op de snelweg ga je tijdens het rijden niets merken, enkel wat harder.

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 19 sep 2013, 16:46
door head02
rijdt maar eens met zijn tweeen en ga dan eens op een beetje hobbelige weg spelen met het ESA systeem. dan merk je wel degelijk verschil. Ook die van mij komt uit 2009

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 19 sep 2013, 20:29
door Eric r1200rt
Ik merk het het duidelijkst in de woonwijk met veel verkeersdrempels, veel comfortabeler in de comfort stand (what's in a name)
Eric.

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 19 sep 2013, 22:06
door Tuinbank
De verschillende standen zijn op de snelweg bijna niet te merken, hij veert wat harder of iets zachter. Maar in de stad of op buitenwegen met veel bochten en wat snelheid er op merk je wel degelijk het verschil in stijfheid van het geheel. in de bochten merk je echt of hij meer of minder zacht geveerd is. Rij je een beetje sportief en staat hij op comfort dan voel je de motor duidelijk wat zachter veren met als resultaat minder weg gevoel. Staat hij op sportief dan is geheel stijver en geeft dit een heel strak gevoel in de bochten.

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 19 sep 2013, 22:56
door HansD
Tuinbank schreef:De verschillende standen zijn op de snelweg bijna niet te merken, hij veert wat harder of iets zachter. Maar in de stad of op buitenwegen met veel bochten en wat snelheid er op merk je wel degelijk het verschil in stijfheid van het geheel. in de bochten merk je echt of hij meer of minder zacht geveerd is. Rij je een beetje sportief en staat hij op comfort dan voel je de motor duidelijk wat zachter veren met als resultaat minder weg gevoel. Staat hij op sportief dan is geheel stijver en geeft dit een heel strak gevoel in de bochten.
+1, helemaal goed, dit is wat ik ook merk.
By the way: met hoger lager heeft de stand comfort, normal, sport niets te maken. Dit is de instelling van de demper en niet de veervoorspanning (helmpje, helmpje met koffertje, en twee helmpjes). Die kun je apart verstellen, maar alleen als je stil staat. (even afstappen om het verstelmotortje te ontzien)

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Geplaatst: 24 sep 2013, 10:59
door arjl
Dank jullie wel heren.
Ik zal het eens in de gaten gaan houden.

Fijne dag!

Gr,
Arjen