POLL: Helpt een verhoogde kuipruit nu wel of niet?
Moderator: RT_Patrick
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
POLL: Helpt een verhoogde kuipruit nu wel of niet?
Met interesse volg ik altijd de draadjes over turbulentie tijdens het rijden. De oplossing zou zijn: "een verhoogde kuipruit". Maar is dit dan werkelijk een goede oplossing? In mijn optiek waait het altijd op de motor, zeker als je wat sneller rijdt.
Wat zijn jouw ervaringen? Welke ruit voldoet dan het beste? Ik ben benieuwd . . .
Doe mee aan de poll en vertel welke after sales ruit jij hebt . . . .
(ik doe niet mee, dat snap je wel met een GS. Ik ben gewoon een blije motorrijder herkenbaar aan de vliegen tussen mijn tanden)
Wat zijn jouw ervaringen? Welke ruit voldoet dan het beste? Ik ben benieuwd . . .
Doe mee aan de poll en vertel welke after sales ruit jij hebt . . . .
(ik doe niet mee, dat snap je wel met een GS. Ik ben gewoon een blije motorrijder herkenbaar aan de vliegen tussen mijn tanden)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Helpt een verhoogde kuipruit nu wel of niet?
Ik heb WEL gestemd.
Ik heb zelf het breedste en hoogste Vstream scherm en dat is een wereld van verschil! Telkens als ik een vervangende motor meekrijg bij een beurt merk ik dat. Voor mij is het standaard scherm maar ieneminie klein en biedt onvoldoende bescherming tegen wind en lawaai. In de meeste gevallen zit ik helemaal uit de wind en is het heerlijk stil (tot ver boven de 160!). Soms staat er een harde wind schuin op de weg, en dan is ook mijn scherm te klein.
Klein nadeel is dat ik al 2 draagarmpjes versleten heb, maar dat vind ik niet extreem (4 jaar, 80.000km)
Ik heb geen ervaring met andere schermen.
Ik heb zelf het breedste en hoogste Vstream scherm en dat is een wereld van verschil! Telkens als ik een vervangende motor meekrijg bij een beurt merk ik dat. Voor mij is het standaard scherm maar ieneminie klein en biedt onvoldoende bescherming tegen wind en lawaai. In de meeste gevallen zit ik helemaal uit de wind en is het heerlijk stil (tot ver boven de 160!). Soms staat er een harde wind schuin op de weg, en dan is ook mijn scherm te klein.
Klein nadeel is dat ik al 2 draagarmpjes versleten heb, maar dat vind ik niet extreem (4 jaar, 80.000km)
Ik heb geen ervaring met andere schermen.
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Ik heb 50% gestemd.
Tot ca. 80 km/h zit ik aardig turbulentie-vrij achter mijn VStream, en bij de standaardruit was dat bij geen enkele snelheid.
Op de snelweg hou ik wat geluid om mijn helm, maar als ik daar niet tegen zou kunnen had ik in de auto moeten blijven zitten
Tot ca. 80 km/h zit ik aardig turbulentie-vrij achter mijn VStream, en bij de standaardruit was dat bij geen enkele snelheid.
Op de snelweg hou ik wat geluid om mijn helm, maar als ik daar niet tegen zou kunnen had ik in de auto moeten blijven zitten
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Ik heb nu twee ruiten gemonteerd gehad en stem ook voor 50%. Nu rijd ik weer met het originele scherm omdat ik dat ruit weer beter vind passen bij de lagere BMW comfort seat.
Er verandert zeker wat met een andere ruit, maar afhankelijk van je zitpositie en houding is dit niet altijd in positieve zin.
Bij hoge snelheid met de helm wegblijven uit de turbulente luchtstroom is de beste remedie voor rust in de kop.
Een ander (hoger) scherm kan m.i. dus helpen maar dit is zeker geen uitgemaakte zaak.
Proefrijden is altijd aan te bevelen en eigenlijk een must.
Ronald
Er verandert zeker wat met een andere ruit, maar afhankelijk van je zitpositie en houding is dit niet altijd in positieve zin.
Bij hoge snelheid met de helm wegblijven uit de turbulente luchtstroom is de beste remedie voor rust in de kop.
Een ander (hoger) scherm kan m.i. dus helpen maar dit is zeker geen uitgemaakte zaak.
Proefrijden is altijd aan te bevelen en eigenlijk een must.
Ronald
- Wolfs RT
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Wel....bij mij :)
De standaard ruit op mijn 1200RT (2005) gaf veel turbulentie. Daarna een maandje met een V-Stream gereden. Dit was een enorme verbetering maar boven de 100km/h begon het gebulder weer.
Toen een Nedplex 68cm gekocht en de kleine flip-up bleek de oplossing te zijn. Geen gebulder meer rond m'n hoofd. Zelfs niet bij 180-190km/u! Echt een fantastische ruit voor mij.
Sinds gisteren heb ik een hoog Touratech zadel en helaas zit ik nu weer in het gebulder _002
Nu kan ik het zadel weer verkopen maar ik vind de grotere hoek tussen onder en bovenbeen erg prettig. Dus, binnekort maar eens proefrijden met een 72cm Nedplex ruit.
Een vriend van mij heeft op zijn standaard 1200RT ruit (<2010) een spoiler gezet en is daar weer erg content mee. Heb ook een paar keer met zijn motor gereden en vind het niks. Hij heeft mijn Nedplex ruit ook op zijn motor gehad en dat had voor hem geen toegevoegde waarde tov zijn setup.
Kortom, een andere ruit is zeer individueel. Proefrijden is de enige manier om er achter te komen of een andere ruit je het comfort geeft wat je zoekt.
De standaard ruit op mijn 1200RT (2005) gaf veel turbulentie. Daarna een maandje met een V-Stream gereden. Dit was een enorme verbetering maar boven de 100km/h begon het gebulder weer.
Toen een Nedplex 68cm gekocht en de kleine flip-up bleek de oplossing te zijn. Geen gebulder meer rond m'n hoofd. Zelfs niet bij 180-190km/u! Echt een fantastische ruit voor mij.
Sinds gisteren heb ik een hoog Touratech zadel en helaas zit ik nu weer in het gebulder _002
Nu kan ik het zadel weer verkopen maar ik vind de grotere hoek tussen onder en bovenbeen erg prettig. Dus, binnekort maar eens proefrijden met een 72cm Nedplex ruit.
Een vriend van mij heeft op zijn standaard 1200RT ruit (<2010) een spoiler gezet en is daar weer erg content mee. Heb ook een paar keer met zijn motor gereden en vind het niks. Hij heeft mijn Nedplex ruit ook op zijn motor gehad en dat had voor hem geen toegevoegde waarde tov zijn setup.
Kortom, een andere ruit is zeer individueel. Proefrijden is de enige manier om er achter te komen of een andere ruit je het comfort geeft wat je zoekt.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik heb ook een verhoogde ruit op mijn
, merk en type geen idee, zat er al op toen ik de motor kocht en de verkoper wist het ook niet. Ik heb vlak na de koop een originele hoge BMW-ruit van een vriend geleend en op de motor gemonteerd, maar die bleek (nog?) veel meer herrie op te leveren. Ik heb geen last van turbulente luchtstromen (geen "getrek" aan mijn hoofd), wel lawaai. Nu rijd ik altijd met oordoppen in, en dan is het wel te hebben.
Voor de volledigheid: ik ben 1.85 m en heb het BMW Comfort zadel in de hoogste stand staan (lange benen....).

Voor de volledigheid: ik ben 1.85 m en heb het BMW Comfort zadel in de hoogste stand staan (lange benen....).
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
- Bijz: BMW R850R
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Ik heb NEE gestemd.
Ik was al niet tevreden over het standaardscherm van BMW.
Daarna een GIVI scherm gemonteerd, wat nog iets groter is maar dan wel met een flip-up, maar dat gaf teveel vertekening van bochten, vooral in haarspeldbochten.
En, zoals menigeen hier weet, de decoupeerzaag in mijn BMW Ruit gezet, ongeveer 12 centimeter afgezaagd en vervolgens een flip up van gemaakt en op de restanten gemonteerd. Het gevolg: een mooi uitzicht, geen randjes, geen gebulder en toch droog blijven zitten.
Hieronder zie je het nog een keertje:

copyright: Jos

Copyright: Jos
Mijn lengte: 165 cm, zadel in laagste stand
Groet Bart
Ik was al niet tevreden over het standaardscherm van BMW.
Daarna een GIVI scherm gemonteerd, wat nog iets groter is maar dan wel met een flip-up, maar dat gaf teveel vertekening van bochten, vooral in haarspeldbochten.
En, zoals menigeen hier weet, de decoupeerzaag in mijn BMW Ruit gezet, ongeveer 12 centimeter afgezaagd en vervolgens een flip up van gemaakt en op de restanten gemonteerd. Het gevolg: een mooi uitzicht, geen randjes, geen gebulder en toch droog blijven zitten.
Hieronder zie je het nog een keertje:

copyright: Jos

Copyright: Jos
Mijn lengte: 165 cm, zadel in laagste stand
Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Tja, leuke vraag! Het is eigenlijk net hoe je in dit geval "helpt" definieert.
Ik heb zelf een verhoogde ruit van Nedplex en ik zou 'm niet willen missen. Ik kan de
, die ook nog eens is voorzien van een vrij hoog zittend Corbin-zadel, rustig op de snelweg rijden tot ca. 130km/h zonder oordoppen en met open vizier. Dus in dat opzicht voldoet het scherm 100%. Wat ik wel merk, is dat deze ruit de stabiliteit van de voortrein bij bijvoorbeeld het inhalen van caravans en vrachtwagens, bij een windkracht 4 / schuin over de weg (behoorlijk) meer aantast dan de lage standaard ruit. Maar laatstgenoemde noopt wel tot het gebruik van ellendige oordoppen (lastige oren...) want boven de 80km/h is het gebulder langs de helm niet meer te harden. En ook laagvliegende insecten nodigen dan erg uit tot sluiten van het vizier. Ik lust niet graag zulk vers vlees...
Ik gebruik overigens beide ruiten actief naast elkaar: de lage ruit gaat er op bij een hittegolf, zodat ik iets meer rijwind heb en de hoge ruit plaats ik weer terug als het klimaat weer op 'normaal' staat.
Bert M
Ik heb zelf een verhoogde ruit van Nedplex en ik zou 'm niet willen missen. Ik kan de

Ik gebruik overigens beide ruiten actief naast elkaar: de lage ruit gaat er op bij een hittegolf, zodat ik iets meer rijwind heb en de hoge ruit plaats ik weer terug als het klimaat weer op 'normaal' staat.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Ik stem nog niet. Heb van de week van Tamme (dankjewel nogmaals, Tamme)
een originele kleine ruit gekregen. Die ga ik tijdelijk gebruiken terwijl de hoge ruit gepolijst gaat worden.
Ben zelf ook best benieuwd.
Keep you informed......:ugeek:
Groeten van Jan via Tapatalk
een originele kleine ruit gekregen. Die ga ik tijdelijk gebruiken terwijl de hoge ruit gepolijst gaat worden.
Ben zelf ook best benieuwd.
Keep you informed......:ugeek:
- blackers
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Ik heb op 'wel' gestemd, maar gepaard met de opmerking dat niets helemaal helpt.
Zelf heb ik een Nedplex ruit en een verlaagd zadel (comfortzadel). Ik kan probleemloos met open vizier rijden (vaak wel zonneklep naar beneden voor de muggen etc) tot pak'm beet 130 km/uur. Bij wind mee kan dat nog harder.
De ruit heb ik op 3/4 hoogte. Als het erg heet is, of bij rijden in de stad, gaat de ruit naar beneden. Het mooie is dat het geluid wel toeneemt (vergelijkbaar met open ruit in de auto), maar de turbulentie niet echt.
En bij regen af en toe naar beneden om de druppels van het vizier te blazen.
Echt nadeel van de Nedplex is dat het beeld erg vervormd door flip-up. Mijn zwager rijdt met een V-Stream; moet 'm nog eens vragen of we een keertje kunnen ruilen van ruit.
Zelf heb ik een Nedplex ruit en een verlaagd zadel (comfortzadel). Ik kan probleemloos met open vizier rijden (vaak wel zonneklep naar beneden voor de muggen etc) tot pak'm beet 130 km/uur. Bij wind mee kan dat nog harder.
De ruit heb ik op 3/4 hoogte. Als het erg heet is, of bij rijden in de stad, gaat de ruit naar beneden. Het mooie is dat het geluid wel toeneemt (vergelijkbaar met open ruit in de auto), maar de turbulentie niet echt.
En bij regen af en toe naar beneden om de druppels van het vizier te blazen.
Echt nadeel van de Nedplex is dat het beeld erg vervormd door flip-up. Mijn zwager rijdt met een V-Stream; moet 'm nog eens vragen of we een keertje kunnen ruilen van ruit.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Schiet me nog een vraag te binnen:
Hebben jullie ook last van vacuüm op de rug als je de grote ruit van de 1150 in de hoogste stand zet?
Hebben jullie ook last van vacuüm op de rug als je de grote ruit van de 1150 in de hoogste stand zet?
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Op deJ vd B te V schreef:Schiet me nog een vraag te binnen:

Bert M
Bert M
Bert M
- Franky
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Ik heb geen verhoogde ruit, soms wel de rugwind, maar heb er (nog) niet op gelet bij welke snelheid en stand.
Grts Franky
- Peter_V
- Type: R1100RT
Ook gestemd op de 50%. Ik heb een Vstream Tall en dat is wel een verbetering met het origineel of de givi maar goed is het niet te noemen. Voor het lichaam is het helemaal perfect, relax zitten zonder gewapper. De turbulentie rond mijn hoofd is echter boven de 100 storend tot zeer storend. Dat is alleen weg als ik het scherm helemaal omhoog zet maar dan kijk ik door de ruit en krijg ik druk in mijn rug als een soort vacuum.
Ik ga nog wel eens een andere proberen maar voor nu werkt het eigenlijk het beste om het scherm wat lager te zetten en de wind voor lief te nemen.
Ik ga nog wel eens een andere proberen maar voor nu werkt het eigenlijk het beste om het scherm wat lager te zetten en de wind voor lief te nemen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
- strik
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Ook 50% gestemd. (ik heb een vsteam) Tot een km of 90-100 OK. Daarboven begint, zoals eerder gezegd, het gebulder. Ik rij met oordoppen in maar dan nog irriteer ik mij aan de lage frequentie rumbel van mijn helm. (iemand een goede oplossing?) Wel is het veel beter dan het originele scherm van BMW. Ik hoor nu de motor weer lopen en anders was het alleen windgeruis.
Dan nog een punt door het scherm heen kijken.
Normaal gesproken staat het scherm in de hoogste stand en kijk ik door het scherm heen. Bij regen zet ik mijn scherm zo, zodat ik over het scherm kan kijken. Vind ik wel zo veilig. Dit komt ook omdat ik nog geen goede oplossing heb voor de regendruppels op mijn ruit. Rain-X werkt niet echt naar wens... Moet je dat heel dik/vaak opbrengen? Ik weet het niet.
Al met al is (voor mij) een verhoogde kuipruit wel een verbetering, maar het is nog verre van perfect.
Groet,Hans
Dan nog een punt door het scherm heen kijken.
Normaal gesproken staat het scherm in de hoogste stand en kijk ik door het scherm heen. Bij regen zet ik mijn scherm zo, zodat ik over het scherm kan kijken. Vind ik wel zo veilig. Dit komt ook omdat ik nog geen goede oplossing heb voor de regendruppels op mijn ruit. Rain-X werkt niet echt naar wens... Moet je dat heel dik/vaak opbrengen? Ik weet het niet.
Al met al is (voor mij) een verhoogde kuipruit wel een verbetering, maar het is nog verre van perfect.
Groet,Hans
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Mijn V-stream doet precies wat ik er van verwachtte. Met een lengte van 1,86 en het standaard zadel in de hoogste stand kijk ik net over de ruit heen. Tot zeer hoge snelheden kan ik met open vizier rijden zonder noemenswaardige turbulentie noch lawaai. Alleen bij regen moet het vizier wel dicht en waaien de druppels niet van m'n vizier. Dus de regen maar een beetje mijden 

Ik heb 50% gestemd. Ik ben begonnen met de originele ruit 2005 model. Die is perfect in de regen, ik kan hem zo instellen dat m'n vizier netjes wordt geföhnd. Die ruit geeft soms ook het vacuüm gevoel in de rug op, wat ik trouwens geenszins vervelend vindt. Nadeel vind ik het lawaai rond m'n hoofd, ik kon de motor zelf nauwelijks horen.
Daarna even met een Z-technik V-stream kleine uitvoering gereden, geweldig comfortabel maar erg onaërodynamisch. Vooral op een drukke snelweg met veel turbulentie is dat niet prettig. En ook geen verbetering voor het uiterlijk van de motor.
Nu rijd ik met een Wunderlich Marathon en die voldoet prima. Ik kan de luchtstroom weer op m'n vizier richten, hij is minder aërodynamisch dan de originele ruit maar acceptabel én voldoende rust rond het hoofd.
Straks met de donkere dagen gaat waarschijnlijk de originele ruit er weer op, dan is het toch gedaan met hard rijden en is zicht nog het enige wat telt.
Groet, Sander
Daarna even met een Z-technik V-stream kleine uitvoering gereden, geweldig comfortabel maar erg onaërodynamisch. Vooral op een drukke snelweg met veel turbulentie is dat niet prettig. En ook geen verbetering voor het uiterlijk van de motor.
Nu rijd ik met een Wunderlich Marathon en die voldoet prima. Ik kan de luchtstroom weer op m'n vizier richten, hij is minder aërodynamisch dan de originele ruit maar acceptabel én voldoende rust rond het hoofd.
Straks met de donkere dagen gaat waarschijnlijk de originele ruit er weer op, dan is het toch gedaan met hard rijden en is zicht nog het enige wat telt.
Groet, Sander
- Eric r1200rt
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Heb niet gestemd. Heb een wunderlich marathon geprobeerd, maar die er een paar dagen alweer afgegooid voor de originele ruit.
Wat ik eigenlijk nodig heb, is een verstelmechanisme dat een groter bereik heeft! Ik mis een paar cm in de hoogste stand, maar die wil ik er in de laagste stand eigenlijk niet bij hebben ...Iets voor het 2014 model?
Groet
Eric.
Wat ik eigenlijk nodig heb, is een verstelmechanisme dat een groter bereik heeft! Ik mis een paar cm in de hoogste stand, maar die wil ik er in de laagste stand eigenlijk niet bij hebben ...Iets voor het 2014 model?
Groet
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Zwiety
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Volgens mij rij ik met de standaard ruit. Maar moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of dit ook daadwerkelijk de standaard ruit is
Ik heb last van turbulentie rond de helm vanaf zo'n 100km/u (de ruit zo ingesteld dat ik net over de rand kan kijken) en de duw in de rug vanaf zo'n 170km/u. Kortom, ik lees dit draadje graag mee om te kijken of ik hier nog wat verbeteren kan.

Ik heb last van turbulentie rond de helm vanaf zo'n 100km/u (de ruit zo ingesteld dat ik net over de rand kan kijken) en de duw in de rug vanaf zo'n 170km/u. Kortom, ik lees dit draadje graag mee om te kijken of ik hier nog wat verbeteren kan.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Heb op ja gestemd.
Heb er een zelfbouw-ruit op zitten. Veel geëxperimenteerd met de bekende rode wollen draadjes om te bepalen waar en wanneer er turbulentie optreedt, weet een beetje van aerodynamica uit een vorig leven. Ben vervolgens begonnen met diverse opzet stukje van plexiglas totdat ik de juiste afmetingen had. Vervolgens van Lexan de uiteindelijke versie gemaakt. Ik heb het zadel in de laagste stand staan met mijn lengte van 1.93 en lange benen, kijk altijd over het scherm en alleen last van turbulentie door de auto's die voor me rijden of flinke zijwind en altijd met doppen en de iPod aan.
Nog op vorige R1150RT, nu op de huidige uiteraard, even goed kijken dan zie je hem zitten .......

Heb er een zelfbouw-ruit op zitten. Veel geëxperimenteerd met de bekende rode wollen draadjes om te bepalen waar en wanneer er turbulentie optreedt, weet een beetje van aerodynamica uit een vorig leven. Ben vervolgens begonnen met diverse opzet stukje van plexiglas totdat ik de juiste afmetingen had. Vervolgens van Lexan de uiteindelijke versie gemaakt. Ik heb het zadel in de laagste stand staan met mijn lengte van 1.93 en lange benen, kijk altijd over het scherm en alleen last van turbulentie door de auto's die voor me rijden of flinke zijwind en altijd met doppen en de iPod aan.
Nog op vorige R1150RT, nu op de huidige uiteraard, even goed kijken dan zie je hem zitten .......

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- stefke
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: veluwe
Ik heb wel gestemd. Ben sinds 5 dagen in het bezit van een hoge Cee Bailey ruit en kan voor het eerst met vizier open rijden. Turbulentie is nagenoeg weg. Het grootste verschil merk ik op de snelweg als ik voor het inhalen over mijn schouder kijk om de dode hoek te checken. Normaal gaf dit extra lawaai, nu blijft het net zo stil als vooruitkijken. Overigens heb ik ook de verhoogde BMW ruit geprobeerd, maar gezien mijn lengte (1.90) hielp dat niet voldoende.
Groeten, Stefke
Groeten, Stefke
Groet, Steven
Ik heb "wel "gestemd.
De originele kuipruit gaf meer lawaai dan ik wilde rondom mijn C3 helm.
Na verhalen en ervaringen van collega motorrijders de gok gewaagd en een flip-up van MRA besteld.
Na het afstellen van de juiste hoek is het voor mij een prima oplossing.
Met mijn lengte van 1,92 cm en zadel in middelste stand geen gebulder of lawaai meer en kan nog prima over het scherm kijken.
MaRTin
De originele kuipruit gaf meer lawaai dan ik wilde rondom mijn C3 helm.
Na verhalen en ervaringen van collega motorrijders de gok gewaagd en een flip-up van MRA besteld.
Na het afstellen van de juiste hoek is het voor mij een prima oplossing.
Met mijn lengte van 1,92 cm en zadel in middelste stand geen gebulder of lawaai meer en kan nog prima over het scherm kijken.

- HenkvanR
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Ik heb "wel" gestemd, de ruit die op mijn motor zit (V-Stream) zat er al op toen ik de motor kocht en ik kreeg de originele ruit er ook bij welke ik nog even geprobeerd heb maar de V-stream bevalt beter, en vooral omdat ik op de armen minder wind voel. Ik speel altijd een beetje met de stand van de ruit omdat ik ook wil genieten/profijt wil hebben van de luchtdoorvoergaten in mijn helm. Ik kijk het liefste over de ruit heen.
Ik vind juist dat je ook een beetje wind moet voelen, ik rijd uiteindelijk motor anders neem ik wel de auto.
Maar ik zie wel dat ook in dit geval smaken weer verschillen en wil een ieder het weer anders.....gelukkig maar anders word het zo saai.

Ik vind juist dat je ook een beetje wind moet voelen, ik rijd uiteindelijk motor anders neem ik wel de auto.
Maar ik zie wel dat ook in dit geval smaken weer verschillen en wil een ieder het weer anders.....gelukkig maar anders word het zo saai.

HenkvanR

Door de ruit heen kijken......Daar heb ik een hekel aan. Heb al een kunst lens in een oog en een bril. Dan het helm vizier met een pinlock en dan nog een ruit om doorheen te kijken, dat is me net een laag te veel;)
Te weinig vermogen. En ik ben wel 59. Maar voel me toch wel wat te jong voor zoiets. ..
Maar toch bedankt voor de tip
- EileRT
- Erelid
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Ik heb "wel" gestemd. Al vrij snel na aankoop van mijn
ontdekte ik dat de standaard ruit wellicht ooit ontworpen moet zijn op een mooie Beierse zomerdag
. Daarom heb ik gekozen voor een V-stream ruit. Geen last meer van wind rondom de helm (mijn nieuwe BMW helm en oordoppen, zijn overigens ook stil te noemen).
Wil ik toch verkoeling, dan laat ik de ruit gewoon even zakken...
Groet, Eilert

Wil ik toch verkoeling, dan laat ik de ruit gewoon even zakken...

Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- PK
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Ik ben maar een klein kereltje 1.87m, maar kan niet enthousiast worden van al die grote ruiten
.
Een paar jaar geleden heb ik van een medeforum lid een Z-technic scherm geleend, maar ik vind het toch niets voor mij.
Met het scherm in de hoogste stand zit je weliswaar uit de wind, maar alle andere standen geven op een enorm windgeruis.
Bovendien vind ik het niet prettig rijden met zo'n enorm stuk plastic in mijn gezichtsveld.
Dus ik houd het op het orginele scherm, dat op de snelweg en met passagier altijd in de hoogste stand staat en anders altijd laag,
heerlijk met de wind in je gezicht :lol: (en in de winter handvat verwarming aan
)

Een paar jaar geleden heb ik van een medeforum lid een Z-technic scherm geleend, maar ik vind het toch niets voor mij.
Met het scherm in de hoogste stand zit je weliswaar uit de wind, maar alle andere standen geven op een enorm windgeruis.
Bovendien vind ik het niet prettig rijden met zo'n enorm stuk plastic in mijn gezichtsveld.
Dus ik houd het op het orginele scherm, dat op de snelweg en met passagier altijd in de hoogste stand staat en anders altijd laag,
heerlijk met de wind in je gezicht :lol: (en in de winter handvat verwarming aan

Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Waarom vier cylinders, .....
- Franky
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
dan ben ik met mijn 1m78 een lilliputtertjePK schreef:Ik ben maar een klein kereltje 1.87m,.. )

Grts Franky
Ik heb verschillende ruiten gehad op de 1100RT en kan volmondig stemmen dat daar een niet-OEM ruit helpt.
Waarbij de VStream ruit de meeste comfort gaf bij mij, zonder meer.
De grotere versie OEM-ruit (ja, die bestaat voor de 1100RT) gaf ook meer comfort maar voor mij iets te veel, er ontstond een vacuüm ter hoogte van het dashboard.
Op de 1200RT zijn mijn ervaringen weer geheel anders.
Omdat, en dat wordt door diverse anderen ook ronduit bevestigd, je op de 1100RT meer IN de motor zit en op de 1200RT meer OP de motor zit. De ruit is ook aanmerkelijk groter op de 1200RT.
Daarnaast blijkt BMW bij de modeljaar 2010 de neus/voorkant nogal ingrijpend verandert te hebben ten opzichte van de voorgaande bouwjaren, wat, naar verluid, de turbulentie ten goede komt.
De ruit van modeljaar 2010 R1200RT en de voorgaande modeljaren zitten minieme verschillen in die in mijn optiek en ervarigen geen donder helpen op de niet-modeljaar 2010 R1200RT.
Voor mij zelf hanteer ik een aantal maatstaven wat ik als "comfort" betitel;
- Het rijden met vizier open bij snelweg-snelheden zonder dat deze in 1 keer dicht klapt.
- Het rijden met snelwegsnelheden zonder dat het lawaai (w.o. turbulentie) rondom de helm significant toeneemt.
Want uiteraard heb je enig wind rondom de helm en dat vindt ik zelf ook prima.
Zeker bij de warme dagen is dat heerlijk en m.i. ook noodzakelijk voor de verkoeling.
Zolang het maar niet "bulderend" is en ik het overige verkeer & geluiden van mijn motor nog ruimschoots kan waarnemen.
Daarom rij ik op het ogenblik met de Wunderlich scherm rond en die bevalt mij op dit moment heel erg goed.
http://www.wunderlich.de/shop/wunderlic ... -5700.html
Ook omdat ik met stuurspiegels rond rij (vindt ik een belangrijke vereiste, ik vindt de RT spiegels echt levensgevaarlijk, ik zelf zie er geen donder in).
Daarnaast heb ik een hele verzameling ruiten, zoals NedPlex, beide uitvoeringen van de VStreams, diverse Cee Bailey's, en dus ook het Wunderlich scherm. Naast de 2010 1200RT windscherm. Tja.
Andere windschermen zijn een persoonlijke keuze en er is geen goed of fout.
Je zult het dus vaak zelf moeten uitproberen of dat het jou het gewenste comfort brengt.
Er zijn wel wat "maatstaven" waarmee je bij benadering het "juiste" windscherm zou kunnen kiezen;
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fa ... tml#Height
en
http://www.ztechnik.co.uk/contents/en-uk/d247.html
Om er maar eens een paar aan te geven.
Waarbij de VStream ruit de meeste comfort gaf bij mij, zonder meer.
De grotere versie OEM-ruit (ja, die bestaat voor de 1100RT) gaf ook meer comfort maar voor mij iets te veel, er ontstond een vacuüm ter hoogte van het dashboard.
Op de 1200RT zijn mijn ervaringen weer geheel anders.
Omdat, en dat wordt door diverse anderen ook ronduit bevestigd, je op de 1100RT meer IN de motor zit en op de 1200RT meer OP de motor zit. De ruit is ook aanmerkelijk groter op de 1200RT.
Daarnaast blijkt BMW bij de modeljaar 2010 de neus/voorkant nogal ingrijpend verandert te hebben ten opzichte van de voorgaande bouwjaren, wat, naar verluid, de turbulentie ten goede komt.
De ruit van modeljaar 2010 R1200RT en de voorgaande modeljaren zitten minieme verschillen in die in mijn optiek en ervarigen geen donder helpen op de niet-modeljaar 2010 R1200RT.
Voor mij zelf hanteer ik een aantal maatstaven wat ik als "comfort" betitel;
- Het rijden met vizier open bij snelweg-snelheden zonder dat deze in 1 keer dicht klapt.
- Het rijden met snelwegsnelheden zonder dat het lawaai (w.o. turbulentie) rondom de helm significant toeneemt.
Want uiteraard heb je enig wind rondom de helm en dat vindt ik zelf ook prima.
Zeker bij de warme dagen is dat heerlijk en m.i. ook noodzakelijk voor de verkoeling.
Zolang het maar niet "bulderend" is en ik het overige verkeer & geluiden van mijn motor nog ruimschoots kan waarnemen.
Daarom rij ik op het ogenblik met de Wunderlich scherm rond en die bevalt mij op dit moment heel erg goed.
http://www.wunderlich.de/shop/wunderlic ... -5700.html
Ook omdat ik met stuurspiegels rond rij (vindt ik een belangrijke vereiste, ik vindt de RT spiegels echt levensgevaarlijk, ik zelf zie er geen donder in).
Daarnaast heb ik een hele verzameling ruiten, zoals NedPlex, beide uitvoeringen van de VStreams, diverse Cee Bailey's, en dus ook het Wunderlich scherm. Naast de 2010 1200RT windscherm. Tja.

Andere windschermen zijn een persoonlijke keuze en er is geen goed of fout.
Je zult het dus vaak zelf moeten uitproberen of dat het jou het gewenste comfort brengt.
Er zijn wel wat "maatstaven" waarmee je bij benadering het "juiste" windscherm zou kunnen kiezen;
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fa ... tml#Height
en
http://www.ztechnik.co.uk/contents/en-uk/d247.html
Om er maar eens een paar aan te geven.

Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 aug 2013, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb gisteren de originele kleine ruit gemonteerd en van Veldhoven naar een vriend in Tilburg gereden. Heen over de dorpen en terug over de snelweg.
In de hoogste stand geen vacuüm op mijn rug. Maar naar mijn mening iets meer lawaai.
Vindt het wel fijn dat ik ook in de hoogste stand goed over de ruit heen kan kijken.
Maar gezien het geluid zet ik de grote ruit toch weer terug.
De grootvader van mijn schoonzoon zal tzt mijn grote ruit gaan polijsten. Hij heeft een bedrijf dat daar in is gespecialiseerd.
In de hoogste stand geen vacuüm op mijn rug. Maar naar mijn mening iets meer lawaai.
Vindt het wel fijn dat ik ook in de hoogste stand goed over de ruit heen kan kijken.
Maar gezien het geluid zet ik de grote ruit toch weer terug.
De grootvader van mijn schoonzoon zal tzt mijn grote ruit gaan polijsten. Hij heeft een bedrijf dat daar in is gespecialiseerd.
-
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Ik heb diverse vervangingsruiten getest en geen van allen bracht wat ik zocht. Wat ik zocht was ongeveer hetzelfde comfort als een K1100LT met (7 cm) verhoogde ruit. Hierop kon ik tot hoge snelheden rijden zonder gebulder om de helm en met open vizier.
Ik heb de oplossing gevonden in een verstelbaar opzetruitje van Puig. Wel de boor moeten gebruiken in het BMW-scherm, maar het resultaat is opmerkelijk goed!
Voor wat mij betreft dus een aanrader.
gr v Ciske
Ik heb de oplossing gevonden in een verstelbaar opzetruitje van Puig. Wel de boor moeten gebruiken in het BMW-scherm, maar het resultaat is opmerkelijk goed!
Voor wat mij betreft dus een aanrader.
gr v Ciske
Is inderdaad ook een optie, hoewel je natuurlijk altijd de optische overgang houdt van de ene ruit naar die opzetruit.
Andere opzetruitjes zijn Laminar Lip;
http://www.laminarlip.com/r1200rt.php
(montage via hele sterke 3M plakkers, dus geen boren)
Of MRA X-creen;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... eiben.html
Daarnaast heb je ook nog de zogenoemde opzet-spoilers van (o.a.) Wunderlich en Touratech;
http://www.wunderlich.de/shop/wunderlic ... -6204.html
en
http://shop.touratech.nl/windscreen-spo ... ersal.html
Maar nog niet uitgeprobeerd.
Met dergelijke prijzen is het in 1x een goede ruit hebben waarschijnlijk meer kosteneffectief.
Andere opzetruitjes zijn Laminar Lip;
http://www.laminarlip.com/r1200rt.php
(montage via hele sterke 3M plakkers, dus geen boren)
Of MRA X-creen;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... eiben.html
Daarnaast heb je ook nog de zogenoemde opzet-spoilers van (o.a.) Wunderlich en Touratech;
http://www.wunderlich.de/shop/wunderlic ... -6204.html
en
http://shop.touratech.nl/windscreen-spo ... ersal.html
Maar nog niet uitgeprobeerd.
Met dergelijke prijzen is het in 1x een goede ruit hebben waarschijnlijk meer kosteneffectief.

-
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Het is inderdaad zo dat je een met een opzetruitje een optische overgang hebt, sterker nog, je rijdt ahw met twee ruiten!
Ik heb alle genoemde opzetruitjes bekeken en op de Puig na vielen allen af.
De MRA, op zich een mooie constructie, heeft een verdikking om het ruitje heen. Hoewel ik altijd over de ruit heen kijk geeft die verdikking toch afleiding vanwege de optische vervorming.
De Laminar is een constructie die beweging kent, met andere woorden, te weinig star is. Zo'n -ietwat-heen en weer schuddend ruitje leidt (mij) af. Bovendien ben ik van mening dat dat ding te groot is.
De andere merken hebben allemaal zo'n klemconstructie in het midden op de ruit. Iets wat ik persé niet wil(de).
Blijft over de Puig uit Spanje. Voor het mooie had dit ruitje een stukkie breder mogen zijn. Maar dat gaat dan alleen over de looks, qua functionaliteit voldoet het bijzonder goed.
Ik kan tot zeker 180 km/u (comfortabel!) met open vizier rijden, ik heb geen gebulder om de helm, ik heb geen getocht in mijn nek.
Kortom, het kost bij MDI iets van €85,-- (best wel duur vind ik voor zo'n stukkie kunststof met een paar schroeven) maar ik ben er bijzonder content mee!
Een aanrader dus voor mensen als ik die 189 cm lang zijn en die bovendien met een verhoogd Touratech zadel rijden.
gr v Ciske die de RT bijna weer van de hand deed omdat ie gek werd van dat gebulder om de helm.
Ik heb alle genoemde opzetruitjes bekeken en op de Puig na vielen allen af.
De MRA, op zich een mooie constructie, heeft een verdikking om het ruitje heen. Hoewel ik altijd over de ruit heen kijk geeft die verdikking toch afleiding vanwege de optische vervorming.
De Laminar is een constructie die beweging kent, met andere woorden, te weinig star is. Zo'n -ietwat-heen en weer schuddend ruitje leidt (mij) af. Bovendien ben ik van mening dat dat ding te groot is.
De andere merken hebben allemaal zo'n klemconstructie in het midden op de ruit. Iets wat ik persé niet wil(de).
Blijft over de Puig uit Spanje. Voor het mooie had dit ruitje een stukkie breder mogen zijn. Maar dat gaat dan alleen over de looks, qua functionaliteit voldoet het bijzonder goed.
Ik kan tot zeker 180 km/u (comfortabel!) met open vizier rijden, ik heb geen gebulder om de helm, ik heb geen getocht in mijn nek.
Kortom, het kost bij MDI iets van €85,-- (best wel duur vind ik voor zo'n stukkie kunststof met een paar schroeven) maar ik ben er bijzonder content mee!
Een aanrader dus voor mensen als ik die 189 cm lang zijn en die bovendien met een verhoogd Touratech zadel rijden.
gr v Ciske die de RT bijna weer van de hand deed omdat ie gek werd van dat gebulder om de helm.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Heb nu dus mijn nagenoeg nieuwe Ztechnik Vstream over, het is de middelste maat uit het rijtje, past op de R1100RT en de R1150RT, reacties per pbBaird schreef:Heb op ja gestemd.

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Apart, want ik heb de Laminar Lip gebruikt op de 1100RT én op de 1200RT en daar geen enkel last van gehad.ciske schreef:De Laminar is een constructie die beweging kent, met andere woorden, te weinig star is.

Zat als een huis, wat ik ook merkte toen ik er af moest halen ivm verkoop van de motor toentertijd.
Ben dan heel benieuwd welke oplossing van Puig je gebruikt want volgens de info van Puig hebben ze geen oplossing voor de 1200RT. Wel voor de 1200GS & 1200R.ciske schreef:Blijft over de Puig uit Spanje.

- WernerB
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Woonplaats of omgeving: Tholen
Ik heb 50% gestemd.
Na het originele scherm, ook nog een GIVI met Flip-Up geprobeerd. Beviel voor geen meter! Nu een V-stream.
Zit met de laatste redelijk uit de wind, maar mijn lengte ( 1.94 m) zorgt wel voor turbulentie rond mijn hoofd.
In de zomer kan ik wel met open vizier rijden en als de klep van mijn systeemhelm ook nog eens omhoog staat, is het zelfs redelijk stil.
In de winter is dat echter geen optie. Dus gewoon klep dicht, oordoppen in en dan is het aardig rustig. Probleem is dan wel weer dat ik met de proppen in, mijn telefoon slecht kan beantwoorden. Maar dat is een luxe-probleem.....
Inmiddels heb ik met de turbulentie leren leven. En als ik echt windstil wil rijden....pak ik de auto.
Have a nice BMW-day,
WernerB
Na het originele scherm, ook nog een GIVI met Flip-Up geprobeerd. Beviel voor geen meter! Nu een V-stream.
Zit met de laatste redelijk uit de wind, maar mijn lengte ( 1.94 m) zorgt wel voor turbulentie rond mijn hoofd.
In de zomer kan ik wel met open vizier rijden en als de klep van mijn systeemhelm ook nog eens omhoog staat, is het zelfs redelijk stil.
In de winter is dat echter geen optie. Dus gewoon klep dicht, oordoppen in en dan is het aardig rustig. Probleem is dan wel weer dat ik met de proppen in, mijn telefoon slecht kan beantwoorden. Maar dat is een luxe-probleem.....
Inmiddels heb ik met de turbulentie leren leven. En als ik echt windstil wil rijden....pak ik de auto.

Have a nice BMW-day,
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

Ik heb ondertussen ook 50% gestemd.
Op de 1100RT had ik een hele reeks aan ruiten, daar is mijn ruit-fetisj ontstaan.
Het beste beviel mij toen nog de ZTechnik VStream, in de uitvoering Tall.
Ik was toen nog 1m83.
Ook heb ik de BMW Touring (is een OEM scherm die groter is) geprobeerd op de 1100RT maar daar kreeg ik last van een vacuüm vlak voor mij, zeer onprettig. Maar wel windstil, absoluut.
Op de 1200RT heb ik mijn ruiten-fetisj vooralsnog niet kunnen schudden en ondertussen ook een rijke schakering aan ruiten geprobeerd.
En recentelijk een uitbreiding gedaan in mijn verzameling.
Door mijn aandoening ben ik ook wat kleiner geworden, nu slechts 1m72.
Ik heb beide uitvoeringen van de VStream voor de 1200RT maar vooralsnog niet het comfort vergeleken met wat ik op de 1100RT had.
Op dit moment bevalt mij de Wunderlich Marathon scherm nog het beste.
Ondertussen heb ik begrepen dat bij de 2005-2009 1200RT's de wind vaak ook onder het scherm doorslaat en daarom de AirFlow Management Kit besteld om te zien of dat helpt het gewenste comfort te verkrijgen.
(met de eventuele verschillende schermen want een AeroFlow ruit is vooralsnog niet verkrijgbaar in de EU).
Mijn doel is puur bij snelweg-snelheden wat meer comfort te hebben, zodat het vizier eventueel open kan etc.
Wordt wat mij betreft vervolgd.
Op de 1100RT had ik een hele reeks aan ruiten, daar is mijn ruit-fetisj ontstaan.
Het beste beviel mij toen nog de ZTechnik VStream, in de uitvoering Tall.
Ik was toen nog 1m83.
Ook heb ik de BMW Touring (is een OEM scherm die groter is) geprobeerd op de 1100RT maar daar kreeg ik last van een vacuüm vlak voor mij, zeer onprettig. Maar wel windstil, absoluut.
Op de 1200RT heb ik mijn ruiten-fetisj vooralsnog niet kunnen schudden en ondertussen ook een rijke schakering aan ruiten geprobeerd.
En recentelijk een uitbreiding gedaan in mijn verzameling.
Door mijn aandoening ben ik ook wat kleiner geworden, nu slechts 1m72.
Ik heb beide uitvoeringen van de VStream voor de 1200RT maar vooralsnog niet het comfort vergeleken met wat ik op de 1100RT had.
Op dit moment bevalt mij de Wunderlich Marathon scherm nog het beste.
Ondertussen heb ik begrepen dat bij de 2005-2009 1200RT's de wind vaak ook onder het scherm doorslaat en daarom de AirFlow Management Kit besteld om te zien of dat helpt het gewenste comfort te verkrijgen.
(met de eventuele verschillende schermen want een AeroFlow ruit is vooralsnog niet verkrijgbaar in de EU).
Mijn doel is puur bij snelweg-snelheden wat meer comfort te hebben, zodat het vizier eventueel open kan etc.
Wordt wat mij betreft vervolgd.

- Ton1959
- Bijz: R80
Ikl heb wel niet echt een kuipruit maar wel het originele windscherm. En door er ongeveer 4cm vanaf te zagen had ik veel minder turbulentie/herrie rond mijn helm. Een hoger scherm zou ook wel helpen maar ik wil ook niet door een scherm kijken. Dus het is net wat je wilt. Hoger en lager kan werken.
Klopt.
Een te hoog scherm kan zelfs meer turbulentie veroorzaken.
De fabrikanten van niet-OEM ruiten geven vaak ook een advies/ervaring aan bij welke lichaamslengte voor welke ruit in principe het beste voor bedoelt is.
Hoewel het geen exact wetenschap is, omdat je lichaamshouding en -verhouding (denk aan bijvoorbeeld armlengte en zithouding) ook belangrijke factoren zijn.
En daarom is een ruit heel erg persoonlijk.
Een te hoog scherm kan zelfs meer turbulentie veroorzaken.
De fabrikanten van niet-OEM ruiten geven vaak ook een advies/ervaring aan bij welke lichaamslengte voor welke ruit in principe het beste voor bedoelt is.
Hoewel het geen exact wetenschap is, omdat je lichaamshouding en -verhouding (denk aan bijvoorbeeld armlengte en zithouding) ook belangrijke factoren zijn.
En daarom is een ruit heel erg persoonlijk.

Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 08 dec 2013, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, wat kan ik er verder van zeggen voor wat betreft de wind/comfort;
Het is heel persoonlijk wat je wensen en eisen zijn, en wat je er van verwacht.
Soms is het haalbaar, door gewoon te proberen.
Soms is het ook niet (helemaal) haalbaar en zal je het moeten accepteren.
Voorlopig heb ik zeker de moed niet opgegeven dat ik het comfort zal vinden die ik wens.
Daarin moet iedereen zijn eigen weg gaan natuurlijk.
Sommige zal het verder helemaal niet boeien, je zit tenslotte op een motor, en dat is natuurlijk ook prima.
En voor degene die het wel geprobeerd heeft, al dan niet geslaagd, helpt hopelijk weer degene die slechts meeleest en denkt "donders, het is dus wel/niet mogelijk".
Daar is ultimo een forum ideaal voor, het uitwisselen van ervaringen en meedenken in oplossingen.
Toegegeven, soms oplossingen voor problemen die er niet echt zijn.
Het is heel persoonlijk wat je wensen en eisen zijn, en wat je er van verwacht.
Soms is het haalbaar, door gewoon te proberen.
Soms is het ook niet (helemaal) haalbaar en zal je het moeten accepteren.
Voorlopig heb ik zeker de moed niet opgegeven dat ik het comfort zal vinden die ik wens.
Daarin moet iedereen zijn eigen weg gaan natuurlijk.
Sommige zal het verder helemaal niet boeien, je zit tenslotte op een motor, en dat is natuurlijk ook prima.
En voor degene die het wel geprobeerd heeft, al dan niet geslaagd, helpt hopelijk weer degene die slechts meeleest en denkt "donders, het is dus wel/niet mogelijk".

Daar is ultimo een forum ideaal voor, het uitwisselen van ervaringen en meedenken in oplossingen.
Toegegeven, soms oplossingen voor problemen die er niet echt zijn.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 10 dec 2013, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Even mijn meligheid van me af geschud. En je hebt zoals altijd ;-) weer helemaal gelijk.
Ik heb ervaring met kuipjes/ruiten op een xj600 (nooit iets aan veranderd), en een F650 (MDI verhoogde ruit).
Daarna met een R80 eindeloos geëxperimenteerd met alle soorten opzetstukken en andere ruitstanden. Resultaat: wisselend, want elke snelheid en windkracht is weer anders.
Met de R1100R ook eindeloos geëxperimenteerd. Resultaten ook niet echt geweldig.
Daarom kocht ik de 1150RT.
Met een verstelbare hoge ruit.
Resultaat: iets beter dan al het vorige.
Heb dankzij de gulle gift van een ander forum lid ook de lage ruit kunnen proberen. Resultaat: maakt niet veel verschil.
Ik ben misschien iets makkelijker uitgevallen, maar ik vind het wel goed zo. En dan kom ik toch weer even terug op mijn melige opmerking van vannacht: als het "niet meer te doen is" verkoop ik de motor en kruip ik weer terug in mijn vierwielige koekblik. Hoewel. .....als ik (financieel gezien, want vrouw is al werkeloos en mijn werk staat ook op de tocht) motor kan blijven rijden, ben ik blij.
Moet de rt er uit, dan koop ik bij eerste gelegenheid wel weer een motor, maar dan wel kleiner en lichter en hopelijk iets bescherming voorop.
Want af en toe een beetje snelweg is niet te vermijden en ik ben toch aardig verwend geraakt met een "schuurdeur" voor me.
Ik heb ervaring met kuipjes/ruiten op een xj600 (nooit iets aan veranderd), en een F650 (MDI verhoogde ruit).
Daarna met een R80 eindeloos geëxperimenteerd met alle soorten opzetstukken en andere ruitstanden. Resultaat: wisselend, want elke snelheid en windkracht is weer anders.
Met de R1100R ook eindeloos geëxperimenteerd. Resultaten ook niet echt geweldig.
Daarom kocht ik de 1150RT.
Met een verstelbare hoge ruit.
Resultaat: iets beter dan al het vorige.
Heb dankzij de gulle gift van een ander forum lid ook de lage ruit kunnen proberen. Resultaat: maakt niet veel verschil.
Ik ben misschien iets makkelijker uitgevallen, maar ik vind het wel goed zo. En dan kom ik toch weer even terug op mijn melige opmerking van vannacht: als het "niet meer te doen is" verkoop ik de motor en kruip ik weer terug in mijn vierwielige koekblik. Hoewel. .....als ik (financieel gezien, want vrouw is al werkeloos en mijn werk staat ook op de tocht) motor kan blijven rijden, ben ik blij.
Moet de rt er uit, dan koop ik bij eerste gelegenheid wel weer een motor, maar dan wel kleiner en lichter en hopelijk iets bescherming voorop.
Want af en toe een beetje snelweg is niet te vermijden en ik ben toch aardig verwend geraakt met een "schuurdeur" voor me.
PS: die kleinere en lichtere motor zou dan zomaar weer een SR500 kunnen zijn want daar knorde ik zonder problemen mee op en neer van Veldhoven naar Den Helder. Zonder ruit en zonder vermogen. Maar wel een kneiter van een koplamp om achter weg te kruipen
:-)
:-)
Een ruit is een luxe, een verstelbare ruit is nice-to-have wat dat betreft.
Ik heb zelf op een H.nda XL250 gereden, letterlijk door weer en wind, 365 dagen per jaar, in New England.
Daar zat helemaal geen ruit op, en dat was genieten (en soms afzien) bij ieder gereden mijl (1,61 km) weer.
Dus wat dat betreft, het is allemaal ook maar relatief.

Ik heb zelf op een H.nda XL250 gereden, letterlijk door weer en wind, 365 dagen per jaar, in New England.
Daar zat helemaal geen ruit op, en dat was genieten (en soms afzien) bij ieder gereden mijl (1,61 km) weer.
Dus wat dat betreft, het is allemaal ook maar relatief.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 08 dec 2013, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
Dit draadje maar weer eens opgeschoond . . . .
Wie de schoen pas trekke hem aan . . . . 

Jos WRSM
Jos WRSM
- JDoubleOP
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Na testritten bij MDI in Ravenstein met het medium en het allergrootste grootste scherm de V-stream medium geinstalleerd op m'n 1100RT. K"ben zeer tevreden over het verschil t.o.v. het originele scherm.
Het grootste scherm was zo groot dat ik er in de laagste stand bijna achter verdween. Je kijkt ook meer door het scherm t.o.v. de medium waar ik overheen kijk. Vond het veels te lomp en met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid kunnen de steuntjes ook niet tegen de krachten die vrijkomen als je bijvoorbeeld een vrachtwagen naderd bij nogal winderig weer. Het gaf me zelfs een onveilig en onrustig rijgedrag cq. gevoel.
Het medium scherm vanuit de hoogste stand en dan 1/3 naar beneden is voor mij met m'n 1.79 mtr en zadel in middelste stand goed genoeg om met de Shoei Neotec met open vizier(wel zonnevizier naar beneden) zonder gebulder te rijden(heerlijk wat een rust). Gehele bovenlichaam heeft ook minder turbulentie. Al met al zeer tevreden.
Fyi.gr.
Joop
Het grootste scherm was zo groot dat ik er in de laagste stand bijna achter verdween. Je kijkt ook meer door het scherm t.o.v. de medium waar ik overheen kijk. Vond het veels te lomp en met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid kunnen de steuntjes ook niet tegen de krachten die vrijkomen als je bijvoorbeeld een vrachtwagen naderd bij nogal winderig weer. Het gaf me zelfs een onveilig en onrustig rijgedrag cq. gevoel.
Het medium scherm vanuit de hoogste stand en dan 1/3 naar beneden is voor mij met m'n 1.79 mtr en zadel in middelste stand goed genoeg om met de Shoei Neotec met open vizier(wel zonnevizier naar beneden) zonder gebulder te rijden(heerlijk wat een rust). Gehele bovenlichaam heeft ook minder turbulentie. Al met al zeer tevreden.
Fyi.gr.
Joop
Ik had op de 1100 wat geëxperimenteerd met een zelfgemaakte verstelbare flip-up, gemaakt van een oude ruit. Dat beviel heel erg goed. Kostte natuurlijk wel wat tijd om de juiste hoek te vinden, maar dat moet je ervoor over hebben.
Vervolgens een 1150 gekocht met v-stream, en dat viel toen toch tamelijk tegen, dus mijn eigen oude ruit met flip-up maar weer gemonteerd en de v-stream hier leuk verkocht.
En ja, als je de ruit maar hoog genoeg zet, krijg je vanzelf een duwend handje in de rug, en kun je inderdaad niet meer eroverheen kijken, niet fijn, en ja, je bent wat gevoeliger voor zijwind van bijvoorbeeld vrachtwagens, en ja, het is veel stiller rond je helm, terwijl dat bij mijn passagier heel nauw luistert, te laag is niet goed, te hoog ook niet, en alleen kan ik heel hard rijden met opengeklapte helm :mrgreen: (is dat wel veilig?
), en met m'n dopje op gaat dat uiteraard ook.
Groet, Aad
Vervolgens een 1150 gekocht met v-stream, en dat viel toen toch tamelijk tegen, dus mijn eigen oude ruit met flip-up maar weer gemonteerd en de v-stream hier leuk verkocht.
En ja, als je de ruit maar hoog genoeg zet, krijg je vanzelf een duwend handje in de rug, en kun je inderdaad niet meer eroverheen kijken, niet fijn, en ja, je bent wat gevoeliger voor zijwind van bijvoorbeeld vrachtwagens, en ja, het is veel stiller rond je helm, terwijl dat bij mijn passagier heel nauw luistert, te laag is niet goed, te hoog ook niet, en alleen kan ik heel hard rijden met opengeklapte helm :mrgreen: (is dat wel veilig?

Groet, Aad
Ik heb ondertussen de SecDem 1200RT ruit kunnen uitproberen, die beviel helaas niet. Heel jammer, want dat is ook geen goedkope ruit. Over de vStream XTall had ik al gemeld dat mij die eigenlijk ook niet zo beviel.
Daarom momenteel de MDI Vervangingsruit Touring / Flip-up Large gemonteerd, kijken of dat bevalt & helpt.
En anders zal ik zeker en vast mijn NedPlex onder het stof vandaan gaan halen.
Die en de reguliere vStream zijn de enige die ik in mijn verzameling nog niet geprobeerd heb.
Mijn voorlopige conclusie voor mij, in mijn situatie en met mijn persoonlijke voorkeuren een helpt een verhoogde kuipruit nu niet.
Waarschijnlijk moet ik juist voor het wat kleinere gaan.
:lol:
Daarom momenteel de MDI Vervangingsruit Touring / Flip-up Large gemonteerd, kijken of dat bevalt & helpt.
En anders zal ik zeker en vast mijn NedPlex onder het stof vandaan gaan halen.
Die en de reguliere vStream zijn de enige die ik in mijn verzameling nog niet geprobeerd heb.
Mijn voorlopige conclusie voor mij, in mijn situatie en met mijn persoonlijke voorkeuren een helpt een verhoogde kuipruit nu niet.
Waarschijnlijk moet ik juist voor het wat kleinere gaan.

- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik heb op de nieuwe Rt het grotere scherm van Bmw laten monteren, maar deze is nauwelijks hoger. Wel is deze een stuk breder. De hoogte is voor mij net niet goed zodat ik nog in de herrie zit. Als ik mijn hoofd iets laat zakken wordt het stil.
Vandaag de 6 gaten in het scherm zoveel mogelijk lager geboord zodat het scherm nu 4 cm hoger zit. Dat zou voldoende moeten zijn om de rust weer te herstellen. Precies klusje maar goed gelukt.
Nog even een proefrit om te kijken of het ook echt gelukt is. Laat ik wel weten...
Vandaag de 6 gaten in het scherm zoveel mogelijk lager geboord zodat het scherm nu 4 cm hoger zit. Dat zou voldoende moeten zijn om de rust weer te herstellen. Precies klusje maar goed gelukt.
Nog even een proefrit om te kijken of het ook echt gelukt is. Laat ik wel weten...
Ik denk dat je daar een heel goed punt aan haalt; -top-
Van alle schermen die ik in mijn bezit heb en ondertussen getest heb, bevalt de Wunderlich ruit vooralsnog het beste, en die is qua breedte zo'n beetje de meest brede volgens mij.
Misschien moet ik ook maar eens met de opzet-ruitjes aan de slag gaan.
Zal niet altijd even fraai zijn, maar als het helpt....
Van alle schermen die ik in mijn bezit heb en ondertussen getest heb, bevalt de Wunderlich ruit vooralsnog het beste, en die is qua breedte zo'n beetje de meest brede volgens mij.
Misschien moet ik ook maar eens met de opzet-ruitjes aan de slag gaan.
Zal niet altijd even fraai zijn, maar als het helpt....
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1971 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
- 5 Reacties