Pagina 1 van 1

POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 13 aug 2013, 22:32
door JOS WRSM
We zijn eigenlijk wel benieuwd welke forumleden zelf sleutelen.
Zijn het grote projecten of doe je alleen klein onderhoud. Of heb je zoiets van: dat laat ik graag aan een vakman over.

TOELICHTING POLL:
1. Groot onderhoud: motor helemaal uit elkaar om bijvoorbeeld versnellingsbakreparaties uit te voeren of de koppeling te vervangen enz.
2. Klein onderhoud: zelf olie verversen, bougies vervangen, elektrische probleempjes verhelpen enz.
3. Spreekt voor zichzelf.

Dus doe eens mee aan deze Poll.
Uiteraard word je hier ook van harte uitgenodigd om e.e.a. hierover te vertellen.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 13 aug 2013, 23:37
door Ton1959
Bij mij is het altijd opnieuw een afweging. Als je eenmalig speciaal gereedschap moet aanschaffen kan een reparatie duur uitvallen. Maar soms is het waard in verband met arbeidsloonkosten om toch het gereedschap aan te schaffen. Als ik al het speciaal gereedschap had deed ik gewoon het meeste zelf.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 13 aug 2013, 23:44
door Jempy
Bij mijn vorige motor (R80RT) deed ik alles zelf.
Nu bij mijn R850RT enkel het kleine onderhoud. Van de elektronica ben ik niet op de hoogte; maar een lampje, oliefilter, olie, benzinefilter of remmen vervangen geeft geen probleem.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 00:32
door Inspector Gadget
Alle elektronica en gerelateerde projecten doe ik zelf, als het kan.
(lees: als de tupperware er niet af hoeft, die drempel heb ik nog niet genomen :$ )

Terwijl ik in het verleden mijn H.nda XL250 helemaal zelf gereviseerd en onderhouden had, maar dat stelde weinig voor toen, vond ik. _001
Bepaalde gereedschappen heb ik wel, zoals diagnose, voelermaten, taper tools, vacuümmeter, etc.

Het reguliere onderhoud laat ik aan Kenny over, voor sommige zaken heb je ook een kennersblik nodig. Denk ik.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 07:33
door marcel72
Al het kleine onderhoud zelf, zeg maar onderhoud "light". Voor de rest gaat de -1200- naar de vakman: heb ik gewoon te weinig verstand van, niet het juiste gereedschap en niet de plek.
Voordat de motor naar de garage moet/mag haal ik zelf eerst al het overbodige eraf. Kan ik ook eens op een kale motor rijden.
Overigens is de tupperware eraf halen de eerste keer even zoeken waar alle schroefjes zitten, maar daarna is het goed te doen. Je komt dan in ieder geval een stuk beter bij alle onderdelen.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 09:09
door EL SCORPIO
Het grote onderhoud laat ik doen.
Het kleine onderhoud doe ik zelf, maar ja wat is klein?
Meestal houdt klein bij mij op als er speciaal gereedschap nodig is en electronicakasten.

Van de winter pel ik de motor een beetje kaal en ga alles schoonmaken.
Merk wel dat ik vroeger veel meer zelf deed maar toen kon je ook veel meer met wat gereedschap.
Neem alleen al het inleren van bepaalde accessoires. Hoe ga je dit zelf doen?

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 09:09
door Peter_V
Bij de -1100- laat ik het over aan een vakman en dat is simpelweg een keuze uit gemak en een stukje zekerheid. De BMW is voor mij een heel prettig vervoersmiddel en die moet gewoon rijden en niet door mijn geknutsel stil komen te staan. De motor uit elkaar halen (op het motorische gedeelte na..) is geen probleem, dezelfde stappen terug resulteert meestal :oops: in een complete motor.

Het is heel anders met mijn andere motor, de Yamaha XS750. Die haal ik gerust compleet uit elkaar voor het onderhoud en wordt dan weer met een beetje hulp rijdend in elkaar gezet. Het verschil is uiteraard wel dat de xs750 weken stil kan staan zonder dat ik daar hinder van heb. Een ander punt is de complexiteit, bij de japanner kan ik overal bij zonder rubberen armen :D en heb ik aan het werkplaatshandboek genoeg.

Als ik naar het motorische gedeelte kijk van de BMW dan denk ik hetzelfde als ik tegenwoordig de motorklep van de auto open doe.. yep er zit een motor in :lol:

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 09:45
door Arjan W
Vroeger bij de Honda's deed ik bijna alles zelf (behalve afstelling v/d motor). Ik merk dat het met de -1100- wel is veranderd.

Tegenwoordig gebruik ik de motor veel meer als voorheen en ik wil ook tijd met mijn gezin wil doorbrengen. De drang om een zaterdag of een weekend sleutelen is niet echt meer aanwezig (ik ga liever met de kleine, moeders en de hond naar het strand). Daarbij is mijn spaarvarken iets gevulder geworden en kan ik het mij ook permiteren om de motor bij de dealer of bij Kenny onder te brengen.

Neemt niet weg dat ik vorige week een bobbel op mijn band kreeg, ik heb de band dezelfde dag nog vervangen (eeuwige dank aan Kenny) Het (de)monteren doe ik dan zelf.

Kort samengevat, als het moet of ik heb tijd doe ik het kleine onderhoud zelf, anders breng ik de motor weg naar de experts wat het gezin een goed gevoel geeft.

Groet,
Arjan

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 10:56
door Garfield
Ik werkte vroeger in de techniek dus groot onderhoud zou, theoretisch, geen al te grote problemen mogen opleveren. Mijn gereedschapkist is meer dan behoorlijk gevuld 8)_ en mijn laatste aankoop is een GS-911 _005

Maar ik heb klein onderhoud gestemd omdat ik simpelweg niet de ruimte heb om mijn RT helemaal uit elkaar te halen. Maar techniek heeft nog steeds mijn warme belangstelling.

[groet]
Frans

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 12:04
door RobNIJ
Ik heb gekozen voor de optie ik laat het over aan....
Echter daarbij een aantekening:
Ik heb zelf geen ruimte om te sleutelen, mijn brommert staat altijd buiten. Ik doe het grote onderhoud bij een medebiker die er veel verstand van heeft en de ruimte er voor heeft. Kleine dingetjes die "even" buiten gedaan kunnen worden doe ik wel zelf.
Rob

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 17:36
door Bas
Aangezien ik er niet zo veel verstand van heb de RT techniek breng ik hem lekker naar Kenny. En dat bevalt me prima. _004

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 18:02
door Bert M
De RT is gisteren verwend door Kenny met een 100.000 beurt en heeft mooie staalommantelde remleidingen gekregen (remt trouwens voelbaar nauwkeuriger!). En als ik zie met hoeveel liefde, geduld en vakmanschap Kenny dat allemaal doet _004 , dan pieker ik er niet over om zelf te gaan prutsen.

[groet]

Bert M.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 19:31
door Baird
Beetje ruzie met de mogelijkheden:
heb voor optie 1 gekozen, in principe doe ik alles zelf omdat ik het zonde vindt anderen ergens voor betalen als ik het zelf ook kan, gelukkig lukt dat ook meestal wel, mag ook wel met mijn achtergrond.
Jammer dat dan optie 3 ineens 'vakman' genoemd wordt, er zijn genoeg thuis-sleutelaars die door achtergrond of ervaring zeker 'vakman' genoemd mogen worden, optie 3 kan dan beter 'volledig uitbesteden' genoemd worden. _004

p.s.: er zijn genoeg vakmannen die nog niet mogen wijzen naar mijn motor, maar dat is een ander verhaal _002

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 20:04
door RvW
Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, met dit forum bij de hand en ruimte om het te doen kom je heel ver.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 21:17
door japachap
Ik zit ietsjes boven nr 2- doe basic servicing plus volledig remsysteem onderhoud en ben berijd om meer te leren. Als ik het kan, doe it het graag- maar ik vind nu dat ik weinig tijd heb voor weekeindjes in mijn garage...

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 14 aug 2013, 23:00
door Remco63
Ik heb mijn R1100RT voor het grote onderhoud naar Oscar Motorservice gebracht. Simpel omdat ik er de tijd en zeker niet de kennis voor heb om dit soort specifieke zaken, koppeling vervangen, gasklephuis vervangen, zelf te doen. Aangezien ik er elke dag op rij voor het woon-werk verkeer moet hij het gewoon doen. Het laatsteonderhoud kostte een klap geld maar als ik er nu weer op rij begrijp ik de BMW kreet " freude am fahren" een stuk beter

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 15 aug 2013, 09:23
door Franky
Vroeger bij de crossmotor (Honda CR250) deed ik alles zelf, maar hier heb ik er geen verstand van en "durf" er eigenlijk niet zelf aan te beginnen. Meer uit angst van iets fout te doen bij de beauty. Ik zou het wel graag leren want zoals ik het nu ervaar is de eerste BMW die we nu hebben meteen een liefde voor het leven geworden Big RT Smile

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 15 aug 2013, 10:25
door Andrew
Ik deed onderhoud aan motoren en auto altijd zelf.
Afgelopen jaar heb ik mijn -1100- naar een specialist gebracht omdat ik dacht dat die hem beter zou kunnen afstellen dan dat ik zelf kan.
Ik heb daar dingen gezien waarbij mij de tranen in de ogen sprongen _002
Bijvoorbeeld het afstellen (synchroonstellen) terwijl de recyclizer er nog tussen zat.
En zo nog wel een paar dingen die ik hier niet zal noemen.
Tevens had ik beslist niet het idee dat hij beter was afgesteld dan toen ik het zelf had gedaan.
Inmiddels heb ik zijn foutjes weer hersteld en rij ik weer met plezier.

Mijn conclusie is dus dat ik in principe alles zelf doe _004

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 15 aug 2013, 21:39
door siebke
Tja, wat is groot en wat is klein? Voor het reguliere onderhoud gaat'ie naar beun de vakman, zowat bij mij om de hoek. Afstellen is niet mijn 'ding'. Ergens heeft een ABS-sensor last van vochtindringing bij harde regenval. Ik ben een 'goedweerrijder' dus dat gebeurt me niet vaak en resetten kan ik zelf. Ook dank dit RT-forum en het wph de hallgevers(plaat) zelf vervangen alsook enkele weken geleden de rechterveerpootkeerring. Geen speciaal gereedschap aangeschaft, maar prakkiseren komt van armelui, dus zelf wat provisorisch in elkaar geknutseld en met wat overig gereedschap en bewaarde 'rommel' een terugslagtuig voor dat laatste (hardnekkige kreng) gefabriekt. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik hulp had van een handige schoonzoon, zelf motorrijder én monteur. Maar remvloeistof vervangen mag de beun. Ik zorg wel zelf voor onderdelen. De tupperware heb ik er al een paar keer van af gehad.
Algemeen kijk ik eerst (middels forum en wph) of ik ergens zelf aan durf te beginnen.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 16 aug 2013, 00:07
door J vd B te V
In principe laat ik het aan de vakman/dealer over. Maar regelmatig repareer ik ook zelf of monteer ik accessoires.Is afhankelijk van tijd en zin en weer. Want om de motor in de garage te krijgen ben ik ff zoet. Dus doe ik het buiten onder de pergola......
Eenvoudige onderdelen maken is wegens draaibank en freesbank geen probleem. Lassen of hard/zacht solderen hoort daar ook bij.
Grootste probleem is het juiste materiaal op de kop tikken.
Vind het ook leuk om anderen te helpen, maar ik ben geen echte monteur.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 16 aug 2013, 09:19
door Lemoi
tja, in het algemeen laat ik alles Kenny doen (ik heb er eigenlijk geen plaats voor). Maar toen ik zoveel problemen had heb ik mijn koppeling zelf vervangen (en laten uitbalanceren).

Dus eigenlijk altijd naar Kenny behalve voor kleine dingetjes en andere grapsjes zoals extra licht, en andere grapjes waar ik mee bezig ben.

Dingen die een relatie hebben tot mijn veiligheid laat ik altijd doen

Hans

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 16 aug 2013, 19:58
door HenkvanR
Ik laat alles doen, en daarom ging ik vandaag naar Kenny om een afspraak te maken, heeft hij direct even tijd om een kleine beurt te doen, en gelijk ook nieuwe remblokjes dus weer helemaal happy, bedankt Kenny.

Verstuurd van mijn V370 aan alle forumleden

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 16 aug 2013, 20:41
door aartjw
Zo technisch ben ik geloof ik niet, dus ik breng 'm altijd naar de dealeRT. Ik zou het misschien wel kunnen, maar ik heb er weinig verstand van en ik heb het gereedschap er niet voor. Hij moet het gewoon doen en daar ben ik niet zo zeker van als ik zelf onderhoud ga plegen :shock:

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 17 aug 2013, 23:28
door EileRT
Ik laat het aan een vakman over en voor mijn -1100- is dat Kenny van MSA. Met veel plezier rijd ik vanuit het Noorden des lands naar Den Dolder en in de toekomst naar Ede. Met een goed en vertrouwd gevoel rijd ik weer terug naar huis!

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 18 aug 2013, 12:52
door strik
Ik wil eigenlijk 2 opties selecteren maar dat kan niet.

Wanneer je veel kilometer draait op je motor dan vind ik dat je je motor degelijk moet onderhouden.Gewoon eigen veiligheid. Vandaar dat ik naar Kenny ga. (de vakman dus) Maar als Kenny op vakantie is....zelf maar de handen uit de mouwen steken.

Zo heb ik zelf al (met het zweet op de rug) eens een accu vervangen (hele tupperware eraf) en als laatste project mijn gebroken middenstandaard laten lassen en weer gemonteerd.

Een leuke bijkomstigheid is dat je steeds meer inzicht krijgt in je eigen motorfiets.
Maar veiligheid staat bovenaan mijn lijst dus Kenny....de volgende keer weer bij jou..

Groet,
Hans

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 28 aug 2013, 22:30
door WernerB
Een paar dagen geleden een nieuw item op ons forum gezet: wie leert me kleppen stellen en synchroniseren? Nou, de reacties spreken voor zich.
In principe wordt bij mij bijna alles gedaan door Kenny. Alleen de laatste keer, omdat Amersfoort voor mij niet echt naast de deur is, is de olieverversing uitgevoerd door een bevriende Niet-BMW-dealer. Dat geldt ook voor bandenwissel. Om de doodsimpele reden dat hij praktisch bij mij om de hoek zit en ook Therese haar motor bij hem in onderhoud heeft. Voorts is klantgerichtheid hem op het lijf geschreven. We zullen geen namen noemen, hè, Leon de Jonge Motoren?!

Maar ondanks mijn grote vertrouwen in Kenny, zou ik best meer zelf willen kunnen. Ik deed dat vroeger ook aan mijn CB250, CB450 Black Bomber, R69s, R60/5, R75/5, maar na de MotoGuzzi Californian, K75, R1100rt en nu de 1200rt niet meer.
Dus ik heb ingevuld: overlaten aan de vakman! Maar in de nabije toekomst wil ik graag meer zelf doen. Mijn garage is groot zat, maar helaas niet verwarmd. Echter, het echte grote onderhoud laat ik ook in de toekomst, graag uitvoeren door de echte vakman. Ook al gaat die nog verder van mijn woonplaats werken dan nu het geval is.....( hè, Kenny.....)

Have a nice BMW-day!
WernerB

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 29 aug 2013, 08:04
door concours
Olie- oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen doe ik zelf. Klein klusje. Je hebt alleen een speciale oliefiltersleutel nodig. Ik bestel mijn onderhoudspullen bij http://www.on2wheels.nl/contents/nl/d24 ... delen.html
Speciaal voor BMW. Als je 4 liter Motorex boxerolie koopt krijg je gratis een oliefilter of een oliefiltersleutel naar keuze. Moet wel zeggen dat ik een garage heb. Als ik voor de deur op straat moet gaan liggen om onderhoud te doen, zou ik de motor ook wegbrengen.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 29 aug 2013, 09:09
door doov650
Ik doe alles zelf.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 29 aug 2013, 11:31
door rob55
Het groot onderhoud doe zelf.

Mijn autotechnische opleiding gebruik die nu alleen nog voor de hobby. 8)_
Naast een garage een heftafel en speciale gereedschappen heb ik bijna alles om het zelf te kunnen doen. :)
Ook wel voor/met anderen maar dan als assistent.
In een soort workshop heb ik al een paar BMW rijders het kleppenstellen en synchroniseren uitgelegd. Waarbij zij zelf de uitvoering gedaan hebben.
Ook de Poly-Vsnaar, filters, olieën en remvloeistof verversen e.d heb ik hen samen met mij laten doen.

Nog geen dealer nodig gehad. :)

Rob

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 29 aug 2013, 17:25
door Mello
Als hoofdwerktuigkundige op een baggerschip heb ik de technische kennis wel in huis :$ .
Echter als ik met verlof ben wil ik graag wat andere dingen doen dan sleutelen, zoals rijden met de -1200- .
Dus gaat de RT naar de BMW dealeRT, waar hij op dit moment staat voor een beurt terwijl ik 4 week aan boord zit. Was geen probleem om hem daar 4 week te stallen zodat zij rustig hun werk kunnen doen. Hoef ik hem niet te missen als ik met verlof ben.

Het enige waar ik een uitzondering voor maak is onze kever uit 73. Ook een boxer tenslotte :D

[groet] Johan

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 02 sep 2013, 16:19
door ovi
Ik doe alles zelf omdat het sleutelen zelf voor mij ook genieten is! _004

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 03 sep 2013, 16:47
door jaybmw
Doe een en ander zelf . Maar gezien ik de hele dag zelf sleutel heb ik in mijn vrije tijd weinig zin om zelf aan de motor te gaan prutsen . Ik repareer af en toe auto's als beun de haas . Met dit verdiende geld ga ik naar de dealer . Luxe probleem of lui ? Als ik zelf olie vv , kleppen stel en banden leg , wat moet ik dan bij de dealer of universele garage ? Vragen met rode oren of ze de remvloeistof vervangen en het cardan vv ? Moet binnenkort naar de dealer voor een 30dznd beurt , afhankelijk van de prijs ga ik overwegen om naar Jensen te Nijmegen te gaan in het vervolg ipv Mofra . Een setje remblokken steken of banden leggen doe ik zelf . Alhoewel ik de banden de laatste keren bij een bedrijfje heb laten doen voor een bodemprijs . ( J&B motors te Wernhout ). In principe doe ik het ook omdat ik zelf druk bezig ben met de boot en het bijkomende werk aan de motor hiervan ect . Vind het fijn om zo nu en dan op de motor te gaan toeren ipv te sleutelen . Begrijp mensen absoluut die het erg leuk vinden om zelf te sleutelen en ook nog eens geld besparen en zo andere dingen met het geld kunnen doen .

Kortom : het meeste laat ik dus doen , ondanks dat ik zelf van oorsprong als techneut werkzaam was voor 25 jaar in de automotive .

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 31 dec 2013, 16:28
door Vorie
voor mijn eigen veiligheid laat ik het sleutelen en het onderhoud mooi aan een vakman over! _004 Big RT Smile

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 01 jan 2014, 11:02
door scan
Heb bepaald geen linkerhanden en wat ik zelf kan doen doe ik ook.
Helaas is de ontwikkeling zodanig dat je steeds vaker geavanceerde apparatuur en gereedschappen nodig bent om klusjes te klaren en daar ligt de grens waar het voor mij ophoudt.
Dus mijn stem luidt: doe een beetje zelf en knorr doet de rest... :lol:

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 01 jan 2014, 11:03
door beckysmile
Eerst even gelukkig nieuwjaar voor iedereen.

Ik ben best wel heel technisch, sleutel graag, en heb bergen gereedschap, waaronder ook veel speciaal spul.
Daarbij heb ik net de Haynes van dutchmidiman kunnen overnemen (nogmaals dank daarvoor), en staat me niets meer in de weg om alles zelf te doen
Motivatie daarachter is enerzijds uiteraard de bak met geld die in mijn beurs blijft, maar anderzijds ook de onachtzaamheid van anderen (zoals ook te lezen in andere reacties), simpelweg omdat dit niet hun motor is maar hun werk, en daar laten we allemaal wel eens een steekje vallen.
Voorlopig is nog even niets nodig, maar er staat wel een ander sleutelproject op m'n oprit: De Tigra (1.4, 2000) van mijn zoon heeft een lekkende koppakking (en dat bij nog geen 110 dkm), en ook dat pakken we zelf aan. Als er iemand een Haynes heeft liggen van deze auto, houdt ik me graag aanbevolen.

Groet, Aad

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 01 jan 2014, 11:59
door bmwalter
dingen zoals een wiel demonteren om naar de bandenboer te brengen vallen voor mij niet echt onder sleutelen. Voor beurten gaat ie naar Jensen in Nijmegen.
Heb wel laatst de brandstofstrip gerepareerd omdat Jensen niet geloofde in de truc met de piezo-aansteker. (werkte geweldig, hij doet het nog steeds. Zo goed dat ik de tank leeg durf te rijden tot de boordcomputer 30 km rest aangaf. Er ging 28 ! liter in).

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 03 mar 2014, 22:04
door Funbiker
Als het even kan doe ik al het onderhoud allemaal zelf.
behalve die verd :shock: benzine sensor kon ik niet inleren.
want zelf sleutelen scheelt aardig in de portemonnee en ik zeg in dit geval niet: "dat houd je van de straat" want dat is juist wat ik wel wil, met de RT op de straat.
toen ik voor het eerst aan de RT begon dacht ik als ik een GL1000 volledig uit elkaar kan halen en zonder onderdelen over te houden _004 , hem weer werkend in elkaar kan zetten, behalve die kromme kleppen die er uit moest, dan is zo'n RT toch ook geen probleem?
en als ik speciaal gereedschap nodig heb maak ik het indien mogelijk zelf.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 04 mar 2014, 06:01
door Zwiety
Helaas heb ik niet echt voldoende ruimte om de RT volledig uit elkaar te halen. Dus tot op heden blijf ik van motorblok en rijdend gedeelte af en beperk ik me tot de Tupperware en de daaraan gekoppelde accessoires.
Verder gaat de RT voor alle zaken naar Molenaar.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 05 mar 2014, 00:25
door bjanolte
Tot nu toe alles nog zelf kunnen doen.
Ik denk dat het bij groot onderhoud behoord, dit is bij de R1150RT nog wel te doen,alleen als de motor of aandrijving gereviseerd zou moeten worden is dat in mijn werkruimte geen optie.
Als er erg veel speciaal gereedschap nodig zou zijn is het de overweging, om wel of niet te gaan of laten repareren.
Ik vind het bij mijn hobby van motorrijden horen, om zoveel als mogelijk is zelf het onderhoud te doen.
Gelukkig hèb ik daar de tijd voor (gepensioneerd),en het spaart nogalwat eurootjes uit.
Met de juiste informatie is verantwoord onderhoud goed te doen.
Bij de motoren waar veel elektronica systemen met CanBus zal uitleesaparatuur en ervaring een belangrijke factor zijn, om alles zelf te doen. :roll:

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 15 mei 2014, 23:11
door Henk
Ik vind het gewoon leuk om aan mijn motor te werken. Bovendien weet ik dan ook precies hoe e.e.a. weer gemaakt is.
Mijn auto breng ik altijd naar de garage, daar heb ik geen lol in om die te onderhouden.
Maar mijn R1100RT, ik denk dat ik een beetje verliefd ben op mijn RT.
Vandaag nog even een nieuwe remschijf achter geplaatst en als alles gedaan is, dan voel ik gewoon dat zij dat waardeert.

hartelijke groet,
Henk

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 06 apr 2016, 22:34
door Gewe
Ik heb aangekruist dat ik klein onderhoud zelf doe maar 1 x per jaar bij de expert op de brug geeft mij een veilig gevoel.
De navigatie monteren en aansluiten doe ik zelf, op mijn gemak. En nu heb ik de pech dat de lepel van de middenbok brak!
Nog geluk dat de omvallende motor net niet tegen mijn auto aan viel. Schade viel erg mee.
Wel een avondje sleutelen en lassen om de boel weer oke te krijgen. En dat vind ik nou wel weer erg leuk!

Vr.gr. gerard.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 07 apr 2016, 10:00
door JC1150
Klein onderhoud doe ik zelf, dus alle olieën, oliefilter, bougies, en luchtfilter. Remblokjes wil ik ook nog wel doen. De 1150RS gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, en ik heb dus niet de vrijheid om vrolijk te gaan sleutelen en als ik vastloop ergens raad te gaan vragen en volgend weekend weer verder te sleutelen. Het ding moet gewoon kilometers draaien. Ik heb daarnaast ook niet echt ruimte (hij staat buiten aan een paal), en bij mijn ouders is er ook enkel een afdakje. Mocht ik wel willen sleutelen trekt mijn vriendin vast aan de bel, dat ze ook wat aandacht nodig heeft (en terecht, ik woon in Arnhem, zij in Amsterdam)....

...voor al het "grote werk", zoals het bekrachtigde remsysteem spoelen, synchroniseren en kleppen stellen, brandstoffilter (de rest van de grote beurt dus eigenlijk) en voor wat er incidenteel kapot gaat (vrij weinig, eigenlijk) heb ik iemand die dat graag doet, goed kan en er de spullen voor heeft (en behoorlijk minder kost dan de BMW-dealer of -specialist).

Omdat ik veel rijd gaat er overigens ook geen fancy boxer-olie in, maar gewoon 10W40. Ook geen dure bougies, noch hippe state-of-the-art banden, maar gewoon old-school PR3's. ;)

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 07 apr 2016, 13:13
door Ton1959
JC1150 schreef:Klein onderhoud doe ik zelf, dus alle olieën, oliefilter, bougies, en luchtfilter. Remblokjes wil ik ook nog wel doen. De 1150RS gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, en ik heb dus niet de vrijheid om vrolijk te gaan sleutelen en als ik vastloop ergens raad te gaan vragen en volgend weekend weer verder te sleutelen. Het ding moet gewoon kilometers draaien. Ik heb daarnaast ook niet echt ruimte (hij staat buiten aan een paal), en bij mijn ouders is er ook enkel een afdakje. Mocht ik wel willen sleutelen trekt mijn vriendin vast aan de bel, dat ze ook wat aandacht nodig heeft (en terecht, ik woon in Arnhem, zij in Amsterdam)....

...voor al het "grote werk", zoals het bekrachtigde remsysteem spoelen, synchroniseren en kleppen stellen, brandstoffilter (de rest van de grote beurt dus eigenlijk) en voor wat er incidenteel kapot gaat (vrij weinig, eigenlijk) heb ik iemand die dat graag doet, goed kan en er de spullen voor heeft (en behoorlijk minder kost dan de BMW-dealer of -specialist).

Omdat ik veel rijd gaat er overigens ook geen fancy boxer-olie in, maar gewoon 10W40. Ook geen dure bougies, noch hippe state-of-the-art banden, maar gewoon old-school PR3's. ;)
Fancy boxer olie hoeft ook niet. Een goedkopere 15W50 kan ook en is beter voor je motor dan een 10W40. De PR3 is geen old school band maar nog steeds een recente band. Ik moet wel zeggen dat je met een goedkopere olie weinig bespaart. De BMW dealer gooide er wel een 10w40 in en toen had ik olieverbruik. Met mijn olie nagenoeg geen verbruik. Met de duurdere bougies ben je amper meer geld kwijt omdat ze langer meegaan en je hebt een betere vonk wat weer gunstig is voor een lager brandstofverbruik. Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 08 apr 2016, 08:06
door JC1150
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:Klein onderhoud doe ik zelf, dus alle olieën, oliefilter, bougies, en luchtfilter. Remblokjes wil ik ook nog wel doen. De 1150RS gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, en ik heb dus niet de vrijheid om vrolijk te gaan sleutelen en als ik vastloop ergens raad te gaan vragen en volgend weekend weer verder te sleutelen. Het ding moet gewoon kilometers draaien. Ik heb daarnaast ook niet echt ruimte (hij staat buiten aan een paal), en bij mijn ouders is er ook enkel een afdakje. Mocht ik wel willen sleutelen trekt mijn vriendin vast aan de bel, dat ze ook wat aandacht nodig heeft (en terecht, ik woon in Arnhem, zij in Amsterdam)....

...voor al het "grote werk", zoals het bekrachtigde remsysteem spoelen, synchroniseren en kleppen stellen, brandstoffilter (de rest van de grote beurt dus eigenlijk) en voor wat er incidenteel kapot gaat (vrij weinig, eigenlijk) heb ik iemand die dat graag doet, goed kan en er de spullen voor heeft (en behoorlijk minder kost dan de BMW-dealer of -specialist).

Omdat ik veel rijd gaat er overigens ook geen fancy boxer-olie in, maar gewoon 10W40. Ook geen dure bougies, noch hippe state-of-the-art banden, maar gewoon old-school PR3's. ;)
Fancy boxer olie hoeft ook niet. Een goedkopere 15W50 kan ook en is beter voor je motor dan een 10W40. De PR3 is geen old school band maar nog steeds een recente band. Ik moet wel zeggen dat je met een goedkopere olie weinig bespaart. De BMW dealer gooide er wel een 10w40 in en toen had ik olieverbruik. Met mijn olie nagenoeg geen verbruik. Met de duurdere bougies ben je amper meer geld kwijt omdat ze langer meegaan en je hebt een betere vonk wat weer gunstig is voor een lager brandstofverbruik. Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.
Ik heb zowel met 15W50 als 10W40 amper olieverbruik (geen is ook niet goed natuurlijk..). De bovengenomende monteur krijgt 10W40 in "bulk"/vat, dus dan wordt het verschil voor mij persoonlijk significant. Dat de BMW-dealer er 10W40 in mikt, toont wel dat het niet erg slecht is lijkt me.... De bougies kun je eens gelijk in hebben, dus dat is nog eens het overwegen waard. Het doet me deugd dat de PR3 gewoon een recente band is, haha! Daar wil ik niet te veel op besparen..is toch wel van enig belang. Op de 600 Diversion reed ik echter op ContiGo's van Continental...die kostte zo'n 30-40 euro per maand, praktisch onverslijtbaar ook nog! Daar heb ik toch ook de nodige w-w kilometers mee gereden, dus het kan wel...al gaven ze wellicht niet het vertrouwen dat ik nu krijg van de BMW op PR3's, maar ik had toch geen vergelijkingsmateriaal toen! :-)

Het is niet zo dat ik mijn fiets qua onderhoud verkwansel om maar goedkoop te kunnen rijden (dan had ik maar geen BMW moeten aanschaffen), maar ik probeer wel een gulden middenweg te zoeken. Op dit moment rijdt ik voor ongeveer 0.20 eurocent de kilometer, met brandstof, onderhoud, belasting en verzekering inclusief. Dat vind ik een heel acceptabel bedrag, eigenlijk. ;)

Laten we overigens maar geen banden- en olie-discussie aanwakkeren :D

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 08 apr 2016, 09:26
door Ton1959
JC1150 schreef:
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:Klein onderhoud doe ik zelf, dus alle olieën, oliefilter, bougies, en luchtfilter. Remblokjes wil ik ook nog wel doen. De 1150RS gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, en ik heb dus niet de vrijheid om vrolijk te gaan sleutelen en als ik vastloop ergens raad te gaan vragen en volgend weekend weer verder te sleutelen. Het ding moet gewoon kilometers draaien. Ik heb daarnaast ook niet echt ruimte (hij staat buiten aan een paal), en bij mijn ouders is er ook enkel een afdakje. Mocht ik wel willen sleutelen trekt mijn vriendin vast aan de bel, dat ze ook wat aandacht nodig heeft (en terecht, ik woon in Arnhem, zij in Amsterdam)....

...voor al het "grote werk", zoals het bekrachtigde remsysteem spoelen, synchroniseren en kleppen stellen, brandstoffilter (de rest van de grote beurt dus eigenlijk) en voor wat er incidenteel kapot gaat (vrij weinig, eigenlijk) heb ik iemand die dat graag doet, goed kan en er de spullen voor heeft (en behoorlijk minder kost dan de BMW-dealer of -specialist).

Omdat ik veel rijd gaat er overigens ook geen fancy boxer-olie in, maar gewoon 10W40. Ook geen dure bougies, noch hippe state-of-the-art banden, maar gewoon old-school PR3's. ;)
Fancy boxer olie hoeft ook niet. Een goedkopere 15W50 kan ook en is beter voor je motor dan een 10W40. De PR3 is geen old school band maar nog steeds een recente band. Ik moet wel zeggen dat je met een goedkopere olie weinig bespaart. De BMW dealer gooide er wel een 10w40 in en toen had ik olieverbruik. Met mijn olie nagenoeg geen verbruik. Met de duurdere bougies ben je amper meer geld kwijt omdat ze langer meegaan en je hebt een betere vonk wat weer gunstig is voor een lager brandstofverbruik. Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.
Ik heb zowel met 15W50 als 10W40 amper olieverbruik (geen is ook niet goed natuurlijk..). De bovengenomende monteur krijgt 10W40 in "bulk"/vat, dus dan wordt het verschil voor mij persoonlijk significant. Dat de BMW-dealer er 10W40 in mikt, toont wel dat het niet erg slecht is lijkt me.... De bougies kun je eens gelijk in hebben, dus dat is nog eens het overwegen waard. Het doet me deugd dat de PR3 gewoon een recente band is, haha! Daar wil ik niet te veel op besparen..is toch wel van enig belang. Op de 600 Diversion reed ik echter op ContiGo's van Continental...die kostte zo'n 30-40 euro per maand, praktisch onverslijtbaar ook nog! Daar heb ik toch ook de nodige w-w kilometers mee gereden, dus het kan wel...al gaven ze wellicht niet het vertrouwen dat ik nu krijg van de BMW op PR3's, maar ik had toch geen vergelijkingsmateriaal toen! :-)

Het is niet zo dat ik mijn fiets qua onderhoud verkwansel om maar goedkoop te kunnen rijden (dan had ik maar geen BMW moeten aanschaffen), maar ik probeer wel een gulden middenweg te zoeken. Op dit moment rijdt ik voor ongeveer 0.20 eurocent de kilometer, met brandstof, onderhoud, belasting en verzekering inclusief. Dat vind ik een heel acceptabel bedrag, eigenlijk. ;)

Laten we overigens maar geen banden- en olie-discussie aanwakkeren :D
Een discussie is niet verkeerd. De reden waarom ik zelf de olie ververs is omdat de dealers niet eens kunnen lezen. Succes met de 10W40 ( geen discussie verder nodig) Ik lees de boekjes altijd die bij de motor zitten.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 08 apr 2016, 12:11
door JC1150
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:Klein onderhoud doe ik zelf, dus alle olieën, oliefilter, bougies, en luchtfilter. Remblokjes wil ik ook nog wel doen. De 1150RS gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, en ik heb dus niet de vrijheid om vrolijk te gaan sleutelen en als ik vastloop ergens raad te gaan vragen en volgend weekend weer verder te sleutelen. Het ding moet gewoon kilometers draaien. Ik heb daarnaast ook niet echt ruimte (hij staat buiten aan een paal), en bij mijn ouders is er ook enkel een afdakje. Mocht ik wel willen sleutelen trekt mijn vriendin vast aan de bel, dat ze ook wat aandacht nodig heeft (en terecht, ik woon in Arnhem, zij in Amsterdam)....

...voor al het "grote werk", zoals het bekrachtigde remsysteem spoelen, synchroniseren en kleppen stellen, brandstoffilter (de rest van de grote beurt dus eigenlijk) en voor wat er incidenteel kapot gaat (vrij weinig, eigenlijk) heb ik iemand die dat graag doet, goed kan en er de spullen voor heeft (en behoorlijk minder kost dan de BMW-dealer of -specialist).

Omdat ik veel rijd gaat er overigens ook geen fancy boxer-olie in, maar gewoon 10W40. Ook geen dure bougies, noch hippe state-of-the-art banden, maar gewoon old-school PR3's. ;)
Fancy boxer olie hoeft ook niet. Een goedkopere 15W50 kan ook en is beter voor je motor dan een 10W40. De PR3 is geen old school band maar nog steeds een recente band. Ik moet wel zeggen dat je met een goedkopere olie weinig bespaart. De BMW dealer gooide er wel een 10w40 in en toen had ik olieverbruik. Met mijn olie nagenoeg geen verbruik. Met de duurdere bougies ben je amper meer geld kwijt omdat ze langer meegaan en je hebt een betere vonk wat weer gunstig is voor een lager brandstofverbruik. Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.
Ik heb zowel met 15W50 als 10W40 amper olieverbruik (geen is ook niet goed natuurlijk..). De bovengenomende monteur krijgt 10W40 in "bulk"/vat, dus dan wordt het verschil voor mij persoonlijk significant. Dat de BMW-dealer er 10W40 in mikt, toont wel dat het niet erg slecht is lijkt me.... De bougies kun je eens gelijk in hebben, dus dat is nog eens het overwegen waard. Het doet me deugd dat de PR3 gewoon een recente band is, haha! Daar wil ik niet te veel op besparen..is toch wel van enig belang. Op de 600 Diversion reed ik echter op ContiGo's van Continental...die kostte zo'n 30-40 euro per maand, praktisch onverslijtbaar ook nog! Daar heb ik toch ook de nodige w-w kilometers mee gereden, dus het kan wel...al gaven ze wellicht niet het vertrouwen dat ik nu krijg van de BMW op PR3's, maar ik had toch geen vergelijkingsmateriaal toen! :-)

Het is niet zo dat ik mijn fiets qua onderhoud verkwansel om maar goedkoop te kunnen rijden (dan had ik maar geen BMW moeten aanschaffen), maar ik probeer wel een gulden middenweg te zoeken. Op dit moment rijdt ik voor ongeveer 0.20 eurocent de kilometer, met brandstof, onderhoud, belasting en verzekering inclusief. Dat vind ik een heel acceptabel bedrag, eigenlijk. ;)

Laten we overigens maar geen banden- en olie-discussie aanwakkeren :D
Een discussie is niet verkeerd. De reden waarom ik zelf de olie ververs is omdat de dealers niet eens kunnen lezen. Succes met de 10W40 ( geen discussie verder nodig) Ik lees de boekjes altijd die bij de motor zitten.
Als ik de gebruikshandleiding erop nalees mag ik zelf niet eens de olie verversen..enkel bijvullen. Staat enkel dat BMW de voorkeur geeft aan Castrol...kan het zo snel op het werk ook niet in de dealer-handleiding vinden...

...ik hoop niet dat ik tegen zere benen aan geschopt heb? :roll:

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 08 apr 2016, 18:46
door Ton1959
JC1150 schreef:
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:
Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:Klein onderhoud doe ik zelf, dus alle olieën, oliefilter, bougies, en luchtfilter. Remblokjes wil ik ook nog wel doen. De 1150RS gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer, en ik heb dus niet de vrijheid om vrolijk te gaan sleutelen en als ik vastloop ergens raad te gaan vragen en volgend weekend weer verder te sleutelen. Het ding moet gewoon kilometers draaien. Ik heb daarnaast ook niet echt ruimte (hij staat buiten aan een paal), en bij mijn ouders is er ook enkel een afdakje. Mocht ik wel willen sleutelen trekt mijn vriendin vast aan de bel, dat ze ook wat aandacht nodig heeft (en terecht, ik woon in Arnhem, zij in Amsterdam)....

...voor al het "grote werk", zoals het bekrachtigde remsysteem spoelen, synchroniseren en kleppen stellen, brandstoffilter (de rest van de grote beurt dus eigenlijk) en voor wat er incidenteel kapot gaat (vrij weinig, eigenlijk) heb ik iemand die dat graag doet, goed kan en er de spullen voor heeft (en behoorlijk minder kost dan de BMW-dealer of -specialist).

Omdat ik veel rijd gaat er overigens ook geen fancy boxer-olie in, maar gewoon 10W40. Ook geen dure bougies, noch hippe state-of-the-art banden, maar gewoon old-school PR3's. ;)
Fancy boxer olie hoeft ook niet. Een goedkopere 15W50 kan ook en is beter voor je motor dan een 10W40. De PR3 is geen old school band maar nog steeds een recente band. Ik moet wel zeggen dat je met een goedkopere olie weinig bespaart. De BMW dealer gooide er wel een 10w40 in en toen had ik olieverbruik. Met mijn olie nagenoeg geen verbruik. Met de duurdere bougies ben je amper meer geld kwijt omdat ze langer meegaan en je hebt een betere vonk wat weer gunstig is voor een lager brandstofverbruik. Elk nadeel heeft dus ook weer een voordeel.
Ik heb zowel met 15W50 als 10W40 amper olieverbruik (geen is ook niet goed natuurlijk..). De bovengenomende monteur krijgt 10W40 in "bulk"/vat, dus dan wordt het verschil voor mij persoonlijk significant. Dat de BMW-dealer er 10W40 in mikt, toont wel dat het niet erg slecht is lijkt me.... De bougies kun je eens gelijk in hebben, dus dat is nog eens het overwegen waard. Het doet me deugd dat de PR3 gewoon een recente band is, haha! Daar wil ik niet te veel op besparen..is toch wel van enig belang. Op de 600 Diversion reed ik echter op ContiGo's van Continental...die kostte zo'n 30-40 euro per maand, praktisch onverslijtbaar ook nog! Daar heb ik toch ook de nodige w-w kilometers mee gereden, dus het kan wel...al gaven ze wellicht niet het vertrouwen dat ik nu krijg van de BMW op PR3's, maar ik had toch geen vergelijkingsmateriaal toen! :-)

Het is niet zo dat ik mijn fiets qua onderhoud verkwansel om maar goedkoop te kunnen rijden (dan had ik maar geen BMW moeten aanschaffen), maar ik probeer wel een gulden middenweg te zoeken. Op dit moment rijdt ik voor ongeveer 0.20 eurocent de kilometer, met brandstof, onderhoud, belasting en verzekering inclusief. Dat vind ik een heel acceptabel bedrag, eigenlijk. ;)

Laten we overigens maar geen banden- en olie-discussie aanwakkeren :D
Een discussie is niet verkeerd. De reden waarom ik zelf de olie ververs is omdat de dealers niet eens kunnen lezen. Succes met de 10W40 ( geen discussie verder nodig) Ik lees de boekjes altijd die bij de motor zitten.
Als ik de gebruikshandleiding erop nalees mag ik zelf niet eens de olie verversen..enkel bijvullen. Staat enkel dat BMW de voorkeur geeft aan Castrol...kan het zo snel op het werk ook niet in de dealer-handleiding vinden...

...ik hoop niet dat ik tegen zere benen aan geschopt heb? :roll:
Nee hoor bij mij staat er een mooie tabel op blz 61 van het kleine onderhoudsboekje dat ik bij de motor kreeg.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 08 apr 2016, 22:42
door JOS WRSM
Graag on-topic blijven JC1150 en Ton1959.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 18 jun 2017, 13:35
door Rebel
Ik Probeer zoveel mogelijk zelf de klusjes te klaren.
Beperking is soms de apparatuur die je nodig hebt om dingen te fixen, dan laat ik het de dealer doen.
Motorblok/Versnellingsbak uit elkaar halen begin ik niet aan of het moet een Puch Maxi zijn :mrgreen:
Rem en ABS gebeuren laat ik ook liever aan de vakman over.
Maar bijvoorbeeld de Hallgever vervangen inclusief afstellen zou mij wel lukken.

Re: POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

Geplaatst: 20 jun 2024, 22:19
door Remon
Ik heb mijn BMW R850RT de afgelopen tijd onderhoud gegeven, niet alles tegelijk maar in een paar maanden verdeeld en tussendoor rijden, zowel het sleutelen als rijden is een hobby van mij.

Wat heb zelf gedaan:

Hall sensor kabel hersteld
Dynamo riem vervangen
Luchtfilter
Oliefilter en motorolie
Bougies
Alle remklauwen geheel schoon gemaakt
Alle remvloeistof vervangen en ontlucht, ook de abs pomp, abs werkt nog steeds
Kleppen gesteld
Gaskleppen gesynchroniseerd
Nieuwe remblokken voorzijde
Alle electrische stekker verbindingen los gehaald en gereinigd, veel geoxideerde contacten
Laag benzine peil oranje lampje weer werkend gemaakt

Wat heb ik laten doen:
Voor en achterband laten vervangen.


Al met al inmiddels een grote beurt uitgevoerd met minimale kosten, een hoop kennis opgedaan van deze motor en veel plezier en voldoening gekregen. -850-