steeds gelukkiger op mijn RT
Geplaatst: 30 jul 2013, 21:56
Hallo allemaal, even voorstellen.
Ik heb zoals menig RT-rijder eerst diverse Japanse motoren gehad, waaronder als laatste een PanEuropean 1100 uit 1992 zonder ABS. Hierop heb ik 9 jaar gereden tot juni 2010. Vele tochten gemaakt, meestal met passagier, waaronder 10 dagen in de Franse Alpen. Als reismotor zeer geschikt, maar toch wel zwaar en bij het remmen flink duikend en de passagier vol op mijn rug en polsen. Afijn door de nieuwe motor die een neef van mijn vrouw had aangeschaft, een R1150RT, was ik steeds nieuwsgieriger geworden. Hij had al een paar boxers gehad van oudere makelij die ik niet mooi vond. Maar deze wel. Hij vertelde over het gemak van het sturen, remmen en het comfort. We reden vaker met een groepje en ik kreeg steeds meer moeite om de RT bij te houden. In juni 2010 ging ik naar een motorzaak bij me in de buurt voor een nieuwe helm en zag daar in eens een zilverkleurige R1150RT uit 2002 staan met 10.000 km op de teller, verchroomde kleppendeksels en alle 3 de koffer in kleur. Een plaatje. Een praatje gemaakt met een van de verkopers over de motor en die wist mij te vertellen dat hij was ingeruild op een R1200RT door iemand die de 1150 voor de eerste beurt had gebracht. Er waren nieuwe banden, nieuw accu en diverse oliën gewisseld, omdat die te oud waren geworden. Wel liefhebber maar geen rijder. Ik was betoverd en heb een nette inruilprijs gekregen voor mijn Pan. De motor opgehaald en s'avonds direct een flinke rit gemaakt om het juiste gevoel te krijgen voordat ik samen met neef en onze vrouwen de dag erna voor 3 dagen naar Luxemburg vertrokken. Wat een verschil was dat, licht sturen, geen gewicht meer in de rug en polsen bij het remmen (aan die bekrachtigde remmen moest ik wel even wennen, wat een bijters) en een fijne zithouding. De twee RT's stonden naast elkaar en de neef zag iets aan mijn motor en wist niet direct wat. Tot we samen concludeerden dat de mijne lager was. Bleek dat de vorige eigenaar een redelijke kleine man is die de motor met WP-elementen had laten verlagen. Dat had ik graag geweten van die verkoper, maar ik heb er geen last van bij het rijden. Allen bij het opbokken gaat het wat zwaarder. Ondertussen heb 15.000 km gereden met de RT en ik ben helemaal verkocht aan de boxertechniek en de rijdeigenschappen. Wat een gemak en comfort. Het enige waar ik nog steeds aan moet wennen is het olieverbruik, wat ik niet gewend was bij mijn Jappen. Het hoort erbij heb ik begrepen van menig boxerrijder. Je hebt in ieder geval geen oude olie in je blok zitten, zullen we maar zeggen. Lang verhaal misschien, maar ik ben steeds gelukkiger geworden met mijn aankoop.
Tot zover, groeten Peterrt.
Ik heb zoals menig RT-rijder eerst diverse Japanse motoren gehad, waaronder als laatste een PanEuropean 1100 uit 1992 zonder ABS. Hierop heb ik 9 jaar gereden tot juni 2010. Vele tochten gemaakt, meestal met passagier, waaronder 10 dagen in de Franse Alpen. Als reismotor zeer geschikt, maar toch wel zwaar en bij het remmen flink duikend en de passagier vol op mijn rug en polsen. Afijn door de nieuwe motor die een neef van mijn vrouw had aangeschaft, een R1150RT, was ik steeds nieuwsgieriger geworden. Hij had al een paar boxers gehad van oudere makelij die ik niet mooi vond. Maar deze wel. Hij vertelde over het gemak van het sturen, remmen en het comfort. We reden vaker met een groepje en ik kreeg steeds meer moeite om de RT bij te houden. In juni 2010 ging ik naar een motorzaak bij me in de buurt voor een nieuwe helm en zag daar in eens een zilverkleurige R1150RT uit 2002 staan met 10.000 km op de teller, verchroomde kleppendeksels en alle 3 de koffer in kleur. Een plaatje. Een praatje gemaakt met een van de verkopers over de motor en die wist mij te vertellen dat hij was ingeruild op een R1200RT door iemand die de 1150 voor de eerste beurt had gebracht. Er waren nieuwe banden, nieuw accu en diverse oliën gewisseld, omdat die te oud waren geworden. Wel liefhebber maar geen rijder. Ik was betoverd en heb een nette inruilprijs gekregen voor mijn Pan. De motor opgehaald en s'avonds direct een flinke rit gemaakt om het juiste gevoel te krijgen voordat ik samen met neef en onze vrouwen de dag erna voor 3 dagen naar Luxemburg vertrokken. Wat een verschil was dat, licht sturen, geen gewicht meer in de rug en polsen bij het remmen (aan die bekrachtigde remmen moest ik wel even wennen, wat een bijters) en een fijne zithouding. De twee RT's stonden naast elkaar en de neef zag iets aan mijn motor en wist niet direct wat. Tot we samen concludeerden dat de mijne lager was. Bleek dat de vorige eigenaar een redelijke kleine man is die de motor met WP-elementen had laten verlagen. Dat had ik graag geweten van die verkoper, maar ik heb er geen last van bij het rijden. Allen bij het opbokken gaat het wat zwaarder. Ondertussen heb 15.000 km gereden met de RT en ik ben helemaal verkocht aan de boxertechniek en de rijdeigenschappen. Wat een gemak en comfort. Het enige waar ik nog steeds aan moet wennen is het olieverbruik, wat ik niet gewend was bij mijn Jappen. Het hoort erbij heb ik begrepen van menig boxerrijder. Je hebt in ieder geval geen oude olie in je blok zitten, zullen we maar zeggen. Lang verhaal misschien, maar ik ben steeds gelukkiger geworden met mijn aankoop.
Tot zover, groeten Peterrt.