Pagina 1 van 1

Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 18 aug 2013, 22:22
door WernerB
Beste forumleden,
Nou weet ik toch bijna zeker dat ik onlangs op dit forum iets heb gelezen over de aanpak van het Briskteam te Wiesbaden. Maar hoe ik ook zoek, ik kan het niet meer terugvinden. Ook de zoekmachine biedt geen soelaas. Heb ik me vergist en er ergens anders over gelezen? Wie weet raad?
Vast bedankt voor reacties en eventuele ervaringen. Want daar ben ik wel benieuwd naar. En hoe kijken onze experts, zoals Kenny en Vioma hier tegen aan?

Have à Nice BMW-day,
WernerB

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 18 aug 2013, 22:54
door JOS WRSM
Hier staat wel een aardig verhaal van onze oosterburen. . . .

http://www.kradblatt.de/index.php?http: ... /brisk.php

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 19 aug 2013, 12:29
door WernerB
Hallo Jos,

dank voor de Duitse info, maar ik weet toch bijna zeker dat er ook de ervaringen zijn van een van onze forumleden......

Have a nice BMW-day!
WernerB

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 19 aug 2013, 13:24
door PaulRS
Hoi.

Naar mijn mening is/was dat hele Brisk verhaal een hoop gebakken lucht.

Die jongens doen gewoon heel secuur kleppen stellen en de gasklephuizen synchroniseren, tot het meten van de uitlaatbochten temperatuur aan toe, alle truken om die 2-cilinder netjes te laten lopen.
Dan wordt alle lof gegeven aan die bougies, terwijl het grote deel van het resultaat door het afstellen komt.

De pest is alleen dat dit bij een dealer niet altijd even netjes gebeurd, en dan is resultaat snel gehaald.

KFR onder deellast is een gevolg van een arm, te arm, mengsel om aan de emissie-eisen te voldoen.
En een arm mengsel wil nu eenmaal slecht ontbranden, motor loopt heet en begint te morrelen.
Daar veranderd een bougie heel weinig aan.

Wat meer peut, dat wil je.
Maar dan zou je een andere drukregelaar moeten monteren, of de Moronic belazeren.

Ik zelf heb toen ook met die Brisk geëxperimenteerd, gewoon om te proberen, en de resultaten waren magertjes.

Groeten, Paul.

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 19 aug 2013, 15:01
door EL SCORPIO
Paul, helemaal gelijk.

Goede afstelling is het gewoon.
Had een BMW R1100RT en bij Motoport kregen ze de KFR er niet uit.
Ben wel 5 keer terug geweest.
Dat terwijl de motor toen pas 14.000 km had gelopen.
Wist toen nog niets van het forum en van hoe dit probleem dan op te lossen dus ik greep van narigheid ook naar brisk bougies en het resultaat was minimaal.
En ze waren nog aan de prijs toen ook. Heb ze dus weer verkocht.
Na een aantal boxers gehad te hebben weet ik nu dat het gewoon een goede afstelling nodig heeft om mooi te lopen.
En emissie eisen leuk en aardig maar een mens werkt toch ook niet goed met te weinig eten en drinken?
Dus waarom je motor wel? Een paar druppeltje extra benzine doet dan wonderen.

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 19 aug 2013, 22:37
door siebke
Natuurlijk is een juiste afstelling essentieel, dat is wel bewezen. Echter sinds pak-em-beet ruim 10.000 rij ik met Brisk iridium bougies. Vanaf dat moment rijdt mijn -1100- toch een stuk smeuïger en lijkt meer power te hebben. Wat me het meest opviel was het benzineverbruik, dat zakte van 1:17 naar bijna 1:20. Pas daarna heeft de motor een beurt gehad. Momenteel haal ik nog steeds een verbruik van 1:18 en hangt tegen de 60.000 km beurt aan.
Ik vind het resultaat dus echt niet marginaal, maar goed merkbaar. Overigens had 'De Hobbyist' toen alleen maar Brisks in hun programma..... _001

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 20 aug 2013, 01:03
door Ton1959
Toen ik mijn motor kocht zaten de Brisk bougies erin. De motor had net een beurt gehad en ook met deze bougies veel last van KFR. Benzineverbruik was rond de 1 op 17. Nadat ik het synchroniseren zelf had gedaan ging de motor richting 1 op 20. En na het monteren van de NGK irridium naar 1 op 20,4 maar dat werd de gunstigste waarde.
Conclusie is voor mij dat goed synchroniseren en netjes kleppen stellen zoals Paul al aangaf de grootste verbetering . Ik blijf wel een grote fan van NGK.

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 20 aug 2013, 09:58
door WernerB
Beste Forumleden,

Mijn 1200-tje loopt best goed hoor! ;)
Ik was echter gewoon nieuwsgierig, zoals we allemaal wel eens zijn waar het onze RT-tjes betreft, naar dat verhaal over het Briskteam te Wiesbaden, waarin de kleppen en de axiale speling van de tuimelaaras, met lichte afwijking van fabrieksopgaven, werden gesteld. Volgens mij zelfs met een 1200rt....

Waarschijnlijk moet ik het dus doen met de Duitse versie uit 2003 die Jos mij voorschotelde. Nogmaals dank je wel Jos! _004

Voor alle duidelijkheid: ik rijd met Denso Iridium en bemerk een licht verbeterde draaicultuur t.o.v. standaard Bosch-exemplaren. De Iridium-bougies zijn wel duurder, maar gaan veel langer mee. En als je ze in Engeland koopt, scheelt het fors in je portemonnee. (Ik betaalde 6 pond en 90 pence = circa € 8,50 per stuk) Hierover is echter al zoveel geschreven, dus ik laat het hierbij.

In mijn vorige BMW's ook ge-experimenteerd met Brisk en eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ook die een ietsie-pietsie mooiere draaicultuur van het blok opleverden. Ik haalde ze toen bij de Knalpot en daar hadden ze ook van de "Indianen-verhalen" gehoord m.b.t. gaten in zuigers. Maar met al hun BMW-ervaring hadden ze er nog nooit eentje gezien of waren ze er een tegengekomen! Hun ervaringen met Brisk waren gewoon goed. Dat voor wat betreft Brisk-bougies.

Het enige wat mij verbaast bij mijn 1200: toen ik de machine kocht stond er 52.000 km op de teller en het blok liep als een zonnetje! Het leek wel een 4-pitter! Maar na de 60.000 beurt en het leegmaken van de computer, heeft het blok nooit meer zo soepel gelopen! Voor mij een absoluut raadsel en ik weet dat er meer RT-ers zijn die dit fenomeen aan den lijve hebben ondervonden. Verhalen als zou de computer zich opnieuw moeten "in-leren" verwijs ik naar de rommelmarkt; mijn blok heeft nu 94.000 km gedraaid (tijd genoeg zou je zeggen om zich "in te leren") en dat soepele draaien is nooit meer teruggekeerd..... _001
Inmiddels ben ik eraan gewend geraakt, maar ik droom nog wel eens van de momenten voor die 60.000 km-beurt........

Echter, mocht iemand dat Nederlandse Briskteam-verhaal nog ergens tegenkomen? Ik houd me aanbevolen! Gewoon uit louter nieuwsgierigheid, want ik ben echt niet van plan om ervoor naar Wiesbaden te rijden!

Have a nice BMW-day!
WernerB

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 20 aug 2013, 10:57
door Kees Jan
Vreemd dat jouw RT minder soepel is gaan lopen.

Je kan nog proberen de gaskleppen te kalibreren (contact aan, testprogramma afwikkelen, gas rustig driemaal geheel open en dicht draaien, contact weer uit).
Dit is noodzakelijk als de RT spanningsloos is geweest, bijvoorbeeld door het wisselen van de accu, en wordt nog wel eens vergeten.

Groet,
Kees Jan

Re: Briskteam Wiesbaden

Geplaatst: 20 aug 2013, 13:47
door WernerB
Motor heeft sinds 80.000 beurt (nieuwe accu) niet meer zonder spanning gestaan. Dus 3x, enz....... biedt geen soelaas meer.
Voorts: de motor ontvangt vanaf het prille begin Castrol (10W50?) en vanaf 2011 Motorex Boxer-olie. (Sae-waarden weet ik zo gauw even niet).

Maar ik denk dat het verminderde soepele lopen niet veel heeft te maken met de geringe viscositeits-verschillen. Meer en vooral volgens mij met "leegmaken"/resetten van computer. (De opgeslagen fout-meldingen bij mijn RT zorgden er in elk geval wel voor dat hij als een naaimachientje liep.....).

Ondertussen beginnen we een beetje off-topic te geraken......... ;)

In elk geval dank voor de reacties.

Have a nice BMW-day!
WernerB