Krijg de topkoffer niet los (opgelost)

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ricardo
Type: R1200RT
Bijz: Sahara Beige
Land: BE
Woonplaats of omgeving: WVL

Krijg de topkoffer niet los (opgelost)

Ongelezen bericht door ricardo »

Beste medeforummers,

Ik heb weinig geluk met mijn koffers op mijn nieuwe 1200RT (2008). Haal ik hem op afgelopen zaterdag, zijkoffers nog opnieuw laten spuiten in kleur, zat wat gebruiksschade op. Stuitert na 50 km toch wel ineens stuurboord over het wegdek zeker. Ja zag er niet meer uit natuurlijk, lak was net droog. Nu ja het is maar cosmetische schade maar wat deed dat zeer zeg, de lak was net droog. Nu ja opnieuw naar de spuiter en dan zien we wel even, anders wordt mijn eerste accersoire een nieuwe side case vrees ik. Geen idee trouwens hoe die los kon komen, meer klachten hier?

En dan de topkoffer. Ik heb de grote 49l bovenop zitten, maar kan deze niet afnemen. Ofwel snap ik het systeem niet, en doe het verkeerd of het mechanisme is defect. Als ik de sleutel in de release stand draai, sleutel er uit en dan induwen, schiet wel het handvat er uit om het deksel te openen, maar ik krijg met geen mogelijkheid het ontgrendelingshandvat vrij. Het ijzeren palletje dat het releasehandvat vasthoud zit wel vrij maar laat het handvat niet los. Wie legt me uit wat er aan de hand is? Ik heb al gezocht naar handleiding om de koffer af te nemen maar niet gevonden. Defekt of onhandig???

Ik hoor het graag,

grt Richard
Laatst gewijzigd door ricardo op 09 jul 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Krijg de topkoffer niet los

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat van de zijkoffer "zo maar" loskomen betekend 9-van-de-10 keer dat de koffer dus niet goed in de vergrendeling gezeten heeft.

Aan de (linker) voorzijde/zijkant is het een schuif waar de topkoffer aan de ophanging terecht dient te komen en aan de zijkant van de achterzijde zijn het een tweetal plastic "pennen" waar de zijkoffers overheen moeten schuiven.

Je kunt discussies voeren over hoe slim of eenvoudig het systeem is, maar het is een bepaalde handigheid;
Schuif de zijkoffer eerst op zijn 2 ophang-plastic "pennen" terwijl (!) je goed kijkt dat de schuif aan de linkerkant van de zijkoffer goed over de plek van het frame geplaatst wordt.
Het is mijn optiek handig(er) om eerst aan de rechterkant van de zijkoffer op zijn "plastic pen" te schuiven, pas dan de linker pen terwijl je goed kijkt aan de linker zijde van de zijkoffer naar die schuif.
Pagina 108 van je gebruikershandleiding geeft e.e.a. ook weer met afbeeldingen, ongeveer (niet zo heel erg duidelijk, vindt ik zelf)
Nadat je de zijkoffer op die 3 montage-punten hebt opgehangen en de hendel vergrendelt hebt én de sleutel uit de zijkoffer verwijdert hebt, A L T I J D de zijkoffer aan beide zijkanten met je handen beetpakken en trek een paar keer aan de koffer om zo te controleren of de koffer daadwerkelijk goed vergrendelt zit.
De voorkant van de zijkoffer zit heel weinig beweging in, als het goed is. De achterkant/rechter kant heeft een bewegingsvrijheid van circa een halve centimeter.
Het is ook raadzaam altijd goed te kijken of de zijkoffer daadwerkelijk goed in zijn montage-punten goed gaat terwijl je de zijkoffer erin hangt.
Het is niet ondenkbaar dat je 1 of meerdere ophangpunten mist en dan ligt inderdaad je zijkoffer opeens op straat onderweg.

Dan je grote topkoffer;
Zie ook wederom de gebruikershandleiding, nu pagina 109;
Je dient de sleutel helemaal voorbij de aanslag (tegen een veerwerking in) linksom om te draaien (staat aangegeven als "release" met een draairichting) waarna de grote handel loskomt, automatisch.
Als je die grote handel dan verder omhoog trekt, gaat de montage-klauw in de bodem van de koffer naar de los-haal positie.
De grote topkoffer is redelijk zwaar, trek niet het gehele gewicht van de topkoffer (alleen) aan die grote handel omhoog, daar is het mechanisme na verloop van tijd niet tegen bestand. Til de topkoffer dus ook (tevens) aan de onderzijde omhoog als je de grote hendel helemaal omhoog geschoven hebt, als je de topkoffer wilt losnemen.

Als de grote handel niet loskomt terwijl je de sleutel in de "release"-richting draait, is het misschien verstandiger om ff bij een BMW dealeRT langs te gaan voor advies cq. raad.
Het kan zijn dat het mechanisme om 1 of andere reden blokkeert. En zij zijn vaak zeer ervaren met de demontage van de topkoffer als dat nodig is.
Voordat je ook nog je topkoffer verliest. :$
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

dutchmidiman schreef:Je dient de sleutel helemaal voorbij de aanslag (tegen een veerwerking in) linksom om te draaien (staat aangegeven als "release" met een draairichting) waarna de grote handel loskomt, automatisch.
Ja zo werkt het bij mij ook, wel goed de sleutel naar release draaien met iets weerstand en dan zou de handel om de koffer er af te pakken er uit moeten springen.

En volgens mij kan je in de releasestand de knop niet indrukken, althans bij mij niet.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

HenkvanR schreef:..En volgens mij kan je in de releasestand de knop niet indrukken, althans bij mij niet.
Klopt, bij mij ook niet, en zo hoort het ook, althans in mijn optiek;
De cilinderslot indrukken ontkoppelt de deksel-vergrendeling, maar dat kan alleen in de "open" stand van de sleutel/cilinder.

Op zich wel slim want daarmee wordt voorkomen dat je in de release-stand (koffer ontgrendelen van de bagagedrager) per ongeluk ook de deksel ontgrendelt.
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Rob, of hij heeft een probleem met de handle en de vertanding.

Net als wat ik had.
Dan is de handle een keer over de vertanding heen geschoten en kan je hem niet meer genoeg lossen om de koffer los te krijgen van de bodemplaat.
Maar volgens mij kan je dan naar de dealer voor een garantie probleempje.
Normaliter moet je de koffers gewoon kunnen monteren en demonteren.
Het zijn geen vaste koffers en de dealer zal die ook zo moeten afleveren.
Mocht je de motor niet bij een dealer vandaan hebben en zal je zelf de koffer open moeten slopen dan zit je op een gevaarlijk stuk.
Heb het ook gedaan maar het is wel gepiel en heel goed uitkijken dat er geen palletjes oid binnen wegvallen want dan is het einde zoek.
Inspector Gadget

Ja, da's waar, nu herinner ik mij ook die uitdaging waar je toen melding van had gemaakt. :$

Ik hoop niet dat het inderdaad aan de hand is bij de auteur, wordt je niet echt blij van...
EL SCORPIO

Yep, daar was ik een aantal uren aardig zoet mee.
Inspector Gadget

Ja, dat was onze 1e kennismaking. _004

Het is nu ff afwachten waar de auteur van dit draadje qua reactie mee terug komt, hij is vanmorgen @ 06:00 laatst geweest, dus hij heeft nog wat verder te lezen over dit onderwerp. ;)
ricardo

Beste mederijders,

Dank voor jullie vele reacties, en zo snel ook. Hier kan ik wat mee in elk geval. Ik vrees dat er dus een probleem is met de topcase want inderdaad, er is geen aparte handleiding weet ik nu, maar staat in de standaard handleiding. Enkel draaien van de sleutel zou het handvat moeten releasen: dus niet. Dan gebeurt er niets, lastig dus, dat wordt schroeven ben ik bang. het is geen nieuwe motor.

Wat de sidecase betreft: echt nergens vind ik online mogelijkheden een OEM sidecase te bestellen. Voor een R1200R, een R1200ST, geen probleem. Even dacht ik dat deze ook zouden passen op de R1200RT (OEM nummer van het zwarte gedeelte is bij de RT,ST en de S hetzelfde) Maar dit schijnt dan toch weer niet zo te zijn. Ben ik hier echt de eerste die op zoek gaat naar een nieuwe/andere sidecase? iemand een website waar je het kun krijgen?

grt Richard.
Inspector Gadget

Je moet soms flink linksom doordraaien, er zit (ook) een trekkabel aan het mechanisme volgens mij. _001
Het slot gaat soms wat stroef.

Maar anders is het raadzaam bij een BMW dealeRT langs te gaan voor een "2nd opinion". _001

Wat betreft het bestellen van onderdelen, het is soms inderdaad lastig te vinden, ik zou de website van Boonstra Parts in de gaten houden.
Daar is regelmatig "verversing" van de voorraad en tegen redelijke prijzen.

Probleem is dat de zijkoffers bij een zijdelingse val vaak als 1e de klap krijgen te verwerken.
Waardoor schade aan de deksel en/of achter/binnenschaal.
EL SCORPIO

Tja, Boonstra parts of anders marktplaats.nl
Soms worden er koffers te koop aangeboden.
En natuurlijk op dit forum gewoon een gevraagd actie doen in het koop/verkoop/gezocht advertentie tabje.

Je topkoffer zou ik ook eerst een second opinion vragen bij de dealer.
Als je hem open gaat schroeven en de palletjes en lipjes vallen weg kan je hem niet eens meer gebruiken.
Dan ben je nog verder van huis want hoe ga je rijden met een topkoffer die niet meer dicht kan?
ricardo

Wel, we zijn er.....

De topkoffer is er uiteindelijk af. Met de sleutel werkt het niet meer (in release stand) maar als de koffer geopend is kan je een palletje zien zitten door de gleuf. Als je deze met een lange inbus oid naar buiten duwt: klik, dan schiet de handle naar voren en kan je idd koffer afnemen. Gelukt, en voor de keer dat ik dat moet doen, lekker laten zitten

Ik denk ik was die koffer gelijk eens even uit, wat het lijkt wel of ze er een beachparty in gehouden hebben. Koffer uitgewassen, even op zijn kant......rikketik, rolt er een asje op de grond met aan 1 zijde een borgplaatje, andere niet meer.... Dat zijn dus die palletjes waar jullie het over hadden....

Maargoed koffer er weer op en je kunt nu voelen dat de gewone deksel open/deksel dicht functie erg soepel gaat, minder weerstand als voorheen. Ik heb alles gechecked, de koffer vergrendeld nog als vanouds, maar bij openen moet je wat meer aan het deksel trekken als voorheen, ofwel de vergrendeling gaat niet ver genoeg naar "buiten" om dan het deksel volledig te lossen. Het werkt, het gaat open en dicht, en vooral hij kan nog goed gesloten worden.

Jullie idee? lekker laten zitten? jullie bleken niet zo'n fan van openschroeven van de binnekoffer geloof ik he?

grtz Richard
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Krijg de topkoffer niet los (opgelost)

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Er mee door blijven rijden zou ik niet doen. Er zit een redelijk gecompliceerd mechanisme achter. Wat nou als er nog meer loskomt en je topkoffer valt er af. Niet fijn voor het verkeer achter je......en dan heb ik het nog niet eens over aansprakelijkheid etc.

Ik heb de zijkoffers (zie elders op het forum) al een aantal keer uit elkaar gehaald. De topkoffer nog nooit maar wil dat best voor je proberen. Kost je niets maar ik geef ook geen garantie 8)_
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Ik kwam op internet deze tegen, mss is het iets....

http://www.marktplaats.nl/verkopers/422 ... PerPage=30

Grts Franky
Grts Franky
Inspector Gadget

Ik zou er ook niet mee doorrijden;
Elk onderdeel heeft een belangrijke functie, er zijn geen reservedelen. ;)

Zo te beoordelen van je beschrijving lijkt het op een asje waar de stop van 1 van de uiteinde losgeraakt is of een asje welke gebroken of losgetrild is. _001

Niet alleen bestaat het risico dat je "opeens" je grote topkoffer verliest, met alle mogelijk ernstige gevolgen van dien.
Maar het risico is ook reëel dat je "opeens" de topkoffer met geen mogelijkheid meer open krijgt of niet langer meer van de bagagedrager af kunt halen.
En het mechanisme is redelijk anti-diefstal veilig als je het op een "nette" manier toch nog probeert dan open te krijgen, dat kan nog een heel drama worden.

Ik zou echt bij een BMW dealeRT ff langs gaan, die hebben vaak de koffers (ook) ontleden en weten waarschijnlijk wel waar het onderdeel thuis hoort cq waar het voor diende.
ricardo

Bedankt allemaal,

Ik weet waarheen....de dealeRT....

grtn

Richard

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”