Cardanolie R1150RT vervangen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
concours
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Cardanolie R1150RT vervangen

Ongelezen bericht door concours »

Vanavond toch maar eens de cardanolie vervangen. Geen idee of de vorige eigenaar het heeft gedaan, of heeft laten doen, maar de kleur van de olie was erg grijs. Toen ik de aftapplug eruit gedraaid had, viel mij op dat er veel donkergrijs metaalslijpsel opzat. In de handleiding staat dat er een kwart liter hoort in te zitten, maar dat kwam er bij mij bij lange na niet uit...oeps :$
Het is een simpel klusje en een kwart litertje olie kost 6,95 euro MOTOREX GEAR OIL PENTA LS 75W140 0,25 Liter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Kees BMW

Re: Cardanolie R1150RT vervangen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Dat grijze wat in de olie zit is metaalgruis wat van de de tandwielen komt en is vrij normaal,daar hoef je,je geen zorgen over te maken.Als er metaalspanen in zitten word het een ander verhaal.
Gr-Kees.
Kees BMW
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Blijkt dat de olie heel lang erin heeft gezeten...

Ik ververs mijn versnellingsbak en cardan olie ter minste elke 20,000kms (soms bij 10,000kms...). De olie is goedkoop en zoals gezegd, het is een erg makkelijk klus! (Bij mijn oude XJ900 had ik de cardanolie elke 8,000kms verversd!)
Na de eerste twee oliebeurten kwam er geen grijs spul meer uit. Dit kan ook een emulsie van vocht in de olie- maar meestal is het wat heel fijn slijpsel. Na 60,000kms zal je verwachten geen grijs spul meer...

Voor weinig kost is het een fijn gevoel te weten dat er verse olie in de aandrijflijn staat.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als je het nog hebt staan moet je er eens een magneet door heen halen en kijken wat er aan blijft hangen. Als al dat grijze daadwerkelijk metaal is heb je toch behoorlijk last van slijtage.
Als je wilt weten of er vocht in de olie zit doe je een beetje op een theelepeltje en hou er een aansteker onder: als er water in zit krijg je spetterende stoombelletjes, als er geen water in zit zal de olie langzaam zwart worden, voor echt branden moet je het heter maken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn cardanolie blijft behoorlijk zuiver ik zie geen verschil tussen de oude en de nieuwe olie bij mij maar ik ververs hem tegelijk met de andere olie. Olie is goedkoop als je vergelijkt met overige kosten . Maar bij nieuwe motoren of auto's word tijdens het inlopen ook vaak de cardanolie behoorlijk vuil.
Kees BMW

Goedenavond.
Ik rijdt nu al 42 jaar op verschillende BMW boxers en 4 cilinders rond,en elke keer dat ik de cardanolie ververste zat er metaalgruis in.En er is nog nooit iets kapot gegaan dus het kan geen kwaad.
Gr-Kees.
Kees BMW
renedekip

Ongelezen bericht door renedekip »

ik zou het maar vervangen, kost weinig. Mijn bmw was altijd in onderhoud bij bmw dealer en na 3 jaar en 110.000 km was de cardan stuk. De opmerking van BMW was zoals altijd "kan gebeuren en geen garantie" want daar we wij niet aan.
Ton1959

renedekip schreef:ik zou het maar vervangen, kost weinig. Mijn bmw was altijd in onderhoud bij bmw dealer en na 3 jaar en 110.000 km was de cardan stuk. De opmerking van BMW was zoals altijd "kan gebeuren en geen garantie" want daar we wij niet aan.
Was dat een opmerking van BMW of je dealer?

Als de cardan kapot gaat is de oorzaak volgens wat ik overal lees vaak een te hoge voorspanning op de lagers. Als dat nog aantoonbaar is dan zou BMW daar ook wel iets mee moeten doen toch? Ik vind eigenlijk dat je mag verwachten van een cardan dat die langer meegaat dat 110.000km. Tenminste als de motor wel regelmatig zijn beurten krijgt.
renedekip

Ongelezen bericht door renedekip »

het was de reactie van de BMW dealer. ik was ook zeer verbaast dat een cardan zo snel stuk kan gaan.
van bmw verwacht ik helemaal niks, hier hem ik slechte ervaring mee. die verwijzen naar een dealer en deze stuurt je weer naar BMW.
hij was toen altijd bij BMW in onderhoud geweest.

ik heb afgelopen weekend mijn cardan olie vervangen, stinken die oude olie niet tekort. wat ook opviel is dat er een hele laag schuim op de olie zit.
de versnellingsbak ook maar meteen ververst met de zelfde olie, deze zag er helder uit en stonk ook niet.
Ton1959

Cardanolie stinkt volgens mij altijd. En bij mij zit in cardan en versnellingsbak dezelfde olie dus de geur is gelijk.
Ik ververs hem elk jaar voort en ik rijd maar rond de 6000km per jaar. Dat zijn volgens mij de kosten niet. Als het olienieveau to hoog zou staan kan je ook meer schuim op de olie krijgen maar ook meerkans op lekkage. Hoelang zat de olie er al in? En wat voor olie is er in cardan en versnellingsbak gebruikt?
Kees BMW

Ton1959 schreef:Cardanolie stinkt volgens mij altijd. En bij mij zit in cardan en versnellingsbak dezelfde olie dus de geur is gelijk.
Ik ververs hem elk jaar voort en ik rijd maar rond de 6000km per jaar. Dat zijn volgens mij de kosten niet. Als het olienieveau to hoog zou staan kan je ook meer schuim op de olie krijgen maar ook meerkans op lekkage. Hoelang zat de olie er al in? En wat voor olie is er in cardan en versnellingsbak gebruikt?
Hoi Ton.
Zit zwavel in ik vind het lekker ruiken.

Gr-Kees.
Kees BMW
Ton1959

Niet als je nog een week in dezelfde overal moet lopen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”