Pagina 1 van 1
20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 24 aug 2013, 18:35
door Jekihero
Na 20 maanden gaat ie volgende week bij de BMW dealer op voor de 20.000 beurt.
Preventief laat ik de lampjes vervangen en ik vroeg me af of er nog andere zaken zijn die verstandig zijn naast de standaard beurt extra aandacht te geven.
Is het b.v. zinvol cardan- of versnellingsbakolie te laten verversen?
Ik heb bij de dealer al melding gemaakt van de gele verkleuring van het linker klepdeksel, geen idee waar dat vandaan komt.
Het ziet er uit als een vloeistoflekkage, maar het plakt niet en laat zich met cleaner niet verwijderen.
Ronald
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 24 aug 2013, 18:49
door Baird
Ik zou de garantie van de dealer willen hebben dat hij
alle punten van de 20k lijst echt doet en daar net als bij Toyota weer een jaar of 20.000 km garantie op geeft!
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 25 sep 2013, 22:43
door Erteetje
Baird schreef:
Ik zou de garantie van de dealer willen hebben dat hij
alle punten van de 20k lijst echt doet en daar net als bij Toyota weer een jaar of 20.000 km garantie op geeft!
Proef ik hier een Toyota fan??
Ik in ieder geval wel. Tenminste een merk dat echt betrouwbaar is!!! Kan ik van de

niet echt zeggen.
Na een lekkend koppelingsreservoir en een defecte benzinemeter wat een berg euri's kost hoop ik dat mij verdere ellende bespaard blijft. Neemt niet weg dat ik geen andere motor zou willen
Luc
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 25 sep 2013, 23:20
door Baird
Erteetje schreef:Baird schreef:
Ik zou de garantie van de dealer willen hebben dat hij
alle punten van de 20k lijst echt doet en daar net als bij Toyota weer een jaar of 20.000 km garantie op geeft!
Proef ik hier een Toyota fan??
Ik in ieder geval wel. Tenminste een merk dat echt betrouwbaar is!!! Kan ik van de

niet echt zeggen.
Na een lekkend koppelingsreservoir en een defecte benzinemeter wat een berg euri's kost hoop ik dat mij verdere ellende bespaard blijft. Neemt niet weg dat ik geen andere motor zou willen
Luc
Yep, heb het al vaker gezegd: Ik wou dat Toyota motorfietsen zou maken, misschien een beetje saai maar er wordt tenminste meer gereden dan gesleuteld!

Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 26 sep 2013, 03:05
door HansD
+1
Als je een toyota monteur na de beurt vraagt of er nog bijzonderheden waren, kijkt hij je heel raar aan met een blik van "waar heb je het over"

Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 26 sep 2013, 06:14
door J vd B te V
Erteetje schreef:Baird schreef:
Ik zou de garantie van de dealer willen hebben dat hij
alle punten van de 20k lijst echt doet en daar net als bij Toyota weer een jaar of 20.000 km garantie op geeft!
Proef ik hier een Toyota fan??
Ik in ieder geval wel. Tenminste een merk dat echt betrouwbaar is!!! Kan ik van de

niet echt zeggen.
Na een lekkend koppelingsreservoir en een defecte benzinemeter wat een berg euri's kost hoop ik dat mij verdere ellende bespaard blijft. Neemt niet weg dat ik geen andere motor zou willen
Luc
Dat noemden ze vroeger bij Engelse motoren: "karakter".:shock:
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 26 sep 2013, 08:17
door vioma
Yep, heb het al vaker gezegd: Ik wou dat Toyota motorfietsen zou maken, misschien een beetje saai maar er wordt tenminste meer gereden dan gesleuteld!

Daarom rijdt mijn vrouw een Daihatsu Materia (eigenlijk een Toyota BB ) en ik een Yamaha
Doen het altijd en zelf als je het onderhoud een keer overslaat is er niets loos .
Apk ? nog nooit afgekeurd

Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 26 sep 2013, 17:12
door Aircooled
als je een betrouwbare motor wilt hebben die (bijna) nooit kapot gaat, moet je een Honda kopen
Ik heb er vele gehad en zonder flauwekul die krengen zijn bij normaal gebruik niet kapot te krijgen,
kan Bmw nog iets van leren.........ps heb geen Honda meer wel een Bmw hehe

Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 11:33
door Tuinbank
Aircooled schreef:als je een betrouwbare motor wilt hebben die (bijna) nooit kapot gaat, moet je een Honda kopen
Ik heb er vele gehad en zonder flauwekul die krengen zijn bij normaal gebruik niet kapot te krijgen,
kan Bmw nog iets van leren.........ps heb geen Honda meer wel een Bmw hehe

Heb diverse Honda's en Suzuki gereden. Echter ook bij die machines de nodige dure reparaties gehad.
Bevoordeeld lagers van krukas (2*), vastloper, aandrijflijn van burgman totaal aan gruzelementen. Bij vervangen aandrijfsnaar door dealer (20000km beurt) bout niet geheel goed vastgezet, keurig door dealer opgelost. Brandstof problemen met carburateurs en sluiting in elektra circuit . Dus probleemloos zijn ze zeker niet.
maar na al die Japanners een BMW genomen en die mag duurder zijn in gebruik en onderhoud maar rijd zoveel beter.
Wil niet meer anders

Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 15:04
door EL SCORPIO
Aircooled schreef:als je een betrouwbare motor wilt hebben die (bijna) nooit kapot gaat, moet je een Honda kopen
Ik heb er vele gehad en zonder flauwekul die krengen zijn bij normaal gebruik niet kapot te krijgen,
kan Bmw nog iets van leren.........ps heb geen Honda meer wel een Bmw hehe

Dat deed ik ook.
Een Honda CBF1000F vorig jaar nieuw gekocht en na 83 km op de klok vastloper in het blok.
Geen flauwekul. Dus ben nu weer lekker terug bij BMW en tot nu toe nog steeds niet kapot.
Vastloper ging gelukkig met 25km/h en niet met 120km/h en Honda service vond ik niet top.
Er werd ook niet gepraat over de eventuele letselschade die had kunnen gebeuren, moest niet zeuren. Kreeg nieuw blok plus wat extra's (hoofdzakelijk omdat mijn dealer erachter aan ging) en moest verders mijn mond houden en mocht tegen niemand wat zeggen.
Per saldo denk ik dat ik geluk heb gehad dat ik niet hard reed, zelfs mijn motormaatje schrok. Zelfs mensen uit de buurt waar we reden kwamen kijken zoveel kabaal gaf die vastloper.
Ik ben ff helemaal Honda af.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 22:46
door Bert M
Beste mensen
We dwalen inmiddels (te) sterk af van het oorspronkelijke onderwerp wat, zoals de titel al zegt: de 20.000 km beurt van de
is. Graag weer on-topic!
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 22:55
door EL SCORPIO
Bert, helemaal gelijk.
Zoals ik in mijn boekjes zie en ik mijn dealer gesproken heb is een 20.000 beurt opgebouwd uit standaard zaken met standaard BMW tijden.
Dus zou de prijs van een 20.000 km beurt niet teveel van prijs mogen verschillen.
Zijn er wel verschillen dan wil ik persoonlijk daar ook meer van weten.
Dan krijg je inzicht in waar de verschillen zitten en zou je met je dealer kunnen overleggen over een prijs.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 23:09
door Ton1959
Deze prijsverschillen zijn inderdaad soms erg groot enhet moest eigenlijk niet kunnen. Er kunnen natuurlijk wel prijsverschillen zitten in de gebruikte oliesoort en de bougies die gemonteerd worden. Dus de ene dealer kan de goedkoopste bougies monteren terwijl de andere er mischien iridium bougies in zet. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 23:26
door Bert M
Ton1959 schreef:Deze prijsverschillen zijn inderdaad soms erg groot enhet moest eigenlijk niet kunnen. Er kunnen natuurlijk wel prijsverschillen zitten in de gebruikte oliesoort en de bougies die gemonteerd worden. Dus de ene dealer kan de goedkoopste bougies monteren terwijl de andere er mischien iridium bougies in zet. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Zijn officiële BMW-dealers vrij om eigen keuzes te maken inzake te gebruiken merken olie en vervangdelen?
Bert M
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 29 sep 2013, 23:50
door Ton1959
Bert M schreef:Ton1959 schreef:Deze prijsverschillen zijn inderdaad soms erg groot enhet moest eigenlijk niet kunnen. Er kunnen natuurlijk wel prijsverschillen zitten in de gebruikte oliesoort en de bougies die gemonteerd worden. Dus de ene dealer kan de goedkoopste bougies monteren terwijl de andere er mischien iridium bougies in zet. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Zijn officiële BMW-dealers vrij om eigen keuzes te maken inzake te gebruiken merken olie en vervangdelen?
Bert M
Nou in de tijd dat ik werkte bij een dealer moesten de meeste onderdelen origineel zijn zeker voor de balieverkoop. Maar bijvoorbeeld een BMW oliefilter of een Knecht of Mahle zijn van dezelfde kwaliteit maar wel een andere prijs. En een Bosch bougie in een BMW doos kost meer als een Bosch bougie in bosch verpakking.. Terwijl het om dezelfde bougie gaat. Hetzelfde hadden wij met NGK voor Honda . Zelfde onderdeel ander doosje. Maar de importeurs zien het liefst dat alleen de originele verpakkingen gebruikt worden die via hun komen en die zijn net iets duurder. En als de dealer daar ook een prijsverschil voor zou hanteren dan krijg je ook een variatie van prijs.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 09:55
door doov650
Ton1959 schreef:. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Dat is niet zo. Heer BMW heeft wel per soort werkzaamheid te faktureren tijdseenheden voorgeschreven, maar de dealert mag zijn eigen prijs aan zo´n tijdseenheid hangen.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 12:28
door Jekihero
doov650 schreef:Ton1959 schreef:. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Dat is niet zo. Heer BMW heeft wel per soort werkzaamheid te faktureren tijdseenheden voorgeschreven, maar de dealert mag zijn eigen prijs aan zo´n tijdseenheid hangen.
Uit een ander draadje:
Jekihero schreef:
Momenteel leggen 1-handed en ik de rekeningen naast elkaar.
Opmerkelijk is ook:
Bij Motoport kost de standaard 20.000 beurt € 291.97 (43 eenheden)
Bij Motorplaza € 192.02 (37.80 eenheden)
Een arbeidseenheid bij Motorport is dus € 6.79 en bij Motorplaza € 5.07 en dat alles excl. de BTW
Ronald
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 14:22
door HansD
Was 1 arbeidseenheid bij BMW nou een kwartier?
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 14:44
door J vd B te V
HansD schreef:Was 1 arbeidseenheid bij BMW nou een kwartier?
Had een reparatie bij De Jong in Alphen anderhalve maand geleden.
Zij rekenden eenheden van 5 minuten.
Tarief was 6 euro ex BTW.
PS: De Jong is voor zover ik weet nu nog steeds officieel BMW MOTORRAD dealer.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 14:50
door Bert M
HansD schreef:Was 1 arbeidseenheid bij BMW nou een kwartier?
Denk het niet want dan zou een 20.000 beurt dus ergens tussen de 9 en 10 klokuren in beslag nemen. Ben bang dat één arbeidseenheid 5 minuten is, als ik zo even langs mijn duim na reken (ca. 3,5 klokuren kost de beurt dan en dat geloof ik wel). Uurtarief van Motoport ligt dan op 81,48 excl btw en dat van Motorplaza op 60,84 excl btw. En dat zijn, ondanks de zeldzame hoogte, bedragen die ik wel realistisch acht.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 18:10
door Ton1959
Maar tegenwoordig als je naar de garage gaat kan de dealer je toch van tevoren al zeggen wat een standaard grote beurt kost dus eigenlijk zijn er dan geen verrassingen. Om toch maar even op het onderhoud terug te komen wat gedaan moet worden bij een grote beurt en wat gedaan word zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen.
De ene garage doet meer dan nodig en de andere minder. En dit vroeg ik eens na bij de importeur en die was het er mee eens dat er ook meer gedaan mag worden dan nodig is ( maar niet minder).
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 18:49
door doov650
HansD schreef:Was 1 arbeidseenheid bij BMW nou een kwartier?
6 minuten. Anders zijn die getallen achter de komma niet te verklaren.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 19:08
door Jekihero
http://home.wanadoo.nl/menk/_f650/kosten_nl.html
Schijnt toch 5 minuten te zijn.
Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat bij 1-handed het tarief van de GS is aangehouden.
Minder tupperware is minder eenheden.
Ik ga morgen bij BMW informeren.
Ronald
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 19:16
door Mello
Jekihero schreef:Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat bij 1-handed het tarief van de GS is aangehouden.
Minder tupperware is minder eenheden.
Ronald
Ik denk het niet.
Mijn

is laatst bij dezelfde dealer geweest en ik kom op € 5.08.
Dit betrof een 80.000 Km beurt, 52 eenheden € 264,16. Dit zou dan 4 uur en 20 minuten zijn

:
Johan
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 20:17
door J vd B te V
Dus De Jong in Alphen hanteert weer andere tarieven? (Zie mijn vorige post. )
Bij mijn auto's (Ford) hanteert de dealer vaste prijzen per type. Daar zitten standaard dingen in. Meerwerk kost natuurlijk ook nog wat.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:16
door Jekihero
Mello schreef:
Ik denk het niet.
Johan
Wàt denk je niet Johan?
Dat voor een GS minder eenheden gerekend wordt?
Ronald
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:33
door Mello
Jekihero schreef:Mello schreef:
Ik denk het niet.
Johan
Wàt denk je niet Johan?
Dat voor een GS minder eenheden gerekend wordt?
Ronald
Er zal voor een GS best minder eenheden worden gerekend vanwege minder tupperware. Maar zoals ik het zie rekent Motorplaza een lager uurloon. Of te wel een lager eenheids loon.
Of zie ik het nu verkeerd
Johan
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 01 okt 2013, 08:26
door Jekihero
Yep, Motoport is bijna 34% duurder per eenheid.
Ondanks dat men in de randstad gemakkelijk hogere tarieven rekent is dit m.i een onverklaarbaar verschil.
Ronald
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 02 okt 2013, 10:32
door J vd B te V
Jekihero schreef:Yep, Motoport is bijna 34% duurder per eenheid.
Ondanks dat men in de randstad gemakkelijk hogere tarieven rekent is dit m.i een onverklaarbaar verschil.
Ronald
Zijn de Motoport vestigingen dan verschillend in tarieven? ????.
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 02 okt 2013, 17:17
door Jekihero
J vd B te V schreef:
Zijn de Motoport vestigingen dan verschillend in tarieven? ????.
Geen idee, maar niets verbaast mij meer met het prijsverschil tussen Motorplaza en Motoport ter illustratie.
En als BMW dan geen tarieven maar eenheden voorschrijft aan de BMW dealers die zich daar vervolgens ook niet aan houden is de chaos compleet.
Mijn ietwat ongenuanceerde opmerking was meer in algemene zin bedoeld.
Ronald
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 02 okt 2013, 20:43
door 1-handed
Ik zie vaak prijzen waar onderdelen voor ingekocht worden , je wil niet weten wat uiteindelijk de consument betaalt . onderdelen verkopen is een gouden handel
Re: 20.000 beurt, anders nog iets?
Geplaatst: 02 okt 2013, 21:35
door EL SCORPIO
Dat had ik ook met mijn fietsonderdelen inkoop.
Wat een prijsverschil met de detailhandel verkoop.
En ik geniet er nog steeds van als ik mijn vrouw en dochter hun fietsen doe.
Is een hobby therapie voor mij en ook een financiele winst want de fietsenmaker weet ook zijn prijzen.
Heb het werk van mijn wijlen opa en wijlen vader geleerd en heb zelfs nog gereedschap van hun, buiten mijn eigen gereedschap.
Maar met motoren is het precies hetzelfde.