Pagina 1 van 1
OPGELOST: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 08 sep 2013, 22:39
door minko
Hallo Forum leden,
Ik heb een probleem,
Mijn 1100RT staat nog in Duitsland,
Afgelopen Donderdag voor een lang weekend vertrokken. Heerlijk gereden en een super weekend gehad.
Vanochtend wilde we terug gaan.
Het had heel de nacht geregend en de motor stond buiten
Lekker ontbeten toen eerst de motor even gestart ( met spyball alarm ) om te kijken of alles ok is voor vertrek
Geen problemen, starten en lopen.
Motor uitgezet. Verder aankleden, fotootje maken.....
Starten, Niets
Na veel starten een berg aflaten lopen in twee, nog niets
Motor op laten halen.
Wat blijkt GEEN VONK uit de BOGIE
Brandstofpomp start wel op als contact aangaat
12 v gemeten op e bobine
SpyballAlarm gecheked, zou oke moeten zijn.
Toch nog eea doorverbonden in de stekker geen verbetering
Motor uitgelezen geen foutmeldingen.
Zekeringen en relais gechecked, uitgewisseld
Alles geprobeert maar kreeg de RT niet aan de gang
Hij staat nog in Duitsland bij een motorzaak,
Wie kan me tips geven?
Gr MInko
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 08:04
door Wolfs RT
Ik kan er helemaal naast zitten hoor maar misschien de hallgever?
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 15:05
door RHarryRT
Denk dat je wel goed zit, bekend verhaal hier op het forum.
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 16:11
door DickL
Voordat je hallgever vernieuwd, toch ook maar even bobine controleren. 12V meting op ingaande primaire draad zegt alleen dat er spanning op de bobine staat maar zegt niets over de toestand.
gr.Dick
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 19:19
door DickL
Mijn vorig kommentaar was gebaseerd op de mijn oude 1100 RT die maar een bobine heeft voor beide bougies. Ik zie nu dat het om een 1200 RT gaat die volgens mij aparte bobines voor iedere bougie heeft. In dit geval lijkt mij dat de motor met één defekte bobine toch wel zou moeten starten op de andere (goede) bobine?
Dus toch de hallgever?
gr. Dick
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 20:07
door Baird
DickL schreef:Mijn vorig kommentaar was gebaseerd op de mijn oude 1100 RT die maar een bobine heeft voor beide bougies. Ik zie nu dat het om een 1200 RT gaat die volgens mij aparte bobines voor iedere bougie heeft. In dit geval lijkt mij dat de motor met één defekte bobine toch wel zou moeten starten op de andere (goede) bobine?
Dus toch de hallgever?
gr. Dick
Ikke nie snappe: het gaat toch over een 1100?
Wat ik van het verhaal over de Hall-gever onthouden heb is dat het een typische 1100 kwaal is vanwege de slechte bedrading en dat die bij latere modellen beduidend beter is. De bobine is gewoon door te meten, allen de tank er even af halen. Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar de nodige switches op de jiffy, de noodstop op het stuur, de schakelaar van de koppeling en het vrijstandlampje, ook die kunnen in het start circuit zitten waardoor het ding het niet doet. Als dat allemaal in orde is zou je aan operatie HallGever kunnen beginnen, alhoewel die ook door te meten zijn, zie opmerkingen van Freek C.
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 21:21
door minko
Ik zie gelukkig vele reacties,
Het gaat inderdaad om een R 1100 RT.
S, morgens geen probleem een uur later niets meer dat snap ik niet.
De zijstandaard schakelaar lijkt oke als deze uitstaat gaat de startmotor niet.
De noodstop op het stuur lijkt ook ok, als deze uit staat gaat de benzine pomp niet lopen
Neutraal lampje ?
Brand maar ik heb ik nog niets ver gelezen of zo
Hoe meet ik een bobine door ?
weerstand of...........
De Hallgever is die ook door te meten ?
Gelukkig heb ik al een aanhanger kunnen lenen en kan ik hem zondag halen.
Dan kunnen we verder zoeken.
Maar ik blijf het vreemd inden o kort achter elkaar.
Hij heeft wel een hele nacht in de regen gestaan.........
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 21:40
door Berrybeer
minko schreef:...Hij heeft wel een hele nacht in de regen gestaan.........
Misschien dat dit draadje enigszins in de buurt komt?
viewtopic.php?f=45&t=5068&p=52207&hilit ... onk#p52207
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 22:12
door minko
Hallo Barrybeer,
De zekeringen zijn alle al doorgemeten, deze zijn alle ok.
Ook alle relais zijn oke
Weet iemand de gegevens van Freek C voor het inruilen van de Hallgever
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 22:24
door Berrybeer
Ik zou zeggen stuur 'm gewoon een pb...hij is forumlid

Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 09 sep 2013, 23:19
door JOS WRSM
Stuur FreekC een pb
KLIK >>
minko schreef:Hallo Barrybeer,
De zekeringen zijn alle al doorgemeten, deze zijn alle ok.
Ook alle relais zijn oke
Weet iemand de gegevens van Freek C voor het inruilen van de Hallgever
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 10 sep 2013, 01:08
door Arno Luierweert
Hallo Minko,
Denk dat er water bij de bougie`s is.
Bougie eruit halen en proberen of de bougie vonkt, anders neem een bobine en nieuw bougie`s mee voor zaterdag.
De bougie`s kunnen ook de geest hebben begeven.
Groet Arno
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 10 sep 2013, 12:42
door DickL
1100RT : Bobine primair +/- 0,5 Ohm tussen klem 15 en 1. Secundair +/- 13 kOhm tussen klem 4a en 4b.
gr.Dick
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 25 sep 2013, 12:03
door FreekC
Nou, ik ben weer thuis, we waren even op de brommer naar Portugal.
Ben benieuwd of het al is opgelost, anders hoor/lees ik het wel.
-Freek-
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 02 okt 2013, 18:52
door minko
Ik heb de motor thuis.
Nu eerst het alarm (spyball ) eruit gesloopt
Ook veel werk
Draden terug aangesloten
Wil ik na et aansluiten de accu er weer op
Accu geheel kapot, net 3weken oud.
Net de bobine doorgementen
Primair 0.5 ohm, is dat op de 12v aansluiting, ik meet hier 11.10 ohm
Sec is dat tussen de 2 Polen van de bougiekabels op de bobine.
Ik meet hier 7.2 Kohm
Ik heb de bobine bij deze meting gedemonteerd.
Wie kan me adviseren.
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 03 okt 2013, 16:36
door minko
Hierbij een foto hoe ik gemeten heb.
De bobine gedemonteerd.
Gemeten over de 2 pennen waarop de bougie kabels aangesloten worden.
Resultaat ruim 7 K ohm.
Conclusie; Bobine defect ???
gr Minko
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 03 okt 2013, 16:47
door minko
en het primaire cirquit
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 03 okt 2013, 21:58
door DickL
Minko,
Na onze emailwisseling zie ik nu pas de foto's. Primair 11 ohm is volgens schema veel te veel, terwijl secondair met 7 kiloohm veel te weinig is. Secondair zou de te lage weerstand te verklaren kunnen zijn door sluiting in de spoel, maar voor de 11 ohm primair heb ik geen direkte verklaring, aangenomen dat je primaire aansluitpolen op de bobine schoon zijn, dus geen overgangsweerstand hebben.
Zelf zou ik de bobine laten testen bij de dealer, of via de dealer een goede vervangingsbobine uitproberen.
gr. Dick
Nieuwe bobine
Geplaatst: 07 okt 2013, 21:47
door minko
Nou,
Mijn Bonnie is binnen (via bmw onderdelen.nl)
Gelijk gemeten en "......
Dezelfde waardes als mijn huidige bobine
Primai 11 ohm
Sec 7.1 k ohm
Woe heeft er een verklaring
Gemeten in gedemonteerde toestand.
Gelijke artikel nors
Gr.
minko
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 08 okt 2013, 17:39
door DickL
Minko
Begrijp hier niets van - deze waarden wijken duidelijk af van de waarden opgegeven in de dokumentatie (0,5 ohm resp. 13 kiloohm). Zal het dan toch de hallgever zijn ???
groeten Dick
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 08 okt 2013, 21:20
door Garfield
Dat is inderdaad een lastige, je schrijft: er is 12v (geschakeld via het contctslot) gemeten aan de bobine, de brandstofpomp draait als contact aangaat (imho zijn dan de Hall-gevers goed), en toch geen vonk op de bougies.
En je hebt het spy-ball alarm gedemonteerd.
Ergens heb ik het idee dat er nog een restant van de spy-ball bedrading aanwezig is. Bij mijn vorige RT, alweer jaren terug, heb ik dat alarmsysteem ook verwijderd. Er staat mij bij dat er twee ingrepen in de originele bedrading waren gepleegd, 1x bij de bobine en 1x achter het zwarte afdekkap onder het zadel. Daar zitten wat stekkerverbindingen (jiffy? weet het niet zo precies meer) Je hebt beide aansluitingen weer origineel gemaakt?
Schreef je ook dat het niet startte terwijl de jiffy uitstaat? bij mijn toenmalige RT startte die wel, maar sloeg niet aan. (ben daar meer dan eens ingetrapt) dus als je echt zeker weet dat je bobine 12v ingang heeft, en de brandstofpomp draait tijdens op contact zetten, check dan nog eens goed de jiffy beveiliging.
Hoedanook, succes
Groeten,
Frans
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 08 okt 2013, 22:13
door minko
Zaterdag ga ik weer verder,
Nieuwe bibibe erop tank erop
Kijkenof er een vonk is
Zo net hallgever demonteren en naar Freek
Mbt het alarm
Er zijninderdaad 2 verbindingen verbroken.
De br.andstof pomp en de motormanagement.
Ook zijn er diverse draden bij geprikt.
Alles vlugs de installatie handleiding maar danin omgekeerde volgorde.
zaterdag kan ik hopelijk meer vertellen.
Gr
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 10 okt 2013, 14:55
door DickL
Even inhakend op wat Garfield zei : Ook op mijn oude RT was het enige jaren geleden nodig om zowel de jiffyschakelaar te vervangen als de startonderbreking van het alarm (red alert) uit te schakelen door de oorspronkelijke bedrading weer te herstellen ( lees : door te verbinden).
gr. Dick
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 13 okt 2013, 11:52
door FreekC
En............ doet 't ie het al weer??
-Freek-
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 17 okt 2013, 23:38
door minko
Ik heb vorig weekend gewerkt en dus niets kunnen doen.
Vanavond de jiffy even gecheckt.
Wat ik er aan kan zien,geen probleem.
Geen losse, besca
Handige aders.
Loopt mooi mee.
Weet nog niet hoe en waar ik kan meten of de schakelaar ook functioneert
Hopelijk dit weekend tijd om verder te zoeken
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 17 okt 2013, 23:41
door minko
Ik heb van het alarm ook 2doorverbindingen herstelt.
Een van de benzine pomp, de ander van het motormanagement ( vlgsmij)
Dus dat zit echt wel goed denk ik.
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 18 okt 2013, 20:36
door FreekC
Zijstandaardschakelaar kun je gewoon meten.
Stekker los, je meetpennen in de stekker en meten maar. (Meter op weerstandmeting zetten)
-Freek-
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 18 okt 2013, 22:10
door minko
Heren,
Ik zat nog even op een buitenlandse site.
Hier wordt aangegeven dat de nieuwere bobine's 7.5KOhm meten.
Hieronder een kopie van het stukje.
Het iss een USA site BMW sporttouring
I've seen the early R1100 coils measure 13K Secondary but the later ones are 7.5K Ohms. The didn't change the part number.
Mijn bobine is dus niet defect.
Freek bedankt.
Ik had het inderdaad net uitgezocht in de reparatie handleiding.
Stekker zit aan de zijkant van het frame,
Daar kan ik hem ook ohms doormeten.
Nu helaas alweer donker morgen verder
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 19 okt 2013, 22:44
door minko
De zijststandaard is het ook niet deze is oké
O ohm als hij instaat
Oneindig als hij uitstaat.
Dus......
Haagseveer verwijderd.
Pb aan Freek gestuurt
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 20 okt 2013, 19:31
door FreekC
Er ligt er één voor je klaar. 8)
-Freek-
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 27 okt 2013, 13:49
door minko
De aanhouder wint.
Eindelijk hij loopt weer
Het was dus toch de Hallgever.
Iedereen bedankt voor de vele reacties en het meedenken.
Freek in het bijzonder voor de snelle service.
We hebben weer geleerd dat in eer rt van 99 een bobine met 7KOhm zit ipv de 14 Kohm
Hierbij nog wat foto's hoe hij eruit zag.
Afijn Alarm eruit en hallever kan hoperlijk weer 50K km mee
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 27 okt 2013, 16:23
door FreekC
Goed man, dat het is opgelost.
Die hallgever krijg je geen last meer van.
De langst draaiende gereviseerde hallgever draait nu 160000 km.
Ik heb er alle vertrouwen in.
-Freek-
Re: Geen vonk, motor start niet
Geplaatst: 04 nov 2013, 21:13
door minko
Item kan gesloten worden.
Bedanktvoorieders medewerking
