Pagina 1 van 1

Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 05 sep 2013, 18:18
door Hans Vaessen
Garmin lanceerde vandaag een nieuwe Zumo: De Zumo390.

Met als extra's boven de 350:
- handsfree bellen op de motor via bluetooth mogelijk
- curvy roads (kronkelwegen)
- TPMS/ANT

Dat laatste betekent dat je een optionele accessoire kunt gebruiken om realtime je bandenspanning in de gaten te houden. Zo'n metertje kost dan wel 50 euro per band. Neemt niet weg dat dat een interessante vernieuwing is.
Doordat het toestel daarmee ook over het communicatieprotocol ANT beschikt kun je met de 390 ook de, eveneens nieuwe, actioncam 'VIRB' via het scherm van de zumo bedienen.
Over de curvy roads ben ik minder enthousiast - Garmin maakt dezelfde fout als Tomtom en laat je veel te veel over N-wegen gaan...

Ik zal probeerde vannacht een videoreview te uploaden naar het mrgps youtubekanaal op http://www.youtube.com/mrgpsnl

Zie ondertussen http://www.mrgps.nl/garmin-lanceert-de-zumo-390/

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 05 sep 2013, 21:04
door moh_fan
Hmmm... weinig zinnigs...
Gelukkig maar, anders was ik wellicht niet meer 110% happy geweest met mijn 350!
Telefoon is gekoppeld met mijn headset en werkt perfect via voice command.
Curvy roads is, zoals je zelf al schrijft, niet goed dussss....
Bandenspanning; geinige optie, maar mijn analoge bandendrukmetertje werkt ook prima!

€50 meer tov de 350 vind ik dan wel weer schappelijk.

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 06 sep 2013, 15:45
door Hans Vaessen
review inmiddels online.

[media]pydrPlQlM6w[/media]

Over dik een uur een apart filmpje over TPMS op

[media]FdSqQ_3HwVQ[/media]

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 06 sep 2013, 18:50
door Bart51
Zou dat TPMS systeem ook bestaande systemen herkennen _001

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 06 sep 2013, 19:10
door Inspector Gadget
Er zijn geen echte standaarden voor TPMS anders dan frequenties die in verschillende landen/regio's gebruikt mogen worden, 315 MHz of 433 Mhz (meest voorkomende).

Het zal afhangen van Garmin of ze sensoren van een ander merk (lees: andere sensor-ID) accepteren.
Mijn ervaring is dat de meeste fabrikanten de mogelijkheid voor ander-merk sensoren op slot zetten.
Je moet voor hun (uitlees) apparaat hun sensoren gebruiken.

Puur ter informatie:
Sommige sensoren (zoals bij BMW) hebben ook nog de noodzaak tot een zogenoemde "wakker-schud" gemoduleerd signaal (van 125 KHz) als de sensor niet in een band zit en/of de band in kwestie niet tenminste 30 km/uur draait voor tenminste 5 minuten. Of als de sensor-ID opnieuw aangeleerd moet worden. Waar BMW Motorrad een tool (kastje) voor heeft die naar verluid enkele honderden euro's kost. :shock:
De BMW sensoren blijven na een rit nog zo'n 15 minuten "wakker".

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 06 sep 2013, 21:33
door Bart51
Slimme zet dus van Garmin.
€ 100,00 extra in the pocket _003

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 06 sep 2013, 22:07
door Inspector Gadget
Tja, ik weet niet of je daarmee een "verwijt" kunt maken aan Garmin. _001
Ik heb een heads-up in de auto mét TPMS, en dat was ook ongeveer die prijs.

Voordeel van de Garmin oplossing is dat je daar wél de batterijen van de TPMS kunt vervangen, dat is lang niet altijd het geval. Officieel dan. Bij sommige andere oplossingen moet je een beetje handig omgaan met een Dremel als de batterijen leeg zijn. :twisted:

Re: Nieuw Garmin: de Zumo390

Geplaatst: 07 sep 2013, 11:41
door Hans Vaessen
Voor wat het waard is:

- De TPMS sensoren van Garmin werken met het ANT protocol. Ik vermoed dat een andere sensor met ANT ook zal werken (maar vermoed dat de meesten een anderen techniek gebruiken)
- ook de sensoren van garmin gaan in een sleep-mode. De wake-up is echter geen signaal maar eenvoudigweg beweging. Ik heb het niet exact getimed, maar de sensor gaat na enige minuten in sleepmode. Even schudden en hij is binnen enkele seconden weer wakker.

De batterij zou daarmee bij gemiddeld gebruik ca een jaar mee moeten gaan.