Pagina 1 van 1
ventilator voor oliekoeler
Geplaatst: 30 jul 2013, 21:02
door le gendarme
De meesten van jullie zullen hier geen last van hebben maar mijn ex-gendarme motor heeft een zeer eigenzinnige koelvntilator.
Op een warme dag kan deze inschakelen (tot nu toe niets vreemds) maar met het uitschakelen wacht hij behoorlijk lang. Wanneer ik de volgende ochtend in alle koelte de motor weer op contact zet gaat de ventilator als eerste zijn werk doen. Ongeacht de buiten- of motor temperatuur blijft het propellortje draaien. Dit gaat zo een paar dagen door.
Tot op een mooie dag ik bij het stoplicht hoor dat het ding uitschakelt (eh..., ja, bij een warme motor)
op momnten dat de motor echt bloedheet is (in een Toscaanse binnenstad) blijft het ding echter werkeloos toekijken :shock:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een electrisch schema misschien????
Re: ventilator vor oliekoeler
Geplaatst: 30 jul 2013, 21:09
door JOS WRSM
Wellicht moet je Kenny (beamietoo) even een
PB >> sturen. Hij heeft ook een ex-Franse politiemotor.
Re: ventilator vor oliekoeler
Geplaatst: 30 jul 2013, 23:02
door le gendarme
bedankt voor de tip.
ik heb de vraag verstuurd
Re: ventilator vor oliekoeler
Geplaatst: 31 jul 2013, 13:14
door Baird
Ooit in een auto een handschakelaar geplaatst om die fan aan/uit te kunnen zetten als by-pass over de normale schakeling, dit was bedoelt voor als de caravan er achter hing. Verder tijdens een buitenlandse trip bij een Honda motorfiets een by-pass gemaakt, de normale bi-metaal was kapot en zo kon de groep doorrijden zonder dat er een achter bleef met een kokende motor.
Weet dus waar de draadjes zitten, succes
Re: ventilator vor oliekoeler
Geplaatst: 31 jul 2013, 14:55
door le gendarme
Dank je wel Bert.
Het systeem handmatig maken is de allerlaatste stap die ik doe.
Eerst wil ik weten hoe de aansturing hoort te werken.
En een caravan??????
Re: ventilator vor oliekoeler
Geplaatst: 31 jul 2013, 15:22
door Inspector Gadget
Ik heb ooit ook overwogen een koelventilator op de 1100RT te plaatsen, motortemperatuur loopt al snel (te

) hoog op bij zomerse temperaturen.
De ventilator had ik al aangeschaft maar nooit aan toegekomen om te monteren, recentelijk iemand anders mee blij kunnen maken.
Als ik mij goed herinner, is het inderdaad een (aparte) thermostaatschakelaar op het blok die de ventilator in- en uitschakelt.
Er zit volgens mij geen relais of elektronica (zoals bijvoorbeeld koppeling aan de ECU) verders tussen.
Ik vermoed dus een "plakkende" thermostaatschakelaar op basis van jou informatie.
De ventilator heeft een behoorlijk hoog toerental en ik vermoed een stroom van zo'n 4 ampère, wellicht meer.
PS: Pas dus ook op voor je vingers.
Een dergelijke thermostaatschakelaar heeft dus redelijk veel stroom in- en uit te schakelen, het schakelcontact kan vervuilen of wellicht zelfs inbranden.
Of gewoon materiaalmoeheid van het inderdaad bimetalen schakelcontact.
Kenny is inderdaad je go-to persoon, hij zal waarschijnlijk je ook aan een good-as-new thermostaatschakelaar kunnen helpen, mocht dat het euvel zijn.
Re: ventilator vor oliekoeler
Geplaatst: 31 jul 2013, 20:55
door japachap
Mijn (zelf-gemaakt) is hand-geschakeld. Wat raar is dat sinds het gemonteerd is, loopt de motor (bijna) nooit meer te warm op...
Microschakelaar op kuip, auto relais, probleem opgelost...
Ook goede aan te zetten voordat je bij een file (bvb op het snelweg) nadert...
Als bijzaak, ik vermoed dat een te zuinig brandstofmengsel zal tot een te warme lopende motor leiden. Ik heb dit opgelost door een weerstandje bij het lucht temperature melder te laten aansluiten. Het was ongeveer rond dezelfde tijd ik heb de ventilators gemonteerde- en ik heb heel weinig problemen sinds.
Re: ventilator voor oliekoeler
Geplaatst: 31 jul 2013, 23:22
door abeltje
wat voor weerstand heb je geplaasts [hoeveel ohm] serie of paralel ,groeten jan
Re: ventilator voor oliekoeler
Geplaatst: 31 jul 2013, 23:43
door le gendarme
Een schraal mengsel geeft inderdaad een warmere verbranding. Dus het rijker zetten kan dan helpen maar dit is vrij lastig bij een lambda geregeld inspuit systeem. Want de ecu zal de extra gemonteerde weerstand gaan corrigeren in het kenveld.
heb je al eens een viergastester aan de uitlaat gehad?
Re: ventilator voor oliekoeler
Geplaatst: 09 aug 2013, 22:38
door japachap
abeltje schreef:wat voor weerstand heb je geplaasts [hoeveel ohm] serie of paralel ,groeten jan
1000ohm serie... mar er is heel veel erover geschreven binnen de verschillende KFR topics en hier is geen plaats om dat discussie opnieuw te beginnen. Veel mensen zijn niet opeens met mij over de 1000ohm (ze gebruiken veel hoger..) maar het werkt voor mij, duuuus...
@ gendarme-
Nee, lijkt mij interessant... (ik krijg ook geen roet in het uitlaat meer- toevallig?)... maar er is een monteur in Engeland de het hele ECU programma/map kunnen laten aanpassen. Een paar kennissen van het BMRider.com hebben het laten doen en zijn zeer positieve over...misschien laat ik hem een keer met mijn RT laten spelen...?
Re: ventilator voor oliekoeler
Geplaatst: 13 aug 2013, 20:30
door le gendarme
Je zult inderdaad het je veld even beïnvloeden tot het moment dat de lambda sensor de boel weer onder controle heeft. Im schat in dat dit een effect heeft voor ongeveer vijftien minuten.
Meten is weten, gissen is pissen.