Pagina 1 van 1
Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 14:52
door 1-handed
Tijdens de vakantie behoorlijk veel km's gemaakt
Wat mij op viel was dat de motor redelijk wat olie heeft verbruikt in de bergen , , zeker wel een halve liter
Is dit normaal

, wel is de motor nu voor de 20.000 km beurt weg en ik heb het idee dat de kleppen echt wel gesteld moeten worden
Hangt dit samen ???
staat de RT er weer mooi fris bij Zondag

Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 15:20
door bmwalter
Tijdens mijn vakantie van vorig jaar werd ik onaangenaam verrast door de olie-melding op het dashboard. Ik had nog nooit olie bijgevuld tijdens een vakantie. Ik had ook nog nooit een RT gehad met zo'n lage km-stand (16.000). Volgens de verkoper was hij nog niet ingereden bij die stand. Dit jaar (km stand 28000) heb ik voor vertrek een kwart litertje in het dashboardkastje gestopt. Daar kwam ik dit jaar mee uit (vorig jaar nog het dubbele nodig.
Als je die lijn doortrek hoef ik volgend jaar niet meer bij te vullen op vakantie, net zoals ik gewend was.
Dus inderdaad een kwestie nieuwigheid, lijkt mij (hij gaat ook steeds mooier lopen volgens mij)
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 15:27
door 1-handed
Ook ik kreeg de melding , op de STELVIO nog wel
Heb altijd olie bij mij , maar de laatste tijd hoefde ik niets bijvullen ( kijk altijd voor/na elke tocht )
In de vakantie (in de bergen ) dus plots wel
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 16:15
door doov650
Dat is een bekend verschijnsel hoor.
De mijne gebruiken ( heb er tot nu toe 3 in bezit gehad) altijd meer olie in bergachtig gebied.
Je remt fors af op de motor en je trekt wat vaker tot de 8000 toeren door.
Ik neem aan dat dat de oorzaak is.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 17:34
door Wolfs RT
Het afremmen op de motor in de bergen schijnt bij de boxers te zorgen voor olie gebruik. Hoort er bij :)
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 18:50
door Ton1959
Het olieverbruik moet dan toch uiteindelijk uitgesmeert zijn over de gehele rit en niet alleen de bergen denk ik? Met veel afremmen op de motor in de bergen zuigt hij wat meer olie naar binnen langs de klepseals. En aangezien het olieverrbruik bij een vrij nieuwe motor meestal wat hoger ligt verwacht ik dat het olieverbruik nog wat gaat zakken ook. Wat voor olie gebruik je?
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 18:58
door 1-handed
Castrol Power RS 4T 10W-40
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 19:58
door jaybmw
Pak maar eens 20w50 ipv 10w40 . Merk je wel hoor , ik ben het ook gaan gebruiken . Castrol heeft deze olie ook in het assortiment en het heet volgens mij twin olie ? De olie is half synth en bedoeld voor zware 2 cylinders . Men doelt op Harley's :roll: , maar in BMW boxers wordtie ook gebruikt . Ik weet dat er origineel 10w40 voorgeschreven is maar mijn dealer bijvoorbeeld en Jensen in Nijmegen doen dit er ook in bij de beurten .
Overigens , de mijne pakt ook wel wat in de bergen/heuvels . Hoort ook wel bij het rijgedrag , maar nu de 30.000km er bijna opstaan is het toch aan het afnemen . De cylinders/zuigerveren zijn nu pas een beetje ingelopen bij deze tellerstand . Ook bekend hoor bij ons merk . Chef bij Mofra zei me dat het vroeger ook al goed ging in de oudere boxers met 20w50 , waarom per se 10w40 ? in de jongere generatie . In de winter misschien , maar het grote gros gebruikt de motor toch als het wat warmer weer is .
Heb nu de laatste 10.000km hooguit een halve liter bijgevuld . En van deze km's zijn er zo'n 4000km in bergen en heuvels gereden . Alleen dit seizoen niet ivm nekblessure . In vergelijk met de overigens gezonde 1150rt van mijn kameraad is bij hem het brandstof en olieverbruik hoger dan bij mijn 1200rt .
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 20:06
door Ton1959
Ik had eerst een heel klein beetje olieverbruik eigenlijk niks ernstigs en sind ik de Motorex 15W50 boxer gebruik ook totaal geen olieverbruik meer. De 10W40 heeft niet mijn voorkeur die had ik ook erin toen ik de motor net had.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 20:24
door Jekihero
Mijn RT kreeg twee weken terug een 20.000 beurt.
Olie heb ik na de 10.000 beurt niet bijgevuld. Van de gereden 11.000 km waren ca. 5.000 km bergachtig en Dolomieten/Alpen.
Kort voor de beurt nog wel even gekeken en het nivo stond bij warme motor juist onder het midden van het peilglas.
De prijs van de beurt was .....................verrassend, €780,60
Op mijn verzoek is er Castrol 10W50 in gegaan voor een bedrag van €69,40 excl. BTW
Er moest 1 klep gesteld worden en ik heb de kop-en achterlichtlampen preventief laten vervangen.
Cardan- en versnellingsbakolie zijn vervangen volgens BMW schema.
Gelukkig waren er geen bijzondere zaken.
Oh ja, er is wel gezocht naar de oorzaak van een geel-verkleurde klepdeksel.
Waarschijnlijk veroorzaakt door overlopende benzine bij het tanken.
Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 20:39
door Mello
Hoi Bert,
Ik weet niet waar je de RT voor de beurt heen brengt, maar als dat de dealer in Groningen is dan gaat er tegenwoordig Castrol Power RS 4T 15W 50 in. De mijne is er net geweest en dit schijnt er nu in te moeten volgens herr BMW. Zo is het mij althans uitgelegt en zo staat het ook op de rekening.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Johan
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 20:47
door Benji
Jekihero schreef:De prijs van de beurt was .....................verrassend, €780,60
Ronald
Amai, uwe portemonnee is een stukske lichter. :lol:
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 21:25
door Kees BMW
Goedenavond.
Het olie verbruik in de bergen komt doordat je constant aan het gasgeven en dan weer afsluiten bent.Bij het gas afsluiten krijg je onderdruk in je verbrandingskamer,de olie komt bijvoorbeeld via de klepgeleider in de verbrandingskamer en verbrand.Op de autobabahn bij constant toerental heb je daar geen last van,en is het olie verbruik nihil.
Gr-Kees.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 22:59
door 1-handed
Mello schreef:Hoi Bert,
Ik weet niet waar je de RT voor de beurt heen brengt, maar als dat de dealer in Groningen is dan gaat er tegenwoordig Castrol Power RS 4T 15W 50 in. De mijne is er net geweest en dit schijnt er nu in te moeten volgens herr BMW. Zo is het mij althans uitgelegt en zo staat het ook op de rekening.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Johan
Yep Groningen
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 16 sep 2013, 23:12
door Eric r1200rt
Oeps, 780€ voor een 20000km beurt?! Misschien moet ik dan maar overwegen m in te ruilen _002
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 17 sep 2013, 00:57
door HansD
1-handed schreef:Castrol Power RS 4T 10W-40
In een boxer hoort 15W50 of 20W50, je hebt met die hete zomer risico gelopen! Bij temperaturen boven de 30 graden kan 10W40 tekort schieten.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 17 sep 2013, 16:43
door 1-handed
Motor is terug van de beurt en inderdaad olie is veranderd in 15w 50
Verder geen bijzonderheden ( normale dingen ) € 502, 06
Vraag ik me toch af waar het prijsverschil zit ( geen lampen vervangen , Xenon

)
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 17 sep 2013, 19:46
door Benji
Een grote beurt kost mij aan filters,motorolie, cardan en versnellings bakolie, bougies en remvloeistof tussen de 100 a 150 euro, het werk doe ik zelf. Maarja, een garage houder moet ook leven en zijn personeel betalen.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 17 sep 2013, 19:56
door Kees BMW
Benji schreef:Een grote beurt kost mij aan filters,motorolie, cardan en versnellings bakolie, bougies en remvloeistof tussen de 100 a 150 euro, het werk doe ik zelf. Maarja, een garage houder moet ook leven en zijn personeel betalen.
Goedenavond.
Dat is wel heel goedkoop als je een R 1150 RT bedoeld,wat denk je wat voor tijd er in zit de remvloeistof te vervangen.Alle kuipdelen afbouwen en weer monteren en wel graag netjes en spanning vrij,en daarom doe ik het zelf weet dat het goed gebeurt.
Gr-Kees.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 17 sep 2013, 19:58
door EL SCORPIO
Jekihero schreef:knipperdeknip.
Oh ja, er is wel gezocht naar de oorzaak van een geel-verkleurde klepdeksel.
Waarschijnlijk veroorzaakt door overlopende benzine bij het tanken.
Ronald
Overlopende benzine?
Kan ik me bij jou niet voorstellen.
Daar ben je veel te netjes voor.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 08:55
door Jekihero
beemerrichard schreef:Jekihero schreef:knipperdeknip.
Oh ja, er is wel gezocht naar de oorzaak van een geel-verkleurde klepdeksel.
Waarschijnlijk veroorzaakt door overlopende benzine bij het tanken.
Ronald
Overlopende benzine?
Kan ik me bij jou niet voorstellen.
Daar ben je veel te netjes voor.
Dank je voor het compliment, maar ik kan niet uitsluiten dat het is gebeurd.
Er is naar de oorzaak gezocht en het tankdeksel is gedemonteerd geweest.
Onder de tupperware zijn loopsporen gevonden van benzine naar de linker cilinder, wat zou kunnen kloppen als tijdens het tanken de zijstandaard wordt gebruikt.
1-handed schreef:Motor is terug van de beurt en inderdaad olie is veranderd in 15w 50
Verder geen bijzonderheden ( normale dingen ) € 502, 06
Vraag ik me toch af waar het prijsverschil zit ( geen lampen vervangen , Xenon

)
Ben ook wel nieuwsgierig, kunnen we rekeningen uitwisselen voor vergelijk?
Kan ik je dan eventueel morgen als .pdf pb-en.
Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 10:10
door 1-handed
Ben ook wel nieuwsgierig, kunnen we rekeningen uitwisselen voor vergelijk?
Kan ik je dan eventueel morgen als .pdf pb-en.
Ronald[/quote]
Doe ik

Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 11:01
door doov650
Mijn dealert deed er altijd al 15-50 in.
Eens zien wat de volgende gaat doen, Breeman is niet meer zoals bekend.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 19:54
door Cobaard
Als forumlid, die op het punt staat een R1200RT aan te schaffen, schrik ik behoorlijk van de prijs van 780 euro van Jehikero voor een 20.000 km beurt. Met veel belangstelling is mijn vraag: wat voor bijzondere cq ingrijpende reparaties zijn er uitgevoerd cq onderdelen zijn er vervangen. Als er ook de banden zijn vervangen kan ik het bedrag enigszins plaatsen, alhoewel ? Verder mijn vraag aan andere forumleden: schrikken jullie niet van dit bedrag?
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 20:03
door Ton1959
Ik schrik niet gauw meer maar als er geen extra zaken zijn dan vind ik de prijs wel schandalig hoog. Met de motor kom ik gelukkig nooit bij de dealer.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 20:14
door EL SCORPIO
Ben ik blij dat mijn dealer de Jong in Alphen vanaf januari geen BMW Dealer meer is.
Dan gaan de prijzen naar beneden namelijk heb ik al vernomen.
Kunnen ze marktgerichter gaan werken.
Hoeven ze geen BMW onderdelen meer te gebruiken zoals originele remblokken van Brembo met een BMW merkje erin maar gewoon Brembo remblokken zonder BMW merkje.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 sep 2013, 21:16
door Bert M
Cobaard schreef:...knipperdeknip... Verder mijn vraag aan andere forumleden: schrikken jullie niet van dit bedrag?
Eerlijk gezegd: Ja! Ik vind dat een bult geld. Ter informatie: Dat doet de 20.000 beurt voor mijn Range Rover met V8 blok nog niet eens. (En daar gaat alleen al 7,7 ltr olie in...)
Bert M
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 19 sep 2013, 07:19
door PaPinkelman
Quispel Motoren in Deurne werkt met richtprijzen die ook op hun website worden gepubliceerd:
http://www.quispelmotoren.nl/?r-boxer,45
Voor een 1200RT is de richtprijs voor een 20.000 beurt ca. € 400,-
ik kom daar altijd voor mijn beurten, nooit grote verrassingen.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 19 sep 2013, 10:01
door Jekihero
Cobaard schreef:Als forumlid, die op het punt staat een R1200RT aan te schaffen, schrik ik behoorlijk van de prijs van 780 euro van Jehikero voor een 20.000 km beurt. Met veel belangstelling is mijn vraag: wat voor bijzondere cq ingrijpende reparaties zijn er uitgevoerd cq onderdelen zijn er vervangen. Als er ook de banden zijn vervangen kan ik het bedrag enigszins plaatsen, alhoewel ? Verder mijn vraag aan andere forumleden: schrikken jullie niet van dit bedrag?
Nope, eigenlijk niets bijzonders.
Sterker nog de cardanolie staat niet op de factuur en de remolie is blijven zitten, die is bij mij bij de 10.000 km beurt gedaan.
Het vervangen van de dim- en achterlicht lampjes kostte bij elkaar, schrik niet;
3 eenheden arbeid voor de voorlampjes 20,37
2 eenheden arbeid voor de achterlampjes 13,58
2 stuks Philps Motovision 32.98
2 st. 21W B15S 2.06
Bijdrage schatkist 21% 14,48
Totaal € 83,47
Momenteel leggen 1-handed en ik de rekeningen naast elkaar.
Opmerkelijk is ook:
Bij Motoport kost de standaard 20.000 beurt € 291.97 (43 eenheden)
Bij Motorplaza € 192.02 (37.80 eenheden)
Een arbeidseenheid bij Motorport is dus € 6.79 en bij Motorplaza € 5.07 en dat alles excl. de BTW
Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 12 nov 2013, 20:40
door BMWeetje
Ook ik ben geschrokken van de prijs voor een 10.000 km beurt van mijn R1200RT van 2011. Zo'n € 480,= waar ik op € 250,= gerekend had. Uitleg: "het systeem bepaalt wat er moet gebeuren aan uw motor, daar hebben wij geen invloed op." Van tevoren heb ik getekend voor de uit te voeren werkzaamheden waar geen geschatte prijs op stond. Tsja, stom natuurlijk, maar ik had de pakketprijzen van de R1150RT nog in mijn kale bolletje. Overigens waren er ook zaken als vervanging rem- en cardanvloeistof e.d. preventief uitgevoerd. (Door mijn reclamatie werden die weer van de prijs afgehaald.) Even door laten rekenen of daardoor de 20.000 km beurt goedkoper zou worden, maar helaas. Deze kwam op een kleine € 500,=. De dealer nog geattendeerd op de prijzen van Quispel en Jensen, maar "voor die prijzen kan dat nooit". Conclusie: een merkdealer is mooi, maar je betaalt er stevig voor. Mijn volgende onderhoud gaat hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd worden bij een bedrijf waar het allemaal niet kan....
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 12 nov 2013, 22:13
door Ton1959
Tja inderdaad een flinke rekening . Wat ben ik blij dat ik dit soort dingen zelf kan bij mijn motor. en grote beurt aan mijn auto is nog goedkoper dan jou kleine beurt aan de motor.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 12 nov 2013, 23:09
door Snellecees
Het is een hoop geld maar het bedrag komt mij heel bekent voor en is niet exceptioneel voor en beurt bij een BMW dealer.
Groet
Cees
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 13 nov 2013, 14:00
door hv121456
Olieverbruik van de R1200RT uit 2010 en met ruim 60.000 km op de teller neemt af
In het begin moest ik tussen de beurten door zeker eenmaal en soms tweemaal 300 tot 500 cc bijvullen. Na de 50.000 km beurt viel mij op dat het olieverbruik is afgenomen en ik eigenlijk helemaal geen olie hoefde bij te vullen tot de 60.000km beurt van twee weken geleden. Overigens een "beurtje" van ruim € 1.800 incl btw

_002 . Dit is dan wel met twee nieuwe banden, nieuwe schijven en blokken voor en de reguliere onderhoudsbeurt
Met het olieverbruik van een eerder gereden R1100RT in het achterhoofd blijf ik het oliepeil van de huidige motor op regelmatige basis controleren. De K1200GT verbruikte helemaal geen olie. Maar is ook een ander motorblok, viercilinder en zo.
Gr.
Henk
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 14 nov 2013, 09:41
door Jekihero
hv121456 schreef:Olieverbruik van de R1200RT uit 2010 en met ruim 60.000 km op de teller neemt af
In het begin moest ik tussen de beurten door zeker eenmaal en soms tweemaal 300 tot 500 cc bijvullen. Na de 50.000 km beurt viel mij op dat het olieverbruik is afgenomen en ik eigenlijk helemaal geen olie hoefde bij te vullen tot de 60.000km beurt van twee weken geleden. Overigens een "beurtje" van ruim € 1.800 incl btw

_002 . Dit is dan wel met twee nieuwe banden, nieuwe schijven en blokken voor en de reguliere onderhoudsbeurt
Met het olieverbruik van een eerder gereden R1100RT in het achterhoofd blijf ik het oliepeil van de huidige motor op regelmatige basis controleren. De K1200GT verbruikte helemaal geen olie. Maar is ook een ander motorblok, viercilinder en zo.
Gr.
Henk
Nog even doorrijden om vervolgens bij één van de volgenden beurten te kunnen constateren dat er sprake is van een financieel total loss.
Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 14 nov 2013, 12:52
door hv121456
Jekihero schreef:hv121456 schreef:Olieverbruik van de R1200RT uit 2010 en met ruim 60.000 km op de teller neemt af
In het begin moest ik tussen de beurten door zeker eenmaal en soms tweemaal 300 tot 500 cc bijvullen. Na de 50.000 km beurt viel mij op dat het olieverbruik is afgenomen en ik eigenlijk helemaal geen olie hoefde bij te vullen tot de 60.000km beurt van twee weken geleden. Overigens een "beurtje" van ruim € 1.800 incl btw

_002 . Dit is dan wel met twee nieuwe banden, nieuwe schijven en blokken voor en de reguliere onderhoudsbeurt
Met het olieverbruik van een eerder gereden R1100RT in het achterhoofd blijf ik het oliepeil van de huidige motor op regelmatige basis controleren. De K1200GT verbruikte helemaal geen olie. Maar is ook een ander motorblok, viercilinder en zo.
Gr.
Henk
Nog even doorrijden om vervolgens bij één van de volgenden beurten te kunnen constateren dat er sprake is van een financieel total loss.
Ronald
Ik hoop van niet. Heb ik toch wat uit te leggen aan de boekhouder

(is niet mijn echtgenote :lol: )
Gelukkig is de "fiets" een bedrijfsmiddel en is de BTW van de beurt verrekenbaar en zijn het bedrijfskosten die dan weer mijn bedrijfsresultaat beïnvloeden zodat er (hopelijk) minder inkomstenbelasting hoeft te worden betaald.
Als er wel sprake is van een financieel "total loss" is de business case voor een nieuwe motor snel gemaakt.
Henk
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 14 nov 2013, 13:02
door HansD
hv121456 schreef:
Als er wel sprake is van een financieel "total loss" is de business case voor een nieuwe motor snel gemaakt.
Henk
Goeie timing! Ik weet zeker dat de business case voor de nieuwe RT LC positief is

Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 14 nov 2013, 23:59
door Ronald
€ 1.800,- voor een beurt is nogal wat
Trek daar een set banden van +/- € 350,- vanaf, blijft er een flink bedrag over.
Waarom moesten er na 50.000 km al nieuwe schijven op?
Hoe vaak zijn de remblokken in deze 50.000 km al vervangen?
Ik zelf heb geen ervaring met zoveel km op een tour motor, maar op mijn circuitmotor heb ik toch al een aantal sets gesinterde remblokken gebruikt, zonder dat ik mijn schijven heb hoeven te vervangen.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er met deze beurt allemaal aan de motor is gedaan.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 15 nov 2013, 13:47
door Jekihero
Ronald schreef:
knipperdeknip.........................
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er met deze beurt allemaal aan de motor is gedaan.
Wellicht een draadje te openen onder het kopje:
Wat kostte de beurt?
Waarin een copie van de rekening kan worden geplaatst.
Heb zo maar het vermoeden dat het een erg informatief draadje gaat worden.
Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 15 nov 2013, 16:00
door Ronald
Lijkt me een geweldig idee.
Zelf probeer ik zo veel mogelijk zelf te doen.
Behalve dat het (uiteraard) een stuk goedkoper is, vind ik het leuk en weet ik dat het echt gedaan is.
Tot nu toe:
Na aanschaf, direct olie en oliefilter vernieuwd
Kleppen gesteld
Bougies vernieuwd
Luchtfilter vernieuwd
Brandstoffilter vernieuwd
Gesyngroniseerd
Wielen gedemonteerd (moesten nieuwe banden op)
Nog te doen
Alle remvloeistoffen vernieuwen
Cardanklok en versnellingsbak olie verversen
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 12:47
door hv121456
Ronald schreef:€ 1.800,- voor een beurt is nogal wat
Trek daar een set banden van +/- € 350,- vanaf, blijft er een flink bedrag over.
Waarom moesten er na 50.000 km al nieuwe schijven op?
Hoe vaak zijn de remblokken in deze 50.000 km al vervangen?
Ik zelf heb geen ervaring met zoveel km op een tour motor, maar op mijn circuitmotor heb ik toch al een aantal sets gesinterde remblokken gebruikt, zonder dat ik mijn schijven heb hoeven te vervangen.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er met deze beurt allemaal aan de motor is gedaan.
Bijgaand een kopie van de rekening.
Groet,
Henk
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 13:04
door Franky
luchtfilter / motorolie / oliefilter / remolie vervangen / kardanolie vervangen / versnellingsbakolie / koppeling / bougies / kleppen stellen / synchroniseren / jiffy en middenbok even eraf voor reinigen en smeren / rubbertjes vernieuwen schakelpedaal / startmotor reinigen / eigenlijk een 60.000km beurt met uitzondering van de benzinefilter (tank zat te vol om dit nu even te doen)
kostenplaatje 190,- Euro
Heb geen copie van een rekening doordat het samen met een collega samen gedaan is
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 17:26
door Ton1959
Franky schreef:luchtfilter / motorolie / oliefilter / remolie vervangen / kardanolie vervangen / versnellingsbakolie / koppeling / bougies / kleppen stellen / synchroniseren / jiffy en middenbok even eraf voor reinigen en smeren / rubbertjes vernieuwen schakelpedaal / startmotor reinigen / eigenlijk een 60.000km beurt met uitzondering van de benzinefilter (tank zat te vol om dit nu even te doen)
kostenplaatje 190,- Euro
Heb geen copie van een rekening doordat het samen met een collega samen gedaan is
Dat is een nette prijs Franky .
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:01
door rob55
hallo Franky,
Op je lijstje mis ik de Poly-V-Snaar. Die zou volgens BMW elke 60K vervangen moeten worden.
Weet je dit? Of is het niet nodig? Zoals je zelf al schreef heb je een 60K beurt gedaan.
Rob

Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:27
door Franky
Hallo Rob,
Klopt die zou ook aan de beurt geweest zijn op 60.000km
Die snaar hebben we nagekeken en was wws bij een vorige beurt vervangen, zag er nog als nieuw uit

Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 18:39
door Ton1959
Zie dat ik even te vlug was met reageren. Natuurlijk is de prijs laag als je het zelf doet. Bij de dealer betaal je natuurlijk extra voor de mooie showroom en alle apparatuur de cursussen en salarissen voor de monteurs en natuurlijk de grote BMW van de baas. Al moet ik zeggen dat het kostenplaatje voor ale olieen en filter al niet laag is. Dan merk je wel dat de losse versnellingsbak en cardan uiteindelijk leiden tot duurder onderhoud.
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 18 nov 2013, 19:22
door Jekihero
hv121456 schreef:
Bijgaand een kopie van de rekening.
Groet,
Henk
Ik kan de factuur niet goed lezen, heb je een copy met een hogere resolutie?
Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 19 nov 2013, 08:46
door hv121456
Jekihero schreef:hv121456 schreef:
Bijgaand een kopie van de rekening.
Groet,
Henk
Ik kan de factuur niet goed lezen, heb je een copy met een hogere resolutie?
Ronald
Ik heb de rekening in een PB gestopt en je deze gestuurd. Hopelijk is 't ie aangekomen.
Gr. Henk
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 19 nov 2013, 19:55
door Jekihero
Jekihero schreef:
Bij Motoport kost de standaard 20.000 beurt € 291.97 (43 eenheden)
Bij Motorplaza € 192.02 (37.80 eenheden)
Een arbeidseenheid bij Motorport is dus € 6.79 en bij Motorplaza € 5.07 en dat alles excl. de BTW
Ronald
Henk betaalde per arbeidseenheid € 6,65 wat vergelijkbaar is met Motorport
Voor de 60.000 beurt staan echter 48 eenheden op de factuur wat bijna een uur meer is dan voor de 20.000 beurt van mijn RT.
De 37.80 eenheden gelden voor een 20.000 beurt van een GS en onze vriend 1-handed heeft m.i. dus geluk gehad
Ook de overige tarieven van Henk zijn nagenoeg gelijk aan de MP-Wormerveer tarieven en niet echt wereldschokkend.
Het is simpelweg de optelsom van de beurt, banden en remmen die het factuurbedrag naar grote hoogte opstuwen.
Ergo, je rijdt het premium merk BMW en betaalt er bij de dealer een premium prijs voor :roll:

Ronald
Re: Beurt 20.000 km
Geplaatst: 19 nov 2013, 20:09
door EL SCORPIO
Ronald, bedankt.
Dat zijn nog eens vergelijkingscijfers.
Maar gelukkig is mijn BMW dealer de Jong in Alphen volgend jaar geen dealer meer en hebben ze al verteld dat de prijzen dus niet meer BMW gerelateerd zijn.
We gaan het meemaken.
We hebben nu vergelijkingsmateriaal en ik wil de gok volgend jaar wel wagen om te kijken of hun verhaal standhoud t.o.v. BMW prijzen.
Ze zouden wel de BMW uren aanhouden voor onderhoud dus zou het urenaantal hetzelfde ongeveer moeten zijn alleen eenheidsprijs minder.