Problemen met laden.

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Reinier L

Problemen met laden.

Ongelezen bericht door Reinier L »

Na ruim een jaar wegens omstandigheden eindelijk de RT weer wakker gemaakt.
Helaas was ondanks het groene lampje van de BMW lader de accu overleden.
Deze vervangen en alles doet het behalve de lader (ctek mxs 5.0) deze doet het niet via de laadpunten onder het zadel.
Zekeringen zijn goed en al van alles geprobeerd.
Wat nu? Heb alles nog losliggen dus kan het directe kabeltje er nog zo aanzetten.
Maar liever los ik dit probleem op. Accu lader gaat na verloop van tijd groen knipperen.
Het rijtje lampjes wat het altijd doet blijven dood.
Wie weet het? Alvast bedankt!
Reinier.
J vd B te V

Re: Problemen met laden.

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Even vlug de manual gekeken.
Heb je de modus knop al gebruikt?

Groeten van Jan via Tapatalk
Reinier L

J vd B te V schreef:Even vlug de manual gekeken.
Heb je de modus knop al gebruikt?

Groeten van Jan via Tapatalk
Ja ook al geprobeerd. Werkte ook niet. _002
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Heb je de zekeringen al gecheckt of ze nog goed zijn.

De lader kan overleden zijn als gevolg van de defecte accu. Afhankelijk van het defect aan de accu, kortsluiting in cellen of juist helemaal geen verbinding meer kan de lader in het eerste geval defect zijn door een veel te hoge stroom en in de andere situatie ziet de lader geen belasting maar wil toch laden waardoor de laadspanning te hoog wordt en dus ook schade kan geven aan de lader.

Een andere optie is dat de spanningsregelaar defect is.

Probeer op de afgaande klemmen van de lader te meten of er spanning is en als er spanning is probeer dan door er een weerstand op aan te sluiten te checken of er stroom gaat lopen.

Succes
Cees
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Exact welk ledje van de CTek lader gaat knipperen?

Als het de aan/uit ledje knippert betekend dat de CTek lader in de energie-spaarstand mode staat.
Oftewel, vanuit de CTek gezien, deze niet aangesloten is op een accu. (binnen 2 minuten)

Doe de navolgende test:
Haal de CTek lader los van 220 volt, wacht tot alle ledjes uit gaan.
Sluit daarna de CTek lader aan de op de accu en pas dan op de 220 volt.
Kijk dan naar de ledjes op de CTek lader of deze gaat laden.

Zo niet, dan kan er iets mis zijn met de kabelaansluiting van de CTek lader.
De meeste kabels van de CTek lader bevatten een zekering, controleer deze.

Bij de CTek kabel met de BMW DIN-stekker zit de zekering in de DIN-plug tip/punt.
Reinier L

dutchmidiman schreef:Exact welk ledje van de CTek lader gaat knipperen?

Als het de aan/uit ledje knippert betekend dat de CTek lader in de energie-spaarstand mode staat.
Oftewel, vanuit de CTek gezien, deze niet aangesloten is op een accu. (binnen 2 minuten)

Doe de navolgende test:
Haal de CTek lader los van 220 volt, wacht tot alle ledjes uit gaan.
Sluit daarna de CTek lader aan de op de accu en pas dan op de 220 volt.
Kijk dan naar de ledjes op de CTek lader of deze gaat laden.

Zo niet, dan kan er iets mis zijn met de kabelaansluiting van de CTek lader.
De meeste kabels van de CTek lader bevatten een zekering, controleer deze.

Bij de CTek kabel met de BMW DIN-stekker zit de zekering in de DIN-plug tip/punt.
Heb ik geprobeerd en dan gaat de aan uit led idd groen knipperen. Het is een nieuwe lader want ik heb er voor de autohobby meerdere. Op andere (losse accu) probleemloos, sterker nog: heeft de nwe motoraccu voor inbouw nog opgeladen. Voor mij ook raadsel.
Bedankt DMM en Cees.
Inspector Gadget

Geheel terzijde en hopelijk niet gerelateerd aan jou probleem;
Er bestaat helaas ook handel bestaat in Nederland van gerepareerde en "illegaal" gemodificeerde CTek laders.
Wat je eenvoudig kunt controleren door te kijken op de onderkant van de CTek lader.
Daar hoort, naast een serienummer & barcode ook een rode beveiligingsschroef te zitten.
http://www.ctekbeneluxshop.com/2-about- ... m-no1.html

Goed, ik neem aan dat je de zekering danwel de CTek-kabel met de BMW DIN-stekker doorgemeten hebt?
Kan gewoon met een ohm-meter of "doorpieper", 1 van de pennen van die losse CTek-kabel en dan 1 van de contacten (midden-pen of zij-contactpunten) van de BMW DIN-stekker. Je zult bij beide pennen van de CTek stekkertje 0 ohm moeten meten naar de respectievelijke contacten op de BMW DIN-stekker zelf.

Als dat allemaal goed doormeet, is het dus je stekker naar de dubbele accessoires-stekker onder nabij je zadel.
Begin eerst met het meten met een voltmeter of je spanning meet IN die connectoren.
Dat is een permanente stroomaansluiting dus zelfs zonder contact-aan moet je daar de accuspanning meten.
Als je daar geen spanning meet, kan het de verbindingskabel zijn, de splitterkabel die tussen beide accessoiresaansluitingen zit, de betreffende zekering of vervuiling van die accessoirescontact-dozen zelf.

Het meest eenvoudig is het controleren van de zekering, volgens mijn informatie zekering nummer 3.

Als de zekering in orden is, zou het dus een verbindingsprobleem kunnen zijn, dat ben ik helaas wel eens vaker tegen gekomen.
Je zult dan de kabelaansluiting en splitterkabel na moeten lopen, de stekkers eventueel loshalen en voorzichtig! (brandgevaar in verband met permanente stroom, dus wellicht verstandig eerst de accu los te koppelen!) met contact-spray inspuiten en dergelijke.

Als je wel 12 volt meet in beide accessoiresaansluitingen dan is het wellicht vervuiling (w.o. mogelijk roest :( ) in die accessoiresaansluitingen;
Steek de CTek BMW DIN-laadkabel in 1 van de accessoiresaansluitingen onder nabij het zadel (maakt in principe normaal gesproken geen verschil welke je gebruikt), sluit de CTek lader aan op 220 volt, en draai dan (voorzichtig!) de BMW DIN-stekker een paar keer heen en weer.
Reinier L

Heren ik ben een oetlul.
Met multimeter gemeten op beide contacten en gewoon spanning en geen oxidatie (RT staat altijd binnen) .
Stekker gedemonteerd en de glaszekering was doorgebrand. Helaas geen in voorraad. Maar nog wel zo'n stekker van de camper met ouderwetse 8 amp zekering die ik over kon zetten en pas maken door een onderdeeltje mee te nemen uit de camperstekker (nieuw). Alles doet het weer. Deze sukkel heeft wel de verschillende ctek's geprobeerd maar steeds met dezelfde stekker en draadje. En op de accu met de klemmen. Hoe dom kun je zijn.
Bedankt voor jullie input.
Reinier.

En nu niet vergeten zo'n glaszekering te halen voor de voorraad. _004
Inspector Gadget

Ik zie het graag altijd van de positieve kant:
Door ervaringen en expertise verblind. ;)

Hoe meer ervaren je bent, hoe gemakkelijker dat je de "obvious" kunt missen of niet ziet.
En noem ik het een leermoment, die fout maak je niet zo snel een 2e keer. ;)

Ben blij dat het zoiets eenvoudigs is en niets ernstigs o.i.d.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”