Pagina 1 van 1
Beantwoord: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 12:40
door D-Hinkenkemper
Hallo Allemaal,
Ik ben Danny en ik ben nog bezig met het behalen van mijn Motorrijbewijs,
het eerste wat ik dacht na de eerste les was "dit had ik 16 jaar eerder moeten doen !!"
Ik wil graag een BMW R850RT, R1100RT of een R1150RT gaan kopen.
mijn Budget ligt tussen de 3000 en de 4000 euro en ik heb een handige vriend Die een K rijd die wel mee wil voor technische assistentie als ik eventueel van een particulier ga kopen.
Wat raden jullie mij aan?
is de 850 qua vermogen en comfort net zo goed als de 1100 of de 1150?
ik vindt ze ongeveer even mooi dus qua uiterlijk maakt het mij niet heel veel uit.
ik hoor/lees graag jullie ideeen voor een beginnende motor rijder =)
vriendelijke groet
Danny
Re: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 12:50
door AGVerheij
Hey Danny, welkom op dit forum !
Goede keuze om voor een RT te gaan, hoewel ik net als de meesten op dit forum net helemaal vrij ben van vooroordelen :
De 850 is relatief zeldzaam, en heeft wat minder vermogen, maar volgens mij ga je dat pas echt merken als je met passagier gaat rijden. Ik heb zelf als eerste motor een R850R gehad (zelfde blok maar dan zonder jas) en er probleemloos 50.000km op gereden. Bewust toen voor een kale fiets gekozen, in de eerste jaren is de kans op schade net wat groter en schade aan kuipdelen loopt snel op in kosten. Toen ik 2 á 3 jaar later toch iets meer comfort en bagageruimte wilde hebben werd het een R1150RT TwinSpark.
Met jouw budget is een redelijke R1150RT binnen bereik, zeker op de particuliere markt.
Re: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 13:01
door Inspector Gadget
Ook van harte welkom geheten!
Ik heb de 1100RT gehad, echt hele fijne motor.
Ik zou liefst de 1150RT gehad hebben, ware het niet dat ik niet kon wennen aan het remsysteem.
Maar dat lag aan mij.
Qua looks vindt ik de 1150RT nog altijd heel erg mooi.
Qua techniek is de 1150RT op diverse vlakken ook een verbetering.
Een 850 is op de keeper beschouwt soms wel wat ondergewaardeerd krijg ik soms wel eens het idee.
Maar inderdaad, met flink gewicht, passagier etc, ga je het mindere vermogen soms wel wat merken.
Een 850RT met de 1150RT is wat mij betreft ook heel mooi.

Re: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 13:07
door EL SCORPIO
Hoi Danny, welkom op het forum.
Goede keuze boxer. Zeker als je de laatste test hebt gelezen van de R1200RT met 200.000 km op de klok. Inwendig kon die nog makkelijk 100.000 tot 200.000 km meer lopen.
Persoonlijk zou ik de keuze maken tussen de 850 en 1150 twinspark.
850 omdat die minder last heeft van KFR en de 1150 twinspark omdat ze de uitvoering twinspark (2 bougies per cilinder) gedaan hebben om KFR zoveel als mogelijk uit te sluiten.
KFR is konstant Fahr Fucklen. Met andere woorden het schokkerige rijden bij constant gas. Een goede afstelling lost dit meestal aardig op alleen moet je wel iemand hebben die je motor afstelt niet volgens het boekje want het is een probleem met standaard afstelling.
Ook zou ik rekening houden met 500 euro onvoorziene uitgave als je een tweedehands motor koopt dus niet al je geld zetten op een fiets want als je dan bv remblokken of een bandje moet vervangen je er geen geld meer voor hebt.
Wil51 heeft een 850 fiets, vraag hem de voor en nadelen eens.
Re: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 15:51
door D-Hinkenkemper
Alvast hartstikke bedankt voor de snelle reacties =)
ik denk dat ik wel gelijk een motorfiets met een kuip wil, ik ben zelf enorm van het repareren en niet van het vervangen,
dus als ik met mijn eerste motorfiets 5 jaar zou kunnen rijden dan zou dat prima zijn, langer is nog beter natuurlijk =)
ik heb deze R1150RT gezien via marktplaats:
moderator edit: link naar oorspronkelijke marktplaats advertentie niet meer actief
is dat een goede keuze ? hij heeft bijna 170.000 km gereden en kost dan ook onder de 3000 euro.
of ben ik beter af met deze:
moderator edit: link naar oorspronkelijke marktplaats advertentie niet meer actief
deze heeft maar 67.000 km gereden en kost dan ook 3800 euro
kunnen deze motorfietsen makkelijk veel kilometers rijden of kom ik rond de 170.000 km voor nare reparaties te staan?
vriendelijke Groet
Danny
Re: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 16:33
door HansD
170.000 is veel maar hoeft geen probleem te zijn voor een RT. Ik zie dat bij deze motor de onderhoudshistorie erbij zit. Dat kan een groot voordeel zijn.
Wanneer is bijvoorbeeld de koppeling het laatst vervangen en wanneer de polyriem?
Die andere motor heeft duidelijk achterstallig onderhoud, ondanks de lagere km stand; en dat is meteen verdacht.
Wat je ook kiest, neem iemand mee om de motor te keuren! Er zijn specialisten die je kunnen helpen en een miskoop kunnen helpen voorkomen.
Veel genoemd op dit forum zijn Kenny Simon van Motor Service Amersfoort en Erik van Lent. Absolute aanrader!
Re: welk is de betere keus??
Geplaatst: 24 jul 2013, 16:54
door Bert M
Hoi Danny! Allereerst van harte welkom hier! De RT is over het algemeen een heerlijke en stabiele fiets. Ik ben er zelf ook op begonnen en geen seconde spijt van gehad
Voor wat betreft de twee marktplaats advertenties is het heel moeilijk (lees: onmogelijk) om op afstand iets zinnigs te zeggen over welke van de twee de betere keuze zou zijn. Bij de RT en zeker bij de 1150 staat en valt alles met de manier waarop het onderhoud is uitgevoerd. Eén van de meest cruciale (en hier op het forum meest besproken) issues is de ABS-pomp: een zéér kostbaar onderdeel wat nogal de neiging heeft om stuk te gaan als de remvloeistof niet regelmatig (jaarlijks) vervangen wordt en -heel belangrijk- waarbij het systeem goed doorgespoeld moet worden. Als dit men dit verzuimd heeft bij de versie met de lage kilometerstand terwijl dit bij die met de hoge wel minutieus is doorgevoerd, zou in mijn optiek die met de hogere kilometerstand alsnog de betere optie zijn. Ook vooral even letten op speling in lagers (wielen, cardan, etc) en de mate van souplesse van de versnellingsbak.
Succes met het halen van je rijbewijs en veel plezier met je zoektocht!
Bert M